Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Baldurs Gate 2: Shadows of Amn

  7:32aktualizováno  29. dubna 2000 1:29
Baldurs Gate 2: Shadows of Amn
Baldurs Gate 2: Shadows of Amn

Nejlepší RPG roku 1998 bude mít bratříčka. A ačkoliv je ještě ve vývinu, už teď se dá celkem bezpečně říct, že nový přírůstek bude o kousek větší, o něco hezčí a o trochu inteligentnější. S takovými dispozicemi může jeho kariéra nabrat ještě hvězdnějších rozměrů, než byly ty, kterých dosáhl jeho předchůdce.

Už od ledna 1999 se v BioWare chystá pokračování jejich veleúspěšného RPG Baldurs Gate, kde se rozsáhlý příběh prolínals podmanivou hratelností a navíc to celé bylo vyvedené v krásné grafice. O prvním dílu se prakticky nemluvilo jinak než v superlativech a dokonce byl označován za nový standard ve svém žánru. K všeobecně kladnému přijetí druhého dílu by tedy teoreticky postačovalo přidání hrstky nových nápadů a opravení těch několika málo nedostatků, které byly BG vytýkány. Jestli udělali autoři přesně tohle a nebo jestli se do toho pustili trochu komplexněji, to už posuďte sami.

Příběh druhého dílu sympaticky začíná tam, kde jste ho v prvním dílu opustili. Jižně od regionu Sword Coast se rozprostírá území Amn, což je přesně to místo, kde vaše dobrodružství začíná. Uvězněni neznámo proč a neznámo kým v metropolitním městě Athkatla (aspoň odpověď na otázku Kde? je tedy známa) Baldurs Gate 2: Shadows of Amn jste postaveni před svůj první úkol: dostat ze zajetí sebe i své přátele. Po překonání žalářní epizody se před vámi otevře celý širý svět Forgotten Realms (přesněji řečeno ta jeho část, která je pro vaše dobrodružství v BG2 vyhrazena). Místa, do kterých zavítáte, svou atraktivitou snadno trumfnou i katalog exotických dovolených - pirátské ostrovy, podmořské i podzemní město, horské oblasti, hluboko v lesích ukryté elfské město a tak podobně. Zcela mimo příběhovou linii stojí tutorial, kde načerpáte všechny potřebné znalosti: od jednoduchého pohybu skupiny přes boj a používání předmětů až po kouzlení.

Svou postavu si můžete buďto naimportovat z prvního dílu, z datadisku Tales of the Sword Coast nebo si vytvořit úplně novou. Při skládání částí budoucího hrdiny vám bude k dispozici více kousků skládačky = více tříd, podtříd, vyobrazení, skriptů ... I když si zvolíte cestu výroby nové postavy, nemusíte se bát, že byste byli oproti protřelým hrdinům z minulých dílů nějak diskriminováni - všechny postavy začínají s 89 000 zkušenostními body a i ty, které jste si s sebou přinesli z předchozích her, dostanou na začátku do vínku přesně 89.000 bodů (a to i tehdy, pokud jste s nimi takových zkušeností nedosáhli). Na jednu stranu chvályhodně spravedlivý přístup asi nepotěší ty, co si svou postavičku vlastním úsilím vypiplali k tak vysokému ohodnocení a jejich hrdinové teď budou srovnáni do jedné řady s postavami úplných začátečníků. Baldurs Gate 2: Shadows of Amn S tímhle rovnostářským opatřením mi poněkud uniká celý smysl importu postavy - pokud si nepřenesete její zkušenosti, pak mi tak nějak není jasné, proč byste ten import vůbec měli absolvovat.

Už v prvním dílu fungovaly ve vaší družině jakési mezilidské vztahy - některé postavy se například mezi sebou hádaly a bylo třeba pečlivě vybírat, koho přiberete do party, abyste neuváženým náborem nenarušili křehkou symbiózu mezi jednotlivými členy skupiny. V BG2 sahají vzájemné vztahy ještě dále - vaše postavy budou prožívat romantická vzplanutí, formovat milenecké trojúhelníky nebo vyvolávat prudké hádky. Navíc se budete moci o každé z nich dozvědět i to, co by vám ve skutečném životě o sobě každý radši zatajil - od rodinných problémů přes zkrachovalé vztahy až po nejskrytější touhy, nic z jejich pohnuté historie před vámi nezůstane skryto.

