Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Blur: denní dávka endorfinů

  0:02aktualizováno  0:02
Návrat ke kořenům videoherního závodění v režii vývojářů z Bizarre Creations. Je snad třeba říkat něco víc?

BlurPřijde-li řeč na hledání konzolové závodní autority, dostane se jméno společnosti Bizarre Creations přinejmenším do první trojky. Ostatně, na přelomu let 97/98, tedy v době, která byla pro vývoj závodních her na konzolích bez nadsázky zcela zásadní, měli už mládenci z Liverpoolu na kontě dva úspěšné formulové simulátory (nebo spíš „simulátory“) a vydání dědečka všech městských závodů, hry Metropolis Street Racer pro Dreamcast, bezmála na dohled.

Megaúspěšnou sérii xboxových her Project Gotham Racing (PGR), jež před dvěma roky kulminovala vydáním už čtvrtého dílu pro konzoli Xbox 360, pak jistě není třeba představovat. A tak když šéfdesignér tohoto studia prohlásí, že současné závodění napříč platformami atrofuje, že se vytrácí a plíživě se sune pod sukni staré dámě nudné simulaci v čele s Forzou a Gran Turismem, jeho slova by neměla být brána na lehkou váhu.

Smyslem je hledání co nejlepších kombinací a vytváření modelů specializovaných pro různé okolnosti.

BlurKonkrétně se nám prý ze závodění vytrácí legrace. Ta bezprostřední a nenáročná zábava, jak ji před mnoha lety definovaly tituly jako Mario Kart, Micromachines nebo OutRun. Najednou prý nejde o zážitek ze hry, ale o nejrychlejší čas na Severní smyčce, o top score v žebříčku, o frustrující závod s časem a jízdu bez chyb. Že prý nám chybí něco arkády. Něco legrace. Něco power-upů a neonů a magnetických impulsů. Něco nového a čerstvého. Něco jako Blur.

Inu, jistě by se dalo dlouze polemizovat o tom, co je na oprášení dvacet let starého nápadu vlastně nového a čerstvého, ale to teď nechme, čistě z úcty k autorům, stranou. Blur je vlastně takové odlehčené, akční PGR. Arkádové závody s licencovanými auty a jejich deriváty, širokou paletou městských okruhů, zbraněmi, power-upy, interaktivním prostředím a propracovaným multiplayerem.

Třebaže povaha závodění má být očesána na samou dřeň tak, aby hra od první Blurminuty sedla i člověku, co se právě na Sibiři probral z dvousetleté hibernace, má být zároveň natolik komplexní, aby opravdového mistrovství dosáhl jen ten hráč, který se do hry naplno ponoří a důkladně vycachtá ve všem, co nabídne.

O přiměřenou náročnost a vrstevnatost má se postarat systém převzatý z multiplayerových akčních her v čele s Call of Duty. Zbraně a jiné podpůrné prostředky budou distribuovány formou perků, každý dvoustopý zabiják pak nabídne omezený počet zbraňových slotů. Počet obojího se bude samozřejmě časem a množstvím získaných zkušeností rozšiřovat, takže zatímco nováček vyjede na trať v kombíku po babičce se vzduchovkou přivařenou na střeše, ostřílení veteráni budou krotit zbraně div ne hromadného ničení na nejprestižnějších značkách motorového průmyslu.

BlurSmyslem je otevřít prostor pro hledání co nejlepších kombinací a vytváření modelů specializovaných pro různé okolnosti a různé trati. Boj, násilí a nečistá hra má být v Blur stejně důležitá jako jezdecké vlastnosti, takže jen hráči, kteří nepodcení ani jednu složku, dokážou v ostré konkurenci uspět.

A je-li řeč o konkurenci – na trati se spolu s vámi projede až dvacet vozidel, takže na osamělost při dlouhém závodě jistě nebude pomyšlení. Jednoduchá zápletka přisoudila závodníkům role zločinců, mafiánů a jiných mrzkých sociálních parazitů, takže nečekejte žádnou jízdu v rukavičkách. Tratě navíc, na rozdíl od těch v PGR, nebudou uzavřené svodidly, a tak bude možné směřovat protivníky vstříc kandelábrům, zaparkovaným autům, zdím, stržím a jiným civilizačním vymoženostem, které ve vysoké rychlosti nevidíme před kapotou rádi.

Ovládací rozhraní nepřipomene internetem protřelým uživatelům nic menšího, než legendární síť Facebook.

Každá trať bude mít navíc sadu speciálních, všem společných power-upů. Těšit se můžeme na klasické Nitro, EMP impulsy, které na chvíli vyřadí elektroniku v autě Blurpřed vámi a znemožní řidiči jeho ovládání, postranní energetické výboje, které vytlačí soupeře v okolí z trati, stejně jako nabídku obranných štítů, min a vůbec všeho, co vás při vzpomínce na Mario Kart a tisíce jeho klonů napadne.

Vše se odehrává za hranicí legality, proto se bude závodit zásadně v noci či navečer a v místech, kam by v tuto hodinu lidská noha nevkročila – drsná předměstí Londýna, Los Angeles a jiných velkých aglomerací poskytnou přehršel takových industriálních zákoutí.

Nabídka vozidel bude – jak je ostatně u Bizarre Creations dobrým zvykem – více než štědrá. Auta jsou, pro tento druh arkády poměrně netradičně, licencovaná a rozprostřou se v široké paletě modelů zahrnující tuningové modely, závodní a driftovací speciály, raritní lahůdky (např. nejrychlejší MPV světa, Renault Espace F1), klasické sériové vozy i jejich netradiční, tzv. rat car varianty (auto je očesáno na nejnutnější minimum a působí nedokončeně – jedná se však o druh umělecké licence). Rozsáhlý model poškození, postupně odpadávající kusy karosérie nevyjímaje, samozřejmě chybět nebude. Ostatně, jde tady především o kvalitní destrukci, tak jaképak copak.

BlurByla-li v úvodu řeč o svěžím a novátorském myšlení, přinejmenším jedna složka chystaného projektu Blur splňuje tyto parametry bezezbytku. Jedná se o interface, tedy způsob jakým hra komunikuje s hráčem a – v případě multiplayeru – hráč se svým okolím. Bizarre Creations se zde zcela zřetelně inspirovali funkcemi i designem největších sociálních sítí, a tak ovládací rozhraní nepřipomene internetem protřelým uživatelům nic menšího, než legendární síť Facebook. Úkoly a mise v singleplayerové kampani jsou hráči servírovány jako statusy jeho soupeřů, na než může dle libosti reagovat.

Co víc, v případě multiplayeru přicházejí ke slovu i jednotlivé fanouškovské skupiny. Hráči mohou vytvářet privátní skupiny specializované na určitý druh závodu (driftovací, beze zbraní, bez nitra, jen čtyřkolky, jen tuning auta, atd.) a do nich zvát se přátele a sledovat, kdo je online a kde se odehrává zajímavý závod. Je to také revoluční způsob jak s přáteli sdílet videa ze závodů, vlastní mody a vůbec veškerý hráčem generovaný obsah. Že by hudba budoucnosti? Nebyli bychom proti.

O tom, kolik čerstvého vzduchu nakonec dokáže Blur do světa virtuálního závodění skutečně přivanout můžeme dlouze polemizovat, faktem ale zůstává, že Bizarre Creations své práci rozumějí a dokáže-li někdo bez uzardění vybavit motorsport kanóny a laserovými štíty, jsou to právě oni. Na výsledek jejich snažení si majitelé strojů PS3, Xbox 360 a PC počkají do listopadu.

Index očekávání: 80%

Autor:




Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.