Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bugdom 2 - ze života hmyzu

  12:01aktualizováno  26. ledna 3:03
Tentokrát si povíme, jak si vývojáři z Pangea Software a Ideas From the Deep představují životní strasti, ale i slasti jednoho brouka. A že jsou tyto představy docela originálně a zábavně zpracované, to se dočtete v tomto článku.
60

Bugdom 2

Platforma: PC
Výrobce: Ideas Fron the Deep

Herní karta

Je to chůze po tom světě, kam se noha šine... Tak zní slova jedné klasické písničky o lidských trápeních a problémech, ale také o tom, že na "pány v krytém voze taky někdy dojde". Každý ale ví, že člověk Bugdom 2 není zdaleka jediný tvor na této planetě a že tu máme spoustu jiných živočichů. Mezi ně patří i brouci. Takový brouk to nemá zrovna jednoduché, každý den bojuje o holý život. Tu se ho někdo snaží zašlápnout, támhle ho může přejet auto a obyvatelé exotických zemí si ho dokonce občas usmaží na pánvi :-) Vždyť básnička "Polámal se mraveneček" je těchto rizik důkazem. Jelikož zjišťuji, že je to tu už přeci jenom nezvykle přepísničkované a přebásničkované, začnu mluvit o samotné hře, Bugdom 2. "Hra s broukem" spadá do žánru arkád a jsou do ní přimíseny adventurní prvky. Tušil jsem, stejně jako jeden nejmenovaný současný šéfredaktor (zdravím, Ondro :-) před více jak čtyřmi roky, průměrné béčko. Já se ovšem spletl - vývojáři se za tu dobu poučili a vytvořili hru, která mě příjemně překvapila sice prostým, ale zato neuvěřitelně roztomilým provedením, připomínajícím mi mou vůbec první hru, na kterou jsem, svého času obšťastněn novým počítačem, narazil - Little Big Adventure 2. A že to je už pěkná řádka let. LBA 2 patří v řešení hádanek a puzzle sice do spektra daleko obtížnějších počinů, ale podobnost s Bugdomem 2 se jí však upřít nedá, hlavně co se týče hudebnímu doprovodu a stylu grafiky. Zamačkávám nostalgickou slzu a vrhám se konečně na samotnou recenzi.

Pohádkou o hmyzím království Bugdom a udatných hrdinech mě sice vývojáři nerozbrečeli, ale ani nerozesmáli. Nějaký ten "background" by měla obsahovat každá hra, i když s hraním samotným nemá naprosto nic společného.
Náš brouk - hrdina se jmenuje Skip a v každé lokaci mu pomáhají jeho přátelé - Sam The Snail - inteligentně vyhlížející plž, který vás ještě před obdarování klíčem vždy něčím zaúkoluje. Zato Sally the Chipmunk, Bugdom 2 divné stvoření připomínající medvěda (vygooglování toho, že čipmunk je určitý druh veverky mě nepřesvědčilo :-), je naprosto nenáročný. Svoji zásobu klíčů rozdává za plody dubu, které leží klidně i metr od něho samotného. Ale o tom až v dalším odstavci.

Hra určená mladším hráčům, tedy spíše pařánkům, logicky neoplývá těžkou hratelností. S tvrzením tvůrců, že hra je vhodná pro všechny věkové kategorie, si dovolím nesouhlasit. Toto klišé napsané u každé budgetovky, která je určena pro menší děti jsem prostě zkritizovat musel. S indikátory všeho možného okolo obrazu samotného herní světa si ale lidé z Ideas From the Deep vyhráli. Zobrazení vašich statistik jako ostružin na listě nebo mapy lokace v pravém horním rohu na tomtéž vegetativním orgánu rostlin vytvarovaném do půdorysu herního levelu mi přijde opravdu originální a sympatické.
Design každé úrovně má originální ráz - každý z deseti rozsáhlých levelů si zachovává vlastní originální tvář.
Skip, narozdíl od svého předchůdce, Rollieho McFlye, pobral více obratnosti. Zelená kobylka s kšiltovkou skáče výš, běhá rychleji a uzvedne těžší náklad. Klidně vám po zavolání do patnácti minut dám druhou zadarmo, protože tvůrci by snížením citlivosti kláves hratelnosti opravdu neuškodili. Ano, ovládání může být problém, i když se na zvýšenou sensitivitu dá zvyknout. Kurzorovými šipkami se pohybujete dopředu, Bugdom 2 dozadu a do stran, controlem sbíráte předměty, altem "útočíte" (kopete) a konečně mezerníkem se skáče.

Bugdom 2 doplatil na svojí multiplatformovost - primárně byl vytvořen pouze pro Mac. Textury jsou každá v jiném rozlišení, což vás udeří do očí hned při prvním spuštění - krásné detaily Skipa + už o něco horší modely oponentů, Sama a Sally + "textury" (uvozovky jsou opravdu na místě) prostředí, které bych neváhal označit za fleky, mají za následek i jistou nepřehlednost hmyzího světa. Narozdíl od prvního dílu vás nenapadne ani přemýšlet nad "soubojem" vysoké trávy a kamery z pohledu třetí osoby. Hustá a vysoká tráva je zde pouze jako kulisa a zároveň ohraničení míst, za které už Skip nemůže jít.

Ozvučení je jedním slovem roztomilé. Ani ne dětinské, ani ne jednoduché, prostě roztomilé. Ani si při tom nezatrsáte, ani nejspíš neuspokojíte svého ušního hlemýždě (nemluvím o Samovi :-), ale rozhodně vás tento styl muziky nebude pobuřovat.

Verdikt
Bugdom 2 je bezesporu plný dobrých nápadů, ale také těch, které s postupem hrou ztácejí na svém lesku, protože se neustále opakují. Opět se jedná o hru určenou pro mladší publikum, které si v závěrečné procentáži může klidně 15 bodů přičíst. Vy starší šáhněte radši úplně po něčem jiném, komplexnějším.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

66 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 29 čtenářů

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Z uklízení nepořádku a instalace sporáku je nečekaný herní hit

House Flipper

House Flipper je nečekaný prodejní hit letošního roku. Jeho hlavní náplní je přitom uklízení, stěhování nábytku a...

Další z rubriky

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

Dětská práce nebo jídlo z pilin. Frostpunk je plný těžkých rozhodnutí

Frostpunk

Z budovatelské strategie Frostpunk jde člověku mráz po zádech. Nejen proto, že se odehrává v teplotách hluboko pod...

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.



Najdete na iDNES.cz