Batman Vengeance – bez milosti

• 1
Pokud si zrovna užíváte dovolenou v Gotham City, neměli byste minout největší atrakci zmiňovaného velkoměsta. Je jím legendární Batman. Pakliže si totiž v tomto turistickém letovisku počkáte dostatečně dlouho, určitě se objeví potíže natolik velké, že k vyřešení celé situace bude potřeba právě jeho maličkosti.
Batman Vengeance

Při vánočních záplavách her, kde se každý hráč poohlížel po svém vytouženém a dlouho očekávaném favoritu, o němž četl tu největší chválu a distributoři se předháněli v nejdokonalejších upoutávkách, aby každého naladili, se málem zapomnělo na jeden titul - s nejlepším komiksovým hrdinou na světě. Ano vážení, přichází neohrožený Batman. Co si budeme nalhávat, komiksoví hrdinové zažívají pravý comeback a to velmi úspěšný. Vezměme si takového Spider-Mana, ten už má za sebou dva PSX díly (nemluvě o GameBoyi) a další budou bezpochyby následovat.

Ale zpět k Batmanovi. Tento chlapík to má již od začátku těžké. Zatímco v dobách 8 a 16 bitů vznikly velice kvalitní hry ať již podle filmu nebo alespoň dle fantazie vývojářů, v současnosti to byl jeden propadák za druhým. Možná to bylo tím, že se vývojáři snažili udělat konverze přesně dle daného filmu a nezapojovali svou tvůrčí invenci, ale bohužel to pak pravidelně dopadalo tak, jak všichni víme – tedy nic moc (spíše nic než moc). Pročež se nesmíme divit, že se samotní hráči na tento žánr – tedy herní počiny s komiksovými postavičkami, dívají spíše skrze prsty. Ale možná se teď vše změní, ať už díky Spider-Manovi, který to vše započal, nebo právě této hře - Batman Vengeance.

Ostatně, byla by opravdu veliká škoda, kdybyste tento titul zavrhli, protože nabízí daleko více než se může zpočátku zdát. A rozhodně si myslím, že je lepší než plno proklamovaných „áčkových“ projektů (nejenom) tohoto roku.

Batman Vengeance

Batman Vengeance (dále jen BV) nevznikl podle žádného filmu, ale chytře využívá známý komiks a ještě lépe komiksový animovaný seriál, který běžel i u nás. Ten, kdo tyto seriály sleduje, bude jistě velmi překvapen jejich grafickou podobou se samotnou hrou (resp. obráceně). Řekněme si to tedy hnedle na rovinu, BV rozhodně nevyužívá plně kapacity a možností PS2. Grafika se někomu může zdát poněkud chudá, snad i hrozná, prostě nevyhovující naší milované konzoli, ale musíme si uvědomit, že je to tvůrčí záměr. Hra totiž přesně kopíruje svět Gotham City podle komiksové předlohy. Nečekejte super detailní prostředí á la , ale jednoduchou architekturu kresleného stylu. A protože je Batman noční živel, odehrává se to celé v řádně potemnělých scenériích.

Příběh BV je něco, co mě docela překvapilo. Nejedná se o nějaké další dobrodružství, ale spíše o jakýsi životopis tohoto ochránce zákona. Ve hře se totiž vyskytnou veškeří Batmanovi protivníci. Ať už se jedná o nejoblíbenějšího a nejstaršího zloducha Jokera a jeho pomocnici Harley Quinn, či další v pořadí Mr. Freeze, Poison Ivy... . Ale pěkně po pořádku.

V jedné čtvrti Gotham City byl založen požár a při té příležitosti byla unesena dívka Mary. Batman je povolán, aby tuto osobu osvobodil. Přičemž přichází čas vaší první mise, kterážto se odehrává v titulcích (na způsob Metal Gear Solid), něco jako váš vstup do filmové hry. Po záchraně a efektivním výbuchu se dozvídáte, že Jokerovi pomocníci unesli syna nebohé Mary. Batman se vydává za Jokerem, ale to ještě netuší, že je to na něho přichystaná past. Mary nebyla nikdo jiný než Harley Quinn... .

Batman Vengeance

BV obsahuje pět scénářů s celkovým počtem 19 levelů. V těchto levelech budete využívat nejen dokonalého bojového umění, ale i plno batmanovských pomůcek a vynálezů a v neposlední řadě také dopravních prostředků. Batman navrch umí ještě plno zajímavých pohybů, které jako by okoukal od Solid Snakea. Budete se tu plížit kolem zdí, napadat protivníky ze zálohy, pročež je pak efektivně spoutáte. Využití se dočká i Batmanův plášť, ať už ke krátkým přeletům, či jako ochranný štít. Samozřejmě budete hojně používat již zmiňované bojové umění, které vám umožní během soubojů s oponenty vyvolat i pár komb.

