BioWare: nemá smysl snažit se o špičkové hry

Snaha o vývoj vynikajících her je podle šéfa studia BioWare zbytečná, protože je umí udělat jen pár studií.

Mass Effect 2

Se zajímavou teorií se nechal slyšet Greg Zeschuk, jeden ze šéfů a spoluzakladatel vývojářského studia BioWare. Podle jeho názoru mnoha studiím škodí, když se snaží vytvořit co nejlepší hry. Stojí je to totiž značné úsilí i peníze a výsledek tomu ve většině případů neodpovídá. Opravdu špičkové hry totiž podle Zeschuka umí vytvořit pouze "Top 10" herních studií po celém světě.

Greg ZeschukJe jasné, že mezi takováto studia počítá Zeschuk i BioWare. Zda oprávněně, to už je na posouzení každého hráče. Faktem ovšem je, že nejnovější počiny této firmy slaví značné úspěchy a jak Mass Effect, tak i Dragon Age, si našly ihned po vydání velké množství fanoušků a v prvé řadě i zákazníků.

Pro většinu vývojářů vidí Zescguk mnohem lepší příležitosti při vývoji méně ambiciózních titulů. "Je tady větší konkurence než kdy předtím a je to nebezpečnější než kdy předtím," řekl na konferenci vývojářů v Brightonu. "V současnosti je to něco (špičkové hry), za čím není vhodné se hnát."

Do značné míry to podle něj souvisí i s opatrností vydavatelů, která je v rovněž o poznání vyšší než dřív. Zároveň se neustále zvyšují výrobní náklady nových her, ale pouze málo titulů se prodává tak dobře, aby Mass Effect 2generovaly vysoké zisky.

Vydavatelé tak jsou již jen velmi zřídka kdy ochotni podstupovat rizika, která souvisejí s dlouhým vývojem potenciálně špičkové hry. "Jsou tady sice nějaké výjimky, ale stojí to hodně a je potřeba si správně stanovit dobré cíle."

Upřímně řečeno, trochu to celé ale působí, jako by chtěl Zeschuk pouze vyčistit pole od případné konkurence. Nedá se totiž předpokládat, že by v BioWare začali s vývojem nízkorozpočtových titulů. "Líbí se mi vidět, jak zkušení vývojáři přecházejí do menších vývojářských týmů."

V rámci férovosti je ale potřeba zmínit, že to nemyslí nijak škodolibě. Předchozí větu totiž řekl v té souvislosti, že jeho teorii potvrzují právě i veteráni herního průmyslu, kteří přestali být aktivní ve "velkém" herním byznysu a pustili se do práce v menších týmech a na projektech s menšími rozpočty.

Dragon Age: Origins - AwakeningV souvislosti s tím prohodil Zeschuk i pár slov o prodejním modelu. U menších herních firem totiž sílí trend prodávat své produkty přímo zákazníkům, bez aktivní role vydavatelského domu. Přidal se k hlasům, které tento systém chválí a zároveň to považuje za velkou příležitost pro vývojáře.

"Klasický prodej nadále funguje, ale není to univerzální nástroj na všechno," uzavřel Zeschuk.

Na závěr dodal, že se BioWare chce nadále věnovat vývoji her pro konzole, ale herní průmysl jako celek bude podle něj v nejbližší době "velmi agresivně experimentovat" s novými příležitostmi jako je vývoj aplikací pro Facebook nebo iPhone.

Témata: Zisk
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...