Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

  12:00aktualizováno  9. července 2001 1:04
Řada her vám umožní strávit před monitorem nespočetně hodin, další hry zase skvělou zábavu. Málokdy se stává, že by byly tyto dvě vlastnosti skombinovány. Baldurs Gate II je jednou z těch nemnoha vyjímek a toto je první recenze na českém internetu vůbec.
Baldur's Gate II: Shadows of Amn BonusWeb doporučuje!

Jako výrobce počítačových her máte v zásadě tři možnosti jak zaručit svému titulu úspěch, přízeň hráčů a komerční výsledky, co potěší vaše akcionáře. Buďto budete mít natolik originální nápad, že naprogramujete hru která tady ještě nebyla a přitom budete schopni zaujmout dostatečné množství lidí. Nebo nebudete riskovat, vsadíte na žánr, který při současném trendu simplifikace her letí a naprogramujete akční, sportovní nebo strategickou hru. Někde koupíte přiměřeně moderní engine, mírně ho modifikujete, obalíte nějakým tím multimediálním pozlátkem, přidáte klišoidní příběh, a spolu s tunou úrovní nebo herních modů ho expedujete na trh s doufáním, že se na to někdo chytí a vaše půlroční práce se vyplatí.

Třetí varianta zahrnuje několikaletý vývoj, rozsáhlé testování, vymýšlení příběhu a konzistentního prostředí, pravděpodobně několikeré předělání celého systému a grafiky, protože se za takovou dobu dost změní jak nároky hráčů, tak i možnosti osobních počítačů a konečně nejistotu, zda celý projekt nepřijde vniveč kvůli neochotě distributora, špatnému marketingu, nebo prostě jen proto, že zrovna umřel váš firemní maskot, křeček. Tohle je důvod, proč většina vývojářů raději připravuje "jednoduché" projekty - přece jen, nižší investice znamenají nižší případné ztráty, a tohle je také důvod, proč se objevuje tak málo kvalitních CRPG (Computer Role Playing Game) her.

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

Pokud u takovéhoto projektu všechno vyjde tak, jak má, na konci skoro jistě vznikne HRA, kde se výborný příběh snoubí s detailním provedením a neskutečným množstvím možností, a kde nade vše kralují dnes již opomíjené atributy hratelnosti a atmosféry, které vás chytnou, nepustí a donutí hrát až do totálního fyzického vyčerpání nebo pokoření takové hry. V poslední době se tohle podařilo například Deus Exu od Ion Stormu, nebo Diablu II od Blizzardu, jakkoliv se ho tendenčně spousta (i renomovaných) časopisů, webzinů a redaktorů pokouší zašlapat do země. A konečně, podařilo se to také vývojářům z Black Isle Studios u jejich nové Baldur's Gate II: Shadows of Amn.

Deník, Den první, Hodina nultá (1. Mirtul, 1369)
Moje přítelkyně z dětství, Imoen, mě osvobodila z klece, kde jsem byl uvězněn. Nevzpomínám si, jak jsem se sem dostal, a už vůbec netuším, kdo a proč by mě chtěl držet pod zámkem. Hrozně mě bolí hlava a celá má paměť je zamlžená... co se stalo? Kde to jsem? Ve vedlejších klecích byli zamčeni Minsc a Jaheira. Minsc se osvobodil sám, silou vybuzenou vztekem a mými záměrnými provokacemi. Náš únosce očividně podcenil hněv bojovníka a jeho křečka. Jaheira zůstává stále zamčena, musím někde najít ten prokletý klíč.

Žánr CRPG zaznamenal největší boom zhruba v první polovině devadesátých let (nemusí se zatím říkat minulého století, že ne?), kdy vznikaly skvělé série, například Ishary od francouzských Silmarils, Wizardry od SirTechu nebo sága Ultimy v produkci Originu. Určitě nejvíc skvostů na trh přineslo SSI díky výhradní licenci na přenesení systému papírového AD&D a celého světa Baldur's Gate II: Shadows of Amn Forgotten Realms na obrazovky monitorů, ať už v sérii core dungeonů Eye of the Beholder, vampíroidním Ravenloftu nebo Menzoberrazanu, pouštních Dark Sunech nebo adventuroidním Al Quadimovi. Byl by hřích nezmínit Faster Than Light (FTL) a jejich těžké (hlavně díky absenci map, které si hráči sami kreslili na čtverečkovaný papír) Dungeon Mastery a delirický Chaos Strikes Back, který se bohužel nikdy nedočkal konverze z Amigy na PC. Všechny tyto hry mají stále co nabídnout a určitě se k některým z nich vrátím v budoucích recenzích.