Co se týče Batmanových propriet, s těmi se seznámíte ve své tréninkové úrovni, kde se naučíte zacházet z Batlanem, Batarangem, speciálním nočním dalekohledem, Batlauncherem, granáty a mnoho dalšími skrz naskrz zajímavými předměty.

Levely, kde budete využívat dopravní prostředky jako Batmobil nebo Batwings jsou zpracovány z celé hry vizuálně nejhůře, i když svůj účel splňují. Budete tudy projíždět, prolétávat přeplněným městem a honit prchající zločince. Ovládání je přesné a automobil dobře sedí na silnici. Vedle nezáživné grafické kulisy je však nutno poznamenat, že tyto pasáže jsou zatraceně rychlé, neškubou se ani nedoskakuje pozadí, ale je tu ona krutá daň v podobě chudých a místy opravdu šeredných textur. Ale jak jsem už řekl, svůj účel to plní a v té rychlosti nebudete mít příliš času pozorovat okolí.

Batman Vengeance

Samozřejmě, že nejdůležitější náplní hry jsou právě mise, kde se budete s Batmanem procházet po svých. Tyto levely, jak jsme se už zmínili, přesně kopírují vzhled samotného komiksu. A využívají dokonale žánrový mix plošinovky, adventury a stealth akce. Třebaže jde o third person hru, můžete se bez problému přepnout do prvního pohledu a zde pak přesně využívat všech Batmanových vynalézavých pomůcek. Design levelů je v této části uspokojující, i když si myslím, že mohly býti delší a práce kamery v nich lepší (ve kterých hrách však je akceptovatelně vybraný hlavní kameraman), nicméně máte možnost si pohled na dění stabilizovat podobně co u .

Samostatnou kapitolou jsou hlavní bossové. Jsem opravdu rád, že tito mají pro sebe vytvořené speciální levely a na každého platí úplně jiná technika. Většinou musíte alespoň trochu zapřemýšlet, než na ni přijdete, ale není to nic složitého a hlavně bossové nejsou nesmrtelní, takže stačí trocha toho cviku a máte vyhráno. Každopádně, tito protivníci jsou vážně skvělí!

V celém tomto dobrodružství vám bude pomáhat vaše asistentka Batgirl, která je na základně a sděluje vám důležité rady, přičemž ji můžete požádat o pomoc přes komunikátor, který máte u sebe a můžete si ho kdykoli zapnout. Takže to je další postava na scéně, jež nám sem výborně zapadá a vyplňuje tak známý ansámbl protagonistů Batmanových příběhů.

Batman Vengeance

Animace a vzhled postav jsou velice vydařené a milovníci komiksu budou jedním slovem nadšeni. Nečekejte, že např. Mr. Freeze bude vypadat jako Arnold Vy-víte-kdo :o), na to rovnou můžete zapomenout. To samé platí o samotném Batmanovi, vždyť si v této souvislosti vzpomeňte, kolik že herců si již obléklo jeho netopýří oblek. Zde se setkáte s Batmanem kresleným, s hranatou bradou a svaly tak velkými, že si Sly i Arnold můžou rovnou objednat místo v domově důchodců. Jo, výhoda komiksových řízků je, že nikdy nezestárnou a nežádají milionové honoráře.
Aby byla atmosféra co nejdokonalejší, ponechali tady tvůrci původní hudbu, která vás doprovází celou hrou; pochvalně se můžu zmínit i o dabingu, kde jednotlivé postavy namluvili skuteční profesionální umělci. V roli Batmana se tak představí Kevin Conroy a v roli Jokera známý Mark Hammil. Nesmějí chybět ani FMV animace, které dokonale posouvají děj a je jich zde něco okolo 40 minut.

Závěrem se dostáváme ke konečnému verdiktu. Jak jste jistě poznali z recenze, mám rád komiksy a Batmana obzvláště. Hrál jsem veškeré hry, které kdy byly s touto postavou vytvořeny, a musím říci, že tahle se opravdu povedla. Netvrdím, že je to zrovna projekt roku, ale rozhodně se jedná o dobře odvedenou práci, u které jsem se dobře bavil, i když není bez chyb. Myslím si však, že BV tu nasadil nový standard, jak postupovat při tvorbě herních počinů s komiksovým hrdinou v hlavní roli. Vždyť filmová licence není ještě záruka kvality a komiksy mají tak bohatou historii – proč ji tedy nevyužít? Takže uvidíme, jak si povedou další v řadě - a dlouho slibovaný Superman.

Batman Vengeance
Výrobce/Vydavatel Ubi Soft
Další ovladač: ne