• Hodně hříček
  • Příjemně zpracované
  • Stres test
  • Příliš okatě vykradený námět a hříčky

Příjemně hratelná kolekce hříček na trénování mozku, která částečně trpí tím, že se až příliš inspirovala svými staršími kolegy.

Brain Chlallenge

Brain ChlallengeNápoje dnes netiší pouze žízeň, ale díky vitamínům prospívají i vašemu tělu. Případně pastelovými barvami rozzáří šeď všedního dne. Deodoranty pouze nepřehlušují přirozených pach lidského těla, ale zaručují i úspěch u opačného pohlaví. Zkrátka a dobře, pokud se dnes chcete prosadit na trhu se svým výrobkem, měl by obsahovat určitou přidanou hodnotu. Tohoto trendu zdárně využívá i hra Brain Challenge. Nejen že se při hraní pobavíte, ale zároveň pomáháte rozvíjet svůj mozek. V podobných hrách jsme svůj mozek omlazovali, vážili, v této se dozvídáme, že lidé využívají pouze 10% svého mozku. Půvabná doktorka nás vzápětí ujišťuje, že pokud budeme pilně trénovat, tato procenta se zvětší! Jistě, to že se tak opravdu stane, je zhruba stejně reálné, jako že scénárista seriálu Ordinace v růžové zahradě dostane Oscara. Na druhou stranu – obdobné hříčky „hrají“ i pacienti po těžkých úrazech hlavy, čili zcela k ničemu to taky nebude.

Nakonec se vývojáři naštěstí pochlapili – nebo jim bylo zkrátka trapně jen kopírovat.

Brain ChlallengeNa začátku se podepíšeme a zvolíme si, zda nás má naším tréninkovým programem provázet doktor nebo doktorka. Průvodce pak komentuje naše úspěchy či neúspěchy, předkládá různá vědecká moudra o lidském mozku a nakonec pokládá kontrolní otázky! Pokud hru spustíte třeba ráno, popřeje vám dobré ráno, zmíní se, že se jí zdál úžasný sen a vůbec se snaží optimisticky konverzovat.

Základem hry je kolekce více jak čtyřiceti hříček a to v pěti oblastech. Jmenovitě se jedná o logické uvažování, matematiku, paměť, zrak a postřeh. Představme si některé z nich; notoricky známé jsou ty, kdy se snažíme co nejrychleji správně spočítat jednoduché příklady (45 – 33 = ?, 17 + ? = 41). I s vážením předmětů, kdy se na základě daných testů rozhodujeme, který je nejtěžší jsme se již setkali (A váží více než B, C váží více než A...). Ani hříčka, v níž průběžně do čerpací stanice vjíždějí a zase odjíždějí auta, přičemž hráč nakonec určuje, kolik aut ve stanici zůstalo, Brain Chlallengenepatří k dosud neviděným. Jinými slovy, Gameloft/Ubi Soft se učili u čínského bratra a notně se inspirovali hrami jako Dr Kawashima´s Brain Training a Big Brain Academy. Z první zmíněné si půjčili koncepci přátelského průvodce – doktora, systém hry a některé hříčky, z druhého uhlazenější a více herní zpracování (a samozřejmě další hříčky). Nebál bych se možná slova vykradli, nicméně ke cti aktuálního titulu se musí nechat, že zkopírovali to dobré, fungující, ale zároveň přidali dost vlastních her. A právě počet her je na Brain Challenge sympatický. Docela zajímavá je ta, kdy po ploše skáčou míčky a hráč co nejrychleji určuje ten, který skáče nejvýše. Líbí se nám i hledání rozdílů na zdánlivě stejných obrázcích – díky třem stupňům obtížnosti, což platí pro všechny hry, si užije každý.

Multimediální zpracování není tak strohé, jako například u Brain Trainingů.

Brain ChlallengeNakonec se vývojáři naštěstí pochlapili – nebo jim bylo zkrátka trapně jen kopírovat – a přicházejí se zajímavou novinkou. Jmenuje se „stres test“ a už podle názvu testuje, jak zvládáte řešit úlohy pod tlakem. Například řešíte úlohu se skládáním tvarů, ale zároveň dotykovým perem odháníte myši od sýra. Nebo počítáte jednoduchý příklad, ale výsledek musíte napsat do čtverečku, který vám určí trenér (napiš odpověď do modrého čtverečku / do většího čtverečku / do toho co posledně...). Mimochodem, pokud se spletete, trenér se krásně vzteká a pokud se vám hodně nedaří, nakonec hlavou rozbije displej :). Jindy vám v řešení úlohy překáží hmyz, obrazovka mění barvu, nebo dokonce pohasíná – to vše jenom pro znesnadnění řešení úlohy. Všechna vaše počínání samozřejmě monitorují různé statistiky, na nichž si můžete samolibě prohlížet, jak se zlepšujete, ale zároveň dávají i představu o tom, v které oblasti se vám nedaří.

Během hraní se postupně odemykají nové hříčky, ale i bonusy (vše tradičně na bázi Brain Chlallengedenních tréninků, tj. každý den se si lze odemknout jen malou část hry). Právě bonusy jsou pojaty hodně volně, většinu nelze označit ani za hry. Zkrátka, můžete si třeba zahrát na malé piáno. Nebo si házet s míčem. Případně ze tří karet hádat, kde se skrývá eso – podle toho poznáte, jestli máte svůj šťastný den, nebo nemáte raději vylézat z baráku. Nejroztomilejší jsou ale rybičky, kdy se displej promění v akvárium, ovšem po letmém dotyku displeje se všechny rybky vydají k tomuto místu. Kolekce těchto „relaxačních“ prvků by se dala zhodnotit jako milá, ale k ničemu, nicméně třeba právě vás bude bavit hrát si na displeji s míčem. Později se objeví alespoň skládání puzzle z geometrických tvarů či hra s ťukáním na displej - vykradená pro změnu z Master of Illusion (u nás nakonec vydáno pod názvem Magic Make Fun).

Multimediální zpracování není tak strohé, jako například u Brain Trainingů, dobře se na to dívá a ovládání je velmi intuitivní. Angličtina je zde opravdu na základní úrovni a byť vám v jedné či dvou z úloh zadávají úlohu i mluveným slovem, dá se to zvládnout. Celkově se hra povedla, nápad s testováním stresu není špatný, mínus body si od nás autoři odnášejí za kopírování již důvěrně známých hříček. Kdo by chtěl zase hrát v podstatě to samé? Nicméně pokud jste žádný z trenérů mozku dosud nehráli, je Brain Challenge ideální hrou.

Hru zapůjčila firma Gamehouse

75 %

73 %