Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoři ultra obtížného žánru: dnešním vývojářům uniká pointa

  12:39aktualizováno  12:39
Tři lidé před 36 lety stvořili žánr, který se v posledních letech opět vrací na výsluní. V roce 1980 totiž vznikla hra na hrdiny Rogue, ve které smrt znamená konec. A obdobným titulům se proto přezdívá roguelike, což lze volně přeložit jako „ve stylu (hry) Rogue“.

Na roguelike hry do jisté míry odkazuje například i série Dark Souls. | foto: FromSoftware

Poznávacím znamením bývá nekompromisní obtížnost a smrt, kvůli které přijdete o veškerý postup. V žánru se ostatně inspirovalo i první Diablo, které však od smrti jako definitivního konce upustilo. Dovednosti i úroveň si postava zachovávala a předměty bylo možné získat, když hráč došel k vlastní mrtvole.

Autoři žánru Michael Toy, Glenn Wichman a Ken Arnold navíc na letošní akci věnované roguelike hrám prohlásili, že řadě stávajících vývojářů uniká pointa.

„Když lidé hovoří o permanentní smrti, označují nás za kruté. Myslí si, že cílem byla extra obtížná hra. Ale permanentní smrt je jen o tom, aby vaše volby měly skutečný dopad,“ řekl Wichman podle serveru Kotaku.

Pokud člověk před rozhodnutím může hru uložit a zjistí, že jeho volba měla tragické následky, přestává na rozhodnutí záležet.

„To byl důvod, proč žádné rozhodnutí nemůžete vzít zpět. Permanentní smrt není vhodný název. Všichni proto dostanete domácí úkol. Vymyslete lepší označení,“ vzkázal Wichman publiku.

Brogue

Obrázek z modernější hry Brogue, která spadá do žánru roguelike.

„Cílem je větší pohroužení do hry. A to tím, že na věcech záleží. Nechtěli jsme hráče mučit. Skutečnou motivací byla větší zábavnost,“ dodává spoluautor Michael Toy.

K dobové popularitě hry Rogue značnou měrou přispěl fakt, že byla od roku 1984 součástí operačního systému BSD Unix. „Naše hra byla jako Hledač min pro Unix,“ dodává Toy. Klasické roguelike tituly ostatně využívají primitivní grafiku, kterou však kompenzují nezvykle propracovanou herní náplní.

„Permanentní smrt dává volbám váhu. A zkoušet to znovu lze jen do určité míry. Významnou součástí žánru je totiž náhodné generování řady proměnných při startu nové hry. Vygenerování mapy je jen základem. Mění se například i vlastnosti identicky pojmenovaných svitků či lahviček stejné barvy,“ napsali jsme v článku, který žánr roguelike přibližuje (více o tématu).

Autor:



Nejčtenější

Jaké porno se líbí hráčům videoher: s Pokémony, D.Va a Mileenou

PornHub cílí i na hráče. A hráčky.

Koukají na porno více hráči na Xboxu, nebo Playstationu? A jakou postavu z videoher by lidé nejraději viděli svlečenou?

Vývojář po 27 letech odpustil fanouškovi, který upirátil jeho hru

Richard Garriott na fotografii z roku 1992, z archivu firmy Origin.

Při vzpomínání na staré dobré herní časy se Joshua Dudley na Twitteru přiznal k tomu, že miloval šestý díl série...



Nejočekávanější akční hry roku 2018

Far Cry 5

Největší žně letos budou mít, alespoň co se her týče, fandové akcí. Pojďme se podívat na první várku těch...

Engine Unity v novém demu ukazuje, jak by hry mohly vypadat za pár let

Technologické demo enginu Unity Book of the Dead

Vývoj jde dopředu a hry jsou čím dál hezčí. Nová ukázka z enginu Unity sice dnes vypadá téměř nereálně, ale představte...

Jaký je váš největší herní rest?

The Last of Us Remastered

Jaký je váš největší herní rest, ať už z minulosti, nebo současnosti? Napište nám do diskuze pod článkem.

Další z rubriky

Zase se budeme bát. Chystá se nová hra podle Vetřelců

Z  filmu Vetřelci

Další titul na motivy filmových Vetřelců bude nejspíše střílečka s důrazem na multiplayer.

Nový digitální obchod chce konkurovat Steamu, umožní prodávat dohrané hry

Obchod Robot Cache

Legendy herního průmyslu Brian Fargo a Nolan Bushnell rozjíždějí nový digitální obchod s hrami.

Podívejte se na nový trailer k filmu Tomb Raider s Alicií Vikanderovou

FIlm Tomb Raider

Upoutávka z filmového Tomb Raidera slibuje spoustu akce a okoukanou zápletku.

Najdete na iDNES.cz