Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bitmap Brothers – stálice herního nebe

  12:00
V poslední době trochu nenápadní Bitmap Brothers mají na svědomí některé z nejklasičtějších her všech dob. Kdo by neznal Speedball, Xenon 2, Chaos Engine či Z?

Přeskoč na téma:
  • Xenon 1, 2, 2000
  • Speedball 1, 2, 2100
  • Cadaver, Cadaver: Payoff
  • GODS: Into the Wonderful
  • Chaos Engine 1, 2
  • Z, Z2: Steel Soldiers
  • World War II: Frontline Command
  • Bitmap Brothers patří k vývojářským studiím s nejdelší historií. Na jejich kontě přitom není zrovna dvakrát velké množství her. To ale neznamená, že by se bůhvíjak flákali a zbytečně si dávali na čas – oni jen vždy pracovali pouze na jednom projektu – a pořádně. Výsledkem byla řada her, které se dnes považují za klasiku svého žánru (a zajímavé je, že se toho Bitmapům podařilo dosáhnout v mnoha zcela odlišných žánrech). Málokdo nezná vesmírnou střílečku Xenon 2: Megablast (i když dnešní hráči spíše poněkud podivně propadají nostalgii při vyslovení jména průměrného klonu Raptor), kobkoidní Cadaver 1 a 2, skvělou amigáckou akci Chaos Engine, brutální sport budoucnosti Speedball, z doby novější pak dvojici realtimových strategií Z a Z2: Steel Soldiers. Historií týmu, který se sice nemůže chlubit tím, že by nikdy neudělal špatnou hru, ale těch vynikajících má na kontě o poznání víc, provedou všechny zájemce následující řádky…

    Trefa do černého hned napoprvé

    Xenon 1 - obal
    1988 - Xenon
    1989 - Xenon 2
    2000 - Xenon 2000

    Založení firmy Bitmap Brothers se datuje někdy do poloviny roku 1987, kdy se dávají dohromady Mike Montgomery, Steve Kelly a Eric Matthews. Přestože mezi nimi není žádný příbuzenský vztah, dávají svému týmu název "bitmapoví bratři" a pouštějí se do prací na prvním projektu – vesmírné střílečce s prostým názvem Xenon. Sbírání nápadů probíhalo prostě: "Obešli jsme pár heren, vybrali ty nejlepší nápady a dali to dohromady." A zdá se, že měli na to, které z nich jsou opravdu dobré, vynikající čuch. Xenon zaznamenal fantastický úspěch, stal se první hrou na Amigu, která se dostala do první čtyřicítky nejoblíbenějších her ve Velké Británii. Ač šlo o klasickou shora viděnou arkádu, byla nečekaně hratelná, a to zejména díky velkému množství bonusů, originálním bossům a skvělému grafickému zpracování, za které získala hned několik ocenění. Zkrátka a dobře, hned napoprvé se Bitmap Brothers trefili rovnou do černého.
    Xenon se dočkal pokračování o rok a půl později, v srpnu 1989. A jak již bylo řečeno, kdo by Xenona 2 s podtitulkem Megablast neznal, ten si nemůže dělat nároky na titul zkušeného znalce počítačových her. Proti svému předchůdci nenabídl Xenon 2 mnoho nových prvků, ty staré ale fungovaly výtečně a díky na svou dobu úchvatnému grafickému zpracování a skvělým digitalizovaným zvukům a hudbě, stejně jako tak akorát zvolené obtížnosti, kdy dohrání bylo pořádnou výzvou i pro zkušené pařany, se stal prodejním hitem. Brzy byl předělán z původní Amigy na PC, Atari ST, konzole firmy Sega a dokonce i na GameBoy. Do povědomí českých hráčů se dostal díky známé vůbec první recenzi Andreje Anastasova v Excaliburu, která byla později ještě dvakrát přetištěna ve Score. Ne že by se jednalo o bůhvíjaký literární skvost, ale atmosféru frenetické řežby, pro Xenona 2 tak typickou, vystihuje přesně.
    V současné době to s žánrem vesmírných stříleček nevypadá zrovna nejlépe. Jejich doménou je již prakticky výhradně freeware scéna, a tak vydání Xenona 3 není dvakrát nejpravděpodobnější. Mike Montgomery sice říká: "Ano, uvažovali jsme o něm, a to velmi vážně," druhý dechem však dodává, že by na hře začali pracovat jen "když uvidíme, že mají lidé i dnes o tento typ her zájem." Zdá se tedy, že hříčka jménem Xenon 2000, kterou Bitmap Brothers vytvořili v létě roku 2000 pro anglický časopis PC Format a jeho článek "Naučte se dělat hry", zůstane posledním dílem a pomníčkem celé série.