Druhá polovina devadesátých let byla na podobné hry nepoměrně chudší, trh začaly ovládat hlavně akční hry a developeři byli tlačeni distributory k tvorbě rychlých a nepříliš kvalitních titulů. Fanoušci RPG žánru se dočkali každoročně jedné, maximálně dvou výborných her a každý podobný projekt byl hladově očekáván. Situaci zachraňoval pouze Origin s novými Ultimami a mírně nedodělaným System Shockem 2, Bethesda a její Daggerfall, konverze japonských Final Fantasy a hlavně Interplay, respektive divize Black Isle Studios se skvělými postkatastrofickými Fallouty, a nově, po získání licence na AD&D od Wizards of the Coast i Baldur's Gate, jeho nepřímým pokračováním Icewind Dale a nyní Baldur's Gate II: Shadows of Amn. Do budoucna se připravují Neverwinter Nights a Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor, takže se zdá že nám opět svítá trochu naděje a CRPG nevymře po meči.

Deník, Den třetí, Hodina devatenáctá (3. Mirtul, 1369)
Unikl jsem ze šíleného bludiště, kterým se ukázal být Irenicův žalář, jen abych venku narazil na samotného čaroděje v bitvě s vrahy oděnými v černé kůži. Baldur's Gate II: Shadows of Amn Tohle je zřejmě důvod, proč se mi podařilo uniknout tak snadno. Vrazi mága obvinili z čehosi, nač Irenicus odpověděl vztekem a mocnými kouzly, v jejichž důsledku se zhroutila dokonce část budovy, z níž jsme právě vyšli. Na konci bitvy, bohužel, na Irenica zaútočila Imoen...když tu se náhle objevila skupina podivných mágů, kteří ukončili celý souboj a jak Irenica, tak Imoen přenesli neznámo kam.

Příběh původní Baldur's Gate začíná v neklidné době, kdy se železo mění v bezcenný materiál, zbraně z něj vytvořené jsou neúčinné a zemí se prohání bandy lapků plenících vše cenné, co ještě zbývá. Mezi tím vším v ústraní pevnosti Candlekeep a péči mudrce Goriona vyrůstáte vy, bez znalosti svých skutečných rodičů. Na jeho přání se vydáváte do lepšího úkrytu, kde vám "vysvětlí vše". Bohužel, první noc na cestě je Gorion brutálně zavražděn a vy, spolu s Imoen začnete hledat viníka. Postupně zjistíte, že jste dítětem zlého boha Bhaala, téměř každý by chtěl využít váš božský původ ke svým záměrům, a vrah Goriona, Sarevok, je váš nevlastní bratr. Jeho záměr stát se vládcem země zlikvidujete a v samotném finále ho zabijete a pomstíte tak smrt svého pěstouna.

Expansion pack Tales of the Sword Coast je pouze doplňkem obsahujícím několik víceméně nesouvisejících questů točících se kolem vlkodlaků a boji o moc na pobřeží, a nepřinášejícím nějaký zásadní vývoj příběhu vašeho charakteru.

Jak už jste poznali z úryvků z deníku, na scénu tentokráte vstupuje nový padouch, Jon Irenicus (mimochodem, namlouvá ho s nádherným patosem poměrně známý herec David Warner, Baldur's Gate II: Shadows of Amn kterého jsme měli možnost slyšet již třeba v Descentu 3 nebo Falloutu a který má za sebou účinkování ve více než stovce filmů). Ocitáte se v provincii Amn, jižně od Sword Coastu, a snažíte se přijít na to, proč vám tenhle bastard dělá nepříjemnosti a co vlastně chce. Ostatně, už od prvních scén, kdy vás mučí v kleci a v prvním dungeonu, kde nacházíte jeho oběti, mu v duchu slibujete, že za své zločiny pořádně zaplatí. Příběh je navíc vkusně doplňován snovými scénami (které se odehrávají v ingame enginu při vašem odpočinku) a které nejste schopni příliš ovlivňovat, plus dalšími, vysvětlujícími, při přechodu mezi kapitolami.

