Battlestations Pacific

Battlestations Pacific

Battlestations Pacific - za Japonce!

  • 4
Velmi atraktivní mix námořně-letecké taktické akce se dočká pokračování, ve kterém si zahrajete i za Japonce.
Battlestations PacificNa Battlestations Midway si vzpomene nejeden milovník velkolepých druhoválečných bitev. Tahle hra přinesla poměrně značné ozvláštnění a usadila se někde mezi řadovými válečnými akcemi a strategiemi. Ani to jí ale nevystihuje přesně.

Jednalo se o taktickou akci, kde hráč mohl sednout za knipl letadla, případně kormidlovat celou loď, zároveň se ale musel starat o celkovou kvalitu mise, respektive ostatních jednotek, které měl na povedl. Tedy za předpokladu, že hrál propracovanou kampaň a nepustil se do multiplayeru, jenž byl rovněž kladně hodnocen.

Video - trailer

Hra měla rozhodně své mouchy – například nepříliš přístupné ovládání, rozporuplné technické zpracování a snad i menší důraz na hru jako takovou na úkor všech těch úžasných možností. Dodejme, Battlestations Pacificže se odehrávala v kulisách americko-japonské války ke konci války druhé světové. Jak už název napovídal, točily se výsadky kolem slavného Midway, ale nejen kolem něj.

A jelikož hra měla celkem slušný úspěch – prodalo se jí více jak půlmilionu kopií, což je na podobně zaměřený titul s levnými vývojovými náklady díky maďarskému a talentovanému studiu (Eidos Hungary) slušné – dočká se pokračování, a to poměrně brzy, tedy již tento rok. Poněvadž první a druhý díl s podtitulem Pacific budou dělit jen dva roky, nedají se očekávat přílišné změny. Na druhou stranu – v Midway byla řada položek, které zasluhují přinejmenším vylepšení.

Některé z nich se autoři rozhodli dokonce překopat, další doplnit. A výsledkem by měl být titul svému předchůdci sice podobný, stejnou šíří hratelnosti oplývající, ale mnohem příjemněji hratelný. Battlestations PacificJe evidentní, že Eidos chce přilákat širší publikum, navnaděn prodeji ne úplně komfortního Midway. Potenciál tu totiž rozhodně je.

Zatímco v Midway jste si mohli střihnout singleplayerovou kampaň jen a pouze za Američany, Pacifik nabízí širší zázemí pro jednoho hráče a jako jedna z mála her mu dovolí ovládat zemi Osy, navíc Japonsko, které na rozdíl od Německa přece jen není tak profláklé. Pravda, v téhle hře zápolí především dobové a pocit, že jste těmi zlými tak není kdovíjak silný. Ale přesto, určitou kontroverzi toto rozhodnutí už vzbuzuje.

Pro hráče je ale důležitější, že se na konflikt budou moct podívat z dvou odlišných perspektiv. V každé z kampaní čeká čtrnáctka rozsáhlých misí, to znamená osmadvacet dohromady. Po zkušenostech s jejich délkou z předchůdce to vypadá na parádní herní dobu.

Battlestations PacificJaponci ve válce jak známo prohráli. To ale neznamená, že musí prohrát pod vaším vedením. Stačí zvítězit v několika bitvách a kampaň už se poveze na vlně „co, kdyby“ alternativní historie. Ovšem vytvoření spekulativního scénáře pro japonské vítězství nebylo pro autory jednoduchým úkolem.

„Hodně jsme se zaměřovali na výzkum dobových materiálů, což bylo nepoměrně jednodušší v případě Američanů než Japonců,“ vysvětluje hlavní designér Battlestations Midway Botond Scalacsi. „Chtěli jsme zjistit, jakým způsobem Japonci zamýšleli dosažení svých cílů v Tichomoří, jak chtěli dominovat.

Našli jsme spoustu médií – knih, obrázků, videí, zvukových záznamů, hotovou knihovnu. Horší to bylo s podrobnou analýzou, kterou jsme ale pro potřeby „co kdyby“ scénáře museli podstoupit.“ Jsme zvědaví, zda se to vyplatilo, a zda budou mise doplněny nějakým skutečně zajímavým vyprávěním či spekulativními příčinami vítězství. Slova autorů tomu napovídají.

Battlestations PacificAčkoliv se předchůdce zaměřoval výhradně na bitvy na moři a ve vzduchu, Pacific přinese řadu nových elementů, které dovolí přinejmenším nepřímé ovládání parašutistů či důležitých míst na ostrovech. O ně se tentokrát budou svádět obří bitvy.

A například získaná radarová stanice umožní hrátky s „fog of war“, letiště potom zpřístupní nové stroje apod. Ostatně, do hry se dostane jedenadvacet nových jednotek, přičemž ty staré zůstanou z větší části zachovány. Tomu říkáme slušná porce.

Tvůrci chystají jisté změny i v pojetí misí. Ačkoliv opět dostanete prakticky absolutní volnost ve způsobu vedení bitvy a nikdo vám nebude říkat, zda teď rozdělovat rozkazy, nebo se vrhnout přímo do akce, bylo přece jen přidáno více hry. To znamená, že přibude skriptovaných sekvencí.

Battlestations PacificAť už v jedné misi například bojujete jakkoliv dobře, jedna z vašich letadlových lodí dostane vlivem skriptu drtivý zásah. A hráč nesmí dopustit, aby ji do rukou dostali nepřátele.

To, jak se s tímto cílem popere, už je ale zase na něm. Jistě, jde o ústupek masovějšímu publiku, ale pokud zůstane jen u něj, budeme spokojeni. A nakonec – takové atmosférické momenty hře pomohou i v očích veteránů, i když budou třeba zpočátku brblat.

Nad čím ale brblat nebudou zcela určitě, je vylepšené ovládání. Důležité funkce mají být na dosah ruky, jasně označené, aby bylo na první pohled zřejmé, k čemu slouží. Navíc, se možnosti ovládání rozšíří, například o pokročilé rozdělování waypointů lodím apod. Vylepšení a především znatelnější optimalizace se dočká také grafické zpracování.

Battlestations PacificMultiplayer byl vcelku důležitou součástí Battlestations Midway a Pacific v tomto směru hodlá navázat, protože singleplayer má přece jen omezenou dobu životnosti. Autoři zatím prozradili jen tolik, že chystají zhruba pětici různě koncipovaných módů. O jejich detailech ale zatím mlčí. Doufejme, že se jim v tomto směru zadaří.

Přestože Battlestations Pacific netvoří součást většiny žebříčků nejočekávanějších her tohoto roku, rozhodně to neznamená, že by nebylo na co se těšit. Jistě, tahle série vyžaduje určité zapracování a herní odměny nenabízí hned, ale jakmile se do ní dostanete, máte o zábavu na dlouhé týdny postaráno. Autoři dělají vše proto, aby podobná věta platila i pro Pacific.


Témata: Knihovny, Loď