Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Blitzkrieg 2 - blesková válka opět na scéně

  12:03aktualizováno  30. září 11:40
Jako by už RTS z druhé světové nebylo dost. Blitzkrieg 2 je další očekávanou hrou této škatulky, efektním 3D zpracováním největšího ozbrojeného konfliktu dějin. Jak si vede v porovnání s konkurencí?
75

Blitzkrieg II

Platforma: PC
Výrobce: Nival Interactive

Herní karta

Blitzkrieg 2 Aktuální móda mezi vydavatelskými společnostmi velí jasně. Kdo nemá v portfoliu nejméně dvě realistické, efektní, zábavné, epické WWII RTS, jako by nebyl. Znamená to jediné: zdánlivě nekonečnou přílivovou vlnu na pohled prakticky totožných her, které se snaží zaujmout šíří zpracované bojové techniky, scénáři kopírujícími nejznámější operace německé, britské, americké či ruské armády a samozřejmě grafikou bohatou na výbuchy, kouře a až stylizované prostředí afrických pouští, ruských zasněžených plání či industriálního Německa. Blitzkrieg 2, pokračování úspěšné izometrické realtimovky ruského týmu Nival Interactive, patří mezi ně. A i když by recenzentská zodpovědnost velela přijmout jej bez jakýchkoli předsudků a hodnotit čistě herní kvalitu samotnou, autorům se dá jen těžko zapomenout fakt, že co patří mezi hlavní taháky jejich díla, vyzkoušeli si už hráči dvou dílů Codename: Panzers, D-Day, Desert Rats vs. Afrika Korps a řady dalších. V zájmu zachování duševního zdraví těch, kteří válečné RTS hrát musejí, nezbývá než doufat, že se nasytí a přesytí i masový trh - a dá to publisherům důrazně najevo.

V zájmu zachování duševního zdraví těch, kteří válečné RTS hrát musejí, nezbývá než doufat, že se nasytí a přesytí i masový trh - a dá to publisherům důrazně najevo.

Blesková válka?
Blesková válka v titulku je mírně zavádějící. Blitzkrieg 2 rozhodně není hrou, jíž by se dalo projít hladčeji, než Hitlerova vojska Francií. A nesouvisí to jen s obtížností - fandové prvního dílu už moudře pokyvují hlavou, protože Blitzkrieg byl opravdu velmi náročný a Blitzkrieg 2 datadisk Burning Horizon leckdy až nehratelný -, ale zejména s celkovým rozsahem. V nabídce je trojice kampaní za hlavní vojenské síly konfliktu: Německo, Spojené státy a Sovětský svaz, každá z nich má potom hned několik desítek misí, rozdělených dále do menších celků jednotlivých operací. Systém kampaní je vymyšlený poměrně chytře: před hráče se nestaví vysloveně navazující sled scénářů: postupuje vpřed spíše skokově. Vždy čtyři až pět map spojuje jedna operace, menší část mapy a "příběh" vycházející z reálných událostí, načež děj poskočí černobílou dokumentární animací vpřed a začne nová epizoda. Potěšující jsou časté změny prostředí, takže si virtuální válečníci užijí ruské zimy a zasněžených vesnic, pouštního prostředí severní Afriky, oceánského klimatu a krajiny Japonska a přilehlých asijských břehů, či dalších zajímavých lokací. Navíc se mění i denní doba, v níž šarvátky probíhají, takže čas od času dostanou hráči možnost pobavit se noční střelbou. Mise pod rouškou tmy nicméně nevytahují "na světlo" příliš stealth prvků: většinou se hrají stejně jako mise denní, a tak jde o lahůdku spíše jen vizuální.

Černobílý válečný film

Blitzkrieg 2 se bere strašně vážně. Jako by jeho posláním bylo zároveň se strategickou zábavou hráče učit - projevuje se to i v samotné kampani. Namísto zajímavých videí a cut-scén zvolili autoři velmi suché, černobílé filmečky v dokumentáním stylu. Nejsou ani zajímavé svými záběry, ani kdovíjak záživně komentované, navíc vyvolávají nepříjemný pocit návratu do školních lavic. Řešení ve stylu Codename: Panzers 2 by bylo rozhodně lepší.

Blitzkrieg 2 Blitzkrieg 2 Blitzkrieg 2

V nejlepší tradici moderních RTS potom prostor mezi misemi nevyplňují jen textové informace o nových úkolech. Hráč si sice nemůže vybrat, kam potáhnou jeho jednotky dále, alespoň si ale pohraje s rozdělováním zkušenostních bodů a sestavením armády. Blitzkrieg 2 Postupem a úspěchy ve hře si totiž na konto připisuje nejen medaile, ale i povýšení a možnosti rozšířit nabídku posil pro následující mise a zlepšit jejich kvalitu. To vše se odehrává v přehledné komandérské obrazovce, ti, kdo se chtějí starat pouze o boj samotný, mají i možnost přidělit všechna povýšení a bonusy automaticky a nestarat se o nic.