Deník, Den sedmý, Hodina desátá (7. Mirtul, 1369)
Po těžkých bojích byla konečně pevnost patřící Naliině rodině osvobozena od trollích nájezdníků. Bohužel, Lorda deArnise se mi nepodařilo zachránit, a byl zabit vůdcem celé bandy, trollem TorGalem. Nalia je naživu, ačkoliv budoucnost její pevnosti zůstává přinejmenším nejistá. Jejím manželem se má stát floutek Renfeld, syn pána sousedního hrabství, který ji nemiluje a jehož pochybné choutky jsou v okolí vyhlášené. Nalia sama dává přednost životu dobrodruha a přidala se k mé družině. Její schopnost hledat pasti i dobrá znalost magie jsou vítanou posilou v mém pátrání.

Baldur's Gate II obsahuje zatím nejkompletnější a nejlépe do hry převedená pravidla druhé edice AD&D. V první řadě, "experience cap", tedy omezení množství zkušeností, které můžete získat, je posunuto na 2,95 milionu, čímž můžete dosáhnout podle zvoleného povolání u single postaviček zhruba 14. až 23. level a efektivně se tak vyrovnat bohům samotným :o) Baldur's Gate II: Shadows of Amn Je to značný rozdíl oproti původnímu dílů a expansion packu, kde byla maxima na 89.000, respektive 161.000 zkušeností. Díky tomu máte přístup k mnohem více schopnostem, zlodějským skillům typu pokládání pastí, a kouzlům jako třeba Delayed Blast Fireball nebo Time Stop, ačkoliv například mágova kouzla z deváté úrovně stále sešlete pouze ze svitku. Apropos, k dispozici je také kouzlo Find Familiar, které sice smí seslat jenom hlavní protagonista (=vy), a přivolá malou inteligentní potvůrku dle vašeho přesvědčení, kterou můžete plně ovládat, povídat si s ní, posílat ji na průzkum, a zároveň vašemu mágovi přidá za určitých okolností permanentně 12 životů.

Ve hře pro jednoho hráče máte možnost vytvoření pouze jedné postavy, zbytek vaší party si najímáte po cestě. Z tohoto důvodu se vyplatí věnovat její tvorbě pár desítek minut a narolovat si co nejlepší vlastnosti. Maličký hint - klidně snižte vaši charismu na minimum. Ne že by neměla tahle vlastnost vliv, ve hře na ní závisí řada věcí počínaje reakcemi obyvatel Amnu a konče množstvím a kvalitou pokladů, které nacházíte, ale brzo na začátku hry získáte prsten, který zvýší libovolné postavě charismu na maximum. Postava, kterou si vytvoříte (nebo importujete z předchozího dílu) začíná rovnou s 89k zkušeností, takže odpadá klasické plácání se na nízkých úrovních, kde platí - málo schopností, málo zábavy. Existuje i možnost jak si vytvořit kompletní partu sami, stejně jako v minulém díle při hraní multiplayer hry, kde označíte kontrolu všech charakterů vámi, ale přijdete takto o řadu questů a komunikaci mezi NPC postavičkami. Osobně to považuji za jasnou výzvu ke druhému odehrání celé hry.

Novinkou jsou tzv. Character Kity, rozšíření základních povolání (každé má tři kity), které zpestřují, ale zároveň ztěžují váš výběr. Baldur's Gate II: Shadows of Amn Kromě klasického fightera si tak můžete vytvořit Berserkera, který jednou za den může upadnout do bojového šílenství, kdy získá řadu bonusů a imunit, ale na druhou stranu je potom velmi vyčerpán, dostává mínusy a obecně nesmí používat střelně zbraně, Wizardslayera s resistencí vůči magii a zásahy, které snižují šanci cíle kouzlit, ale který pro změnu nesmí používat žádné magické předměty, nebo Kensai, specialistu, který nenosí brnění, a v soubojích s mečem dokáže dělat hotové divy.

Dále přibyla na výběr i nová rasa, Half-Orc s bonusy +1 na sílu a konstituci, a mínusem -2 na inteligenci, a tři povolání ze třetí edice pravidel AD&D (plně je uvidíme až v Neverwinter Nights) - Barbarian, nedisciplinovaný, rychlý a brutální bojovník; Sorcerer, který sice ovládá méně kouzel než mág, a nová získává pomaleji, na druhou stranu si je potom nemusí memorizovat a kouzlí mnohem častěji; a konečně Monk, bojovník beze zbraně a brnění, se smrtelnými omračujícími údery holou rukou, který ovládáním své vnitřní energie, ki, dokáže neuvěřitelné věci.

