Baldur's Gate

• 39489
Baldur's Gate
BonusWeb doporučuje! Baldur´s Gate

Co se úvodu týče...
Zrovna sedím v pokoji, kde se snažím popsat Vám kandidáta na nejlepší RPG hru roku ´99. Předem je potřeba podotknout, že jakmile se do této pařby dáte a dostanete se do ní, tak se od ní neodtrhnete, dokud ji nedopaříte, takže ještě počkejte a přečtěte si nejdříve tuto recenzi. Nemuseli byste se k ní z důvodu hraní už nikdy dostat, protože tato hra je giganticky dlouhá a při plnění všech vedlejších úkolů je to tak na 2-3 měsíce klidné pařby.

Co se příběhu týče...
Co se příběhu týče, celá hra se odehrává ve světě Sword Coast a neustále se točí okolo nedostatku železa (Iron Throne). Vy, jako hlavní hrdina, začínáte jako učenec vašeho otce a zároveň zdejšího mága Goriona, ten je však zabit v boji, a tak vám nezbývá nic jiného, než se vydat do světa a zjistit, proč byl váš otec zabit a při té příležitosti se postupně pomalu připlétáte k již zmiňovanému problému se železem. V úvodu hry jste sám a takřka bezbranný, později nalézáte NPC postavy, které se k vám přidávají dobrovolně, nebo po určité pomoci. Po vysvobození dvou postav ze staré pevnosti jim také nezbývá nic jiného, než se k vám přidat (pokud chcete). Takových situací se nabízí mnoho a později můžete i horší členy skupiny měnit za lepší a výkonnější. Postupně se probíjíte jižní těžební části, kde po zdolání konečného vládce této části získáte dopis, nebo dva, ze kterých se dozvíte co dělat a jak postupovat dále. Po vyvraždění všech lidí stojících vám v cestě se ocitáte před nejvyšším vládcem Iron Throne - Sarevokem. Ten se stane novým vládcem města Baldur´s Gate a snaží se rozpoutat válku mezi zdejšími největšími městy Amn a Baldur´s Gate. Této válce musíte zabránit na samém konci hry po promlácení do malého domku jeho destrukcí. Pomáhají mu zde ještě dva "sluhové". Baldur´s Gate Ti sice nejsou tak tuzí jako on, ale dovedou být docela nepříjemní. Jak je vidět, příběh se postupně rozvíjí a zase zamotává, takže o zábavu je postaráno v průběhu celé hry. Například se v průběhu hry ocitáte po nesouladu temnějšími strážci ve vězení, kde čekáte na popravu. Jeden vězeň z vedlejší cely zná tajný tunel z vězení, ale řekne vám jej až po uhodnutí jeho hádanky. Je možno tuto hru dohrát jen podle základní linie, ale je zde velké množství vedlejších úkolů, které můžete a nemusíte plnit. Takřka každý druhý člověk na vás má nějakou prosbu nebo úkol, na který máte nalézt řešení. Podle blíže neznámých informací se prý dá plout lodí na tajný ostrov, ale to se mi nepovedlo. Tajných úkolů se zde nachází povícero, narazíte na ně náhodou při procházení neznámých prostor a podivuhodných lokací.

