Bedny s náhodnými předměty ve hrách. Co ano a co je pro vás už přes čáru?

aktualizováno 
Tzv. loot boxy, tedy bedny s náhodnými předměty, které si lze ve hrách kupovat i za skutečné peníze, rezonují kvůli Star Wars Battlefront II v posledních týdnech herním průmyslem. Napište nám, co si o nich myslíte, kdy pro vás dávají smysl a kdy je jejich použití už přes čáru.

Star Wars Battlefront II | foto: EA

Petr Zelený - Loot boxy všeho druhu jsou v poslední době morem. Osobně mi docela vadí, ale toleruji je, pokud jsou v nich kosmetické předměty, jako jsou jiné ohozy pro hrdiny nebo skiny na zbraně. Ale ve chvíli, kdy jsou v bednách lepší zbraně/schopnosti/hrdinové, je to čiré zlo. Nemluvě o tom, že v poslední době se různé druhy loot boxů dávno už necpou jen do mobilních her, ale i do AAA trháků, jejichž pořizovací cena je tisíc korun a víc. Už se začínám děsit, kde tohle skončí.

Budoucnost her? Doufejme, že ne

Overwatch

Overwatch

Ondřej Zach - Nijak zvlášť mi nevadí, pokud jsou pojaté jako ve střílečce Overwatch. Lze je získat hraním i za peníze a jsou v nich pouze kosmetické předměty. Pokud to následně znamená, že vývojáři hru i více než rok po vydání zásobují novým obsahem zdarma (mapy, hrdinové, režimy), protože jim právě tyto kosmetické předměty vydělávají, za mě dobrý. Naproti tomu způsob, jakým to naposledy pojal Star Wars Battlefront II, tedy základní hra za peníze a systém progresu jak z free to play, se mi příčí.

Druhá věc jsou sběratelské karetní hry, jejichž podstata je v otevírání boosterů, tedy balíčků s náhodnými kartami. Hrával jsem příležitostně Magic the Gathering, aktivně pak několik let již zaniklou World of Warcraft Trading Card Game a nakonec jako většina ostatních spoluhráčů přešel do on-linu k Hearthstone. Každý vám řekne, že pokud chcete mít spoustu možností, je to drahý koníček. Dobrá sběratelská karetní hra je pak pro mě ta, u níž lze vždy postavit alespoň jeden nebo dva konkurenceschopné levné balíčky, v případě on-line her pak craft (i silných) karet, tj. jejich zisk není spojen výhradně s náhodou.

Posuzovat by se tak měl vždy případ od případu. Hranice mezi gamblingem a přirozeným vzrušením z toho, co si otevřete nebo získáte, je velmi tenká, ale zároveň myslím, že i celkem zřetelná.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Jeden z nejlepších boosterů, jaké jsem otevřel. Z balíčku na mne vykoukly dvě...

Otvírání karet v Hearthstone: Heroes of Warcraft

Martin Zavřel - Patřím k většině hráčů, kterým se nelíbila aktuální podoba loot boxů od EA v Battlefrontu a Need For Speed. Hlavní problém tam byla skutečnost, že celý systém byl zakořeněný hluboko v jádru hry a nepopiratelně zvyšoval sílu hráčů, kteří investovali peníze navíc. Naopak vůbec nemám problém s podobou tohoto systému v Destiny, kde jde pouze o kosmetické předměty, neposkytující žádné silové výhody. Důležitá je pro mně také možnost dané předměty nasbírat samotným hraním (byť to třeba trvá dlouho).

Jakub Žežule - Bedny s lootem nemám rád v jakékoliv podobě, ale někdy je dokážu alespoň tolerovat. V multiplayeru je to jasné, musí se bezpodmínečně jednat o kosmetické doplňky, jinak veškeré soutěžení postrádá smysl. V režimu pro jednoho hráče jsou bedny podle mých dosavadních zkušeností jenom takovou otravností a jejich nákup v podstatě placeným cheatem, který rozbíjí vyváženost hry. Do podobných nákupů jsem se nikdy nepouštěl a ani nebudu, jde to úplně proti tomu, co mě na hrách baví. Chci si věci objevit nebo vybojovat. Slepě platit za náhodné virtuální předměty mě prostě nikdo nedonutí.