Deník, Den dvanáctý, Hodina dvanáctá (12. Mirtul, 1369)
Zabil jsem banditu, paladina Anarga, a rozprášil jeho skupinu Padlých Paladinů pro Sira Ryana Trawla, představeného Vznešeného řádu Zářícího Srdce. Díky tomuto úkolu vzrostla má dobrá reputace a nezanedbatelný není ani projev "dobré vůle" Sira Ryana ve formě příjemné sumy mincí.

A neuvěřitelné věci se programátorům z Black Isle podařily také s NPC (non-player character), postavami které najímáte do své družiny. Baldur's Gate II: Shadows of Amn Nejenže má každý z nich k dispozici takovou zásobu textů, jako všechny ostatní NPC v předchozím díle dohromady, ale podařilo se jim těmto postavám vdechnout duši. NPC komentují vaše rozhodnutí, vměšují se do vašich rozhovorů s obyvateli Amnu, ptají se vás na různé věci, nebo si prostě jen tak pokecají mezi sebou. Na základě vašich voleb při rozhovoru s nimi se formuje i jejich vztah k vám, občas musíte při jejich hádce rozhodnout ve prospěch jedné z nich a ukočírovat je chce pořádnou dávku diplomacie. Jako každá lidská bytost, se může váš družiník (či družinice) i zamilovat.

Některé z nich budete zbožňovat, jiné možná nenávidět. Já se musel po nějaké době rozloučit s elfí kleričkou Aerie, která vyrůstala v cirkuse a zamlada ji uřízli křídla. Její věčné fňukání mě nejdřív začalo iritovat, a když nakonec její vztah ke mně díky mému neustálému chlácholení přerostl v zamilovanost a žárlivost k další ženě v družině, disciplinované a tvrdé bojovnici a druidce Jaheiře, poslal jsem ji při jednom jejím výbuchu zpátky do cirkusu. Nezmínit nemůžu ani Minsca, hraničáře, který dostal kdysi v jedné bitvě palcátem po palici, a od té doby je, ehm, natvrdlý. Nosí s sebou hlodavce Boo, o kterém prohlašuje, že je to kosmický obří křeček a každé své rozhodnutí s ním diskutuje. Je vtipný, velmi zábavný, oddaný a hlavně je to skvělý bojovník, a tudíž jasný výběr pro kohokoliv.

Potkávat, respektive spíš likvidovat budete široké spektrum potvor, počínaje jednoduchými bitvami s Koboldy, Orky a různým slizem a konče heroickými boji s Beholdery, Mind Flyery, nemrtvými Lichy nebo Draky. Nejhorší a nejsložitější jsou souboje s kouzlícími potvorami a připravte se na to, že za jakkoliv velkého experta na AD&D se považujete, budete reloadovat. Velmi často reloadovat. :o)

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

Souboje i celá hra probíhají v reálném čase, do té doby než ji zapauzujete, nebo dokud se nezapauzuje sama na základě nějaké předdefinované události, nastavené v možnostech hry. Sem patří například těžké zranění někoho z vašich lidí, nalezení pasti nebo smrt nepřítele. Vaše postavy se chovají vcelku rozumně, podle nastaveného skriptu. Mágové útočí kouzly, nebo se snaží odstranit magické ochrany nepřátel, klerikové pobíhají kolem a léčí bojovníky, hraničáři si ustoupí dál od hlavní vřavy a ostřeluje nepřátele z luku, a paladin, pokud je mu to určeno nejdřív vyřadí nepřátelské mágy a teprve potom se věnuje do něj bušícím trpaslíkům. Ke hře je přiložen i překladač skriptů a manuál k tomuto jazyku, takže si chování svého hrdiny můžete doslova naprogramovat. Pochopitelně můžete umělou inteligenci vypnout a jednotlivé příkazy zadávat sami ... a budete takto činit stejně v 90% všech soubojů ...

Deník, Den šestnáctý, Hodina dvacátá třetí (16. Mirtul, 1369)
Pán Stínů je mrtev, lesy v okolí rozpadlého chrámu Amaunatora jsou vyčištěny a opět plné slunečních paprsků. Vesnice Imnesvale ani nikdo další v okolí Umar Hills už nebude trpět útoky krvechtivých stínů. Starosta Imnesvale mi byl neskonale vděčný za záchranu jeho malé osady a nabízel mi, zda se nechci stát jejich protektorem po mrtvé hraničářce Merelle.

