Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Blair Witch Volume 1: Rustin Parr

  12:00aktualizováno  5. září 10:06
První z trilogie blairwitchovských her jako by z oka vypadla Nocturnu, jen bude o trochu míň akční a o kus víc detektivní. Tímto prohlášením zároveň plánovitě vzbuzuji naděje v duších adventuristů, protože pátrání po tajemných vraždách v Burkittsville by mohlo stát za to.
Blair Witch Volume 1: Rustin Parr

Blair Witch Volume 1: Rustin Parr je prvním z připravované trilogie her na motivy filmového trháku Záhada Blair Witch. Všechny tři díly chrání svými vydavatelskými křídly firma Gathering of Developers, výrobu každého z nich má však na starost úplně jiné vývojářské studio. Rustin Parr vzniká v Terminal Reality, druhý díl Legend of Coffin Rock se chystá v Human Head a na třetím nazvaném Elly Kedward's Tale se pilně pracuje v kancelářích Ritual Entertainmentu. Každá část bude mít svůj vlastní příběh, který se na začátku hry rozvine a na konci bude vyřešen, takže se nemusíte bát, že byste si bez znalosti všech tří dílů nemohli zahrát jen jeden z nich. Délka každé z trojice částí by měla být o něco menší, než tomu standardně u her bývá, ale na druhou stranu by tomu měla odpovídat i snížená cena. Protože tohle je preview pouze na první z dílů, necháme zatím ty ostatní stranou a konečně se soustředíme jen na první díl, kterým bude akční adventure ne nepodobná předchozímu titulu Terminal Reality - Nocturnu.

Blair Witch Volume 1: Rustin Parr

Protože si jen těžko lze představit, že by počítačová hra byla ve stejném duchu jako film (tedy že by hráč ve společnosti ubývajícího počtu ostatních postav stále jen bloudil po jednom a tomtéž lese), museli se autoři trochu víc rozmáchnout a obdařit příběh věrohodnými důvody k tomu, abychom se z lesa podívali taky někam jinam. Řešení bylo nasnadě - když už celá trilogie Blair Witch poběží na enginu z Nocturnu, proč nepoužít i něco z jeho příběhu? Hlavní postavou, s níž se vydáte vstříc blairwitchovským záhadám, bude doktorka Elspeth Hollidayová - stará známá laboratorní poradkyně, jejíž služeb jste v Nocturnu občas využívali. Samotná titulní postava z Nocturnu - drsňák Stranger - se pro účely Blair Witch nejevila jako ideální a to hlavně proto, že málomluvný hrdina se vůbec ničeho nebál, čímž pro hráče bylo poměrně obtížné se s ním identifikovat. Plížit se zešeřelým lesem, opatrně našlapovat po vlhkém tlejícím listí a vědět přitom, že jakmile na vás z houštiny vyskočí chlupaté zubaté monstrum, tak vaše postava zareaguje pohrdlivým úsměškem a přesnou ranou do srdce protivníka - to by byl vážně houby horor.

Blair Witch Volume 1: Rustin Parr

Kromě slečny Hollidayové vám v prvním dílu Blair Witch bude povědomá i organizace Spookhouse. Je to totiž přesně ta samá, která úřadovala už v Nocturnu - tajné uskupení založené vládou za účelem monitorování a likvidace nadpřirozených jevů. Z jejího pověření přijíždí doktorka Hollidayová do městečka Burkittsville ve státě Maryland, kde nedávno došlo k dopadení a usvědčení sedminásobného vraha dětí Rustina Parra. Výslechy však ukázaly, že Rustin Parr v tom možná není sám - podle jeho vyprávění ho k únosům a vraždám nabádal duch staré ženy, které nebožák nedokázal odolat. Na její příkaz tak v období od listopadu 1940 do května 1941 Parr zlikvidoval sedm místních dětí (unesl jich celkem osm, ale bůhvíproč to druhé v pořadí ušetřil a umožnil mu tak stát se korunním svědkem obžaloby). Když měl doma pěkně v řadě vyrovnáno sedm úhledných hrobečků, poručila mu stařena, aby se šel přiznat, což nakonec udělal rád, protože se tím hlasu ve své hlavě definitivně zbavil.

Blair Witch Volume 1: Rustin Parr

Taková fantastická story pochopitelně Spookhousu nemohla ujít, a tak se Elspethiným (potažmo vaším) úkolem stává prověřit všechna fakta tohoto případu a objasnit, jak se to s tou Parrovou posedlostí vlastně má a jak s tím vším souvisí místní mýtus o blairské čarodějnici. Přestože se během hry najde dost využití pro doktorčinu sadu zbraní (prozíravě osázených světlomety), jsou akční sekvence méně časté, a hráč je tak spíš veden ke zkoumání a kombinování získaných poznatků. Elspeth bude mít u sebe poznámkový sešit, do nějž se budou zapisovat zjištěné skutečnosti a rozhovory se starousedlíky, zakreslovat mapy (hurá, automaping) i vytyčovat hlavní směry vašeho vyšetřování, takže už by se vám nemělo stát, že v dialogu přeslechnete nějakou důležitou stopu. Mezi další pomůcky, z nichž některé si doktorka vyvinula sama, patří brýle pro noční vidění a senzor pro detekci duchů, který vydává úplně stejné zvuky jako ten z Vetřelce (aspoň mně se stejné zdály). Duchové a jiné přízračné bytosti jsou tu vůbec převládajícím typem protivníků, takže krve ve hře moc neuvidíte a když, tak bude spíš už zaschlá a rozpatlaná po zdech.