Přesto nelze singleplayerové kampaně výhradně chválit. Oproti nejvýraznější přímé konkurenci, Codename: Panzers Phase Two, jsou mnohem méně atraktivní. Neztrácejí na náplni samotných misí - ta je příjemným mixem útočných, obranných a eskortních úkolů, v rozumné míře předskriptovanosti. Problém je jinde: jako styl prezentace zvolili autoři edukativní, nudný přístup. Jediné videosekvence, které hra obsahuje, jsou již zmíněné černobílé filmečky rozporuplné kvality, kde rádoby moudrý hlas komentátora rozvíjí notoricky známá fakta a události. Jako by dnes hráči potřebovali vysvětlit, co to je blesková válka, navíc způsobem vhodným možná pro desetileté dítě. Přímo v jednotlivých operacích potom chybí FMV či alespoň cut-scény v enginu hry, Blitzkrieg 2 jež by zajímavějším způsobem ilustrovaly úkoly: vše zastanou jen textová zasvěcení do pozadí událostí. Tak dochází k odcizení hry, kdy hráčům mnohem méně záleží na úspěchu, než u zmiňovaných Panzers 2 (kde jsou navíc cut-scény velmi dovedně a s vtipem zrežírovány).

Systém kampaní je vymyšlený chytře: před hráče se nestaví navazující sled scénářů - postupuje vpřed skokově.

Válka v přímém přenosu
Blitzkrieg 2 se řadí do škatulky RTS, nicméně pomalejší hráči nemusejí mít strach. Zásadní možností je pouhým stiskem mezerníku zastavit veškeré dění a bez jakýchkoliv omezení rozdat rozkazy. A je to potřeba, protože do bitevní vřavy se často zapojí hodně velké počty jednotek. Do Sudden Strike má Blitzkrieg ještě daleko, o masivních titulech ukrajinských GSC Game World ani nemluvě, nicméně na ploše se operuje s výrazně většími počty než v Codename: Panzers. Uvěřitelnější je přitom i model poškozování, takže když proti sobě stojí dvě tankové brigády, nevleče se boj dlouhé minuty, ale po několika výstřelech je rozhodnuto. Blitzkrieg 2 Životnost techniky i pěchoty je mnohem kratší, což více odpovídá skutečné válce a zároveň nutí k opatrnějšímu postupu a taktickému využívání různých druhů zbraní.

Herní systém Blitzkriegu 2 je zaměřen prakticky výhradně na bitvy samotné. Je už dlouho dobrým zvykem, že válečné strategie nenutí hráče budovat základny nebo těžit suroviny (s tím naposledy operovaly podprůměrné War Times). Blitzkrieg 2 vždy do začátků poskytne určité fixní množství jednotek. Pokaždé je potom dáno, kolikrát může hráč přivolat posily. Vybírat lze z v průběhu kampaně zpřístupňovaných druhů jednotek. Je to významný strategický prvek: bude lepší poslat si na pole elitní pěchotu, lehké nebo těžké tanky, anebo raději zatopit nepříteli náletem těžkých bombardérů? Posily vnášejí do velmi lineárních misí variabilitu a umožňují přizpůsobit bojovou taktiku vlastním preferencím. Vyžadují navíc rozvážné zacházení: v každé misi je determinován jejich maximální počet, navíc se objevují jen na zabraných klíčových bodech a ještě navíc hra počítá s minimálním časovým intervalem mezi jednotlivými přísuny.

Posily vnášejí do velmi lineárních misí variabilitu a umožňují přizpůsobit bojovou taktiku vlastním preferencím.

CDV si samo konkuruje?

Zní to trochu divně, ale je to tak: dvě velké válečné RTS, které se jistojistě budou prát o přízeň hráčů alespoň do doby, než jim někdo třetí vypálí rybník, Blitzkrieg 2 ruských Nival Interactive a Codename Panzers Phase Two maďarského Stormregionu, vzal pod svá křídla stejný vydavatel. Je jím německý publisher CDV, který se tak může pyšnit dvěma nadprůměrnými až výtečnými kousky. Zůstává ovšem záhadou, proč je vydává prakticky souběžně a nechává navzájem bít se o příjmy...

