Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Batman Begins

  12:01aktualizováno  8. července 5:48
Netopýří muž právě zažívá svůj velký návrat na filmových plátnech a tak asi nikdo nepochyboval o tom, že bychom se nedočkali i nového herního ztvárnění. To k nám přichází právě v těchto dnech.

Batman Begins Netopýří muž právě zažívá svůj velký návrat na filmových plátnech a tak asi nikdo nepochyboval o tom, že bychom se nedočkali i nového herního ztvárnění. Filmové dílo se soustředilo na to, aby nám Batmana ukázalo jako obyčejného chlápka, který se pod vlivem vnějších událostí stal tím, čím je. Stále osciluje někde na pomezí, kdy se v něm bouří smysl pro spravedlnost a touha po obyčejné pomstě. Je to člověk poháněný strachem a nenávistí, ve kterém ovšem stále zůstává cosi dobrého. Dozvíme se také, kde přišel ke svému "bat" vybavení – celkové zlidštění a reálnější rovina filmu snímku velmi sedla. Tolik asi k filmu, na nějž vám vřele doporučujeme zajít, minimálně před případným pořízením hry.

Hra podle předpokladů vychází z dějových záchytných bodů, které rozšiřuje o to, co se třeba mohlo stát, ale v kině jsme to neviděli. Příběh dále posouvají kratičké filmové sekvence – trochu paradoxně je zde okleštěna, řekněme první třetina filmu, kde se Batman učil svým schopnostem a hledal sám sebe a po krátkém uvedení se v klášteře začínáme rovnou v korupcí prorostlém Gotham City. Na první pohled vypadá hra příjemně – solidní grafika, předpřipravené scény a první souboje. Ty Batman Begins probíhají jednoduše, ale zábavně. Máme zde skok a dvě tlačítka pro klasický úder a kop. Zbývá další, jenž se mění podle situace a zůstává na hráči, co si vybere. Díky tomu bitva s nepřáteli vypadá líbivě, ale stále si užije i hráč. Bojuje se jak proti jednomu nepříteli, tak proti přečíslení a s tím vším systém chvatů počítá.

Pokud jde o design úrovní, odvedli autoři dobrou práci, poněvadž vše do sebe pěkně zapadá.

Po tomto akčním úvodu, kdy hned v jednom z prvních prostřihů uhýbá Batman i salvě kulek ale zjistíme, že spíše než na akci je důraz kladen na stealth styl hry. To znamená, že nemůžeme mezi stráže jen tak skočit a pořádně je zpacifikovat, poněvadž by nás hodně rychle zastřelily. Prakticky i jeden protivník se střelnou zbraní představuje problém, poněvadž netopýří muž toho vydrží jen o málo více než obyčejný člověk. Zde se dostáváme k proklamované vychytávce, jež spočívá v budování strachu. Ten se dělí na dvě části: celkový respekt, jaký před námi mají zločinci, a strach v dané oblasti, jenž pomalu opadá. Což o to, nápad to byl dobrý. Když se vás takový osamocený zločinec po jedné ráně pěstí bojí, plazí se od vás pryč, obličej značí paniku a prosí o milost. Batman Begins Hráč jej může na oplátku čapnout a "vyslechnout" (samozřejmě v podobě skoro nesrozumitelného zdrsněného hlasu Christiana Balea, jenž ztvárnil představitele Batmana ve filmu). Aby to neznělo nějak brutálně, dodejme, že ve hře moc krve neuvidíme, když se tak zamyslím, tak asi ani kapku.

Vraťme se ale k budování strachu. Taková místnost nepřátel sice svádí k tomu, abychom mezi ně někde od stropu skočili a zlikvidovali, jenže díky tomu, že snad každý nosí střelnou zbraň, by náš život neměl dlouhého trvání. Proto je nejprve musíme těch zbraní zbavit. Jak? Pořádně je vyděsit, aby je odhodili na zem a začali zmateně pobíhat. Toho dosáhneme tím, že například uvolníme kolík držící sudy, které na ně spadnou, pustíme páru z trubek a podobně. Pak následuje naše "bojová chvilka" a hurá dále. Ono to zní sice hezky, když se vám někdo dívá přes rameno, tak to i funguje, ale v podstatě jde o povinný prvek. Nikdy jsem nenašel, že by šlo nepřátele přivést k panice jiným, než jedním daným způsobem, což dobrý nápad poněkud degraduje. Jde o to proplížit se a hledat interaktivní bod, jenž "něco" provede.

Batman Begins

Co ale vytknout musíme je určitá míra stereotypu, což nezachrání ani závody v obrněném Batmobilu.

Pokud jde o design úrovní, odvedli autoři dobrou práci, poněvadž vše do sebe pěkně zapadá. Na druhou stranu aby ne: úrovně jsou striktně lineární a nijak rozsáhlé. A pokud zrovna nepochodujeme rovnou za nosem, řešíme problém v malém komplexu, což vyjde nastejno. Nejsem nepřítelem tohoto zjednodušování, naopak, jsem rád, když se můžu soustředit plně na herní úkoly, nicméně ve zdejším podání se dostavuje klasická chyba: stereotyp. Schéma je stejné: plížit se, sejmout zezadu stráž, zjistit, jak překonat překážku, najít aktivační bod pro vyvolání strachu a pobít nepřátele. A znovu.

Bonusy

Batman Begins samozřejmě obsahuje bonusový materiál, který se zpřístupňuje po odehrání určitých pasáží hry. Najdeme zde nic neříkající galerii hrůzy, ale třeba i rozhovory s vývojáři z EA a všechny filmečky. Také si můžeme kdykoliv vyrazit do Gotham City v Batmobilu.

Batman Begins Rozptýlení a satisfakce nakonec přichází v podobě obrněného Batmobilu, se kterým si zazávodíme po ulicích Gotham City. Hned v první akční scéně máme zlikvidovat kamión. K němu se propracováváme tak, že bouráme do nepřátel a snažíme se, aby havarovali. Až jich zlikvidujeme dostatečný počet, a přitom nám neklesne brnění vozu na nula procent, objeví se boss, do nějž vypálíme salvu raket. Závody jsou super. A víte proč? Protože vypadají a hrají se stejně, jakoby z oka vypadly populární závodní akci Burnout 3. A jelikož obě hry spadají pod divizi EA, řešení je nasnadě. Ani bychom se nedivili, kdyby v některém z dalších dílů Burnout se jako bonusové tratě a auto objevily právě ty z Batman Begins.

Co říci závěrem? Batman Begins jako hra vypadá pěkně, hraje se dobře a pokud milujete tiché plížení se za zády nepřátel a jejich rychlou likvidaci, mohl by vás netopýří muž se svém videoherním zpracování zaujmout. Nejedná se o nijak náročnou hru, poněvadž design misí moc šancí k bloudění a bloumání nedává. Co ale vytknout musíme je určitá míra stereotypu, což nezachrání ani závody v obrněném Batmobilu.

Batman Begins
Výrobce/Vydavatel EA/EA
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 212 kB
Verdikt: Řemeslně dobře udělaná hra, která ovšem po čase upadá do stereotypu.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

RECENZE: Pillars of Eternity 2: Deadfire je úžasné námořní dobrodružství

Pillars of Eternity 2

Tak trochu ve smyslu „nespravuj, co funguje“ je druhý díl Pillars of Eternity spíše důstojným pokračovatelem než...

Z velkých království trosky. Recenze Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War se tentokrát podívá na Britské souostroví roku 878 našeho letopočtu na konflikt mezi Vikingy a ostrovany....

RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

Agony

Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...



Najdete na iDNES.cz