Budoucnost série Modern Warfare mají v rukou právníci

  0:02aktualizováno  0:02
Zakladatelé Infinity Ward se po vyhazovu soudí o 36 milionů dolarů a právo rozhodovat o hrách v sérii Modern Warfare.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Následujících několik let se na trhu nejspíše neobjeví žádná hra série Modern Warfare. Její druhý díl byl přitom nejprodávanější hrou roku 2009 a svými příjmy překonal i filmový Titanic (platí za prvních pět dní prodejů).

Call of Duty: Modern Warfare 2

Stopku vystavili právníci. Do hry o budoucnost Modern Warfare vstoupili v okamžiku, kdy minulé pondělí vydavatelský moloch Activision-Blizzard oznámil propuštění Jasona Westa a Vince Zampelly.

Propuštění dvou zaměstnanců v době úspor a rušení celých studií není nic neobvyklého, ale v tomto případě to nejsou jen dva obyčejní zaměstnanci, nýbrž šéfové vývojového studia Infinity Ward. Teď už bývalí šéfové. Důvodem k nedobrovolnému odchodu dvou nejvyšších manažerů Infinity Ward bylo podle Activisionu porušení pracovní kázně.

K jednostrannému ukončení spolupráce mělo dojít po vyšetřování ze strany oddělení lidských zdrojů. Krátce po vypuknutí kauzy se objevila informace, že porušením pracovní kázně může Activision myslet jednání obou manažerů o odchodu z Infinity Ward ke konkurenčním Electronic Arts. A nechybělo ani vyvedení obou manažerů z jednací místnosti, kde dostali padáka, a následně z budovy.

West ani Zampella si výpověď nenechali líbit, a tak po dvou dnech, které akorát stačily na kontakt s právníky, podali na svého bývalého zaměstnavatele žalobu kvůli porušení smluvních závazků. Propuštění přišlo jen několik týdnů před termínem, kdy měl Activision oběma pánům vyplatit bonusy v podobě autorských honorářů navázaných na prodejní úspěch Modern Warfare 2 (číst PC recenzi).

Z pohledu hráčů není ani tak zajímavých oněch 36 milionů dolarů, na které podle žaloby mají manažeři Infinity Ward nárok, ale budoucnost celé značky Call of Duty/Modern Warfare. V žalobě jde nejen o peníze nebo o porušení pracovního práva (zaměstnanci musejí dostat zaplaceno za odvedenou práci), ale také o kreativní kontrolu nad hrami série Modern Warfare. A tam se skrývá alespoň potenciální možnost, že Activision nebude moci bez souhlasu Westa a Zampelly vydávat nové hry pod touto značkou.

Žaloba, kterou v plném znění zveřejnil server IGN, je vůbec zajímavým kukátkem do světa vztahů mezi vydavatelskými firmami a vývojářskými studii. Je psaná čtivým jazykem a nechybí v ní zkrácená historie Infinity Ward, profesní životopisy dvou z nejúspěšnějších vývojářů historie, ani obvinění výkonného ředitele Activisionu Bobbyho Koticka, že k úspěšnému vedení vývojového studia je nutné zavést kulturu skepticismu, pesimismu a strachu.

Jako větší problém ale oba vyhození manažeři vidí, že i přes ujištění, že budou moci vést Infinity Ward jako nezávislé studio, začal Activision zasahovat do práce vývojářů a ohrožoval jejich schopnost vytvářet kvalitní hry (strana 7 žaloby).

Žaloba v podstatě ukazuje, že vztahy mezi vedením Infinity Ward a Activisionem nefungovaly už několik let a oba manažery ve firmě držely hlavně tvrdě vysmlouvané podmínky včetně finančního ohodnocení pro Westa se Zampellou i pro všechny členy vývojového týmu.

Součástí nových podmínek je kreativní dohled nad všemi hrami série Call of Duty umístěné do období po konci války ve Vietnamu a blízké i vzdálené budoucnosti a příslib neomezené kontroly nad fungováním celého studia Infinity Ward. Nové podmínky navíc měly umožnit lidem z Infinity Ward po dokončení Modern Warfare 2 pracovat na nové herní sérii.