Blair Witch Volume 1: Rustin Parr

Jak už jsem nakousla někde výš, BW1 používá engine z Nocturnu. O tom, že je to volba dobrá, se můžete přesvědčit na vlastní oči v demu, které nedávno vyšlo. BW1 se stejně jako Nocturne absolutně nedá hrát ve dne, leda byste zatáhli všechny žaluzie a ucpali škvíry pod dveřmi. Neuděláte-li to, uvidíte na obrazovce jen velmi tmavě šedé plochy prostřídané plochami úplně černými. Teprve v noci nastává ta pravé okolní pošmourno, v němž si můžete vychutnat grafické přednosti hry - tmavá zákoutí proříznutá ostře žlutým kuželem vašeho světlometu; stíny holých větví plazící se po zemi způsobem, který vás donutí vážit každý krok a našlapovat jen na probádaná místa; oprýskané zdi počmárané něčím, co ze všeho nejvíc připomíná krev ... Atmosféra ve spojení s vizuálním provedením bude nepochybně tím, za co BW1 sklidí pochvalné reakce ze všech stran.

V rámci objektivity je třeba dodat, že některé věci až asi lepší nebudou - tak třeba stejně jako v Nocturnu Strangerovi se i tady Elspeth vlní plášť dost diskutabilním způsobem (popravdě řečeno nechápu, proč se zrovna s touhle vlastností chlapci z TR tak pyšnili už u svého prvního dílka). Ledacos vytknout by se dalo i dešťovým kapkám, které po dopadu na hliněnou a listím popadanou zem odskakují, Blair Witch Volume 1: Rustin Parrmísto aby se spořádaně vsákly, nebo způsobu chůze, který postavy používají pro sestup po schodech. Tyhle připomínky však tvoří jen velmi malou část v porovnání s tím, jak skvěle nocturňácký engine do BW1 sedne.

Odhlédnu-li od grafiky a pokusím se hodnotit jen atmosféru hry samotnou, nemám ani tady moc prostoru pro kritiku. Soudě podle dema (kraťoulinkého, ale evidentně reprezentativního) bude ve hře příležitostí k nadskakování v křesle a svíravým pocitům v žaludku dost. Upozornění: Kdo se teprve chystá si demo zahrát a nechce dopředu znát, oč v něm jde, ať radši zbytek odstavce přeskočí, protože právě začínám líčit, co je v něm k vidění. Po ne zrovna příjemné procházce okolo domu Rustina Parra (žije na samotě v lese), při níž vás atakují nezřetelné útvary objevující se a opět mizející v temnotě, vstupujete dovnitř budovy. Ani tam vás nečeká nic lepšího - průhlední duchové mrtvých dětiček, kterých je dům plný, vydrží ve vašem zorném poli jen pár sekund a potom se rozplynou či skrze zeď projdou do jiné místnosti. Podivné znaky na veřejích dveří; obrazce na zdech, na nichž se stejnou měrou podepsala plíseň i ruka neznámého umělce, který kašlal na konvenční malířské postupy a zvěčnil své vize krví; zvuky nedoléhající k vám z žádných viditelných zdrojů - nic z toho vám na optimismu nepřidá a každá jednotlivá položka by vás už sama o sobě mohla donutit nepříjemné místo co nejrychleji opustit. Moc pěkným momentem je i scéna, kdy jsem ve sklepě narazila na v koutě stojící mužskou postavu, k níž se vzápětí přidala ječící Heather s kamerou.

Přestože se na BW1 pracuje teprve zhruba od ledna 2000, finální verze by měla být hotová už teď v září, přičemž první pokračování by ji mělo následovat v říjnu a druhé v listopadu. Chcete-li slyšet můj názor, pak si myslím, že BW1 bude magnetem pro hororové nadšence, pro všechny, kterým se líbil Nocturne, taky pro všechny milovníky dobře vypadajících her a nejspíš i pro hráče adventure. Ujít by si ji neměli nechat ani ti, kterým konec filmu nepřipadal jako dost dobrý a správný konec, protože ti se ve hře dozvědí, co to vlastně ta Heather těsně před smrtí viděla. A na to jsem fakt zvědavá.

Autor:


Témata: Plíseň, Umělec


Nejčtenější

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.