Beetle Crazy Cup alias Beetle Bugin

• 4
Nádherná grafika, velké množství závodních disciplín, Volkswagen Brouk stokrát jinak a nevyrovnaná obtížnost - to jsou základní charakteristiky hry Beetle Crazy Cup, kterou právě v těchto dnech vydává firma Infogrames.
Beetle Crazy Cup - VW Brouk 100x jinak

Od počítačové hry inspirované všem dobře známým "Broukem", dodnes značně oblíbeným a používaným automobilem, od jehož vzniku uplynulo již úctyhodných 66 let, se dalo očekávat především závodění na okruzích a silnicích, jak už s klasickými broučky, tak i s jejich následovníkem pojmenovaným "New Beetle". To, že tato hra bude obsahovat 50 různých vozů, hlásících se ke jménu VW Beetle, mohl očekávat asi jen málokdo. Když doplním, že se nejedná jen o silniční vozy, ale i o autokrosové a písečné buginy, monster trucky a dokonce i smyšlené speciály pro skok do dálky, odhaluji tím zároveň i největší přednost této hry, kterou je rozmanitost, založená na pěti zcela odlišných závodních disciplínách.

Úvodní demo
Začněme ale pěkně popořádku. Po úvodní instalaci, která vás připraví minimálně o 250 MB volného místa na vašem harddisku a nastavení vaší grafické karty, nezbývá než spustit samotnou hru. Úvodní demo, sestávající se ze dvou menších obrazovek, vás seznámí se všemi pěti disciplínami, které v sobě tato hra zahrnuje. Na jedné obrazovce probíhá filmová sekvence a na druhé paralelně záběry ze hry. I přes to, že se Beetle Crazy Cup nesnaží o realističnost zobrazení, jsou sekvence ze hry opravdu pěkné. Připomínají barevné omalovánky ve 3D, které však svým zpracováním nikoho neurazí. Jeden film v úvodním demu však pochopitelně chybí. Beetle Crazy Cup - VW Brouk 100x jinak Jedná se o záběr ze skoků do dálky, jelikož pravděpodobně neexistuje milovník VW brouků, který by svého miláčka nechal dopadnout na zem po sto a více metrových skocích.

Geniální menu
Pokud bychom označily úvodní demo za pěkné, nelze než ohodnotit hlavní menu hry jako naprosto geniální. Skládá se ze šesti perfektně barevně sladěných okének, ve kterých běží animace znázorňující jednu z nabízených voleb. Mezi hlavní možnosti patří: Game, Options, Multiplayer, Replays, Record a Exit. Jen pro ukázku, změnu nastavení představuje brouček jedoucí do garáže, multiplayer tři předjíždějící se autíčka, tabulku rekordů auta skákající na obřím stupni vítězů a opuštění hry animace vozu zajíždějícího do tunelu. Pokud na některý z pohyblivých obrázků najedete myší, ozve se i příslušné ozvučení. Možná někomu přijde provedení menu jako dětinské, což souvisí do značné míry i s tím, komu je tato hra vlastně určena. Prozatím to vypadá, že asi mladší populaci, uvědomme si ale, že jsme ještě nezasedli za volant. Podotýkám, že poté, co tak učiníme, se naše hodnocení může do značné míry změnit.

Beetle Crazy Cup - VW Brouk 100x jinak

Pokud se, podobně jako já, prohlížením propracovanosti jednotlivých animovaných položek menu trošku zdržíte, spustí se automaticky ukázka jednoho z pěti typů závodů. Jako prodejce počítačových her bych nainstaloval BCC na jeden počítač a nechal tam běžet tyto střídající se herní ukázky, které se automaticky vrací do pěkného úvodního menu. Ačkoliv vizuální prezentace hry pokaždé potěší, důležitější roli při jejím konečném hodnocení bude hrát samozřejmě zpracování samotných závodů.

Quick Race - závody 5x jinak
První ze tří voleb v menu Game, nesoucí název Quick Race, umožňuje seznámit se se všemi pěti závodními disciplínami, které nám tato hra nabízí. Pro každý z pěti druhů závodů je zde připravena jedna trať, pro kterou si hráč může vybrat ze dvou speciálních vozů. Jako první si popíšeme závody ve skoku do dálky. Obrazovku následující po volbě druhu závodu mají všechny disciplíny společnou. Vybírá se na ní konkrétní typ vozu podle charakteristik, mezi které patří počet koňských sil ukrytých pod kapotou a váha auta. Dále je možno zvolit, zda budeme používat automatickou či manuální převodovku. Poté nezbývá už nic jiného, než stisknout tlačítko "Play".

