Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bedny s náhodnými předměty ve hrách. Co ano a co je pro vás už přes čáru?

aktualizováno 
Tzv. loot boxy, tedy bedny s náhodnými předměty, které si lze ve hrách kupovat i za skutečné peníze, rezonují kvůli Star Wars Battlefront II v posledních týdnech herním průmyslem. Napište nám, co si o nich myslíte, kdy pro vás dávají smysl a kdy je jejich použití už přes čáru.

Star Wars Battlefront II | foto: EA

Petr Zelený - Loot boxy všeho druhu jsou v poslední době morem. Osobně mi docela vadí, ale toleruji je, pokud jsou v nich kosmetické předměty, jako jsou jiné ohozy pro hrdiny nebo skiny na zbraně. Ale ve chvíli, kdy jsou v bednách lepší zbraně/schopnosti/hrdinové, je to čiré zlo. Nemluvě o tom, že v poslední době se různé druhy loot boxů dávno už necpou jen do mobilních her, ale i do AAA trháků, jejichž pořizovací cena je tisíc korun a víc. Už se začínám děsit, kde tohle skončí.

Budoucnost her? Doufejme, že ne

Overwatch

Overwatch

Ondřej Zach - Nijak zvlášť mi nevadí, pokud jsou pojaté jako ve střílečce Overwatch. Lze je získat hraním i za peníze a jsou v nich pouze kosmetické předměty. Pokud to následně znamená, že vývojáři hru i více než rok po vydání zásobují novým obsahem zdarma (mapy, hrdinové, režimy), protože jim právě tyto kosmetické předměty vydělávají, za mě dobrý. Naproti tomu způsob, jakým to naposledy pojal Star Wars Battlefront II, tedy základní hra za peníze a systém progresu jak z free to play, se mi příčí.

Druhá věc jsou sběratelské karetní hry, jejichž podstata je v otevírání boosterů, tedy balíčků s náhodnými kartami. Hrával jsem příležitostně Magic the Gathering, aktivně pak několik let již zaniklou World of Warcraft Trading Card Game a nakonec jako většina ostatních spoluhráčů přešel do on-linu k Hearthstone. Každý vám řekne, že pokud chcete mít spoustu možností, je to drahý koníček. Dobrá sběratelská karetní hra je pak pro mě ta, u níž lze vždy postavit alespoň jeden nebo dva konkurenceschopné levné balíčky, v případě on-line her pak craft (i silných) karet, tj. jejich zisk není spojen výhradně s náhodou.

Posuzovat by se tak měl vždy případ od případu. Hranice mezi gamblingem a přirozeným vzrušením z toho, co si otevřete nebo získáte, je velmi tenká, ale zároveň myslím, že i celkem zřetelná.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Jeden z nejlepších boosterů, jaké jsem otevřel. Z balíčku na mne vykoukly dvě...

Otvírání karet v Hearthstone: Heroes of Warcraft

Martin Zavřel - Patřím k většině hráčů, kterým se nelíbila aktuální podoba loot boxů od EA v Battlefrontu a Need For Speed. Hlavní problém tam byla skutečnost, že celý systém byl zakořeněný hluboko v jádru hry a nepopiratelně zvyšoval sílu hráčů, kteří investovali peníze navíc. Naopak vůbec nemám problém s podobou tohoto systému v Destiny, kde jde pouze o kosmetické předměty, neposkytující žádné silové výhody. Důležitá je pro mně také možnost dané předměty nasbírat samotným hraním (byť to třeba trvá dlouho).

Jakub Žežule - Bedny s lootem nemám rád v jakékoliv podobě, ale někdy je dokážu alespoň tolerovat. V multiplayeru je to jasné, musí se bezpodmínečně jednat o kosmetické doplňky, jinak veškeré soutěžení postrádá smysl. V režimu pro jednoho hráče jsou bedny podle mých dosavadních zkušeností jenom takovou otravností a jejich nákup v podstatě placeným cheatem, který rozbíjí vyváženost hry. Do podobných nákupů jsem se nikdy nepouštěl a ani nebudu, jde to úplně proti tomu, co mě na hrách baví. Chci si věci objevit nebo vybojovat. Slepě platit za náhodné virtuální předměty mě prostě nikdo nedonutí.

Honza Srp - Podle mě jde jen o bouři ve sklenici vody a firmy prostě zkouší kam až mohou zajít, než se začnou hráči vztekat až příliš. Vypadá to, že Electronic Arts tuto hranici nyní našli a upřímně pochybuji, že by je v tom chtěl někdo v dohledné době následovat. Jinak jsou mi loot boxy v podstatě ukradené. Ještě nikdy jsem neměl pocit, že bych jejich nezakoupením o něco přišel. Dokonce ani v teď tolik propíraném Battlefrontu 2 nemohu své neúspěchy svést na P2W mechaniky, ale jen na to, že nejsem tak dobrý jako ostatní.

Jakožto člověk odkojený sběratelskými karetními hrami mám ale jinak pro tyto mechanismy značné pochopení. Vzácné předměty mají podle mého být opravdu vzácné a ne k dispozici každému. Záleží pak jen na samotné implementaci, která je otázkou dlouhodobého vylaďování.

Jan Hanáček -  Pokud jde o bedny, které získá hráč jako odměnu za poctivé hraní, pak je jistě všechno do jisté míry v pořádku. Určitý gamble byl s hrami spjatý odnepaměti, stačí si uvědomit jeho rizika. Sám vzpomínám na hodiny strávené nakupováním u Gheeda z prvního aktu Diabla 2, který prodával předměty s náhodnými statistikami. Jakmile se ale za “bedýnky” a “truhličky” začne platit reálnými penězi, je situace diametrálně odlišná. Zvlášť, když má jejich obsah vliv na hratelnost. V takovém případě jsou mi krajně proti srsti, podobně jako tzv. prémiový obsah za předobjednání hry.

Michael Mlynář - Můj postoj je značně nevyhraněný, záleží na konkrétní hře. Nad rámec pořizovací ceny hry jsem si něco koupil asi tak dvakrát, a asi ani to ne. Takže pokud mě hra k nějakým takovým nákupům nutí, tak ji prostě přestanu hrát. Pokud se dá systém loot boxů ignorovat a ke všemu se nějak dostat hraním, tak proč ne, je mi to jedno. Ovšem pokud je činnost, která vede k obejití loot boxů jakkoliv nudná či otravná, tak opět přestávám hrát. Takže když to teď vidím takto napsané, je můj postoj vlastně značně vyhraněný.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

Kupujete někdy sběratelské edice?

Vývoj počítačových her, jejich obalů a bonusových materiálů

Ne každému stačí krabička se hrou, či jen digitální kód ke stažení. Většina očekávaných her je k sehnání v různých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz