Broken Sword: Shadow of the Templars

Jméno téhle vynikajicí adventury vám jistě něco říká. Ve své době byl Broken Sword absolutní špičkou a počítačoví hráči skloňovali tato dvě magická slůvka ve všech pádech a svou konverzi si vysloužili také majitelé topinkovačům podobných placatých mašinek zvaných Playstation.
Broken Sword: Shadow of the Templars

Přežili zástupci templářů až do dnešních dnů? Odpověď na tuto otázku přináší firma Revolution.Tito specialisté na tvorbu kvalitních adventure her mají na svém kontě pecky jako Lure of the Templars nebo Beneth a Steel Sky. Oba výše zmiňované tituly však byly vyrobeny pouze pro PC, na Playstation jsme toho od nich ještě mnoho neviděli, snad jen Discworld, který se jim ovšem povedl natolik, že by se dal považovat za nejlepší adventurku na PSX tehdejší doby.

Příběh Broken Swordu, jehož PC podoba vyšla již dávno, je docela obyčejný. George Tobbart je americkým studentem, který se rozhodl strávit prázdniny v Paříži. Jednou si takhle v klídku sedí na zahrádce jedné příjemné kavárny, když tu do ní po chvíli vejde nervózní starší pán, kterého následuje klaun s harmonikou. To by nebylo nic neobvyklého, kdyby však po odchodu klauna nevyletěla zmiňovaná kavárna do povětří. Starého pána trefila mrtvice, servírka zůstala v šoku a vy jste na začátku velkého případu. Policie vám totiž nepomůže, maximálně půvabná fotografka Nicole, Broken Sword: Shadow of the Templars kterou však musíte ke spolupráci nejdříve umluvit.

Vzhledem k tomu, že šašek-terorista nebyl asi tak úplně profesionál, můžete důkladným sledováním jeho stop, které za sebou zanechal, získat tajemný svitek, po jehož objevení nabere vaše pátrání tak trochu jiný ráz. Svitek se totiž zmiňuje o templářských rytířích a z "banálního" atentátu se tak rázem stane tajemné dobrodružství, v němž se dostanete k záhadnému pozůstatku řádu Zlomený meč.

K tomuto však vede dlouhá, předlouhá cesta, protože mimo Paříž procestujete irskou vesničku, městečka v Sýrii či Španělsku. Lokací je zde opravdu velké množství, ale naštěstí nemáte ke všem přístup hned od začátku přístup do nich se zablokuje, pokud je zbytečné do nich cestovat. Tím se obtížnost dostává do přijatelné úrovně, kdy se sice objeví záseková místa, ale vždy vás po chvíli napadne to správné logické řešení a pokračujete vesele dál. Odhalíte další fakta o onom vrahovi, Broken Sword: Shadow of the Templars kterému se to však pochopitelně nelíbí a brzy se vás bude snažit odkrouhnout, zapletete se do akcí tajného řádu, zkrátka díky skvělému příběhu a atmosféře se do hry rychle ponoříte do té míry, že odpadnete až po jejím dohrání.

Jako ve většině novějších adventur i v Broken Swordu se vám bude kurzor již klasicky měnit dle proveditelné akce a stejným způsobem budou také označeny všechny předměty a místa, se kterými můžete něco provést. Netřeba pak zmiňovat ani mapy pro urychlení cestování mezi lokacemi, což je opět klasika a z toho vyplývá, že inovace tuto hru poznamenaly jen v případě rozhovorů. Zde se totiž místo klasických otázek objeví ikonky možných témat, přičemž se navíc můžete ptát ještě na předměty z vašeho inventáře.

Jak už to obvykle bývá, i v této recenzi se ještě zmíním o technickém zpracování celé hry, které je naprosto dokonalé. Grafika v SVGA rozlišení, všechno je nádherně nakreslené včetně zajímavé finty, kdy jsou postavičky také mezi pozadím a přední částí obrazovky, čímž se zde snaží autoři vytvořit dojem 3D prostoru, Broken Sword: Shadow of the Templars což se jim docela daří, neboť to vypadá skutečně suprově. Spousta lokací pak zabírá více než jednu obrazovku, ale scrolling je samozřejmě plynulý. Zajímavé jsou také různé pohledy na hru, kdy vaši postavičku vidíte z různých úhlů. Všechny postavičky jsou samozřejmě detailně rozanimovány a to vskutku parádně, sledovat jejich pohyby patří mezi příjemnější zážitky, i díky vynikajicím animovaným sekvencím, které vám zobrazují některé dějové momenty.

Zvuková stránka zahrnuje výborný hudební doprovod, profesionální namluvení včetně dobře zvládnutých přízvuků ve všech zemích a rozdílné zvuky při chůzi po odlišných typech povrchu. Já si prostě nemohu pomoci, ale na téhle hře nemůžu najít ani jednu chybičku, snad jen fakt, že pro pro neanglicky mluvící hráče se tato hra může stát nezajímavou. Jinak jde o absolutně špičková adventurou, která na PSX chyběla a chlapíci z Revolutionu opět ukázali, že patří mezi špičku development týmů pro tuto konzoli.