Beetle Crazy Cup - VW Brouk 100x jinak

Po krátkém nahrávání konkrétní tratě, je hráči umožněno seznámit se s okruhem (v případě skoků s nájezdem a rampou). Děje se tak pomocí několika přepínajících se kamer, které zachycují hlavní místa na trati. Až do této chvíle sklízela grafická stránka této hry jen samou chválu, situace se však nyní radikálně změní. Když jsem poprvé spustil hru, udeřil mě na tomto místě do očí nápis, který je pro mě z nepochopitelného důvodu umístěn v křiklavě zeleném obdélníku (vzpomínáte na módu barevných tkaniček do bot?). Perfektně barevně sladěná grafická stránka hry dostává tímto výstřelkem pořádně na frak. Jakýkoliv nápis, který se na obrazovce objeví - nejčastěji to budou hlášení o vašich traťových rekordech, se bude nacházet v tomto hnusném zeleném obdélníku. Člověka, který vymyslel a schválil tuto zelenou nehoráznost, by měli u Xpiral, která hru vytvořila, ihned propustit. Ale nyní už zpátky ke hře. Skoky do dálky spočívají v koordinaci několika činností. Před každým skokanským můstkem či rampou, je nutné projet v co nejlépe nepříjemnou šikanu a získat tak potřebnou rychlost pro následný skok. Zároveň je třeba využít funkce přídavného spalování, které mají všechna auta standardně nainstalována a přesně trefit rychle se přibližující rampu. Na prvních tratích to není nikterak veliký problém, ale postupně, kdy budou mít nájezdy u můstků tvar písmene U bude nutné využívat jejich co možná nejkrajnější části.

Beetle Crazy Cup - VW Brouk 100x jinak

Silniční okruhové závody jsou zpočátku s nejslabšími modely vozů obtížnější. Postupem času, kdy si zvyknete na značnou přetáčivost a citlivost ovládání silničních vozů a získáte rychlejší modely broučků, stane se okruhové závodění tou nejsnazší volbou ve hře. Tratí nabízí hra poměrně dostatek (tvůrci uvádějí 40), ale je na místě vás upozornit, že se mnohdy jedná o tratě odlišující se pouze jednou objížďkou, či směrem jízdy. Za sebe mohu říci, že už vzhledem k mnoha disciplínách mi závodění v BCC rozhodně nepřišlo jednotvárné.

Pro autokrosové závody, odehrávající se na značně hrbolatých tratích s množstvím skoků, je zase nejdůležitější zvládnout používání ruční brzdy, kterou budete často využívat pro projíždění četných 180 stupňových zatáček. Auta do sebe často naráží, a tak se stává hlavním ukazatelem úspěchu v závodě vaše počínání během prvního kola. Záleží na tom, zda se dokážete dostat před všude se pletoucí jezdce dříve, než vám ten, který je na čele závodu, ujede příliš. Podotýkám, že ve všech skupinových disciplínách startujete z posledního místa a závod jede maximálně 8 vozů.

Buginy, kterými se proháníte nejčastěji po písečných plážích a přilehlých cestách, nejsou nikterak obtížnou disciplínou. Nejdůležitější je nenechat se zablokovat jezdci vpředu při přejíždění zúžených nadjezdů. Beetle Crazy Cup - VW Brouk 100x jinak Jinak pokud přivyknete horšímu zatáčení těchto strojů, nečekají vás žádné větší problémy. Důležitým faktorem hratelnosti závodů je volba pohledu z auta či na auto. Ačkoliv ve většině případů dávám přednost výhledu z vozu, a to nejen kvůli vyšší realističnosti, ale také lepšímu ovládání, tato hra je značně lépe hratelná pokud používáte pohled za vozem. Ten je ale nutné modifikovat, jelikož standardně je umístěn příliš nízko nad povrchem a vy, místo dopředu, vidíte vlastní auto. Nic na tom nevylepší ani možnost dívat se skrze skla. Graficky sice zdařilé, ale nehratelné. Pokud změníte výšku pohledu bude vše mnohem jednodušší.

Na závěr jsem si záměrně nechal Monster Trucky. Jedná se podobně jako u skoků o závodění bez protivníků, které spočívá v co možná nejrychlejším projetí tratě a nasbíraní nejmenšího počtu trestných sekund. Ty obdržíte za shození některého z četných kuželů rozmístěných poblíž překážek na trati.Vzhledem k časovým limitům, které jsou stanoveny na 2 kola, je tato disciplína jednoznačně nejobtížnější. Zpočátku je možné na několikátý pokus úvodní tratě zajet, ale později vám nepomohou ani silnější a samozřejmě podstatně dražší auta. Závěrečná trať mistrovství pro Monster Trucky je bez přehánění naprostým peklem. Nestydím se zde napsat, že jsem ji ani po několika desítkách pokusů nedokázal úspěšně zajet.

Beetle Crazy Cup - VW Brouk 100x jinak

Championship trestá každou chybu
Druhá volba hry, která je o poznání zajímavější je klasický šampionát. Dělí se na tří úrovně, které se liší nejen kvalitami oponentů a nabízených vozů, ale i počtem tratí v jednou šampionátu. Závodí se jen na silnicích a v motokrosových a písečných buginách. Skoky do dálky a Monster Trucky zde chybí. Vaším úkolem je získat ve všech závodech každé úrovně nejvíce bodů. Vzhledem k tomu, že není možné mezi jednotlivými závody hru nikterak ukládat, není to zas až tak jednoduché, zvláště u druhé a třetí úrovně. Jediným nepodařeným závodem totiž obvykle vaše šance končí, jelikož ostatní závodníci dojíždějí pravidelně ve stejném pořadí, takže ty nejlepší nikdo kromě vás o body nepřipraví. Championschip tvoří jen malý předěl mezi jednotlivými závody a hlavní volbou této hry, která nese název Beetle Chalenge.

Beetle Chalenge - to nejlepší na konec
Beetle Chalenge zahrnuje nejen závody, tentokrát opět ve všech kategoriích, ale i nakupování lepších modelů vozů za vydělané peníze. Celkem jsou pro každou disciplínu vypsány čtyři samostatné závody, které se liší zvyšující se obtížností. Pokud splníte i poslední čtvrtou obtížnost, stáváte se v této kategorii mistrem. Po získání mistrovského titulu, ve všech pěti kategoriích, je vám Beetle Crazy Cup - VW Brouk 100x jinak umožněno zúčastnit se takzvaného World Beetle Cupu, který vaše schopnosti prověří naposledy. Vzhledem k tomu, že než se do ligy WBC dostanete, budete už opravdu zkušenými jezdci, vlastnícími ty nejlepší modely nabízených vozů, budou pro vás poslední závody jednodušší nežli jste očekávali. S jedinou již popsanou vyjímkou - tou je poslední závod Monster trucků ve World Beetle Cupu. (Kdo jej bez problémů zajede, může mi poslat spolu s cílovým screenshotem i výsměšný dopis... ) V průběhu plnění závodů v Beetle Chalenge na vás postupně čekají také čtyři bonusové závody na nových tratích. Ty hru značně zpestřují a jsou opravdu zajímavé. První z nich vám umožní projet se ve VW New Beetle, další pak zajímavé závody ve dvou nebo závodění v neohrabaných dodávkách s nulovou akcelerací.

Výsledný dojem - špatné to rozhodně není, ale...
Co říci k této hře závěrem? Mezi její hlavní přednosti patří bezesporu perfektní grafika, která se v žádném případě nesnaží o realističnost, dále pak jednoduché ovládání, velké množství závodních disciplín a přiměřená obtížnost. Vylepšit by se jistě daly zvuky, kterých ve hře mnoho nenajdete, neuškodilo by ani přidání nových tratí a vyšší obtížnost u závodů ve World Beetle Cupu. Jinak mě mnoho záporů této hry skutečně nenapadá. Mám dojem, že autoři vytěžili z tohoto námětu téměř maximum. Největším problémem této hry nebudou tedy paradoxně její nedostatky, ale velice silná konkurence. Odrostlejší z nás pravděpodobně raději zasednou k Need for Speed a pokud hledají realističnost modelů aut, tak si pravděpodobně počkají na některý z připravovaných simulátorů F1. Pro koho je tedy tato hra vlastně určena? Nejspíše pro tatínky, kteří nemají hluboko do kapsy a jejich dítka, kterým se bude Beetle Crazy Cup určitě líbit. Pro ně mi ale chybí možnost snížit obtížnost, ačkoliv bych nerad někoho podceňoval.

Beetle Crazy Cup (Beetle Bugin)
Výrobce: Xpiral
Distributor: Infogrames