Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Broken Sword: The Shadow of the Templars

  12:00aktualizováno  30. června 4:52
Na počátku si George užíval prázdnin v Paříži – navštěvoval muzea, obchody a pokukoval po děvčatech. Pak si šel dát pauzu do blízké kavárny, když zdánlivou idylku přerušila ohromná detonace. Kavárna leží v ruinách a George se rozhodne zjistit, jestli za tím vším není něco víc, třeba spiknutí novodobých Templářů... ehm.

Broken Sword: The Shadow of the Templars

Tak tohle zažil asi každý - výlet do zahraničí, návštěvy muzeí, pokukování po tamějších děvčatech, nákupy suvenýrů a dalších blbostí. Když po týdnu dovolená skončí, vrátíte se domů a zase se celý rok těšíte na další pořádné volno. V tom lepším případě. Stejně by si zřejmě počínal i mladý Kaliforňan George Stobbart, který si udělal prázdniny v Paříži, prolezl tam snad všechny pamětihodnosti a celý zmožený složil své pozadí na židli v jedné typicky francouzské venkovní kavárně. Jenže, zatímco většina z nás by dopila svůj šálek kávy, zaplatila a šla si dál po svých, George prožije něco mimořádného. Během odpočinku v klidu usrkává ze svého šálku, snaží se "balit" servírku a přemítá o tom, proč se k němu zdejší obyvatelstvo chová přinejmenším odměřeně a nedůvěřivě. O chvilku později se kolem něj mihne pán s kufříkem... klaun... stejný pán, ale bez kufříku. Než si uvědomí, co se vlastně stalo, ozve se mohutná exploze. Prásk. Malebná kavárna se během okamžiku promění v ruiny, čím definitivně končí Jirkovy prázdniny. Co se vlastně stalo? A proč? Byla to jen náhoda, nebo v tom vězí něco jiného? Všechny tyhle myšlenky se honily hlavou našeho hlavního protagonisty, jenž se pomalu vzpamatovával ze šoku a takříkajíc během okamžiku se rozhodl přijít věci sám na kloub. Trochu mu v tom asi pomohlo i setkání s místní reportérkou Nicol, jež se na místě činu chvíli po výbuchu objevila. Hnedle po bombovém útoku přebírá hráč kontrolu, aby postupně procestoval část světa a samozřejmě zjistil, že v pozadí událostí se odehrává něco mnohem tajuplnějšího a děsivějšího. Postupně se spolu s Nicol dozvídá o sektě novodobých Broken Sword: The Shadow of the Templars Templářů a plánovaném spiknutí, načež si během vyšetřování procestuje Irsko, Skotsko, Španělsko a Sýrii. Docela dobré prázdniny, ne? Každopádně, vlastníte-li GBA a po nedávném uvedení všech tří dílů Indiana Jonese toužíte prožít dobrodružství v obdobném stylu, akorát v dnešní době, mohla by vás reinkarnace vysoce ceněné adventury z PC (1996!) zajímat.

Ano, ano, čistě adventure hru, v níž ovládáme panáka, sbíráme předměty, prokecáváme osoby kolem a vůbec provádíme všechny tyto pro zmiňovaný žánr tak typické činnosti, jsme tu ještě neměli. Jakožto nadšený hráč adventur si nemohu odpustit srovnání s PC předlohou, neboť GBA verze je její identickou kopií, ovšem s tím, že se nutně muselo škrtat v oblasti multimediálního zpracování. Předně samotná grafika a animace – spolu s dokonalým příběhem, se staly jedním z pilířů, který hru nenávratně vyzdvihoval do nebeských výšin. Při pohledu na malý display handheldu jsem rozhodně nebyl zklamán, ovšem ta atmosféra, která předtím dýchala z PC, se prostě do malého čtverečku vtěsnat nepovedla. Ani nemůže. Síla adventur často spočívá v tom, že nabízí nádherné pohledy do těžko dostupných či smyšlených zákoutí, které zkrátka ve zmenšené velikosti tolik nevyniknou. Podepsal se na tom zejména původní způsob zpracování grafiky - bohatý, propracovaný background, po němž se pohybovala krásně jednoduchá postava. Jinak ale výběr Broken Swordu kvituji s povděkem. Právě on totiž patří k těm několika málo vážným adventurám s královsky propracovaným příběhem a početnými dialogy.

