Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Black Moon Chronicles

  12:00aktualizováno  9. července 2001 1:41
Když se vývojářská společnost rozhodne vytvořit realtimovou strategii z fantasy prostředí, má úspěch z poloviny zaručen. Po tomto žánru je mezi hráči totiž takový hlad, že je nad lidské síly jej ukojit. Podařilo se to francouzskému Cryu?

Black Moon ChroniclesHrom a větry budou hovořit jeho ústy,
Oheň lávy jím bude plynout,
Jeho podstatou budou topas a achát,
Bude běhat jako blesk,
Jeho jmény budou hlad, legie, válka, mor a smrt!
Pak jeho paže dosáhne Měsíce
A stíny se přiženou jako příliv...

z kroniky Černého měsíce

Těmito slovy začíná realtimová strategie Black Moon Chronicles od francouzské společnosti Cryo. Že se vám zdá být podivné, že s recenzí přicházíme až teď? To je proto, že jsme čekali na vydání oficiální české verze. Inu, nakonec jsme se dočkali a nyní vám přinášíme zprávu, jak vše dopadlo.

Nejprve se pusťme do kvality a kvantity překladu, vždyť je to konec konců důvod, proč je tato recenze vydávána až nyní. Stručně řečeno, zde snad není co vytknout. Překladatelé odvedli vskutku Black Moon Chroniclesprofesionální práci, v jejich díle jsem nenašel ani hrubky ani překlepy (a že jsem po nich pásl :o) ). Nejinak tomu je i u plodů ostatních členů týmu, který se na lokalizaci podílel - fonty fungují tak, jak by měly, text nikde nepřetéká, dokonce i hlasy dabérů se podařilo vybrat tak, aby odpovídaly svým postavám (krvelačné hlášky Ghorghora Beje mi budou ještě dlouho znít v uších). Zkrátka po stránce přeměny Black Moon Chronicles na Kroniky Černého měsíce nelze titulu nic vytknout.

Dále se podívejme na příběh. Ten je poměrně dobře propracovaný, jak je konec konců od společnosti zabývající se převážně vývojem adventur možné očekávat. V roli mladého rytíře Wismerhilla se ocitáte ve zmatkem, zradou a nepřátelstvím rozvráceném císařství, které je, jak by řekl klasik, pouhou ústřicí čekající na vás, až ji rozlomíte. Jen na vás záleží, které ze znepřátelených frakcí vzdáte hold a budete sloužit.

Na výběr máte ze čtyř možností. Můžete svůj meč propůjčit do služeb zákonného vládce Říše, který se snaží udržet své panství za každou cenu pohromadě. Pokud se vám však nezamlouvá, Black Moon Chroniclesdejte se do služeb řádu rytířů Světla, takzvaných Osvícených. Nepočítejte, že to jsou nějací svatouškové. Spíše než se starými kněžími se v jejich řadách setkáte s ostřílenými válečníky či bojechtivými mnichy, kteří se pod vedením svého lakotného a proradného velmistra snaží získat co největší vliv v Říši, v nejlepším případě dokonce uchvátit samotný trůn. Dále zde máme řád rytířů Spravedlnosti. Ti jsou, co se motivů týče, pravým opakem Osvícených. Jejich srdce jsou čistá a věrná a jako takoví mají jediný cíl - stát pevně jako hráz proti veškerému zlu a chaosu, které hrozí zachvátit celou zemi. No a jako poslední možnost, komu pomoci, je zde Haazheel Trn. Tento mág, o kterém není jasno, zda je to ještě člověk nebo již rodící se bůh, shromáždil pod svou zástavou Černého měsíce množství lidí, skřetů, démonů a nemrtvých, s jejichž pomocí chce zadupat Říši a jejího Císaře do prachu spálených mrtvol nepřátel.

Je jen na vás, ke které z těchto skupin se připojíte, a podle toho se také bude dále odvíjet celý příběh, jenž popisuje vaši cestu vzhůru ke slávě a bohatství. Většinu času si však tento pocit nebudete moci vychutnat, protože neustále půjdete z boje do boje. Tvůrci pro vás připravili celkem pět Black Moon Chronicleskampaní (jednu pro každou z bojujících stran a jednu tréninkovou) se stovkou jednotlivých misí a množstvím nepovinných soubojů, kterým se můžete sice vyhnout, ale ve kterých můžete získat tolik potřebnou zkušenost.

