Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Baldur’s Gate: Dark Alliance

  12:00aktualizováno  12:33
Asi netřeba dvakrát představovat fenomén Baldur’s Gate, velice oblíbené RPG pro PC. Podle některých zdrojů jsme se jeho konverze měli dočkat na PSX, což se však ukázalo jako pouhá fáma. Nicméně vlastníci PS2 mají nyní konečně šanci ochutnat hru z prostředí Forgotten Realms, jež však svým zaměřením spíše připomíná akční Diablo…

BonusWeb HIT Baldur's Gate: Dark Alliance

Asi se nenajde nikdo, kdo by neznal takové herní perly jakými bezesporu jsou tituly Baldur‘s Gate a Diablo. Obě hry jsou velmi populární na PC, kde vznikla nejen jejich další pokračování, ale i několik přídavných datadisků. Zatímco Baldur’s Gate se majitelé konzolí nikdy nedočkali (nejenom na PSX, ale padla zmínka i o Dreamcastu, což vypadalo mnohem reálněji), i když jim bylo dlouho slibováno, tak Diablo vyšlo alespoň pro PSX, leč jeho kvalita byla diskutabilní.

Ale nikdy neříkejme nikdy a tak se nyní vlastníci nadupaných PS2 dočkali. Nejedná se však o žádnou Baldur’s Gate konverzi, ale o zcela nový příběh vytvořený výhradně pro naší černou krabičku. A připravte se na mnohem více.

Původní BG bylo velice kvalitní „tradiční“ RPG, naproti tomu Diablo představovalo spíše hodně akční záležitost s prvky RPG. Dark Alliance pak nabízí z obého trochu, ovšem je to tak kvalitně dobře namíchané, že se tomu koktejlu ani nedá věřit, že může být tak chutný. Příběh, který je zasazen do světa Forgotten Realms je natolik komplikovaný a spletitý, že se každý fanda RPG žánru určitě zaraduje. Souboje jsou pak po vzoru Diabla v realtime a věřte, že se dosti vyřádíte a obdivovatelé a milovníci zmíněné hry budou doslova nadšeni. Samozřejmě, že důležitými ingrediencemi v každém RPG je kvalitní Baldur's Gate: Dark Alliance příběh, dobře zpracované souboje (k tomu všemu se za chvilku dostaneme) a nesmíme zapomenout ani na koncepci menu a to zejména proto, aby se v něm hráč dobře vyznal a neprokousával se tunou nesmyslných položek a nestrávil tak více času v tabulkách než v samotné hře. Ničeho takového se tady nedočkáte - spíše naopak - menu je tak kvalitně a přehledně navržené, že jsem si okamžitě vzpomněl na staré klasiky ze žánru Dungeons and Dragons.
Menu obsahuje několik statistických tabulek. Tabulku vaší výzbroje, kde máte přehled o všech zbraních, které jste si ať už koupili nebo našli - zobrazení je jasné a okamžitě poznáte, jaká zbraň je určená pro vás a jaká ne, přičemž zbytečné propriety lze odprodat nebo je jednoduše zahodit. U zbraní máte jednoduché statistiky, z nichž se dozvíte jejich váhu, údernou sílu a popřípadě magickou podporu. Tyto aspekty se týkají i vašeho oblečení a předmětů jako jsou amulety a magické prsteny. Dále zde nechybí uzdravovací a magické lektvary, které můžete použít kdykoli během hry. Potom zde je potřebný přehled vašich úkolů, jež je potřeba splnit. A konečně důležitý prvek u každého RPG - zkušenostní body. Tyto získáváte v soubojích a pak si jimi zdokonalujete svou postavu. Budete se přitom muset soustředit na několik parametrů: charisma, inteligence, wisdom, dexterity a magie. Navrch nechybí ani zobrazení vaši finanční situace a celková váha vaší výzbroje, neboť i tady platí hmotnostní omezení.

V každé takovéto hře je zapotřebí toho správného hrdiny (hrdinů), zde jsou rovnou tři. VAHN, urostlý lučištník, KROMLECH, trpaslík válečník a ADRIANNA, sličná elfka kouzelnice. Jak je daným pravidlem, každý z nich disponuje rozličnou silou a magií. Nemůžete chtít např. po křehké Adrianně, aby se z ní stal brutální válečník a budete se s ní soustředit převážně na magii.
Baldur's Gate: Dark Alliance Čili záleží koho si vyberete a jak si ho budete postupem času vylepšovat. Takový trpaslík je více než zdatný s těžkými sekerami a palicemi a taky to protivníci dosti rychle poznají na své kůži. Lučištníka je dobré soustředit na obratnější zbraně (spíše meče) a vybavovat ho různými druhy luků a šípů (ohnivý, jedový apod.). No a kouzelnici již od začátku zdokonalovat v magii a málo ji zatěžovat těžkými nesmyslnými zbraněmi, ono takový meteoritický roj zmůže daleko víc než lecjaká zbraň. A co se musí nechat, Adrianna je vážně kočka, ale to jen na okraj.

No, nyní se konečně dostáváme k příběhu. Jako vždy dobro zvítězí nad zlem a vy jste, jak jinak, ten dobrák, který tu práci ve službách spravedlnosti musí odřít. Možná si teď říkáte, že se vyhýbám odpovědnosti a story vám nechci prozradit. A jako vždy máte pravdu. Protože tím byste přišli o hodně - pokud budete sledovat každý rozhovor a ptát se na všechno i na ty sebemenší drobnosti zjistíte, že opravdu vše souvisí se vším. Teď si možná plno anglicky nemluvících jedinců povzdechne, vždyť já neumím anglicky promluvit, natož abych stíhal běh nějakého příběhového scénáře. Nebojte, je zde možnost zapnout titulky a při nejhorším to lze hrát jako klasickou rubačku a na příběh se úplně vykašlat. Leč tím opravdu přijdete o dost a to by byla škoda. Hra je přitom rozdělena na tři akty o celkovém počtu 45 levelů. V každém aktu máte specifické úkoly (questy), které vám zadávají obyvatelé jednotlivých lokací, ale celkově je to jeden uzavřený příběh.

