Big Scale Racing - NFS v malém

12:00aktualizováno  15. února 2003 2:44
Závody malých, rádiem ovládaných modelů nejsou rozhodně protěžovaným žánrem, kde by se každoročně objevilo několik nových přírůstků. O to více vás jistě zajímá, jak dopadl tento po dlouhé době první titul. Zapadne stejně rychle, jako se objevil, nebo půjde o příjemnou zábavu? To se dozvíte v našem článku.

Big Scale RacingMusím říct, že Nizozemí bych si spojil se skutečně bohatou nabídkou různých pozemských radostí, ale počítačové hry? Pche, s tím na mě nechoďte... Anebo ano? Opravdu, pár příslušníků této šťastné, svobodné, roztančené a v neposlední řadě legalizující země si řeklo, že změna je život, a tak se vrhli na tvorbu hry. Podle všeho ale mají ve svém běžném životě různé adrenalinové a energické zábavy až až, a proto nám připravili něco trochu uvolněnějšího – závody modelů autíček. Takzvané R/C racing, neboli závody rádiem kontrolovaných modelů jsou v západních zemích překvapivě populární. Kdo si někdy podobné závody zkusil, jistě bude souhlasit, že se jedná o příjemné odreagování. Proto by měla mít právě recenzovaná hra jménem Big Scale Racing podobné ambice.

Pokud marně pátráte v paměti, kdy se naposledy objevil podobný titul, mohu doporučit snad jen 3 roky starý Re-Volt, který se také zabýval RC modely, ale přeci jen má už hra pěkných pár vrásek na čele a i koncept byl trochu jiný. Jezdilo se totiž po různých obchoďácích, letištích, muzeích a podobných lokacích. Big Scale RacingOproti tomu v Big Scale Racing nás čekají tratě skutečné, resp. jimi inspirované. Vývojáři z firmy BumbleBeast vytvořili šestici tratí podle reálných předloh v Nizozemí, které vypadají přesně tak, jak byste čekali – střídají se dlouhé rovinky, zatáčky široké i ostré a vy se tím vším máte probojovat k cíli na pokud možno prvním místě. Zde bohužel přichází první problém Big Scale Racing, a zdaleka ne poslední. Jedna z tratí je klasický ovál se čtyřmi šikanami, zbylých pět jsou si však podobné jako vejce vejci a nejde mezi nimi ani po delším hraní rozlišovat. Pořád jezdíte to samé, bez jediného většího oživění...

Co činí toto úmorné opakování pár koleček s trochu pozměněným sborem vozů alespoň trochu zábavným, jsou fyzikální vlastnosti autíček. I když to na první pohled vůbec není zřejmé, fyzika je poměrně vypracovaná a přesně odpovídá tomu, jak se autíčka těchto rozměrů mají chovat. Stačí ve větší rychlosti najet na obrubník, nějakou nerovnost nebo nedej bože na trávu a model si začne zvesela poskakovat, otáčet se a vůbec dělat psí kusy. Big Scale RacingHra má dokonce speciální tlačítko, kterým můžete za letu metat salta... Je škoda, že si už autoři nedali práci s alespoň základním znázorněním poškození, třeba pochroumané nárazníky, plech karosérie atp. Dost mi vadila absence různých bonusů, protože i když se hra tváří a hraje jako arkáda, tento základní prvek v ní bohužel přítomen není.

Samozřejmě ale nebudeme jezdit jen tak, Big Scale Racing obsahuje několik základních herních módů. Nejdůležitějším z nich je určitě série šampionátů, která čítá celkem 10 kol plus jedenácté bonusové, pokud se vám povede zdolat všechny předchozí. Každé kolo odpovídá jedné třídě vozidel, které ve hře najdete, ale těmi se budeme zabývat až za chvíli. K lepším třídám získáváte pochopitelně přístup až po zdolání třídy předchozí. Jedno kolo šampionátu znamená projet všech šest tratí a umístit se do třetího místa, limit na jednu trať je 3 minuty. Sami si spočítáte, že to zrovna dlouhá doba není, pokud tedy nebudete muset některá kola opakovat. Přípravu na šampionát si obstaráte pomocí practise módu, kde si můžete na trati jezdit podle chuti jak dlouho chcete, přičemž závodíteBig Scale Racing sami se sebou, resp. s vozem, který jede pokaždé přesně jako vy při nejrychlejším kole. Jinými slovy – ghost mode.

Když si chcete zajezdit se soupeři, ale nechcete se pouštět do šampionátu (a ani se vám nedivím...), je tu pro vás Quick Race mód – problém je, že dostanete přístup právě jen k těm vozům, které jste si již v šampionátu vydobyli. Tedy samozřejmě pokud se neuchýlíte k cheatům. :) Umělá inteligence je docela slušná, rozhodně potěší, že nejde jen o ultrapřesné skripty, ale čas od času se i AI splete a vjede do výmolu, nabourá do soupeře atp. Přesto jsem měl po celou dobu hraní pocit, že počítač vybírá 180° zatáčky neuvěřitelně rychle a prakticky při nich nezabrzdí. Dost mi v tento moment chyběla možnost ruční brzdy, ale logicky není u modelů zahrnuta. Pokud by vám ani třetí singleplayerový mód nestačil, je zde ještě multiplayer, hratelný ve splitscreenu, po LAN i internetu – škoda, že jen přímé IP spojení, nějaký game browser by přišel jistě vhod.

Slíbil jsem bližší představení modelů, pojďme se na ně tedy podívat. Tříd je celkem deset a modely jsou k dispozici v různých variacích od typu junior až po experta. Big Scale RacingJuniory mají náhon na všechna čtyři kola a dají se díky tomu slušně ovládat, ale limitem jsou pro ně nízké otáčky motoru. Třída Pro zase nabízí motor v zadní části, tvrdší pneumatiky a větší nárok na opatrné zacházení při jízdě. Asi nejvíc se tak blíží skutečným RC modelům. Kamenem úrazu je nemožnost si vozy nijak upravovat, což je bohužel v reálu snad nejdůležitějším faktorem při závodech. Prostě dostanete předem připravený model a s ním si musíte vystačit.

Technické zpracování se kupodivu docela povedlo a neváhal bych ho označit za vůbec nejsvětlejší stránku této jinak dost průměrně hry. Můžete si přepínat mezi celkem pěti kamerami, z nich jsou však reálně použitelné nejvýš tři. Další se alespoň hodí k pořizování pěkných screenshotů... Modely jsou propracované do pěkných detailů, nechávají za sebou efektní kouřovou stopu při startování a vůbec jsou roztomilé. Pokud zrovna prší, pro změnu se vytvoří realistická mlha, dále stojí za zmínku i efekty světla a stínu na trati. Diváci jsou zpracováni jako neměnná bitmapa, obsahující asi šest různých postav, ale co, diváky se při závodě stejně nedá stíhat sledovat.Big Scale Racing Zvuky jsou jen tak tak dostačující, skutečná RC vozítka vydávají při jízdě znatelně vetší hluk. Hudba nestojí ani za zmínku a doporučuji ji při hraní vypnout.

Je bohužel ještě několik dalších věcí, které mě na Big Scale Racing štvaly. Jako první z nich se "skví" bug, který v určitých okamžicích způsobí zadrhnutí zvuku sirény ohlašující konec kola nebo dosažení dobrého času. Pokud nechcete přijít o uši, musíte buď vypnout do konce závodu zvuk nebo restartovat. Dále si hra libuje v tuhnutí při startu, které lze řešit už bohužel pouze resetem. Kromě dalších podobných bugů mě ale iritovala hlavně absence bonusů, upgradů atp. Když se hra tváří i chová ve všech směrech jako arkáda, proč neobsahuje tento pro arkády charakteristický prvek? Nechápu... Pokud tvůrci vydají ve velmi dohledné době patch, je Big Scale Racing vhodným objektem koupě pro mladší hráče nebo pro fanatické milovníky rádiem ovládaných modelů, pro běžné a pokročilé hráče jde však o pouhou ztrátu času.

Big Scale Racing
Výrobce: BumbleBeast
Vydavatel: Summitsoft