Bioshock odehrávající se v pokaženém utopickém světě Rapture, jež bylo netradičně umístěno do mořských hlubin, se stal jedním z nejvýraznějších herních počinů posledních let.
Dočkal se standardního druhého dílu, tím však využití značky nekončí. Jak poznamenává duchovní otec hry, Ken Levine, Bioshock není o konkrétním místě. Mnohem více se jedná o filozofii útočící na génie a vizionáře, kteří sami sebe považují za povolané vládnout ostatním.
Bioshock Infinite se tak může přemístit z podmořského světa do létajícího města v oblacích, a přesto zůstat Bioshockem.
Jiné je i časové zařazení. Zatímco první dva díly se odehrávaly v šedesátých letech minulého století, Bioshock Infinite bude umístěn do jeho prvních dekád.
V roce 1900 dosáhly Spojené státy americké nebývalého rozmachu a nadechly se k tomu stát se nejmocnější říší světa. Jako důkaz své převahy se rozhodly vybudovat v oblacích plovoucí město Columbia.
Columbia se stala symbolem převahy demokratického režimu nad tyranským a despotickým způsobem vlády. Tvůrci však svou herní filozofií upozorňují na to, že dobré úmysly nevedou vždy k dobrým koncům.
Ken Levine připodobňuje herní realitu ke skutečnosti, která se odehrávala ve stejné době. Na počátku dvacátého století se Američané rozhodli, že civilizují Filipínce. Ti o to nejevili žádný zájem, ale misionáři byli přesvědčeni o své pravdě, o demokracii, o společenských pořádcích. Na konci civilizačního procesu byl milion mrtvých Filipínců.
Bioshock Infinite představuje alternativní realitu, která vychází ze skutečných událostí. Disponuje ale mnohem větší fantaskností.
Dobrou věc, která se pokazila, v tomto případě představuje město Columbia. Výkvět společnosti se do sebe brzy pustí a stejně rychle jako dříve prosperovala, začne degenerovat.
Hráč se chopí hrdiny Bookera DeWitta, který v roce 1912 opouští detektivní agenturu Pinkerton, aby se dal na dráhu soukromého očka. A hned dostává tučnou odměnou vybavený úkol.
Booker má proniknout na Columbii, najít a vysvobodit zde dívku jménem Elizabeth, která byla z neznámých důvodů unesena.
Jak se v prvních misích ukáže, vystopování únosců a osvobození Elizabeth není tím nejtěžším. Tím je teprve únik z Columbie, která se dostává do varu.
Záhy totiž zjistíte, že Elizabeth disponuje blíže nespecifikovanou mocí, jíž si nebyla ani vědoma a kvůli níž se stala středobodem konfliktu soupeřících frakcí na Columbii.
Spolu s Elizabeth se do hry dostává element spolupráce. Dívka bude ve hře od chvíle svého vysvobození fyzicky přítomná. Coby hráč musíte využívat jejích speciálních schopností, případně je kombinovat s těmi svými, abyste dosáhli maximálního efektu.
V plovoucím městě navíc bude nutné kooperovat i co do pohybu. Vzájemně si vypomůžete ve šplhání po budovách či ve zdolávání nevyplněných prostor mezi nimi.
Ostatně, právě pohyb bude jednou z největších změn vůči předchozím dílům. V těch bylo jasné, kde je strop a kde podlaha. V Bioshock Infinite nic takového není. Kolem jsou jen mraky, pod nimiž občas prosvitne několik kilometrů vzdálená zem. Padáky se tu nevedou, a kdo se na poslední chvíli nezachytí některého z provazů či výklenků, špatně skončí.
Pohyb mezi plovoucími jednotkami Columbie je zajištěn pomocí lanové dráhy. Ta se ale nehodí vždy, zejména v adrenalinových chvílích je poněkud zdlouhavá. Proto bude hlavní hrdina vybaven také lanem zakončeným hákem, s nímž se dokáže dostat z jednoho místa na druhé.
Z prvních záběrů ze hry je možné vyčíst přítomnost vzducholodí. Jejich role dosud nebyla objasněna. Může jít o další pasivní dopravní prostředek, ale natěšení fanoušci už spekulují nad tím, že by je mohlo být možné ovládat a použít ve vzdušných bitvách.
Navzdory všem změnám zůstává zachováno akční jádro hratelnosti Bioshocku. Opět budete vybaveni repertoárem zajímavých zbraní, kterých by tentokrát mělo být více než osm. A opět je doplníte speciálními psionickými schopnostmi, které se v mytologii Bioshocku nazývají plasmidy. Lze očekávat, že jejich zaměření bude přizpůsobeno odlišnému prostředí, v němž se hra odehrává.
Za každých okolností bude třeba dávat pozor na Elizabeth. Jakkoliv je mocná, je také velmi zranitelná a její smrtí hra pochopitelně končí. Že to s ní jde do tuhého, zjistíte například podle jejího kulhání či krve cákající z nosu.
Původní Bioshock ohromil hráčské publikum dech beroucím vizuálním stylem. Ten musel být pro Infinite z logických důvodů změněn, ale ze zveřejněných záběrů lze soudit, že to rozhodně není změna k horšímu.
O Bioshock Infinite zatím není známo tolik, kolik bychom si přáli. Důvodem je poměrně raná fáze vývoje, v níž se hra nachází. Na pulty obchodů se dostane nejdříve koncem příštího roku, ale možná až v roce 2012. Evidentně se nejedná o klasické pokračování, ale zcela novou hru postavenou na filozofii Bioshocku.