Postav, které se po světě Forgotten Realms potulují hlavně za účelem začlenění do vaší výběrové skupiny, bude 15. Všechny je najmout nemůžete, místo máte jen pro 5 z nich, neboť vyvolených je omezené množství a kapacita družiny činí celkem 6 hrdinů včetně vaší hlavní postavy. Zato množství NPC se rapidně zvýšilo, BG2 se bude moci pochlubit počtem zhruba o 200 kusů vyšším než činí součet všech NPC z prvního dílu a datadisku. Baldurs Gate 2: Shadows of Amn O interakci evidentně nebude nouze, navíc se během plnění všech těch hlavních i postranních questů budete muset zabývat i spoustou puzzlů a nastražených pastí.

Autoři si při tvorbě druhého dílu nejen vzpomněli na některé vlastnosti, které do původní hry z časových důvodů nemohli zapracovat, ale zohlednili i požadavky fanoušků, které se jim nahromadily po vydání prvního dílu. Už takhle to zní nadějně, ale konkrétní příklady vás určitě budou zajímat víc, takže si můžete začít představovat: například 130 nových kouzel, což nás v součtu přivádí k fantastickému číslu 300 (neodolám a uvedu aspoň pár těch nejúčinnějších kouzel - Meteor Swarm, Time Stop, Finger of Death, Blade Barrier, Summon Elemental - většina názvů je natolik návodná, že pro představu jejich účinků stačí i mizerný překlad nechvalně proslulých překladačů). Rozrostl se i bestiář - nepřátel bude přes stovku a uvidíte mezi nimi třeba draky, upíry, golemy, elementály nebo duchy. Potvůrky spolupracují, navzájem si pomáhají, útočí ve skupinkách a prostě se všelijak snaží dokázat, že jejich implantovaná inteligence už se skoro vyrovná té vaší. Fyzicky slabší a spíše duchovně orientované postavy ve vaší družině se už při soubojích nebudou drát do popředí, ale stáhnou se pěkně do bezpečí, kde budou mít ideální podmínky pro nerušené metání magických formulí. Zárukou klidné práce upozaděných kouzelníků budou dobře vyzbrojení jedinci v přední linii, kteří budou své fyzické přednosti využívat právě k ochraně konstitučně slabších spolubojovníků.

Baldurs Gate 2: Shadows of Amn

Grafické kvality prvního dílu byly opěvované snad ve všech recenzích, z čehož se dá celkem bezpečně usoudit, že ani dvojka na tom nebude o nic hůř, spíše bych si přisadila na opak. Používá totiž podstatně vylepšenou verzi enginu Infinity z BG, která teď kromě rozlišení 640x480 podporuje i o něco hezčí 800x600. Všechna kouzla jsou doprovázena nepřehlédnutelnými světelnými efekty (majitelé akcelerátorů se pokochají úžasným 3D provedením, pro neakcelerované hráče jsou připraveny tytéž efekty ve 2D). Mezi dalšími vylepšeními se skrývá třeba i to, že všechny postavy se pohybují asi 1,5krát rychleji než v prvním dílu, že animace postaviček vypadají mnohem plynuleji, neboť se jejich počet odposledně zdvojnásobil, nebo že se vypiloval pathfinding. Změny zasáhly i interface - pravý, levý i spodní panel můžete při hraní schovat (přesněji řečeno schovat můžete jak všechny tři, tak i jeden každý z nich, jak je vám libo), takže pokud vás doteď rušily a kazily vám požitek ze hry, odteď už je cesta k absolutnímu pohlcení pohádkovým fantasy světem volná. Do mapy si budete moci zapisovat vlastní poznatky, každá poznámka se označí úhlednou vlaječkou. Zápisník vám úhledně roztřídí questy na ty, které máte už za sebou, a na ty, které máte ještě před sebou. Za tuhle malou pomoc budete tím vděčnější, čím hlouběji se do hry ponoříte, protože subquestů je v BG2 připraveno kolem stovky a orientace v nich by se bez automatického třídění stala dost frustrující záležitostí. Třetí oddíl skrývá informace, jež nezapadají ani do jedné ze dvou předchozích kategorií a přesto jsou důležité. O hře pro více hráčů se jako absolutní multiplayerový laik odvážím říct jen to, že se ponese zhruba v duchu prvního dílu.

Jestli jste se už začali těšit a hledat staré sejvy z prvního dílu, tak vás musím trochu zchladit: vydání BG2 neočekávejte v žádném případě dříve než v podzimních dnech roku 2000 a při současném trendu, kdy takřka žádná hra není dokončena v prvním ohlášeném termínu, možná ještě déle.

Autor:


Témata: Meteor, překladač


Nejčtenější

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.