Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE Battlefieldu 4: Nejlepší střílečka současnosti se bojí inovací

aktualizováno 
Battlefield 4 je rozporuplný titul. Je možné ho vnímat jako špičku stávajících stříleček, ale i jako recyklát bez zásadních novinek. Přestože je hře je veliká řada drobných změn k lepšímu.
82

Battlefield 4

Platforma: PC
Výrobce: DICE

  • Ohromující grafika
  • Jedinou konkurencí je série Battlefield
  • Drobná vylepšení přibližují hru perfektní formulce
  • Dynamičnost map
  • Počet herních úrovní
  • Některé mapy se pro určité herní módy příliš nehodí
  • Chybí dramatické inovace, série se začíná opakovat
  • Hra je nestabilní, často zamrzá
  • Sólo kampaň je průměrná

Titul opět skvěle baví a pro tentokrát mu zřejmě lze odpustit i tu neochotu experimentovat s inovativními prvky. Největším nepřítelem Battlefieldu 4 je právě samotný Battlefield. Série již nastavila laťku tak vysoko, že je těžší a těžší nabízet ještě působivější zážitky. Čtvrtému dílu se to však ještě podařilo.

Herní karta

Propagační obrázek dobře vystihuje duch hry. Realismus tu ustupuje spektáklu.

Použít však slovo evoluce působí takřka nadneseně. Jsou to drobné inovace, které zážitek pomáhají pilovat. Hra však až na svou nestabilitu ničím nepřekvapí.

Jde tedy o úhel pohledu. Jestliže někdo se sérií nemá předchozí zkušenosti a bude pro něj vstupním dílem, hru může považovat za takřka perfektní. Roky vylepšovaná formulka již téměř dosáhla dokonalosti a dění na bojišti je vskutku pohlcující.

Pokud však hrajete již několikátý Battlefield v řadě, zaplatíte plnou cenu za podobnou hru s lepší grafikou a inovacemi, které by většinou mohly nabídnout i pouhé modifikace. Jestliže vás hra i přesto láká, pak není téměř co řešit. Eventuální nákup je jasnou volbou.

V tomto případě je jedinou stinnou stránkou technický stav hry. Titul je totiž plný chyb a hru je někdy třeba restartovat i několikrát za hodinu. Zásek uprostřed vypjatého zápasu přitom nikdy nepotěší.

Battlefield 4

Sólo kampaň: přežít se to dá, ale básnit o ní nebudete

Téma grafika versus hratelnost je odvěkým předmětem internetových diskusí. Řada hráčů tvrdí, že na vzhledu nezáleží a volají především po kvalitním obsahu. Prodeje titulů s průměrnou či horší grafikou však tuto teorii zpravidla vyvracejí.

A alespoň částečně ji popírá i sólo hra v Battlefieldu 4. Její obsah totiž ničím nevybočuje a není nijak nápaditý. Vizuální stránka je však natolik pohlcující, že alespoň částečně pomáhá udržet hráčovu pozornost.

Marketingové obrázky jsou oproti třetímu dílu mnohem blíže skutečnému vzhledu hry, a často tak nezbývá než obdivovat celou scenérii i drobné odlesky a odrazy. Hra se místy až působivě blíží skutečnosti. Vývojářské studio z DICE v tomto ohledu odvedlo vskutku výtečnou práci.

Battlefield 4

Snaha o maximální spektákl je dvousečná

Děj je především příběhem několika vojáků. Jeho součástí je však i závažnější konflikt, který může přerůst v neúprosnou válku velmocí. Příběh je však většinou jen pouhou výplní, jež slouží jako nosná konstrukce pro nabubřelé scény a velkolepé výbuchy.

A je to ohromná škoda. Děj totiž zahrnuje také jeden nesmírně silný moment a naznačuje, že příběh hry mohl pohltit. Kdyby mu autoři věnovali stejnou péči jako detailnosti prostředí, mohla být sólo hra nového Battlefieldu opravdu úchvatná.

Kampaň je však opět o krok blíže sérii Call of Duty, od které se místy liší jen lepší grafikou. Samozřejmostí jsou tak výbuchy v těsné blízkosti hráče, vozidla i budovy dopadající metr vedle něj a občasné zpomalení času pro lehčí zásah. Tentokrát je tedy slovo efektní vhodné nahradit pojmem úsměvné.

V čem hra naopak září, jsou animace. Ty jsou sice podobně velkolepé, právě to však pomáhá dotvářet atmosféru. Zásah běžícího vojáka ho mnohdy sešle rotujícího k zemi, přiměje ho škobrtnout či ho přišpendlí na místě. Je to až přehnaně efektní, zbraním to však dodává údernost. A arzenál díky tomu působí mocně.