Místo bonusů a podpory práce na nové herní značce ale přišlo počátkem tohoto roku vyšetřování, které podle žaloby zahrnovalo několikahodinové výslechy v uzavřené místnosti, pláč vyslýchaných zaměstnanců Infinity Ward a další pikantní okamžiky, například požadavek na odevzdání telefonů a osobních počítačů.

Jako záminka k vyhazovu podle všeho posloužil rok starý incident, kdy šéfové Infinity Ward odmítli poskytnout Activisionu pracovní verze Modern Warfare 2. Dalším kamenem úrazu, který Activision použil při vyhození manažerů Infinity Ward, mohl být požadavek na snížení stavů uvnitř studia, což West a Zampella odmítli.

Naopak Activision odmítá žalobu jako neopodstatněnou. Herní server Kotaku získal od tiskové mluvčí Activisionu následující vyjádření: "Více než osm let poskytovali akcionáři Activisionu těmto manažerům kapitál potřebný pro založení studia Infinity Ward a zdroje i kreativní nezávislost, která jim umožnila dosáhnout obrovského profesního úspěchu a osobního bohatství. Na oplátku Activision oprávněně očekával, že budou plnit svoje závazky vůči Activisionu jako jakýkoliv jiný manažer, který ve firmě zastává důležitou pozici. Přestože firma vykázala nesmírnou trpělivost, je přesvědčena, že její rozhodnutí je oprávněné vzhledem ke skutkům, kterých se oba manažeři dopustili. Activision i nadále bude podporovat sérii Call of Duty, kterou vlastní, a bude pokračovat v produkci zajímavých a inovativních her pro miliony svých fanoušků."

Bez toho, abychom znali všechny smlouvy a dohody mezi Activisionem, Infinity Ward a jeho manažery, nemůžeme soudit, na čí straně je pro nás vzdálené americké právo. Jako hráči můžeme být na straně vývojářů, ale to nám nepomůže. Jisté je jenom to, že se tahle právní taškařice nějakou dobu potáhne, aby se nakonec obě strany dohodly mimosoudně. Anebo možná ani to ne, podle analytiků se totiž celý problém Activisionu nijak zvlášť nedotkne, protože další hra od Infinity Ward by stejně měla vyjít až za dva roky.

Jen je v téhle situaci komická vzpomínka na nedávnou přednášku Bobbyho Koticka, šéfa Activisionu, na vývojářské konferenci. Tvrdil tam, že vášeň pro vývoj her je pro něj důležitá, a spoustu dalších věcí. Třeba že nechce, aby ho kvůli drsnějším poznámkám lidé vnímali jako blbce.

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Pět nadějně vypadajících komiksových her, z nichž se vyklubaly propadáky

Superman: The New Superman Adventures

Doufalo se v hodně, dostali jsme málo. Připomínáme pět komiksových videoher, které to projely na plné čáře.

Další z rubriky

Jak hrát celou noc a nezničit si záda? Ani sebelepší křeslo vás nespasí

South Park

Propařená noc neznamená pro hráče počítačových her těžkou ranní kocovinu a výpadky paměti, ale syndrom karpálního...

OBRAZEM: Knížka ukazuje vývoj grafiky v adventurách za posledních 33 let

The Art of Point-and-Click Adventure Games

Právě vydaná 460stránková kniha The Art of Point-and-Click Adventure Games ukazuje vývoj grafiky tohoto žánru od dob...

Bonusweb slaví 20 let. Bylo to moje nejšťastnější období, říká zakladatel

Zdeněk Polách

V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový internetový projekt jménem BonusWeb. Psal nejen o hrách,...

České porodnice nedodržují standardy pro podporu kojení, ukázal průzkum
České porodnice nedodržují standardy pro podporu kojení, ukázal průzkum

Jak před pár dny informoval portál iDNES.cz, porodnice by podle UNICEF a Světové zdravotnické organizace měly dodržovat 10 kroků, které vedou k úspěšnému kojení. Podle průzkumu iniciativy Šestinedělky a České ženské lobby však všechny tyto kroky nedodržuje žádná z českých porodnic.



Najdete na iDNES.cz