Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Battle Race 3D - Descent se vrátil?

  12:00aktualizováno  27. srpna 10:34
Battle Race 3D - závodní hra s prvky akce, jež v některých momentech připomíná, především herním prostředím, postarší hru Descent. Pokud vás stále berou nevážně pojaté závody, v nichž se ve velké míře využívá střelných zbraní, zkuste si přečíst recenzi.

Battle Race 3D Nejdřív zazněla první rána. Všechno kolem začalo všemožně blikat, zářit a prskat. Pak přišla druhá rána a můj koráb se definitivně zastavil. Zdá se, že kolotoč plný explozí, střelby a padlých jezcdů se roztáčí na plné obrátky.

Zajímá vás, co se skrývá za těmito poeticky laděnými slovy, kterými je naše recenze na Battle Race 3D uvedena? První rána zazněla v okamžiku, kdy jsem narazil v tunelu do zdi. Blikání a záření si na svá bedra berou poněkud divné textury tunelu, které v blízkosti vznášedla opravdu nepřirozeně mění baru a řekněme si, svůj kousek koláčku na tom nese i engine hry. A ten je, opět s odpuštěním, setsakramentsky prehistorický, osobně ho tipuji tak na dobu bronzovou (nadsázka, ironie). Kolotoč plný explozí - ani tato slova nijak zvlášť nepřeháněla. Veškerá plavidla se mohou pyšnit vylepšovatelným arzenálem zbraní, čili o střelbu přeci jenom není nouze. Tímto za sebou mám i zbraně, zbývají nám tedy padlí jezdci. Ti se občas také vyskytnou; ne každému se podaří dojet do cíle se zdravou kůží.

V kostce, bez detailů a zbytečných plků lze říci, že Battle Race 3D je klasická závodní hra ve futuristickém prostředí okořeněná pořádnou naběračkou akce. Pro srovnání nabízím znalcům počítačových her dva tituly. Jako první by to byl Descent, neboť prostředí dolů a tunelů je Battle Race 3D jmenovaným hrám vcelku blízké. Snad jenom - Descent se mi líbí mnohem víc. Druhou hru nalezneme v pořadači velkolepých závodních show, jmenuje se MegaRace 2 a závodí se tam na předem vyrenderovaných tratích v hodně pěkné grafice a v ještě větší rychlosti. Ovšem pár rozdílů bych našel. V Battle Race 3D (vskutku originální název pro hru) se sice též závodí v tunelech, bohužel ve veskrze zběsilé grafice a v rychlostech blížících se splašenému šnekovi. On totiž design jednotlivých tratí trpí hned několika nedostatky, tedy pominu-li, že tratě vlastně představuje několik pospojovaných tunelů s občasným výjezdem ven. Jednak jejich zdi tvoří takové podivné krabice, jež občas vymění texturu, z architektonického hlediska zůstalo u využití úhlu 45°. Tedy asi jednou nebo dvakrát jsem narazil na vlnící se kopeček, možná mi mělo blesknout hlavou, že je to láva. Neblesklo, nicméně k této vymoženosti se stejně moje vznášejí se kocábka nedovedla přiblížit.

Ja vím, že se třeba Pepovi či Milanovi nezdá fér takhle kritizovat budget. Že si třeba parta lidí chtěla zkusit něco naprogramovat, že se v lecčem díky Battle Race 3D zdokonalila... Každopádně ať se nikdo nezlobí a nepíše mi rozhořčené dopisy - i kdyby se Battle Race 3D distribuovalo zdarma, stejně bych každému doporučil, aby se mu vyhnul lehkým Battle Race 3D obloukem. Nemůžu říci, že by hra obsahovala nějaké závažné chyby, to zas ani ne. Zkrátka mi jen připadá, že u takových karet pod Windows se zabavíte mnohem víc. Vážně, koho by lákalo pohybovat se v tunelu, občas do někoho narazit, trochu si zastřílet, to vše ve zpracování z roku 1997. Alespoň že hra obsahuje vcelku komplexní multiplayer, kdy se v jedné hře po síti setká až 8 hráčů. Zde bych asi trošičku přivřel víčka, protože ve více hráčích zabaví snad každá ptákovnika. Pro doplnění, utkání přes kabel či modem nechybí.

Princip hry samotné nevyjíždí ze zajetých kolejí. Nejdříve si na dráze dáte dvě kolečka, podle kterých se kvalifikujete - tím určíte svoji startovací pozici. Následuje závod, kdy několik prvních dostane odstupňovanou peněžní odměnu, jenom dva poslední zoufalci nic. Za utržené penízky se u obchodníka nakoupí lepší komponenty, které by, čistě teoreticky (praktická zkušenost: je to fušeřina), měly zvyšovat schopnosti či palebnou sílu. Po absolvování první planetky se šesti tratěmi následují další, dohromady mi vychází 25 tratí. Samozřejmě, změna prostředí, ač někdy spíše sporadická, je průvodním jevem postupu. Ovládání se honosí několika tlačítky, přesto stačí směrové šipky, tlačítko na střílení a změnu zbraně. Určování výšky je předdefinováno jako automatické, přesto si dobrodružné povahy mohou zvolit manuál. S tím souvisí i pár drobných Battle Race 3D nastavení. Kvalifikace mi připadá zbytečná, vypínám, počet kol snižuji na nejnižší možnou hranici, tedy na tři. Dobrodruzi volí obvykle deset až patnáct, masochisti dvacet a sebevrazi více.

O technickém zpracování leccos napovídají předchozí odstavce, ale i tak bych ho drobet propral v recenzentské vaně. Nejhorší ze všeho mi připadá především zastaralý engine, na stranu druhou, alespoň je rychlý. Pokud milujete pohled na letící střelu, zanechávající po sobě kouřovou stopu a osvětlující podle aktuální pozice okolí, říkám rovnou – zapomeňte, vy blázni! Jediného efektu se dočkáte s vlastním vznášedlem, které velmi zvláštním způsobem mění barevnost okolních textur. A docela slušně vypadají i barevné proužky za všemi loděmi. Pokud jde o rozlišení hry, tady nemám co vytknout - od obyčejných 320x200 se vyšplhá na solidních 2048x1536 s podporou tripple bufferingu, truecolor renderingu a 24/32 bit Z bufferu. Zní to nádherně, škoda jen, že mimo zaškrtnutého políčka v nastavení to na hru nemá viditelný vliv.

Ve výsledku bych původně dal tak 15%, ale díky přítomnosti hry více hráčů, vcelku průměrné hudby a absenci závažných chyb v hratelnosti ještě pár procent přidám. Ne, tuhle hru vám nedoporučuji, to už raději vypněte počítač a běžte dělat cokoli jiného.

Battle Race 3D
Výrobce: Soft Enterprises
Vydavatel: Soft Enterprises
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: hra nemá homepage
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Akční futuristické závody v režimu budget.
Hodnocení 26%

Autor:


Témata: Asteroid, Planetka


Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.