Backgammon - návyková stolní hra

12:00aktualizováno  9. července 1:45
Backgammon je stolní hra stará několik set let. Konečně se dostává i na monitory našich počítačů, a to v podobě více než podařené. Je ale elektronická verze stejně zábavná a hratelná, jako ta skutečná? Prozradit odpověď na tuto otázku již teď by nebylo fér, ale můžeme vám říci, že je opravdu nač se těšit.

Backgammon Stolní hru backgammon jistě dobře znáte, alespoň od pohledu. Že ne? Ale no tak... Znáte ony klasické skládací šachovnice, které můžete sklapnout jako malý kufr a dovnitř si schovat figurky? A všimli jste si oněch dvou řad vysokých trojúhelníků, které jsou na tomto "rubu šachovnice" většinou namalovány? Tak to je, pěkně prosím, herní plán pro hru zvanou backgammon. Nebudu vás zatěžovat původem jejího vzniku, dokonce i pravidla si projdeme jen tak v rychlosti. Nenapravitelným zvědavcům ale asi udělá radost informace, že backgammon a vrchcáby (tím mám na mysli ty původní, ne onu šestikostkovou záležitost, jak ji známe dnes) mají společný původ.

Přejděme ale k recenzované hře samotné. Protože je backgammon záležitostí v našich končinách přeci jen ne tak úplně všední, pokusím se vám trošku přiblížit pravidla této na první pohled jednoduché, ve skutečnosti však inteligentní a hlavně nesmírně zábavné hry. Jistým způsobem připomíná backgammon dětské Člověče, nezlob se. Každý z hráčů má určitý počet kamenů (v tomto případě patnáct), které musí převést z jedné strany hracího pole na druhou. Hází se dvěma kostkami, přičemž kolik bodů padne, o tolik polí mohou vybrané kameny (jeden až čtyři) postoupit vpřed. Cesty obou hráčů se pochopitelně kříží (přesněji Backgammon řečeno, oba hráči postupují proti sobě) a mohou si svoje kameny navzájem vyhazovat a vracet je tak na start.

Zde ale veškerá podobnost s "člobrdem" končí. Zatímco v něm bylo vítězství či prohra dílem převážně náhody, v backgammonu je to vše spíše otázkou předvídavosti a strategie. Pochopitelně, že i zde hodně záleží na tom, zda vám budou na kostkách padat příhodná čísla, ale bez zapojení vlastního intelektu vyhrát nemůžete zhola nikdy. Na první pohled by se mohlo zdát, že příliš prostoru pro taktizování není. Jediné, čím se totiž backgammon liší od již několikrát zmíněné hry Člověče, nezlob se, je stavění zdí - tedy postavení více kamenů na jednom políčku. Ty pak nelze vyhodit, ba dokonce na takovéto políčko nemůže nepřátelský kámen ani vstoupit. Možná se to zdá málo, ale stavění zdí je až překvapivě mocným strategickým prvkem, protože hodně záleží na tom, v jakém okamžiku se ji snažíte kolika kameny na jakém místě postavit a jak je na tom právě váš protihráč a jakou strategii zvolil on...

Nerad bych vás však zatěžoval popisem a podrobným rozborem různých strategií, které můžete v backgammonu použít. Přeci jen má být tento článek recenzí počítačové hry, ne Backgammon odbornou příručkou. Jen bych rád zopakoval, že tato hra má své obrovské kouzlo, a ačkoliv jsou pravidla jednoduchá a naučíte se je během pěti minut, skutečně dobrým hráčem se můžete stát až po mnoha desítkách, ne-li stovkách (většinou asi prohraných :o)) partií. No a konečně přejděme k recenzi jako takové.