Velikou změnou oproti předchozímu dílu, a změnou, kterou si mě Baldur's Gate II totálně získala, je množství, kvalita a rozmanitost questů. Baldur's Gate II: Shadows of Amn V prvním díle (a vlastně i libovolné jiné CRPG hře) musíte questy hledat. Tady si questy hledají vás. Po dokončení prvního dungeonu (a kapitoly) se vydáte do ulic města Athlatka, které je rozděleno do několika logických distriktů. Lidé zde žijící mají své problémy, se kterými jim (za příslušnou odměnu) pomáháte, a jakmile trochu vzroste vaše reputace, připravte se na to, že za vámi s problémy budou dokonce chodit. Během prvních pár hodin budete mít deník plný úkolů tolik, že nebudete vědět co dřív. Je dokonce dost pravděpodobné, že prvních pár desítek hodin hraní (reálného času) z města vůbec nevystrčíte nos.

Obtížnost úkolů se pohybuje od jednoduchých (donést zraněného jeho přátelům) až po delirické. Řada questů obsahuje (vždy přísně logické) hádanky, a tak se mi stalo to, co už dlouho ne - že jsem se na chvíli zastavil, a v duchu si rekapituloval, co vlastně o tom úkolu vím, a jak by se dal vyřešit. Funguje to neskutečně dobře a vy jste vtahováni do hry stále hlouběji. Úkoly se občas tříští do série podúkolů a ty případně i do dalších miniquestů plných různých zvratů, a teprve po jejich kompletním projití máte nárok na zaslouženou odměnu ve formě zkušeností nebo peněz či magických předmětů. Většina jich nijak nesouvisí s hlavní dějovou linií, ale dotváří obraz celého světa, ve kterém se pohybujete. Za splnění speciální série úkolů získáváte nárok na vlastní Stronghold (v případě bojovníka pevnost, u mága věž, nebo třeba u hraničáře vlastní boudu v lesích) a stáváte se ochráncem svého panství. Dost úkolů je také přístupných pouze pro určitá povolání, což je zase o důvod víc, proč si BG II zahrát vícekrát než jednou. Rozdíl je dokonce v tom, za jaké přesvědčení hrajete, takže zatímco dobrá postava pomůže v jednom z questů otroky osvobodit, zlý charakter dostane za úkol naopak jejich vzpouru zpacifikovat.

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

Neocenitelnými pomocníky vám budou váš deník a mapa. Do deníku se automaticky zaznamenávají všechny důležité události jejich svědkem či účastníky budete, zadané questy a informace o jejich průběhu, které se postupně budou přesunovat do kapitoly splněných, a mimo jiné si do něj můžete sami dělat libovolné poznámky. Mapy městských částí jsou již předem kompletně odhalené a opoznámkované, a věřte mi, bude se vám to setsakra hodit, alespoň do doby než budete tyto lokace znát lépe než vlastní boty. Venkovní lokace a všechny dungeony si budete muset prozkoumat a případně i opoznámkovat sami. Prostředí jsou skutečně různorodá, procházet budete nejen města, vesnice, ostrovy, pevnosti a podzemní žaláře ale i tak exotické lokace jako je třeba cirkusový stan, slizké doupě Beholderů, podmořské město rybí rasy nebo Underdark, podzemní království temných elfů.

Deník, Den dvacátý, hodina desátá (20. Mirtul, 1369)
Strážce Telwyn mě poprosil, abych zašel do chrámu Lathandera a promluvil s knězem, Dawnbringerem Sainem. Jakkoliv zůstává Helmův řád většinou neutrální, tentokrát je pomoc nutná, aby se jejich konflikt s Talosem nezměnil v chaos. Talassijci najmuli zloděje, aby z chrámu Lathandera ukradl Prsten Svítání a já jsem poslán do Chudinské čtvrti získat ho zpět. Dawnbringer Sain mě poprosil, abych se vyhnul násilí, pokud to bude možné ... ale udeřil s plným hněvem, pokud to bude nutné. Zloděj se patrně jmenuje Travin.

