Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost série Modern Warfare mají v rukou právníci

  0:02aktualizováno  0:02
Zakladatelé Infinity Ward se po vyhazovu soudí o 36 milionů dolarů a právo rozhodovat o hrách v sérii Modern Warfare.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Následujících několik let se na trhu nejspíše neobjeví žádná hra série Modern Warfare. Její druhý díl byl přitom nejprodávanější hrou roku 2009 a svými příjmy překonal i filmový Titanic (platí za prvních pět dní prodejů).

Call of Duty: Modern Warfare 2

Stopku vystavili právníci. Do hry o budoucnost Modern Warfare vstoupili v okamžiku, kdy minulé pondělí vydavatelský moloch Activision-Blizzard oznámil propuštění Jasona Westa a Vince Zampelly.

Propuštění dvou zaměstnanců v době úspor a rušení celých studií není nic neobvyklého, ale v tomto případě to nejsou jen dva obyčejní zaměstnanci, nýbrž šéfové vývojového studia Infinity Ward. Teď už bývalí šéfové. Důvodem k nedobrovolnému odchodu dvou nejvyšších manažerů Infinity Ward bylo podle Activisionu porušení pracovní kázně.

K jednostrannému ukončení spolupráce mělo dojít po vyšetřování ze strany oddělení lidských zdrojů. Krátce po vypuknutí kauzy se objevila informace, že porušením pracovní kázně může Activision myslet jednání obou manažerů o odchodu z Infinity Ward ke konkurenčním Electronic Arts. A nechybělo ani vyvedení obou manažerů z jednací místnosti, kde dostali padáka, a následně z budovy.

West ani Zampella si výpověď nenechali líbit, a tak po dvou dnech, které akorát stačily na kontakt s právníky, podali na svého bývalého zaměstnavatele žalobu kvůli porušení smluvních závazků. Propuštění přišlo jen několik týdnů před termínem, kdy měl Activision oběma pánům vyplatit bonusy v podobě autorských honorářů navázaných na prodejní úspěch Modern Warfare 2 (číst PC recenzi).

Z pohledu hráčů není ani tak zajímavých oněch 36 milionů dolarů, na které podle žaloby mají manažeři Infinity Ward nárok, ale budoucnost celé značky Call of Duty/Modern Warfare. V žalobě jde nejen o peníze nebo o porušení pracovního práva (zaměstnanci musejí dostat zaplaceno za odvedenou práci), ale také o kreativní kontrolu nad hrami série Modern Warfare. A tam se skrývá alespoň potenciální možnost, že Activision nebude moci bez souhlasu Westa a Zampelly vydávat nové hry pod touto značkou.

Žaloba, kterou v plném znění zveřejnil server IGN, je vůbec zajímavým kukátkem do světa vztahů mezi vydavatelskými firmami a vývojářskými studii. Je psaná čtivým jazykem a nechybí v ní zkrácená historie Infinity Ward, profesní životopisy dvou z nejúspěšnějších vývojářů historie, ani obvinění výkonného ředitele Activisionu Bobbyho Koticka, že k úspěšnému vedení vývojového studia je nutné zavést kulturu skepticismu, pesimismu a strachu.

Jako větší problém ale oba vyhození manažeři vidí, že i přes ujištění, že budou moci vést Infinity Ward jako nezávislé studio, začal Activision zasahovat do práce vývojářů a ohrožoval jejich schopnost vytvářet kvalitní hry (strana 7 žaloby).

Žaloba v podstatě ukazuje, že vztahy mezi vedením Infinity Ward a Activisionem nefungovaly už několik let a oba manažery ve firmě držely hlavně tvrdě vysmlouvané podmínky včetně finančního ohodnocení pro Westa se Zampellou i pro všechny členy vývojového týmu.

Součástí nových podmínek je kreativní dohled nad všemi hrami série Call of Duty umístěné do období po konci války ve Vietnamu a blízké i vzdálené budoucnosti a příslib neomezené kontroly nad fungováním celého studia Infinity Ward. Nové podmínky navíc měly umožnit lidem z Infinity Ward po dokončení Modern Warfare 2 pracovat na nové herní sérii.

Místo bonusů a podpory práce na nové herní značce ale přišlo počátkem tohoto roku vyšetřování, které podle žaloby zahrnovalo několikahodinové výslechy v uzavřené místnosti, pláč vyslýchaných zaměstnanců Infinity Ward a další pikantní okamžiky, například požadavek na odevzdání telefonů a osobních počítačů.

Jako záminka k vyhazovu podle všeho posloužil rok starý incident, kdy šéfové Infinity Ward odmítli poskytnout Activisionu pracovní verze Modern Warfare 2. Dalším kamenem úrazu, který Activision použil při vyhození manažerů Infinity Ward, mohl být požadavek na snížení stavů uvnitř studia, což West a Zampella odmítli.

Naopak Activision odmítá žalobu jako neopodstatněnou. Herní server Kotaku získal od tiskové mluvčí Activisionu následující vyjádření: "Více než osm let poskytovali akcionáři Activisionu těmto manažerům kapitál potřebný pro založení studia Infinity Ward a zdroje i kreativní nezávislost, která jim umožnila dosáhnout obrovského profesního úspěchu a osobního bohatství. Na oplátku Activision oprávněně očekával, že budou plnit svoje závazky vůči Activisionu jako jakýkoliv jiný manažer, který ve firmě zastává důležitou pozici. Přestože firma vykázala nesmírnou trpělivost, je přesvědčena, že její rozhodnutí je oprávněné vzhledem ke skutkům, kterých se oba manažeři dopustili. Activision i nadále bude podporovat sérii Call of Duty, kterou vlastní, a bude pokračovat v produkci zajímavých a inovativních her pro miliony svých fanoušků."

Bez toho, abychom znali všechny smlouvy a dohody mezi Activisionem, Infinity Ward a jeho manažery, nemůžeme soudit, na čí straně je pro nás vzdálené americké právo. Jako hráči můžeme být na straně vývojářů, ale to nám nepomůže. Jisté je jenom to, že se tahle právní taškařice nějakou dobu potáhne, aby se nakonec obě strany dohodly mimosoudně. Anebo možná ani to ne, podle analytiků se totiž celý problém Activisionu nijak zvlášť nedotkne, protože další hra od Infinity Ward by stejně měla vyjít až za dva roky.

Jen je v téhle situaci komická vzpomínka na nedávnou přednášku Bobbyho Koticka, šéfa Activisionu, na vývojářské konferenci. Tvrdil tam, že vášeň pro vývoj her je pro něj důležitá, a spoustu dalších věcí. Třeba že nechce, aby ho kvůli drsnějším poznámkám lidé vnímali jako blbce.

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Více než polovina rodičů dovolí hrát dětem hry pro dospělé

Kostýmy ze sběratelské edice bojovky Dead or Alive 5 Ultimate

Podle internetového průzkumu britské sociální platformy Childcare.co.uk přes padesát procent rodičů neřeší, jaký je...

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

KOMENTÁŘ: Co máte pořád s tím Nintendem? Pohled nováčka po dvou letech

Super Mario Bros. 3

Na rozdíl od situace v zahraničí nejsou u nás výrobky od Nintenda tolik vyhledávanou komoditou. Značka tu prostě nemá...



Najdete na iDNES.cz