Battlefield 4

O rozmanitosti náplně a nápaditosti

Problém pro sólo hru představuje malá pestrost herního obsahu i přílišná snaha o bombastickou podívanou. Téměř celá kampaň je tak přímočarou akcí, kterou jen občas oživí střílení z vozidla či nezáživná dějová vsuvka.

Titul by přitom mohl využívat například plíživé pasáže, pro které se nabízí celá řada příležitostí. Pokud se však pokusíte nepřátele likvidovat nožem, mnohdy vás spatří i při plížení či první poprava přiláká pozornost všech nepřátel v oblasti.

Jako vyloženě promarněná příležitost se pak jeví pasáž ve věznici mezi pohybujícími se světly. Pokud se však hráč plíží, může na něj reflektor i přímo mířit a vojáci na jeho přítomnost nijak nereagují.

Ekvivalent výtečné scény s odstřelovačem z Battlefieldu 3 pak zcela chybí. Takřka se zdá, že zajímavé nápady vývojáři vyčerpali již v předchozím dílu.

Battlefield 4

Sliby chyby

Autorům se ani nedaří dostát slibům z období před vydáním hry. Vývojáři se totiž bili do prsou, že kampaň nabídne větší míru likvidace prostředí. A slibovali i taktickou hru, ve které můžete ovládat svou jednotku.

Zásadní likvidace prostředí se nekoná. V misi s tankem například nelze rozstřelit ani řadu betonových objektů, od kterých by to hráč očekával. Výstřely na nich mnohdy zanechávají jen černou šmouhu. A to nehovoříme o nosných konstrukcích, které by pro hru byly nějak zásadní. Ale zničit často nelze ani drobné zátarasy či nepodstatné sloupy.

Bídné je to také se skriptovanými scénami. Narazíte tak například na momenty, ve kterých nelze usmrtit konkrétního nepřítele. Hra totiž vyčkává až ho některý ze spolubojovníků popraví efektní animací.

Battlefield 4

A titul také mnohdy upřednostňuje propracované animace před hráčským vstupem. Kupříkladu při výskoku s padákem tak v sólo hře nemůžete nijak ovládat let ani místo dopadu. Vaše postava totiž na palubu lodi musí dopadnout elegantním kotoulem. Fyzika pro let padákem je přitom zahrnutá v síťové hře.

Kampaň je tak v Battlefieldu 4 průměrná. Neurazí a bez újmy na zdraví ji lze dohrát zhruba za pět až šest hodin. Akce je to však zcela lineární a nepřátelé jsou hloupí i na nejtěžší obtížnost. Přesto však v sólo hře lze objevit zábavné momenty.

Potěší například sestřelování výsadkových vrtulníků granátometem. Kampaň je zkrátka precizně odvedená práce s průměrným vyzněním a nevýraznými nápady.

Battlefield 4

Síťová hra je téměř perfektní, ale ...

V dálce se ozývá pestrá změť výstřelů. Podle hloubky zvuku rozpoznáváte jednotlivé typy zbraní a projektilů. Dobíháte k právě startující helikoptéře, okolo níž se vlní tráva. Slyšíte trysky nepřátelské stíhačky, která během tří vteřin prolétne oblohou a opět zmizí. Pokoušíte se sledovat její pohyb, jenže vás oslní intenzita poledního slunce.

Helikoptéra se zvedá v oblacích prachu a ladně letí směrem k nepřátelské zóně. Z ničeho nic se však začne podivně kymácet a během momentu zaboří čumák do země. Následuje výbuch a celá posádka je mrtvá. Vrtulník přitom nic nezasáhlo, nováček jen nezvládl řízení.

Tak nějak v Battlefieldu probíhá řada zápasů. Zpracování je tak precizní, že vás z pohroužení do hry vytrhnou většinou jen chyby hráčů. Zmatené pohyby a samotářský přístup jsou totiž častým jevem. Jinak však dění působí jako skutečná válka, byť některé herní principy od reality nemohou být vzdálenější.

Battlefield 4

Síťové hře v Battlefieldu 4 nelze příliš vytknout, po zkušenostech s třetím dílem ji však nelze ani vynášet do nebes. Menší vylepšení hru dotahují téměř k dokonalosti a jen těžko se hledá prvek, který by vývojáři pokazili. Zároveň však nepřichází žádná zásadní změna. Autoři zkrátka neriskují, což by u dalších dílů mohlo vést ke stagnaci.

Povědomá tak budou povolání, arzenál i výběr bojové techniky. Prostředí působí jako nové mapy do předchozího dílu. Dění na bojišti je však ještě o něco dynamičtější, a stejná mapa díky tomu v řadě zápasů vypadá odlišně.

Nemění se k nepoznání, ale budovy mají často rozbořené odlišné stěny, či z nich zbývají jen trosky. Mnohdy také chybí různé krycí prvky a čas od času se někde sesune mrakodrap či obří loď najede na pevninu. A strukturu map proměňují i padající stromy.