Neruš nepřítele, dělá-li zrovna chybu
Citáty a obecné pravdy známých osobností, jež se týkají války, doprovází každou loadovací obrazovku Blitzkrieg 2. Řídit se většinou z nich přináší dobré výsledky. Je to (nebo by u válečné hry aspoň mělo být) v podstatě samozřejmostí, přesto potěší velmi dobré vybalancování účinku různých zbraní. Pěchota tak nemůže rozstřílet tank, ale když na něj začne vrhat granáty, pořádně jeho posádce zatopí. Vyjet s tankovou brigádou proti nepříteli a opomenout vzdušnou ochranu také není zdaleka nejlepší idea. Správné využití kombinace průzkumných jednotek a dobře opevněné artilérie udělá divy. A takhle by se dalo pokračovat dlouho. Bližší zmínku si zaslouží jen dva prvky: oproti prvnímu Blitzkriegu zde v některých misích výraznější roli hrají lodě a námořní bitvy. Blitzkrieg 2 Potěšující je potom způsob nakládání s leteckou podporou. Tu si lze přivolat na určité místo, pak ale letadla nadále krouží nad bojištěm. Jejich ikona se objeví v pravém horním rohu obrazovky, hráč je může označit standardním způsobem a stíhačky využít k útoku na konkrétní obtěžující letouny nepřítele. Při pomalejší rychlosti hry se tak dají sledovat hezky zpracované dogfighty.

Citáty a obecné pravdy známých osobností, jež se týkají války, doprovází každou loadovací obrazovku Blitzkrieg 2. Řídit se většinou z nich přináší dobré výsledky..

Že je hra lépe vybalancovaná se pozná i na zdánlivě nevýznamném nastavení obtížnosti. Nikoho nepřekvapí, že na easy prakticky nemusí opakovat misi, neudělá-li nějakou fatální chybu.

Klady a zápory

Plus Realističnost, velký počet jednotek
Plus Rozsah kampaně, různost prostředí
Plus Snadná modifikovatelnost

Mínus Zbytečně edukativní na úkor atraktivity
Mínus Nedostatky v 3D grafice

Úroveň normal ale také není nijak přehnaná a poskytuje dobrou zábavu, aniž by frustrovala mnohonásobnými restarty - těch si užijí jen nejvytvrdlejší hráči při dalších dvou stupních. Slibovaná zlepšení umělé inteligence lze ale posoudit velmi obtížně. Přímo v kampani ani nemají šanci mnoho chytrosti projevit - většina akcí AI je totiž předskriptovaná v rámci děje jednotlivých misí, takže prostor pro kreativitu vzniká jen velmi výjimečně. Skirmish mód potom neukázal, že by počítač dělal výraznější chyby, neosvědčil ale ani kdovíjakou genialitu.

Vypadám skvěle?
Každý ví, že nejhezčí je Sněhurka, na druhém místě žebříčku kouzelného zrcadla už by se ale mohla objevit některá z válečných RTS. Ty v poslední době představují čím dál efektnější grafiku, velkolepé efekty výbuchů, detailní modely - až to i moderní sestavy s obtížemi rozhýbávají. Blitzkrieg 2 Blitzkrieg 2 v tomto směru sliboval také mnohé, Nival Interactive v tiskových materiálech svůj vlastní, zbrusu nový 3D engine vychvalovali, jak jen to šlo. Výsledek ovšem není zdaleka perfektní. Hra je pěkná, k současné špičce má ale daleko. Prostředí je trochu jednoduché, některé modely (například stromy) se příliš často opakují. Samotné jednotky jsou mnohem lepší, ale hra opět zejména na Codename: Panzers 2 ztrácí, dojde-li na porovnávání výbuchů a částicových efektů.

Skirmish mód neukázal, že by počítač dělal výraznější chyby, neosvědčil ale ani kdovíjakou genialitu.

Co by mohlo Blitzkriegu 2 v těžké konkurenci pomoci, to je bezpochyby otevřenost kreativní fanouškovské komunitě. Už do menu autoři zabudovali kolonku na nahrávání modů, jejich tvorbu pak všemožně podporují. O editorech map a scénářů ani nemluvě. Klíčem k úspěchu by potom mohl být i velmi zábavný multiplayer - zůstává otázkou, zda se mu povede vytlačit již běžící a hranou konkurenci, oproti které nenabízí mnoho navíc. Výsledné hodnocení je tak pozitivní, ovšem s rezervou. Válečných strategií už je na trhu dost a Blitzkrieg 2 nepřesvědčil, že nabízí dostatečně nový obsah a přidanou hodnotu, aby si zasloužil nekritické ovace.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

85 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 569 čtenářů


Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

RECENZE: Seven: The Days Long Gone je mix Thiefa, Commandos a Diabla

Seven: The Days Long Gone

Mix Thiefa, Commandos a Diabla? Že to zní jako skvělý nápad? Nemůžete se dočkat, až si hru zahrajete? Než začnete...

RECENZE: PlayerUnknown's Battlegrounds je nejdůležitější hra roku 2017

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS

Stovka lidí seskočí nad opuštěným ostrovem, přežít může jen jeden. Takto jednoduchá premise stačila největšímu hernímu...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

Najdete na iDNES.cz