Co se gameplaye týče...
Na této pařbě poznáte, že programátoři jsou velice šikovní chlapíci, protože BG je svým zpracováním téměř dokonalá hra, tedy až na malé chybičky. Ale k těm později. Těsně po vstupu do hry poznáváte všem RPG maniakům velmi dobře známou RPG atmosféru a jistě pozná i svět AD&D pravidla. Holá hra se skládá z prologu a sedmi příběhových chapterů. Prolog je vlastně zasvěcení do hry, poznání zdejšího ovládání, nakoupení základní věcí (armor, helma, zbraň,atd..), na cvičišti si můžete vyzkoušet boj (ne naostro), a tak se rychleji vnést do hry. Jsou tu i mini sub-questy jako vyčistit myši v nějaké kůlně či co to, za což dostanete malý obnos penízků. Baldur´s Gate U ostatních chapterů už musíte plnit zadané úkoly a je jen na vás jakou formou budete postupovat (seznam na konci recenze). Boje jsou typicky RPGčkovské - realtimové. Ale. Heh, heh, v průběhu hry si ji můžete kdykoliv pozastavit a tak docílit tento efekt: Na pravé straně (i ve spodu obrazovky) je ovládací panel, kde jsou vyskládány xichty všech členů vaší skupiny. Po pauznutí hry si klidně při pivu, cigárku, nebo při jiné relaxační činnosti promyslíte koho a jak napadnete a každému členovi skupiny nastavíte co má přesně dělat - útočit, kouzlit, stát, obraňovat, nebo provozovat nějakou jinou činnost včetně léčení a popíjení možných i nemožných lektvarů a lahviček. Nutno dodat, že po zapnutí inventáře se hra odpauzne, takže všechny věci boji potřebné se dají naskládat do spodní části panelu, jako třeba v Diablu, včetně více zbraní, což znamená, že nemusíte bojovat pořád se stejnou zbraní a můžete si ji v boji vyměnit. Toto oceníte zejména ve chvíli, kdy vám dojdou šípy. Na normální útočení jsou zde nejrůznější luky, řemdihy, malé (1-handed) a velké (2-handed) meče, sekyry, palcáty, hůlky, kuše, kopí a speciální druh praku (jestli se to tak dá vůbec nazvat), které střílí na celkem velkou dálku. Všechny šípy do luku, kuličky do praku a vůbec všechen palebný materiál je omezený, takže v krizi nezbývá než s ním šetřit.

Ke kouzlení je připraveno přes 50 kouzel pro mágy a něco okolo 40 kouzel pro kněze a jim podobné příživníky. Kouzel v každé level skupině je asi 15, ale zapamatovat si můžete jen určitý počet (záleží na levelu postavy) 2-8. Baldur´s Gate Tyto zapamatované kouzla máte připraveny k okamžitému použití. Jakmile je všechna vypotřebujete, po osmihodinovém odpočinku se vám znovu umožní je používat. Pro mágy musíte kouzla nejdříve získat a poté si je zapsat do knihy kouzel, kdežto u knězů se vám kouzla rovnou objeví po získání nového levelu. Ve hře je 5 levelů kouzel. Vedle každým známého Cure, Identify, Fireballu a Lighning Boltu jsou tu kouzla jako Horror (pro zmatení nepřítele), Animate Dead (vykouzlí kostlivce na pomoc v boji), Sleep (uspí protivníka) a na konci hry nejužitečnější kouzlo Monster Summoning 1-3 (vykouzlí náhodná monstra ze hry na pomoc v boji). V magii jsou ještě v boji použitelné hůlky (Wand), můžete je vyhrát v bitvě proti kouzelníkovi, nebo koupit v některém z magických obchůdků. Jedná se o vzhledově slabou leč velmi účinnou zbraň, která podle vzhledu a názvu "hází" kouzla. Například "Wand of Fire" hází Fireball nebo ohnivý sloupec "Wand of Lightning" hází Lightning... Ze začátku hry jsou kouzelníci velmi slabí a jejich kouzla málo účinná, takže jsou takřka nepoužitelní. Po vytrénování a zvládnutí základních vlastností se z nich stávají tvrdí chlapíci a začínají dělat nepřátelům pořád větší potíže, avšak až takřka u konce hry se dají považovat za velmi výkonné jedince. To je k magii asi všechno.

