Když byl na letošní Games Convention v Lipsku projekt Borderlands poprvé obšírněji představen odbornému publiku, sklidil spíše odměřený potlesk, který byl způsoben především nedůvěrou v mix různých, opravdu zajímavých prvků. Pochybnosti se ale s každou další prezentací stále více ztrácí a Borderlands už je tak momentálně v herním průmyslu obecně přijímanou veličinou, na níž se spousta lidí těší. Značnou zásluhu na tom mají i tvůrci, studio Gearbox, které dokáže své jméno, vyztužené především sérií Brother in Arms, opravdu dobře prodat. To ale nic nemění na skutečnosti, že tu máme jednu z nejambicióznějších her v nedávné době ohlášených.
Pro hráče a jeho četné parťáky to znamená pouze jeden z mnoha problémů, protože lidé jsou lidé a krátce po osídlení Pandory se sami rozhádali a rozdělili do několika frakcí.
Podle jedné z řeckých pověstí otevřela jistá Pandora skříňku, z níž se do dosud hříchem neposkvrněného světa vyvalila bolest, smutek a smrt. Žádný dobrý osud tedy nejspíš nečeká vesmírného osidlovatele, který si za svou novou domovinu zvolil planetu jménem Pandora. Ta totiž brzy začne ukazovat, že svého názvu nepožívá náhodně. Jelikož se masiv složený z neznámých látek okolo Slunce otáčí o mnoho pomaleji než Země, zjistí nově příchozí, že dorazili v zimě až o několik let později. A to tehdy, kdy na dveře začne klepat jaro. Období, ve kterém se ze zimního spánku probouzí místní kreatury. Pro hráče a jeho četné parťáky to znamená pouze jeden z mnoha problémů, protože lidé jsou lidé a krátce po osídlení Pandory se sami rozhádali a rozdělili do několika frakcí.Boj o přežití a případný úspěch uprostřed rivalizovaných frakcí a nepřátelského okolí převede Gearbox na obrazovky podle nejnovějších žánrových standardů. To znamená, že půjde o kombinaci akce a RPG. Naštěstí se do toho nezamíchaly například prvky strategií, to obvykle nedopadá dobře. Obě použité příměsi ale již několikrát dokázaly, že spolu dokáží velice dobře koexistovat.
Samozřejmě, že se na Pandoře bude především střílet. Ale ne jen tak obyčejně, Jak v Lipsku zdůraznil šéf Gearboxu Randy Pitchford, bude se tak dít s půlmilionem zbraní. To byl právě jeden z těch momentů, kdy na sebe přítomní žurnalisté házeli udivené pohledy. Na co potřebuje střílečka 500.000 kvérů? Jak se budou lišit? Na tyto a další otázky odpovídá inteligentní řešení. V Borderlands se totiž adaptuje systém vybavování z akčních RPG. Stejně jako se v Diablu či World of Warcraft vyskytuje bezpočet předmětů, jejichž kombinacemi se dociluje nejrůznějších efektů, budou se zbraně v Borderlands lišit náhodně variujícími hodnotami u celé řady součástek, jako je například hledí, kalibr, velikost zásobníku, frekvence střelby atd. Prakticky každá zbraň by tak měla být trochu odlišná od kvéru podobného typu. Nepůjde ale jen o rozličnou funkčnost, nýbrž také o odlišný vzhled každého kousku. Hra dokáže jednotlivé díly zbraní nejrůzněji proměňovat a docilovat tak různých vzezření sama od sebe. Nejenže každá vypadá jinak, ale podle toho lze poznat i to, jaké bude mít přednost, či naopak nevýhody. Pušky s dlouhými hlavněmi zaručují slušnou přesnost, opakovačky se dlouho nabíjí, velké kalibry se zase pyšní parádní průrazností.
Prakticky každá zbraň by tak měla být trochu odlišná od kvéru podobného typu.
Do akce se obří arzenál dostane v rovněž enormně rozsáhlém světě, který je podobně jako v sérii Grand Theft Auto zcela volně průchozí, ale samozřejmě také průjezdný. Jak už jsme zmínili, na Pandoře si vytvořila řada frakcí. Ty sídlí v různých zónách, například na solném pobřeží, v kaňonu nebo v nejrůznějších dolech. Každá partaj nabízí pro dobrodruhy hráčova typu celou řadu úkolů. Ač jsou slibovány originální zakázky, příliš tomu nevěříme, ale nakonec se spokojíme i s poměrně obyčejnými – hlavně když jejich plnění bude zábava. Jak už to tak v podobných titulech bývá, panují mezi stranami rozličné vztahy, které je dobré sledovat. Mohlo by se totiž snadno stát, že si znepřátelíte frakci, se kterou byste později rádi spolupracovali.Abyste se mohli pohybovat mezi značně vzdálenými body (pocit volnosti má dosáhnout nebývalé míry), budete potřebovat nějaký ten vehikl. Ty mají v Borderlands opravdu velkou důležitost, která se projevuje i tím, že je lze nejrůzněji vylepšovat a přestavovat. To se děje v garážích přidružených ke knajpám rozmístěných ve všech možných končinách. Tak můžete například bugynu obohatit o vznášedlový pohon a dovybavit ji pořádným kanónem na obranu. V neposlední řadě je třeba zmínit, že na cestách nebudete osamoceni – naopak. Borderlands jsou týmovou akcí. V singleplayeru vám po boku stanou počítačem ovládaní žoldáci, kteří by měli jednat zcela samostatně, a to tak, že budou nápomocní, nikoliv přítěží. O řád zajímavější ale bude připojit se k jednomu z mnoha serverů a společně s dalšími živými hráči se vydat likvidovat bolest, smutek a smrt – přesně, jak to bylo v oné pověsti.
Každá partaj nabízí pro dobrodruhy hráčova typu celou řadu úkolů.
Borderlands mají vyjít nejdříve koncem příštího roku, dost možná si ještě počkáme do začátku 2009. Proto také vypadají ještě lépe než většina současných next-genových titulů. Odhalení hry přišlo opravdu brzy, na druhou stranu by byla škoda o takto ambiciózním projektu nevědět. Samozřejmě nebude vůbec jednoduché dostat všechny elementy na hromádku tak, aby bezproblémově fungovaly. Gearbox má ale dostatek zkušeností na to, aby se mu to podařilo.Index očekávání: 85%