    Xenon Xenon 2 Xenon 2000

    Fotbal je nuda, je tam málo krve…

    Speedball 2 - obal
    1988 - Speedball
    1990 - Speedball 2

    Po akční hře přeskočili Bitmap Brothers k úplně jinému žánru. Rozhodli se pro sportovní hru, ale nebyli by to oni, kdyby vytvořili prostě jen tak nějaký obyčejný fotbálek, hokej či tenis. Namísto toho se úspěšně pokusili o tvorbu "sportu budoucnosti", brutální obdoby kolektivních sportů dneška, kterou nazvali Speedball. "Po pravdě řečeno, že bude mít Speedball tak velký úspěch jsme opravdu nečekali. Byla to spíš taková rychlovka, když někdo z nás tří přišel s jeho nápadem a nám se zalíbil," komentuje Mike Montgomery. Je fakt, že něco na Speedballu je, protože o tvorbu futuristických sportů se po něm pokusila řada týmů, avšak vždy takové pokusy skončily naprostým fiaskem. Speedball 1 zachytil perfektně vánoční trh roku 1988 a jeho prodejnost jistě podpořilo opětovné předělání snad na všechny myslitelné platformy – původní Amigy, PC, Commodore 64, Atari ST, NES (tam pod názvem Klashball) či Segu Master System. Několik ocenění "nejlepší hra roku", či alespoň za grafické zpracování a ozvučení, hru nemohlo minout…
    V roce 1990 vrhají Bitmap Brothers na trh v mnohém vylepšenou verzi pod názvem Speedball 2: Brutal Deluxe, která si získává ještě masovější oblibu. Zejména v multiplayeru se jedná o návykovou záležitost, která boří žebříčky prodejnosti opět na všech možných formátech. Zajímavostí je, že se Speedball 2 třináct let po svém vydání ještě prodává v budgetové edici, což je také jeden z důvodů, proč Bitmap Brothers nechystají třetí díl. Ten nabídli pouze hráčům konzolovým, když na Playstation v roce 2000 vydali hru Speedball 2100, která je značně vylepšenou (zejména graficky, neb byla převedena do 3D) verzí druhého dílu, takže se PCčkáři mohli cítit trochu ukřivděně, že se na ně tentokrát zapomnělo. "Tak to není, ideou Speedballu 2100 bylo převést Speedball 2 na PlayStation a PC hráči si mohou stále ještě původní hru koupit," oponuje ale Mike Montgomery. Nicméně to ještě neznamená, že značka Speedball má už na osobní počítače dveře zavřené – tvorba třetího dílu je jednou z možností, které jsou zvažovány při rozhodování o nových titulech, takže je dost možné, že za rok, dva tři se dočkáme opět nové brutální sportovní řežby v moderním kabátě.

    Speedball 1 Speedball 2 Speedball 2

    Zahnívající mrtvola

    Cadavec - obal
    1990 - Cadaver
    1991 - Cadaver: The Payoff

    Ano, přesně tak zní název další dvojice klasických titulů, tentokrát žánru adventurního. V jejich titulku se skví slovo původem latinské, které neznamená nic příjemnějšího než právě "zahnívající mrtvola", francouzština si jej pak upravila na "bezduché tělo", což je však eufemismus pro totéž. Z toho jasně vyplývá, že Cadaver rozhodně nebyla žádná opičí veselohra á la Monkey Island, šlo o velice temný příběh zasazený do středověku, plný intrik, tajných mnišských řádů a hrůzyplných rituálů. Hlavním trumfem byla krom propracovanosti logických hádanek, které daly pořádně zabrat i zkušeným hráčům, právě skrz naskrz temná atmosféra, kterou by bylo možné Rákosničkovým nožíkem krájet. A samozřejmě – jak už je u Bitmapů zvykem – také oči i uši trhající audiovizuální zpracování. 3D izometický pohled na věc doplňovala na rozlišení 320x200 nebývale detailní grafika, tradičně pak měl Cadaver především v amigácké verzi vynikající hudbu a zvukové efekty. Rok 1990, kdy Cadaver spatřil světlo světa, jednoduše patřil k těm opravdu nejvydařenějším v historii studia.
    O pár měsíců později vychází titul, který bývá nazýván různě, buď jako Cadaver 2, nebo Cadaver: The Payoff. Jisté je, že se jednalo spíše o přídavek než o plnohodnotné pokračování, prodával se však za plnou cenu a byl inzerován jako druhý díl. Payoff rozšiřuje příběh, přidává řadu nových lokací a graficky je opět o kus dál. Zajímavostí je, že vyšel nejen pro tradiční platformy, tj. Amigu, PC a Atari ST, ale též v CDčkové verzi s namluvením.

