Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bioware: Po Star Wars přijdou menší on-line hry

aktualizováno 
Tvůrci poslední velké hry na hrdiny plánují pro své tituly novou budoucnost. Ideálně bez placení.

Star Wars: The Old Republic

Vypadá to, že i největší herní firmy začínají mít strach z toho, co skrývá budoucnost on-line her na hrdiny. Blizzard se svým World of Warcraft se zatím tváří, jako že se nic neděje, ale Bioware, které spadá pod druhou největší herní firmu světa Electronic Arts, už se chystá. Spoluzakladatel Bioware Greg Zeschuk na konferenci Develop přiznal, že vývojáři Bioware kromě druhého dílu ságy Dragon Age a připravované on-line hry Star Wars: The Old Republic chystají i "malé” on-line hry.

Malé on-line hry označované zkratkou MMO s jednoduššími herními principy a grafikou jsou přitom na vzestupu. Přestože je jejich kvalita a potenciál dlouhodobé zábavy ve srovnání s klasikou v podobě World of Warcraft nebo EVE Online na nižší úrovni.

Hráči ale na celkovou kvalitu tolik nedbají. Vyhovuje jim nový přístup: rychlá zábava, možnost hrát bez dlouhodobého budování silné postavy a hledání sehrané party přátel. Velkou roli ve změně vnímání on-line her na hrdiny hraje i ekonomický faktor - pro hráče i provozovatele on-line her.

Ekonomika on-line her je jednoduchá. Hra musí vydělat tolik peněz, aby se zaplatil její vývoj a provoz. To znamená platy vývojářů před vydáním hry, platy omezeného počtu vývojářů, kteří po vydání hru dále rozvíjejí. Cenu serverů, na kterých hry běží, náklady na propagaci hry, připojení hry k internetu a stovky dalších položek.

Platí přitom jednoduchá rovnice: čím jednodušší hra, tím kratší vývoj, tím méně to stojí. A tím rychleji to hráči zaplatí. Zvláště, když místo pravidelných poplatků budou platit průběžně za věci, které jim usnadní postup hrou. Ať už jde o léčivé lektvary, lepší zbraně nebo o drobnosti, které lechtají ego hráčů, jako jsou hezké oblečky nebo netradičně zbarvená jízdní zvířata.

Průšvih ve vlastní kapse

Poslední dva roky ukázaly, jak moc se situace změnila. Komerční neúspěch her jako je Tabula Rasa nebo asi nejznámější komerční propadák Age of Conan. Hra s ohromující grafikou, výtečným příběhem i silnou "značkou” díky licenci na dílo autora povídek o Barbarovi Conanovi, vstoupila na trh jako uragán, ale během několika měsíců přišla o většinu hráčů. Zatím nepomohl ani datadisk, který hru kvalitativně posunul ještě o kus výše.

Pro Bioware není konkurenční Age of Conan tak výrazným mementem, jak by se mohlo zdát. To jen kvůli tomu, že Bioware má s neúspěšnou velkou on-line hrou vlastní zkušenost. Pod křídla Bioware totiž patří i Warhammer Online, který do spárů Bioware spadl poté, co Electronic Arts koupili společnost Mythic.

Bioware se na vývoji Warhammeru nepodílelo, ale nyní ho provozuje, a tak přesně vidí, jaká rizika jsou s velkými on-line hrami spojená. I když velká nová hra získá statisíce zákazníků, na zaplacení vývoje hry to nestačí, pokud po měsíci, dvou, většina z nich zmizí.

Mythic po převzetí otěží sáhl k celé řadě změn: zavedl časově neomezenou zkušební verzi a aktuálně také převzal provoz hry v Evropě od společnosti GOA, která Warhammer Online ve Starém světě provozovala. A poté, co se další z velkých her na hrdiny (Lord of the Rings Online a Dungeons & Dragons) z dílny společnosti Turbine proměnily na hry bez předplatného, očekávají hráči s napětím i oznámení stejného přístupu u Warhammeru. Žádné takové signály Bioware zatím nevydává, ale i Turbine své zákazníky překvapila. Nejprve změnou obchodního modelu u méně populárního Dungeons & Dragons a nakonec i oznámením stejné změny u Pána prstenů.

Díky drahým zkušenostem s neúspěchy tedy nejen Bioware, ale i další herní firmy budou v on-line hrách sázet spíše na menší projekty, které budou růst co do hloubky obsahu s tím, jak je hráči budou hrát. A pokud je hráči nebudou hrát nebo za to nebudou dost platit, budou takové hry končit. Pro hráče to může být zajímavé. Menší projekty možná přinesou větší rozmanitost témat i herních principů.

To je naděje, kterou přináší Bioware, která zatím jiné než kvalitní hry nevydala (kromě iPhonové hry jako doplňku k Mass Effectu). Jinak to ale vypadá na pokračování invaze lokalizovaných korejských on-line her, které stále sází na to samé - spoustu grafických efektů, rychlou akci a specifickou asijskou grafiku. Příjemnou zábavu.

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz