Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bioshock Infinite znovu ukáže, jak je dokonalost křehká

aktualizováno 
Zamávejte podmořskému světu a přivítejte svět plující v oblacích. Neméně zkažený a neméně nebezpečný.

Bioshock Infinite

Soukromá detektivní agentura Pinkerton National Detective Agency byla v druhé polovině 19. století jednou z nejmocnějších organizací Spojených států. Její agenti objevili plánovaný atentát na prezidenta Abrahama Lincolna, honili notorické zločince typu Jesse Jamese a proslavili se i jako nekompromisní stávkokazi.

To všechno pochopitelně jen za pomoci těch nejčistších metod. Když už od nich někdo vyletěl kvůli přílišné tvrdosti, to už muselo být. Povedlo se to třeba fiktivní postavě Bookeru DeWittovi, hlavnímu hrdinovi Bioshock Infinite.

Bioshock Infinite má s prvními dvěma díly série společné pouze jméno a základy herní mechaniky. Příběh a dějiště nijak nenavazují na utopistický podmořský svět Rapture.

Místo toho Booker DeWitt dostane v roce 1912 soukromou zakázku: najít ve vzdušném městě Columbia dívku jménem Elizabeth.

Columbia byl nejprestižnější projekt americké vlády konce 19. století. Měla se tak ukázat výjimečnost a inženýrské umění americké civilizace.

Bioshock Infinite

Celá forma Columbie je tak poznamenaná přehnaným patriotismem, který hýří nacionalistickými klišé a pomrkávajícím šovinismem. Plakáty a nástěnné kresby volají po patriotistické povinnosti ve válce nebo obraně před zahraničními hordami. Jistě padne i nejedna filozofická otázka a nejen proto, že inspirací byly historické dobové plakáty.

Jenže nová utopie netrvá dlouho. Columbia se zamotala do mezinárodního případu, což americká vláda sice stále popírá, ale je jasné, že se létající město řítí do záhuby.

Když se při hledání Elizabeth dostáváme na Columbii, vypadá to z dály tak překrásné místo úplně jinak. Všude se uvolňují platformy, dokonce celé kusy ulic a padají tisíce metrů na zem. Mnohatunový zvon nám spadne přímo k nohám. Domy jsou v plamenech a zbylé ulice blokují barikády z kusů nábytku.

Také chování obyvatel Columbie se příčí představě národní elity. Zatímco jedni jsou apatičtí, stoičtí a dokonce schopní uklízet v hořícím domě jako by se nic nedělo, další jsou agresivní a napadají hrdinu kvůli každé maličkosti.

Bioshock Infinite

Co se tady stalo? Právě o tom je celý Bioshock Infinite.

Něco už je ale přeci jen známo. Například, že v Columbii bují občanská válka mezi horní vrstvou a pracujícími. Politický vůdce reakční elity je demagog jménem Saltonstall, jeden z hlavních nepřátel. Potkáte se s ním už na začátku a pak ještě několikrát.

Také nejnovější díl série Bioshock, byť značně odlišný od předchůdců, vyzývá hráče k objevování na hlavu postavené utopie. Svět je tak zajímavý, že je škoda jím jen prosvištět. Navíc klade otázky, na které budete chtít znát odpověď. Mnohé z nich se přitom dozvíte jen tehdy, nebudete-li se bát navštívit i místa, kam vás hra přímo nežene.

Bioshock Infinite

Autoři si vzali (podle vlastních slov) ponaučení z kritiky původních dvou Bioshocků. Hráči si stěžovali především na jednoduché souboje, které se daly vyřešit nejefektivněji brokovnicí a jedním dvěma plasmidy (aktivní schopnosti hrdiny).

V Bioshock Infinite se musíte vyrovnat s určitými situacemi zcela specificky. Neznamená to, že vám hra nutí jediný správný přístup, klíč k úspěchu bude složitější, než se jen prostřílet nepřáteli. Některé plasmidy zůstávají, byť se jmenují jinak, jiné přibudou. Například hejno vran, které dobře zaměstná pronásledovatele, když zrovna utíkáte. I to se vám nejednou přihodí.

Největší novinku představuje parťačka Elizabeth. Není to žádná prostinká holčička, ale hodně důležitá figura v celém příběhu. A poznáte také proč: disponuje schopnostmi, které lze dobře kombinovat s těmi vašimi.

Například ve chvíli, kdy vás na otevřeném prostranství pronásleduje tlupa agresivních obyvatel Columbie, dokáže Elizabeth mocně zařvat a přivolat masivní déšť. Jakmile jsou protivníci namočení, stačí už jen malý elektrický šok.

Bioshock Infinite

Jindy se ocitnete před ohromnou barikádou. Tehdy zformuje z kovového haraburdí rozžhavenou kouli, s níž pak můžete pomocí telekineze manipulovat a překážku rozbořit. Zatím se ale zdá, že schopnosti Elizabeth nevyužijete kdykoliv, spíš jen v předem připravených momentech.

I v Bioshock Infinite zůstává řada nezodpovězených otázek. Zejména, jak bude fungovat pohyb v létajícím světě a zda bude příběh skutečně tak atraktivní, jak se jeví na první pohled. Na odpovědi si ještě počkáme, hra vyjde až v roce 2012.

Autor:


Témata: Abraham Lincoln

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

První dojmy: Spider-Man má našlápnuto stát se nejlepší komiksovou hrou

Spider-Man (PS4)

Po filmovém světě bere komiksové vydavatelství Marvel útokem i ten herní. Vyzkoušeli jsme si první dvě hodiny...

Začala beta NHL 19. Schválně jestli najdete nějaký rozdíl oproti NHL 18

NHL 19

Na první pohled se nic nezměnilo, ale pokud si hru zahrajete, určitě oceníte daleko přesnější ovládání. Čas na...

V Hitmanovi 2 můžete mlátit lidi chlazeným tuňákem po hlavě. První dojmy

Hitman 2

Po ukončení spolupráce mezi IO Interactive a vydavatelstvím Square Enix to se slavným plešatým zabijákem vypadalo...



Najdete na iDNES.cz