    Cadaver Cadaver Cadaver

    GODS: Into the Wonderful

    GODS - obal
    1991 - GODS
    1991 - Magic Pockets

    Vedle vesmírných stříleček z topdown pohledu a stejných her viděných zboku patřily k nejklasičtějším žánrům konce 80. a počátku 90. let minulého století též zboku viděné plošinovky. Typickým příkladem může být iDsoftí série Commander Keen, která je v podstatě čistou syntézou základních prvků skákací arkády. Do této herní odnože přispěli Bitmap Brothers taktéž jedním nezapomenutelným titulem, který nese název GODS: Into the Wonderful. Jeho příběh se odehrává ve starověkém Řecku, kdy hráč jako velký bojovník má za úkol vyštvat ze Ztraceného města zlé démony a dokázat tím, že patří mezi vyvolené a může se stát bohem po vzoru Herkula. Krom slušné atmosféry nabídli GODS především inovativní hratelnost. Ta spočívala především v dovedném zabudování logických hádanek a složitějším designu úrovní, než bylo zvykem. Čas od času tak hráči museli popřemýšlet, sebrat předmět a použít ho na jiném místě, zkombinovat několik různých pák a tlačítek, či objevit cestu dál jinde, než v pravém horním či dolním rohu obrazovky. Hra vyšla na jaře roku 1991 stále ještě původně pro Amigu, zahrát si ji však mohli též STčkáři, PC hráči či majitelé konzolí SNES a Mega Drive.
    Ve stejném roce si bohužel Bitmap Brother též poprvé pošramotili pověst, když vydali nemastnou neslanou hru Magic Pockets. Jednalo se taktéž o plošinovku s pestrobarevnou grafikou a zaměřením spíše na dětské a pořádně infantilní publikum, bohužel, všechno to, co dělalo GODS tak unikátní hrou, zde chybělo, a tak šlo o tuctového zástupce svého žánru. Přesto se jí podařilo protlačit se do jedné z kompilací, které v první polovině 90. let Bitmapové vydali – první (duben 1992) obsahovala Xenona 1, Cadavera a oba díly Speedballu, druhá (červen 1995) pak Xenona 2, dvojku Speedballu, Gods, Cadavera i s přídavkem Payoff a právě Magic Pockets.

    GODS GODS Magic Pockets

    Rychlá řežba rulezz

    Chaos Engine - obal
    1993 - Chaos Engine
    1994 - Chaos Engine 2

    Když padne název hry Soldiers of Fortune, většina současných hráčů se asi chytne a začne vyprávět cosi o brutální, ale zábavné dvoudílné střílečce. Ale chyba! Jako chyták do herního kvízu je to ideální, neb ono S na konci prvního slova názvu je shválně a nejedná se o relativně nedávnou vydaný produkt Raven Software, nýbrž o americký název další Bitmapovské legendy, která je však nepoměrně známější pod evropským titulem Chaos Engine. Jedná se taktéž o akční hru, avšak z top-down pohledu. Na začátku si hráč vybere dva ze šesti žoldáků, z nichž každý disponuje různými vlastnostmi a zbraněmi, a s nimi vstoupí za brány světa chaosu. Tam pak v šestnácti úrovních řeší nepříliš složitou zápletku točící se okolo ničivého Stroje chaosu, ale v příběhu těžiště Chaos Enginu opravdu není. To je ve frenetické akci, spoustě zbraní, různorodých nepřátelích a šestnácti zcela graficky odlišných prostředích, která zajišťují, že se z velmi jednoduché hry nestane stereotypní vraždění.
    Chaos Engine 1 vyšel na jaře roku 1993, hned o rok později pak Bitmap Brothers všem fanouškům připravili pokračování, kde se na svět vrací vynálezce Stroje chaosu, baron Fortesque, a je opět na známé sestavě žoldáků, aby mu zabránila v provedení dalšího ničivého plánu. Chaos Engine 2 nabídl o něco vyšší počet úrovní pro jednoho hráče, parádní grafické zpracování a hudbu, stejně kvalitní hratelnost, ale hlavně – možnost multiplayeru nejen v kooperativní podobě (což byl jeden z hlavních trumfů jedničky), ale též multiplayer soutěživějšího rázu, deathmatch na jedné obrazovce, čímž byla hrací doba prodloužena o pěkných pár (desítek) hodin.
    Ani na Chaos Engine Bitmapové v současné době nezapomínají. Nedávno proběhlo herním tiskem oznámení, že se chystá online verze této akční klasiky, stále pak zůstává ve vzduchu možnost (nikoli nepravděpodobná) tvorby plnohodnotného pokračování pro některou z herních konzolí.