Honza Srp - Podle mě jde jen o bouři ve sklenici vody a firmy prostě zkouší kam až mohou zajít, než se začnou hráči vztekat až příliš. Vypadá to, že Electronic Arts tuto hranici nyní našli a upřímně pochybuji, že by je v tom chtěl někdo v dohledné době následovat. Jinak jsou mi loot boxy v podstatě ukradené. Ještě nikdy jsem neměl pocit, že bych jejich nezakoupením o něco přišel. Dokonce ani v teď tolik propíraném Battlefrontu 2 nemohu své neúspěchy svést na P2W mechaniky, ale jen na to, že nejsem tak dobrý jako ostatní.

Jakožto člověk odkojený sběratelskými karetními hrami mám ale jinak pro tyto mechanismy značné pochopení. Vzácné předměty mají podle mého být opravdu vzácné a ne k dispozici každému. Záleží pak jen na samotné implementaci, která je otázkou dlouhodobého vylaďování.

Jan Hanáček -  Pokud jde o bedny, které získá hráč jako odměnu za poctivé hraní, pak je jistě všechno do jisté míry v pořádku. Určitý gamble byl s hrami spjatý odnepaměti, stačí si uvědomit jeho rizika. Sám vzpomínám na hodiny strávené nakupováním u Gheeda z prvního aktu Diabla 2, který prodával předměty s náhodnými statistikami. Jakmile se ale za “bedýnky” a “truhličky” začne platit reálnými penězi, je situace diametrálně odlišná. Zvlášť, když má jejich obsah vliv na hratelnost. V takovém případě jsou mi krajně proti srsti, podobně jako tzv. prémiový obsah za předobjednání hry.

Michael Mlynář - Můj postoj je značně nevyhraněný, záleží na konkrétní hře. Nad rámec pořizovací ceny hry jsem si něco koupil asi tak dvakrát, a asi ani to ne. Takže pokud mě hra k nějakým takovým nákupům nutí, tak ji prostě přestanu hrát. Pokud se dá systém loot boxů ignorovat a ke všemu se nějak dostat hraním, tak proč ne, je mi to jedno. Ovšem pokud je činnost, která vede k obejití loot boxů jakkoliv nudná či otravná, tak opět přestávám hrát. Takže když to teď vidím takto napsané, je můj postoj vlastně značně vyhraněný.

Autor:

Nejčtenější

Counter-Strike je nově zdarma a někteří hráči to špatně nesou

Review bombing hry Dota 2

Legendární střílečka přešla před pár dny do režimu free 2 play a mnoho zkušených hráčů to Valve nedokáže odpustit. Bojí...

Test: šest výkonných notebooků nejen pro hráče. AMD výkonově vede

Test herních notebooků

Vyzkoušeli jsme šestici notebooků určených zejména pro náročné hráče. Dva z nich neudělají ostudu ani v kanceláři nebo...

KVÍZ: Poznáte herní hity podle reklamních obrázků?

Herní kvíz

Načančané reklamní obrázky jsou jedna věc, realita druhá. Mají vůbec propagační obrázky se samotnou hrou něco...

Nejvyhledávanější herní postavou roku na Pornhubu je Bowsette

Jedna z možných podob princezny Bowsette

Server Pornhub zveřejnil statistiky za loňský rok, ze kterých vyplývá, že nejoblíbenější videoherní postavou je...

Hlasujte pro nejlepší PC hru letošního roku

Assassin’s Creed Odyssey

Čtenářská anketa Hra roku 2018 na Bonuswebu startuje hlasováním v kategorii nejlepších her na PC. Zvolit můžete až tři...

Další z rubriky

Hlasujte pro nejlepší hru letošního roku na PlayStation 4

Prezentace God of War

Čtenářská anketa Hra roku 2018 na Bonuswebu pokračuje hlasováním v kategorii nejlepších her na konzoli PlayStation 4 od...

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

KVÍZ: Poznáte herní hity podle reklamních obrázků?

Herní kvíz

Načančané reklamní obrázky jsou jedna věc, realita druhá. Mají vůbec propagační obrázky se samotnou hrou něco...

Najdete na iDNES.cz