Battlefield 4

Pán bojiště aneb marketingový tahák

Staronovou funkcí je tentokrát velitel. Ta se totiž objevila v některých z předchozích dílů a úplnou novinkou tedy není. Nutno dodat, že je to pozice značně prostoduchá a jiné hry si s touto výzvou poradily lépe.

Na mapu nahlížíte z hora a volit můžete jen z několika základních příkazů. Možnosti velitele navíc závisí na obsazených bodech, na které se mnohdy váže nějaká konkrétní schopnost.

Může to být například radar, který odhalí nepřátelská vozidla či vojáky. Případně je to nasazení bombardéru, který pak krouží nad vybraným úsekem bojiště. Velitel též vojákům může dávat doporučení, kam útočit. Hráči to však mnohdy zvesela ignorují.

Největším kamenem úrazu je dlouhé dobíjení schopností. Velitel tak často jen vyčkává. V řadě zápasů to tedy může být značně pasivní pozice. Není však vyloučené, že rozvláklejší pojetí vývojáři zvolili úmyslně. Za velitele totiž půjde hrát i prostřednictvím aplikace na iPad. Momentálně je to však nuda a zklamání.

Battlefield 4

Hra padá a padá

Titul i tak opět skvěle baví a tentokrát mu zřejmě lze odpustit i tu neochotu experimentovat s inovativními prvky. Silnou stránkou je totiž početná uživatelská základna, která umožňuje hrát v libovolnou denní hodinu. A také fakt, že hra vždy najde podobně zkušené soupeře.

Dobře zvládnutý je i systém odemykání nové výbavy a dovedností. Oproti řadě jiných titulů tu totiž hráč nezačíná jako mrzák. Jistě, řadu věcí musíte odemykat hodinami herního času. I na začátku však máte k dispozici solidní výbavu, s níž si lze plnohodnotně zahrát.

Odemykání navíc zpravidla nabízí varianty ve stylu kámen-nůžky-papír. Nově získaná výbava tak mnohdy není jednoznačně silnější, ale určitou výhodu kompenzuje oslabením jiných parametrů. Většina možností při vybavování postavy tak má smysl. A na první pohled se zdá, že téměř neexistuje univerzální posílení.

Fotogalerie

Největší slabinou síťové hry je však nestabilita. Battlefield 4 zamrzne i několikrát za hodinu a do statistiky se vám pak započte prohra. Narazit lze i na drobné chyby v mapách, kvůli kterým nelze projít na viditelně dostupné místo.

Působí to zkrátka jako neviditelná stěna. Stejným místem však mnohdy proběhne jiný hráč a vy situaci můžete řešit příchodem z jiného úhlu.

Ve finále je tedy největším nepřítelem Battlefieldu 4 právě samotný Battlefield. Série již nastavila laťku tak vysoko, že bude těžší a těžší nabízet ještě působivější zážitky. Přesto je však čtvrtý díl zřejmě nejlepším v sérii.

Jak však v recenzi mnohokrát zaznělo, jsou to drobná vylepšení. A bez zásadních změn může sérii brzy začít docházet dech. A to zcela identickým způsobem, jako se to děje v případě značky Call of Duty. Prozatím však starosti o budoucnost série ponechme stranou a radujme se ze skvělého válčení, jehož vyznění snižuje jen zamrzávání hry.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

82 %

Čtenáři

73 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 764 čtenářů



Nejčtenější

Fallout: New Vegas
Pár zajímavostí, co jste možná nevěděli o vývoji Fallout: New Vegas

Vývojáři z Obsidian původně plánovali, že hra bude mít podtitul Sin City, že umožní hráčům vybrat si rasu hlavní postavy a dokonce chtěli ve hře zorganizovat...  celý článek

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Příběhová kampaň do PlayerUnknown's Battlegrounds jen tak nepřibude

Brian Greene, autor úspěšného PlayerUnknown's Battlegrounds, utnul všechny spekulace svým oznámením, že příběhová kampaň pro jednoho hráče do největšího hitu...  celý článek

FIFA 18
RECENZE: Fanoušci fotbalu ani letos neušetří. FIFA 18 se opět vyplatí

Nový díl jedné z nejprodávanějších herních sérií vůbec sice již nepřináší tolik novinek jako ten loňský, přesto jeho koupí nikdo neprohloupí. A to nejen kvůli...  celý článek

Outlast (PlayStation 4)
Stahujte brutální horor Outlast na PC zdarma. Ale pospěšte si

V časově omezené akci můžete prostřednictvím obchodu Humble Store získat zdarma brutální horor Outlast v deluxe edici, tedy i s rozšířením Whistleblower....  celý článek

Need for Speed Payback
Podívejte se na závody Need for Speed Payback ve 4K a na HW nároky

Podívejte se, jak vypadají připravované arkádové závody Need for Speed Payback v rozlišení 4K.  celý článek

Další z rubriky

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.