Vámi střežené postavy můžete odívat do těžkých armorů nebo jen kožených vestiček, na hlavu jim můžete narazit helmu a na nohy sportovní nebo běžeckou obuv. Jsou tu i "sedmimílové boty" (Boots of Speed), což se dobře hodí na prozkoumávání terénu. Je možno nasazovat jim na ruce prstýnky a rukavice, na krk amulety a náhrdelníky. V jiných hrách je běžností, že čím větší Armor Class, tím více je postava chráněna, což v této hře naplatí. Začínáte s AC 10 a po nasazení armorů, štítů a rukavic se vám postupně snižuje až na -10. S AC je v této hře ještě úzce spojena jedna položka a to je "Thaco". Velký AC značí velké Thaco, AC v mínusu značí Thaco malé. Ptáte se, co je Thaco? Baldur´s Gate Thaco je značení pro malou přesnost a neohrabanost, takže velké Thaco znamená to, že postava se málokrát trefí nepřítele a zmenšující se Thaco znamená větší přesnost. Samozřejmostí zůstává, že kouzelník za žádnou cenu neobleče armor, jen plášť, zloděj obleče jen malý armor, atd.

Po bitvách získáváte z padlých nepřátel kromě peněz a zbraní i zlaté prsteny, diamanty, zlatá vajíčka a jiné tretky. Některé z těchto předmětů později prodáte za slušný peníz a jiné vyhodíte do neznámých prostor. Po levé ruce máte ještě jeden dříve nezmiňovaný panel obsahující mapu jak místní, tak světovou. Dále journal, což je vlastně váš deník, kam se zapisují všechny důležité informace a zprávy. Record jsou informace o všech postavách včetně vlastností, zkušeností a dovedností. Po důkladnějším prozkoumání zde naleznete i nejoblíbenější zbraň a kouzlo postavy, kolik zabila lidí a podobné informace. Mage book a Scrolls book obsahují již dříve zmiňovaná kouzla.

Poslední klávesou je hlavní menu hry, můžete si zde nastavit rychlost scrollingu, 16,24 nebo 32 bitové textury a jiné drobnosti. Ve hře je také pohodově vyřešeno ukládání a nahrávání pozic, které netrvá nijak neúnosně dlouho vzhledem k rozsáhlosti hry a celkového terénu. Také ukládací pozice nejsou nijak omezené a všechno probíhá stoprocentně. Ani velikost sejvů není velká (vzhledem k Sinovi), asi půl megabytu na jeden pozdější sejv. Instalace je také bezproblémová. Minimální něco okolo 300 MB, optimální 600 MB, ale zvláštností je 2,6 GB instalace, kdy hra chce jen jedno CD pro spuštění a ostatní data včetně animací a hudby hrají z HD. Jak je vidět, hru nikdo neodfušoval a promyslel všechny detaily až do konce.

Baldur´s Gate

Co se hudby týče...
Hudba ve hře Baldur´s Gate je naprosto vystihující tento příběh a druh hry, tedy starověké RPG. Není to nic hyperfuturistického, nýbrž klidná a relaxační hudba. Ve městech hraje pomalá skladba, v neznámých končinách zrychluje a v boji ústí v adrenalinem napuštěnou "Conanovku". Hudba podporuje již tak rozvinutou a nepřerušitelnou atmosféru hry.

AD&D Rules...
Jako správný Dungeon Masterista nesmím vynechat tento odstaveček. Celá hra Baldur´s Gate byla zasvěcena do pravidel Advanced Dungeons & Dragons. Pokud někdo neví co to je AD&D a nikdy nehrál Dungeon Mastera, tak se jadná o speciální pravidla, kterých se drží hry v tomto vydání. BG je ze světa Forgotten Realms. Jedná se například o pomyslné házení kostkou při boji, kolik HP vezme úder nepříteli, nebo třeba že kouzelníci se neoblečou do armoru a bojovníci se nenaučí kouzlit, atd... Pokud máte k dispozici AD&D monstrous manual, tak je třeba potvrdit, že většina monster z něj se ve hře nachází. Skoro všechny obrázky z knihy jsou stoprocentně věrohodné i všechny údaje jsou pravdivé. Draci z knihy se zde však nevyskytovali, jen v jednom sub-questu bylo za ůkol zabít nějaké blíže nepopsané draky. Na konci hry dělají jen nemalé potíže 4 Skeleton Warrioři, ale po menších zkušenostech by neměl být problém je zabít, i když mají přes 60 HP, thaco 11 (asi každá druhá rána je ve vás) 1 rána = 15-20 HP dolů.