Backgammon z dílen společnosti Small Rockets vás zaujme hned na první pohled. Na rozdíl od mnoha jiných logických her je grafika jednoduchá a vkusná, přesto ale profesionální a nenajdete na ní jediný kaz. Plně slouží svému účelu, a tím je co nejvěrněji napodobit reálnou předlohu, kterou je právě ona "obrácená šachovnice". Vlastně bych měl říci "ony obrácené šachovnice", protože na výběr máte rovnou ze čtyř. Jedná se ale spíše o různé barevné kombinace a o rozdílné materiály - v zásadě je totiž vše naprosto stejné a ani rozmístění jednotlivých prvků na obrazovce se nijak nemění.

Ovládání hry je velice jednoduché. Na začátku si zvolíte, zda budete hrát sami proti počítači, proti živému protihráči na jednom PC, nebo jestli se hodláte utkat s někým přes internet. V druhých dvou případech se vrhnete do boje okamžitě, v případě prvním si ještě zvolíte obtížnost. A vzhůru do hry. Po celou dobu si v pohodě vystačíte pouze s myší. Klinutím na Backgammon příslušné tlačítko hodíte kostkami, přesunutím kurzoru na hrací kámen se dozvíte, zda a kam s ním je možno táhnout, kliknutím na něj tah provedete. Jak prosté, milý Watsone.

Nyní přejděme k rozvržení obtížností. Nerad bych se tvůrců nějak dotkl, ale zde to příliš nevychytali. Abych byl konkrétní - nezdá se, že by se od sebe navzájem příliš lišily. Váš protivník používá ve všech případech téměř ty samé strategie a pokud jste jej několikrát rozdrtili na obtížnost největší, neznamená to, že vám v následující partičce na obtížnost nejnižší nedá na frak. Takže ne, že by byla inteligence počítače nízká, jen se mi zdá, že je pokaždé stejná. Jinak co se AI týče, zde není si na co stěžovat. Počítač postupuje podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, a pokud nepatříte mezi opravdu zkušené hráče, máte možnost se od něj několika velice zajímavým trikům přiučit. Je to zkrátka solidní soupeř, který vám rozhodně nedá nic zadarmo.

Z hlediska oficiálních, nebo alespoň v našich končinách používaných pravidel, zde najdeme několik málo odlišností. Chybí zde úvodní část, tedy nasazování kamenů do hry. V Backgammonu začínáte s kameny již nasazenými a rozmístěnými po obou půlkách hracího pole. Dále pokud hodíte na obou kostkách stejná čísla, počítají se vám čtyři tahy i v Backgammon případě, že musíte nasazovat kámen vyhozený ze hry. Posledním rozdílem je odklízení kamenů - herní plán můžete opouštět od chvíle, kdy dostanete všechny kameny do závěrečného kvadrantu. To znamená, že v něm můžete pokračovat i v případě, kdy vám soupeř některý kámen vyřadí (i tak je ale nutnost nejprve znovu nasadit kámen do hry a až poté je možno pokračovat). Jak vidno, nejedná se o změny zásadního charakteru (až na onen začátek), ale je dobré se s nimi před začátkem hry seznámit.

Abychom nic nevynechali, řekněme si ještě, že po zvukové stránce se sice nejedná o žádnou špičku, ale rozhodně nebudete nuceni si zhnuseně odpojovat reproduktory. Dále se při koupi této hry můžete těšit i z poměrně kvalitního manuálu, který vás seznámí nejen s pravidly hry samotné, ale nastíní vám i několik základních strategií, bez kterých byste byli pouze, proč to obalovat do krásných slov, maso na porážku. Dohromady pak vše tvoří více než dobrou napodobeninu skutečného backgammonu se vším, co k této hře patří - tedy zábavností, hratelností a jakýmsi divným puzením, které vám brání přestat hrát a věnovat se něčemu užitečnějšímu. Pokud tedy není ve vašem okolí nikdo, kdo by této stolní hře holdoval, nebo už jste všechny otrávili tím, že neustále vyhráváte, je Backgammon tou pravou volbou pro vás. Bude vás bavit stejně jako reálná předloha, a navíc vám nikdy nedá košem.

Backgammon
Výrobce: Small Rockets
Vydavatel: Global Star Software