Bus Driver

12:07aktualizováno  14. května 12:36
Snili jste o kariéře autobusáka? Tato hra vám dost možná přání splní. Patří sice do budgetového segmentu, ale přesto nejde o typický brak a jízda s těžkopádným strojem po daných trasách může být i zábava.
50

Bus Driver

Výrobce: SCS Software

V Bus Driver vás kupodivu čeká role řidiče autobusu. No řekněte, nechtěli jste si už odpradávna sami sednout za ten Bus Driver velký volant a zastavovat každé dvě minuty na zastávce? Nu dobrá, tento dětský sen se oblibou možná nemůže rovnat touze být kosmonautem či hasičem, ale určitou technickou poetiku v sobě má.

V jednoduše stylizovaném menu se vám po prvním spuštění objeví plejáda několika tras, ale nemyslete si, že jimi to končí.

V jednoduše stylizovaném menu se vám po prvním spuštění objeví plejáda několika tras, ale nemyslete si, že jimi to končí. Jde pouze o první šestici v jednom prostředí. Poté, co ji jakž takž odjezdíte, otevře se vám další a tak dále. Celkem na hráče čeká nějakých třicet cest. Města působí však mnohem rozsáhlejším dojmem, než je jejich skutečné využití. Možná jde ale o záměr – takto má člověk aspoň příležitost využít jiné cesty, byť za to bude s největší pravděpodobností penalizován. Dodejme, že odjetí veškerých linek zabere jen krátký čas, vzhledem k tomu, že trasy nejsou zrovna nejdelší. Na mnohé stačí pár minut, některé vyžadují přeci jen delší časový úsek, ale maximálně do dvou hodin máte vše proježděno křížem krážem.

SCS Software

Jak jsme před lety mohli být pyšní na českou vývojářskou školu, tak v současné době zažívá přinejmenším útlum, kdy se čeká na ohlášení další várky AAA titulů, přičemž nikdo si nemůže být jist, zda tyto vzhledem ke stále problematičtějšímu a nákladnějšímu vývoji vyjdou. Někdy je tak možná lepší zůstat skromný – stejně jako to již drahno roků dělají pražští SCS Software. Není zase tak s podivem, že jsou u nás prakticky neznámí, vždyť jejich hry se prodávají především za oceánem, kde se udá leccos. SCS se totiž zaobírá budgetovkami toho nejhrubšího zrna, s detaily se tu skutečně nikdo nepárá, na obranu autorů ale musíme dodat, že v jádru nejsou jejich tituly vůbec špatné a své publikum si pravidelně nachází. Nejznámější z nich je nejspíše tirácká série 18 Wheels of Steel, v níž lze najít i velmi dobře hratelné kousky. Tvůrci se svého řemesla, tedy her s transportační tématikou, drží i v dalším titulu.

Bus Driver Co pak? Jelikož hra každou vaší akci boduje a výsledek zapisuje do žebříčku, můžete se dokolečka pokoušet o lepší skóre, ale vzhledem k repetitivnosti takového počínání vás to brzy přestane bavit. V ten moment byste jistě vzali zavděk nějakým tím editorem tras či čímkoliv, co by třeba mělo co do činění s businessem kolem městské hromadné dopravy. Je to škoda, ale ničeho takového se v Bus Driver nedočkáte. Hra je zaměřena výhradně na ježdění a „požitek“ z něj. Autorům bylo nejspíše ukradené, že se titul rychle ohraje – vždyť je to jen budgetovka za dvacet dolarů, ale i od takových má hráč právo žádat určitou kvalitu a rozsah.

To nejvíce nepříjemné, tedy stereotypní, málo variabilní a neupravitelné možnosti máme za sebou a nyní si můžeme povědět, jak taková jízda vypadá. Začínáte pochopitelně na konečné, kde naberete první pasažéry. První úskalí nastane již ve chvíli výjezdu z nádraží, pokud nevíte, že tady je od vás vyžadována opravdu akurátní jízda a je tak nutné zapnout blinkr. Jestliže to neuděláte, na horní Bus Driver části obrazovky se vám v informačním poli objeví udělaný přestupek a bodová penalizace. Když však upozornění na změnu směru jízdy spustíte, pak jste podle stejné logiky odměněni. A takhle je to se vším. Nejvíce zádrhelů jistě nastane při zatáčení, kdy si musíte uvědomit, že klávesy neovládáte svižný bourák, nýbrž neohrabaný autobus. Je tak zapotřebí si šikovně najíždět, abyste přílišným nájezdem zeširoka neblokovali vedlejší či dokonce další pruhy. Vězte, že v trochu vyšších rychlostech to není žádnou výjimkou. Za nedodržení pruhu vás opět postihne bodový odpočet, stejně jako za bezhlavé předjíždění.