    Chaos Engine Chaos Engine Chaos Engine

    Příhody kapitána Z a jeho chlapců

    Z - obal
    1996 - Z
    2001 - Z2: Steel Soldiers

    Po Chaos Enginu se Bitmap Brothers na nějakou dobu odmlčeli. Nebylo to ale proto, že by si užívali peněz z vydaných hitů, pilně totiž pracovali na přelomové hře. Realtimová strategie Z byla jako první jejich hra určena primárně pro PC a primárně vyšla v CD verzi. Jako jedna z prvních RTS nebyla jen slepým následovníkem Duny 2, nabídla originální hratelnost, kdy záleželo především na obsazování území, netěžily se žádné suroviny, ale klíčovou roli při výrobě jednotek hrál čas. Těžké tanky se vyráběly dlouho, ale zastaly více práce, než pět šest robotů, kteří se vyrobili za stejnou dobu. Zetko byla hra neuvěřitelně rychlá a dynamická. Dohrát dvacítku misí bylo dosti obtížné i kvůli slušné AI počítačového protivníka, která dobře věděla, která území jsou klíčová a která stačí zabrat později. Když se k tomuto inovativnímu a přitom skvěle funkčnímu (zejména v multiplayeru po síti) konceptu přidalo skvělé grafické zpracování a humorné sekvence mezi misemi, v nichž byla představena charismatická partička robotího kapitána Zeda a jeho chlapců, nemohlo být výsledkem nic jiného, než jedna z nejlepších her roku 1996.
    Mezi Zetkem jedničkou a jeho pokračováním Z2: Steel Soldiers uplynulo celých dlouhatánských pět let. Hra byla několikrát překopána a hodně času zabral i vývoj vlastního 3D enginu. Přitom Bitmapové nevypouštěli prakticky žádné informace. "Jednoduše jsme se rozhodli, že počkáme, dokud hra nebude aspoň z devadesáti procent hotová, než ji ukážeme tisku," komentuje to Mike Montgomery. Z2: Steel Soldiers se svou hratelností více přiblížili klasickým realtimovkám. Už v nich lze stavět budovy, zachován ale zůstal princip obsazování území, která podle své hodnosti přinášejí rychleji či pomaleji suroviny do pokladnice. Za ně pak lze vyrábět řadu různých robotů, tanků a dalších jednotek. Hraní je opět dynamické a rychlé, kampaň je o poznání více příběhová a multiplayer stejně zábavný, jako kdykoliv předtím. Originálně pojaté jsou filmečky a briefingy, neboť mezi misemi neprobíhají již klasické FMV sekvence, ale komiksové scénky, opět velice vtipné, byť díky kovové robotické angličtině dosti náročné na jazykové schopnosti. Škoda jen, že autoři trochu slevili z úrovně audiovizuálního zpracování, které bylo vždy jejich velkou devízou.

    Chaos Engine Chaos Engine Chaos Engine

    Každý den není posvícení

    World War II: Frontline Command - obal
    2003 - World War II: Frontline Command

    V letošním roce spatřila světlo světa zatím poslední hra Bitmap Brothers, dlouho dopředu hypovaná (autor článku se kajícně přiznává k tomu, že tiskovým řečem podlehl stejně jako většina herních novinářů) a prezentovaná jako nejlepší válečná RTS všech dob. Inu, skutečnost je trochu jiná. V hodnocení ani nemusíme přihlížet k faktu, že už je hráčské publikum znuděno obrovskou spoustou realtimovek z druhé světové války, World War II: Frontline Command je jednoduše hra, která se nemůže rozhodnout, zda chce být pořádnou akční RTS a la Z, nebo spíše hrou taktickou, jež bere v úvahu logistiku, morálku jednotek, terén a další faktory. Nevýrazné technické zpracování a problematická hratelnost odsuzují tento nadějný titul k pádu do hlubin průměrnosti a zapomenutí herní historií. Inu což, ne každý den je posvícení a i mistr tesař se někdy utne, glosovala by jistě Frontline Command teta Kateřina, a učinit tak můžeme i my s přáním, aby další, doposud neoznámený projekt Bitmap Brothers, dopadl o poznání lépe a znovu vzkřísil slávu tohoto legendárního studia.

    WWII WWII WWII

    Autor:
    Témata: logistika, Robot, software
    • Nejčtenější

    Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

    Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

    Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

    Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

    Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

    Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

    Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

    V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

    Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry

    Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...

    Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední, slíbil Netflix

    Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...

    Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

    Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

    Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

    Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

    Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

    Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

    Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

    Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

    Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

    Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

    Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

    Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

    Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

    V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...