Inventory management se v zásadě neliší od posledního dílu, vzhledem k tomu, že je použit jenom trochu vylepšený Infinity engine. Baldur's Gate II: Shadows of Amn Důležité změny jsou jen dvě, jednak existence zásobníku na svitky, sáčku na diamanty a speciálního magického Bag of Holding, kam nacpete cokoliv, a jednak možnost skládání předmětů. To probíhá automaticky v těch případech, kdy takhle poskládáte například klíč nebo masku potřebnou v některém z questů. Druhá varianta je zajímavější - po celém Amnu jsou roztroušeny části mocných magických předmětů, a pokud se vám podaří najít od některého z nich všechny části, trpaslík Cromwell v hlavním městě vám je za mastnou sumu pomůže znovu vykovat. Tahle postavička dokáže i jiné věci, třeba udělat brnění z dračích šupin nebo krunýře ankhega. Díky tomu, že takovéhle brnění není magické klasickou cestou, je ho na rozdíl od běžných brnění s magickým bonusem možné kombinovat i s ochrannými prsteny nebo plášti a získat AC až kolem -7!

Pokud plníte poctivě všechny questy, máte slušné šance, že najdete řadu silných magických zbraní, brnění i dalších předmětů. Během prvních tří kapitol budou bonusy zřídkakdy lepší než +2, ale později nebudou výjimkou i +4kové zbraně s řadou doplňkových schopností, dávající imunity vůči některým druhům zásahů a podobně. Můj paladin má +5kový Holy Avenger, který jednak dispeluje při každém úspěšném zásahu obranná kouzla jeho cíle, a jednak mu dává padesátiprocentní odolnost vůči veškeré magii. Zároveň má brnění s AC (obranným číslem) -2 a Boots of Speed, které mu garantují permanentní Haste. Suma sumárum, bojový stroj, který můžu samotný poslat do chumlu deseti orků s jistotou, že ho ani jeden z nich neškrábne a že během minuty budu moci posbírat spoustu bezvadných pokladů :o) Novinkou jsou také mluvící zbraně, například obouručák Lilarcor, v němž je zakletý hrdina - blbeček, který po cestách vykřikuje průpovídky jako: "Co kdybychom zabili tohohle... Ne? Tak aspoň tohohle... taky ne? Hmmm."

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

Deník, Den dvacátý sedmý, hodina devátá (27. Mirtul, 1369)
Podařilo se mi zaranžovat setkání dvou lidí, které jsem potkal na svém průzkumu Hřbitovní čtvrti ... Paladina Kamira, jehož syn byl nedávno zabit bandity, a malé dívenky jménem Risa, jejíž rodiče zemřeli při epidemii. Paladin souhlasil, že se o sirotka postará a společně mě opustili.

Technické zpracování je, stejně jako zbytek celé hry, vysoce kvalitní, grafika je velmi detailní a často opravdu nádherná. Oficiálně jsou podporovány rozlišení 640x480 a 800x600, fajnšmekři a techničtí guruové budou schopni ze hry vyždímat i rozlišení 2048x1536. Vysoká rozlišení jsem testoval a fungují, ale nakonec jsem se stejně vrátil ke klasickému 800 na 600, protože pak už byly fonty příliš titěrné a nečitelné. Výborná je také možnost schovat postranní lišty a přepnout se do full screenu. Na starších strojích s malou pamětí hra sice poběží, ale budete muset nejspíš vypnout valnou většinu animací prostředí a speciálních efektů. V auditoriích na webu Interplaye jsem zaregistroval, že si docela dost lidí stěžovalo na dobu nahrávání při přechodu mezi lokacemi, které se údajně protáhne třeba i na minutu, ale myslím, že většinou by pomohlo nastavení větši cache a přidání paměti. Na mém stroji (Celeron 600@901, 256MB RAM) žádný přechod nebo nahrání pozice netrvalo déle než pár vteřin. Občas ale i u mě docházelo k celkovému zpomalení hry a cukání pohybu myši, které však po chvilce nebo přesunu do jiné lokace samo odeznělo.