Dodejme, že odjetí veškerých linek zabere jen krátký čas, vzhledem k tomu, že trasy nejsou zrovna nejdelší.

Záhy zjistíte, jak moc hustý je provoz ve městě. Na zácpy narazíte zřídka, ale jinak se budete muset proplétat hodně často – už proto, abyste dodrželi jízdní řád. Nevyplatí se ale ani příliš spěchat – jednak se zvyšuje riziko karambolu, na což navazuje hodně výrazná ztráta bodů, jednak je penalizováno i najíždění času, tedy to, že se do dané zastávky dostavíte dříve. Nemusíte se bát přejetí zastávek. Bus Driver Ty jsou totiž označeny na mapě a na každé křižovatce vás k tomu ještě kýženým směrem navádí výrazná šipka. Jakmile zastavíte na vyznačeném místě, otevřete dveře, začnou nastupovat lidé, ale je vcelku jedno, kolik jich vezete (zde právě schází onen ekonomický aspekt). Pasažéři nastupují docela pomalu, takže máte čas podívat se na hodiny a srovnat je s časy, v nichž jste očekávání na dalších zastávkách. Po nástupu všech už dveře jen zavřete, a v případě, že jste provedli vše tak, jak se od vás čekalo, dostáváte tučnou bodovou prémii a řítíte se dál.

Kapitola sama pro sebe je brždění. Na ně jsou přepravovaní lidé totiž obzvlášť hákliví. Speciální ukazatel měří brzdnou sílu, která je pro ně ještě snesitelná. Ve chvíli, kdy se dostanete za ní, začnou pasažéři sborově křičet a vás nečeká nic menšího než znatelná ztráta bodů. A jistě není třeba dodávat, že ve městě se brzdí o sto šest. Každou chvíli je červená, a jelikož jsou semafóry často špatně viditelné, nezbývá než na to občas pořádně dupnout, případně na zelenou vůbec nečekat. Možností jak získávat/ztrácet body je ještě mnohem více – ostatně právě s nimi hra stojí a padá. Více se ve hře prakticky neděje.

Klady a zápory

Plus Neokoukané téma
Plus Autobus se chová celkem realisticky

Mínus Brzký stereotyp
Mínus Málo možností

Cena 22 dolarů (stáhnutelná verze), 30 dolarů (krabice)
EN Anglicky

Ptáte se, jak dopadl fyzikální model autobusů? Je třeba přiznat, že tohle v SCS Software umí a pocit z jízdy je zhruba takový, jaký jsme si vždy představovali, byť je samozřejmě v mnoha ohledech zjednodušen. Jak už bylo řečeno, zatáčení je obtížné a těžkopádně, když už se dostanete do vysokých rychlostí, je brzdná dráha hodně dlouhá atd. Typů autobusů je hned několik. Narazíte na takové, jež připomínají komunistickou éru, i hodně moderní stroje, které lze vidět i v Česku. Samozřejmě nesmí chybět ani tradiční školní bus či doubledecker.

Grafika odpovídá budgetovým poměrům a dala by se označit za chudou. Modely autobusů ještě relativně ujdou, ale prostředí působí příliš chudým a omšelým dojmem. Ani zvuky a několik hudebních smyček rozhodně nepřekvapí.

Kapitola sama pro sebe je brždění. Na ně jsou přepravovaní lidé totiž obzvlášť hákliví.

Jak se tedy k Bus Driver postavit? Jedná se přinejlepším o průměrný titul, který spousta lidí mine obloukem především proto, že je taková tematika nezaujme. Ale jistě se najdou i takoví, kteří si budou i přes stereotyp libovat. Podobných her je minimum a provedení není zase tak strašné, aby zabilo veškerou zábavu.

50 %

84 %

Doposud hodnotilo 681 čtenářů