Baldur´s Gate

Co se finiše týče...
Do závěrečného hodnocení se obvykle píší nějaké ty zápory, co hra obsahuje. V této hře jsou dohromady asi dva. Jeden se týká nepříjemného zasekávání se postav za překážkami. To tu nebylo ani u starého dobrého Warcraftu nebo u Rages of Mages. Na počátku hry tento zápor ještě nijak nepovažujete za podstatný, ale asi v půlce se to změní. Chcete-li, aby skupina prošla ze spodu mapy nahoru, byť jen přes mírné překážky, bez vaší pomoci se toho úspěšně nedočkáte. Postava se buď zasekne někde za rohem, nebo po zjištění špatné cesty se vám na to rovnou vykašle bez jakýchkoliv vedlejších snah a pokusů. Tento nedostatek nejvíce proklejete na konci hry. Musíte projít velkým a zdlouhavým bludištěm (s již zmiňovanými Skeleton Warriory), a ikdyž potřebujete obejít třeba jen jednu zeď, tak to prostě nejde. Musíte jim přesně ukazovat cestu kudy jít a polovina to stejně nepochopí a snaží se to obejít jinou (nesprávnou) stranou. Strašné!

Druhý problém, on to vlastně není problém, jen dost velká hardwarová náročnost. V dnešní době to není nic neobvyklého, ale přece jen u takého stylu hry mohla být mírnější. Autoři sice doporučují Pentium 200 MMX (moje konfigurace), ale na tomto "šrotu" (v dnešní době) se hra naprosto nehýbe. Ze začátku hry se zdá plynulá, ale po zvětšení počtu osob ve skupině se stane něco neslýchaného. Když se všichni začnou pohybovat, je to naprosto nestíhavé a nepřehledné "slideshow" - doslova! Zvláště na konci hry je potřeba kouzlo Monster Summonig, to vykouzlí asi 15 monster ze hry.

Baldur´s Gate
Výrobce: Bioware
Distributor: Interplay
Minimální konfigurace: P 155, 16 MB RAM, 300 MB HD
Doporučená konfigurace: P300, 32MB RAM
Verdikt: Nejlepší RPG, jaké může dnešní doba nabídnout. Je vhodné jak pro totální zelenáče v oboru, tak pro zkušené RPG maniaky. Rozhodně stojí za koupi.
Hodnocení 9/10
Tím je potřeba final bosse trochu zasypat, tak asi 5-10 těmito Moster Summoningy, což dělá problémy i na Celeronu 300 A. Podle mého mínění jsem tu u mne měl snad 10 fps/min (jestli vůbec)!!! Překousl jsem to a dohrál tuto pařbu, i když jsem měl sto chutí se na vy... Takové hře se to naštěstí dá odpustit. Pod zmiňovaných 300 Mhz bych to ale už víckrát nehrál. V multiplayer módu se jedná o naprostý orgasmus, ale strašně nadlouho. Pokud míníte hrát jen chvíli, raději to ani nezkoušejte, protože jakmile se tato Gamesa začne hrát, musí se dohrát (a to mám z vlastní zkušenosti)!!! Každý ovládá jednu postavu ze skupiny a jedná se o stejný příběh, což v žádném případě rozhodně není na škodu. Hra Baldur´s Gate se dá svou rozlohou takřka přirovnávat k megapařbě Final Fantasy 7, čemuž také dosvědčuje fakt, že je na pěti herních plackách. Rozhodně je to cool hra, a pokud jste ještě nerozjeli Fallouta 2 (nebo už dohráli), tak se rozhodně vrhněte na tuto pařbu. Těch 5 cédéček za to rozhodně stojí.

Témata: obuv, Pivo, poprava