Baldur's Gate: Dark Alliance

Zpracování celé hry je něco, v co i ten největší optimista nedoufal. Pokud si jej chcete vychutnat plnými doušky, zkuste naší obsáhlou galerii obrázků. A řekněme si to na rovinu, je to grafická bomba. Ano, já vím, že jsem tady již vychvaloval grafickou podobu , ale tohle je něco úplně jiného. Tato hra má tak neuvěřitelně hladké textury, detailní krajinu, propracované postavy, špičkové vizuální efekty, že nejenom veškeří kritici valí oči a diví se, kde jsou ty problémy s anti-aliasingem. Hodně dlouho tu budete v tomto ohledu hledat nějaké chyby. Pravda, musím se přiznat, že i já jsem jen tak chodil po krajině a hledal sebemenší zásek, zádrhel, zpomalení, ale krom mírného dokreslování scenérií ve druhém aktu jsem opravdu nic jiného negativního nenašel.

Na hru se díváte seshora, tzv. z ptačí perspektivy, ale přitom jste v plně 3D zobrazení a můžete s lokací libovolně otáčet, abyste neztratili žádaný přehled. Pro lepší orientaci pomáhá i automapa, kterou si můžete kdykoli zapnout a umístit do rohu obrazovky. Postavy, ať už vy jakožto hlavní hrdina nebo vaši protivníci, jichž je zhruba kolem padesáti druhů (vlci, krysy, kostlivci, zombie, ledoví muži a mnoho dalších), se pohybují příjemně reálně. Především pak vaše postava, jež díky analogovému ovládání má hned několik fází pohybu. A právě díky ovládání, které je velice přesné a kvalitně navržené, se vám BG bude hrát bez větších problémů a skoro by se chtělo říci, že samo.

Baldur's Gate: Dark Alliance

Prostředí je velice různorodé a nabízí snad veškeré lokace, které se kdy v těchto hrách objevily. Jednotlivé oblasti jsou navíc opravdu rozsáhlé a mají výborný design. Navštívíte jeskyně, ledové pláně, hrobky, paláce a další, přičemž každá lokace má svůj specifický vzhled, který se opravdu nebude během hry opakovat. Také nepřátelé, jež jste pobili, se už nikdy neobjeví a tak se budete procházet svým „malým údolím smrti“ a budete moci „obdivovat“ zkázu, jíž jste způsobili. Sem tam nějaká ta mrtvola, kaluže krve, useknutá hlava, přepůlené tělo nebo alespoň rozbité vázy a sudy - žádné vyžehlené prostředí po vašem namáhavém boji, tak to má být.

Ovšem na co bych býval málem zapomněl je vyzdvižení zdejšího zpracování vody. Co v tomto směru programátoři vytvořili, je totiž něco úžasného a naprosto revolučního. Voda je tak geniálně realistická a dle veškerých fyzických zákonů „pohyblivá“ - záleží na váze, pohybu postavy a voda přesně podle toho reaguje, zkrátka naprostá nádhera. Kladně mohu ohodnotit i filmové animace, které vždy posouvají děj, jež jsou vyvedeny v samotném enginu hry a efektivně a plynule na vaše herní snažení navazují. V animacích bych rád vyzdvihl mimiku obličeje a synchronizaci mluvy, která je opravdu profesionálně zvládnuta. Jediné, co mi trochu vadilo je absence jakékoliv pohybové činnosti u těchto filmů, všichni zúčastnění totiž stojí vždy na stejných místech a neudělají ani krok. O to víc to zamrzí u samotných bossů, kde bych čekal alespoň nějaké „frajeřinky“ se zbraněmi, ale je to jenom můj dojem a nijak to neovlivňuje samotnou hratelnost.

Vše pak podbarvuje dokonale zvládnutý hudební doprovod, ovšem nečekejte žádný soundtrack typu . Nadějete se různých druhů zvuků, skřeků a několika krátkých hudebních motivů, ale i tak to vytváří nezapomenutelnou hudební kulisu.

Baldur's Gate: Dark Alliance

Největší bomba však přichází nyní. Tohle všechno si totiž můžete zahrát ve dvou ve výborně navrženém kooperativním módu. A to tak, že si každý nejlépe vybaví svou postavu na maximum a pak se u kamaráda připojí do akce na jedné obrazovce.

Jak se již stalo tradicí, alespoň u konzolových her, obsahují některé tituly zajímavé bonusy. Ani Dark Alliance není výjimkou a obsahuje několik módů navíc. Především Gauntlet, který je na čas a kde budete hrát za novou postavu temného Elfa hraničáře. Po dokončení tohoto režimu se vám objeví obtížnost Extreme (doporučuji hrát ve dvou) a po dohrání této se vám naskytne vítaná možnost si celou hru zopakovat za zmiňovaného temného elfa.

Takže to můžeme shrnout. Kvalitní příběh, dokonalá grafika podbarvená stylovým hudebním doprovodem, absolutní atmosféra, perfektní kooperativní režim a herní bonusy. Co víc si přát, možná jen více takovýchto her na PS2.

Baldur’s Gate: Dark Alliance
Výrobce/Vydavatel Snowblind/Virgin
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 343kB
Verdikt: Je před vámi super akční RPG se skvělou multiplayerovou podporou, jehož prostě musíte mít!
Hodnocení: 90%

Autor:




Nejčtenější

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.