Broken Sword: The Shadow of the Templars

Jak se to ale ovládá? Překvapivě svižně! Směrový kříž slouží k pohybu hlavního hrdiny - když se ocitnete u aktivního místa, zobrazí se automaticky ikona pro příslušnou akci (prozkoumej, mluv...). Inventář funguje na principu, že si vyvoláte panel, kde si mezi všemi sebranými předměty listujete. První zobrazený předmět tak funguje jako aktivní. Dialogy probíhají výběrem ikony tématu a každý odstavec čeká na odkliknutí tlačítkem, což je dobrá příležitost pro všechny hráče se slovníkem. Použitá angličtina není příliš obtížná co do pochopení smyslu věty, jako spíš občasným používáním pokročilejších slovíček a slovních spojení. Poměr dialogů je přesně vyvážen s logickou dedukcí při promýšlení aplikace předmětů. Zrada tkví v tom, že pokud si rozhovory nepročítáte pozorně, mohou vám uniknout drobnosti zdající se na první pohled nelogické. Zákysy však číhají všude. Například v PC verzi mě málem zničila situace v irské hospůdce, kde si jeden alkoholik pohrával s malým drátkem. Sebrání vyžadovalo správné načasování, kdy chtěl zrovna kýchnout a řeknu vám, tehdy se mi to podařilo vyřešit jenom náhodou - to už jsem zmateně procházel všechny lokace kolem dokola. V téhle verzi mě čekalo to samé, akorát v menším provedení, což člověku, jenž "neví", může přidělat mnohem více starostí, než mně před lety! Ke cti autorů ale dodávám, že se snažili tyhle titěrné předměty a animace co nejvíc zvýraznit a zabezpečit tak, aby hráč zbytečně netvrdnul na jednom místě. Tím se trochu dostávám k tomu, co chybí. Samozřejmě přijdete o některé dokonalé animace, což je na jednu stranu škoda, ale z realistického úhlu pohledu to musí Broken Sword: The Shadow of the Templars být. Vysokou kvalitu si zachovala vynikající hudba, jež sice občas postrádá atmosférickou změnu při vypjaté situaci (jako u PC verze), ale ne vždy. Bohužel, nevětším zklamáním pro mě jsou zvuky, které zde moc nejsou a měly být - právě zvuky nejvíce zabezpečovaly takříkajíc filmovou atmosféru.

Jaký dojem na mě tedy udělalo tohle "kompaktní zpracování" jedné z nejlepších adventur? Velmi dobrý. Ti, kdož neznají původní PC podobu si na Broken Swordu smlsnou - jednoduše nevědí, o co přicházejí a to, co jim hra překládá, zkrátka vyčerpává možnosti handheldu. Naopak u hráčů PC (potažmo PSX) nevidím jediný důvod, proč by si měli titul pořizovat. A pokud Broken Sword: The Shadow of the Templars přeci jenom nehráli, stačí si zajít do bazaru a pořídit za 10% ceny GBA cartridge.
Sečteno a podtrženo - nevlastníte-li PC či PSX a trochu svým kolegům závidíte, nezoufejte. Broken Sword právě přišel i na GBA.

Broken Sword: The Shadow of the Templars
Výrobce/Distributor Revolution Software / BAM! Entertainment
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Jestliže jste ještě nikdy nehráli hru Broken Sword, jestliže jediné, co vlastníte, je váš milovaný handheld a toužíte si přitom zkusit nějakou dobrodružnou adventure hru, mám pro vás dobrou zprávu - mezi hráči ceněný skvost tohoto žánru právě přichází na GBA.
Hodnocení: 80%

Autor:


Témata: Slovník, software


Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

The Orange Box
Na třetí epizodu Half-Lifu 2 čekáme již 10 let. Vzpomínka na Orange Box

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.