Ačkoliv bitvy probíhají v reálném čase, postupně se naučíte využívat funkci zastavení času a hrát Black Moon Chronicles jako tahovou strategii. V jeden okamžik totiž může být na bojišti několik stovek vojáků, což činí situaci poněkud nepřehlednou. Trošku pomáhá skutečnost, že valná většina vojáků je sdružena do "čet", a není tedy zapotřebí je ovládat každého zvlášť. Ale když je vojáků na poli několik tisíc, i v těchto útvarech začíná být docela zmatek. K tomu si připočtěte skutečnost, že v bitvě je průměrná životnost vojáka cca 5 vteřin od prvního úderu, a dovedete si představit, jakým zmatek nastane ve chvíli, kdy se vaše vojskou brání vytrvalým náporům nepřátel, kteří sice padají jako mouchy, ale je jich jako psů. Mrtví vojáci naštěstí po chvíli mizí, ale i těch deset či dvacet vteřin, po které leží v tratolišti krve, stačí, aby situaci kolem vás ještě znepřehlednili. V takovou chvíli opravdu oceníte možnost zastavení času, kdy můžete v klidu rozdat příkazy svým jednotkám, na dvě vteřiny je pustit do boje,Black Moon Chronicles zase zastavit, vše zkontrolovat, opět pustit, zastavit, pustit, zastavit, pustit...

Black Moon Chronicles ale nejsou pouze o soubojích. Kromě nich zde máte ještě svůj hrad, ve kterém vymýšlíte nové technologie (tedy spíše pouze financujete jejich vývoj), nakupujete nové vojáky, formujete armády atd. Přestože zde nestrávíte v zásadě tolik času jako na bojišti, není tato "taktická" část nijak méně důležitá. Vždyť nejeden vojevůdce říkal, že bitvu lze vyhrát jedině tak, že se na ni dobře připravíme. A to probíhá právě zde.

Nebyla by to recenze na strategii, kdybych se zde nezmínil o umělé inteligenci počítačem řízených jednotek. Zde si musím trošku povzdechnout. Vojáci mají nepříjemnou tendenci dělat věci přesně tak, jak si je nepřejete. Je sice hezké, že se před útokem snaží zformovat, ale bohužel to je pro ně priorita číslo jedna. Nezřídka vás tedy dotlačí do nezáviděníhodné situace, když například vyšlete rychlou jízdu proti nepřátelskému mágovi, který vám z bezpečné vzdálenosti decimuje ostatní jednotky, vaši rytíři vyrazí, ale jeden se někde zasekne a ostatní čekají na dosah od kouzelníka, ale neútočí, protože jimBlack Moon Chronicles chybí ještě jeden do mariáše. Nebo nastane jiná situace, kdy některá z jednotek, o kterou nechcete v žádném případě přijít (např. některý z vašich spojenců či vy sami), je pod tvrdým náporem a vy ji chcete stáhnout z dosahu smrtících čepelí. Vydáte příkaz, ten je přijat a pečlivě ignorován. Vydáte jej znovu, jednotka opět potvrdí, že to je "príma nápad", ale nehne se ani o píď. Jak to dopadne, je jasné - zatrubte večerku a připravte poslední rozloučení.

Přes tyto nedostatky bych se však nikdy neodvážil tvrdit, že Black Moon Chronicles jsou nekvalitní nebo málo zábavné. Naopak, díky své rozsáhlosti, různorodosti jednotek a propracovanosti příběhu se řadí mezi lepší tituly svého žánru. Jen mě mrzí, že kvůli grafickému zpracování, které přeci jen není zdaleka nejlepší, a ne zcela spolehlivé umělé inteligenci musím dát hodnocení mnohem nižší, než bych rád. Přesto jsou Black Moon Chronicles hrou, kterou by si neměl nechat ujít žádný milovník strategií z fantasy prostředí, kterého již omrzely stále stejná pokračování Heroes of Might and Magic.

Black Moon Chronicles
Výrobce: Cryo Interactive
Distributor: Cryo Interactive
Minimální konfigurace: Pentium 200 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium II 266 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Dobře lokalizovaná verze zajímavé fantasy RTS, která však ztrácí body za svou grafiku a AI.
Hodnocení: 72%

Autor:


Témata: Srdce


Nejčtenější

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.