Ambientní zvuky v pozadí skvěle dokreslují atmosféru každé lokace, v lesích je slyšet zpěv ptáků a zurčení potoků, ve městech zase výkřiky obchodníků (v noci občas i přepadených chudáků) a zvony chrámů. Hudba není sice nijak zvláště výrazná a po čase se začíná (pochopitelně) opakovat, ale řada motivů je velmi hezkých, a sem tam vás překvapí situace, Baldur's Gate II: Shadows of Amn kdy začnou reproduktory dunět mohutnou melodií a připraví vás tak na tuhý souboj se závěrečným bossem. Řada dialogů, hlavně těch vážících se k hlavní dějové linii je plně profesionálně namluvená (a když říkám profesionálně, nemyslím tím zmetek typu českého dabingu k Realms of Arkania). Čtyři CDčka jsou plná lokací a zvuků, a tak už nezbylo moc místa na animace. Kromě pár kratičkých animací, které uvidíte když odpočíváte, nebo pokud vás zastihne na ulicích soumrak nebo svítání, se můžete těšit "jen" na intro a outro. Obojí jsou pěkné, ale nesrovnatelné s vizuálními orgiemi, které nám naservíroval Blizzard ve svém pokračování Diabla.

Hra obsahuje také solidní tutorial, kde se, pokud nemáte zkušenosti s Infinity od BioWare, naučíte ovládat vaši postavu, bojovat a kouzlit, a obsluhovat deník, mapu a inventory. Potěší i takové maličkosti jako například tipy a triky, které vám hra radí při každém přechodu mezi lokacemi nebo ukládání hry.

Deník, Den třicátý sedmý, hodina dvacátá prvá (7. Kythorn, 1369) - Sekolahovo proroctví
Šílený král Sahuaginů je mrtev a rebel, princ Villynaty obsadil uprázdněný trůn. Díky mé pomoci se mu snad podaří znovu sjednotit oslabené Sahuaginy a zachránit podmořské město. Řekl mi, abych z Ixilthetocalovy mrtvoly vzal klíč od pokladnice a za odměnu si vybral cokoliv, co budu potřebovat na své další cestě do Underdarku.

Baldur's Gate II ode mě dostává 97%. Uznávám, že je to hodně, ale jsem plně přesvědčen o tom, že si to zaslouží. Jedno procento strhávám za technickou náročnost a potencionální problémy, Baldur's Gate II: Shadows of Amn které jsem sice neměl, ale které řada hráčů objektivně má. Druhé procento jde dolů za výskyt bugů, které přes důkladné testování ve hře zůstaly. Jsou to vesměs maličkosti typu možnosti používání předmětu povoláním, které je v popisu tohoto předmětu výslovně vyloučeno, nekorektní import některých postav z předchozího dílu nebo špatný počet útoků při stupni specializace Grand Mastery. A konečně třetí procento dolů hra ztrácí za věci, které mohly být ještě o trochu lepší. Sem spadá například stále příliš malé inventory a neexistence ruksaků, baťohů a toren nebo třeba automatické sčítaní vlastnosti a zobrazení výsledku při rolování postavičky, které by vám ušetřilo namáhání mozku počítáním. Zároveň do tohohle bodíku dolů přidávám i fakt, že Baldur's Gate II nevyjde, pokud vím v češtině, a tak bude mnoho hráčů ochuzeno o zcela nevšední zkušenost. (Bohemia Interactive skutečně hru v češtině nevydá, nicméně dočkáme se jí a to díky týmu překladatelů pod vedením Adama Rambouska, který od Black Isle Studios dostal povolení vytvořit češtinu za podmínky, že ji nepoužije ke svému obohacení, což jistě nepoužije, neboť bude ke stažení na naší stránce Čedičových češtin - pozn. šéfredaktora).

Řada her vám umožní strávit před monitorem nespočetně hodin, a další hry zase skvělou zábavu. Málokdy se stává, že by tyto dvě vlastnosti byly skombinovány a Baldur's Gate II je jednou z těch nemnoha výjimek. Vynikající příběh, nádherné zpracování a neskutečná rozsáhlost spolu s tím jak moc závislost způsobující tahle hra je, znamená pro každého RPG pozitivního hráče pouze jediné - OKAMŽITĚ si sežeňte svoji kopii. Obložte se potravinami. Prodejte svého křečka. Zamkněte se v pokoji, ať vás nikdo neruší. A klíč spolu s mobilním telefonem vyhoďte z okna.

Baldur's Gate II: Shadows of Amn
Výrobce: Black Isle Studios / BioWare
Distributor: Interplay
Minimální konfigurace: Pentium 233MHz, 32 MB RAM, 700 MB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium 450MHz, 128 MB RAM, 1.2 GB HDD
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Úžasné, grandiózní, skvělé, nezapomenutelné.
Hodnocení: 97%

Autor:




Nejčtenější

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Další z rubriky

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.