Vývojářský tým vyzkoušený např. titulem MediEvil totiž během posledních dvou let stvořil postavu přitažlivé studentky Jennifer Tate a jejího průvodce a rádce, chrliče Scree. Chrlič je u vývojářského týmu Cambridge Studio vůbec docela oblíbený. Zatímco v MediEvilu byl chrlič ještě pasivně uchycený na stěnu, jak se na správného chrliče sluší a patří, tady už běhá ve 3D. Co, běhá. Díky svému původu umí chodit po zdech a dostane se tak na místa, kam by se Jane drápala jenom velice těžko. Dokonce je schopný přenést svoji životní sílu do sochy ze stejného materiálu. Samozřejmě ji díky tomu lze ovládat! Navíc je vzdělaný a diskuse, které spolu s Jane občas vedou, přidávají hře úplně nový rozměr.
Co se týká hlasů jednotlivých postav, tvůrci projevili stejnou pečlivost při jejich výběru, jako kdysi v MediEvilu. Zato hudba vás hodně překvapí. Zatímco v MediEvilu byly všechny skladby komponované přímo na tělo pro jednotlivé úrovně nebo situace, tady padl výběr na neznámou nu-metalovou skupinu s vtipným jménem 16 Volt. Díky tomu se během soubojů setkáte s tím nejtvrdším hudebním doprovodem. V úvodní obrazovce se navíc objeví, že hra je kódována do Dolby Pro Logic II. To je konečně důvod, proč si tenhle poslední typ dekodéru prostorového zvuku pořídit (chtěl bych se zeptat čtenářů, jestli někdo DPL II náhodou už nemá propojený se svým PlayStationem, rád bych to vyzkoušel). Zvuky a ruchy okolí se navíc obměňují podle prostředí - např. u vody zní vaše hlasy jinak.
Nejen hlasy k postavám padnou jako ulité (pokud se dá tedy u nejrůznějších démonů soudit). Všechny charaktery na scéně se pohybují velice realisticky. Jestli se někde podařilo pomocí technologie motion capturing přenést do hry důležitá gesta nebo polohy těla, tak je to právě tady.
Krajina samotná vzbuzuje dojem, že taková místa musí prostě někde existovat. Už v MediEvilu byl jasně vidět cit pro výběr (chci říct vývoj) zajímavých exteriérů. Tady je všechno ještě několikanásobně rozsáhlejší, temnější a skutečnější.
Zajímavé je i ovládání hlavních protagonistů. Kdykoliv se totiž lze přepínat mezi Jane a chrličem - druhá postava tu první automaticky následuje. Něco umí udělat Jane, něco chrlič, a některé věci dokážou jenom společně. Rychlost chůze si můžete plynule určovat, dokonce lze vybrat, kterou rukou bude Jane bojovat a přitom se opět bere v úvahu, jak moc tlačítko stisknete.
Jak jsem se zmínil v nadpisu, po několika hodinách se mi díky Jane a chrličovi podařilo osvobodit králova syna vězněného proti jeho vůli na posvátném území Nekropolis. Tím první verze skončila. Do redakce totiž postupně dorazily dvě verze PS2 hry Primal. Ta první obsahovala pouze jeden svět a při jeho procházení často naskakovalo debugovací modré okno s hromadou čísel. Druhá verze byla již víceméně kompletní. Bylo zajímavé sledovat - porovnáním prvního světa - jak vývojáři postupovali při dalších úpravách.
Například chrlič potřebuje k přenosu svojí životní síly načerpat energii z kamenů, které v první verzi ležely normálně na zemi a světélkovaly nažloutlým světlem. Jejich hledání bylo docela přirozené. Ve druhé - pokročilejší verzi už se vznášejí kus nad zemí, poskakují, a pokud se k nim chrlič přiblíží, derou se z nich paprsky světla. Nelze je přehlédnout, ani kdybyste se k nim postavili zády. Jaký důvod měli vývojáři k této změně by mě opravdu zajímalo.
Co mě ale opravdu naštvalo, byl zásah do hudební kulisy. V první verzi vás při chůzi pod širým nebem přímo magicky okouzloval vzdálený táhlý zvuk (něco mezi trubkou a zkreslenou elektrickou kytarou) dotvářející už tak napínavou atmosféru. Ve druhé je povětšinou ticho. Doufám, že se nakonec chlapci a děvče z Cambridge Studia proberou a opět tam sólo na trubku vrátí nazpátek.
Celkový dojem z téhle ukázky, jak to nakonec bude všechno fungovat, byl i přes hromady drobných chybiček více než dobrý. Bude ale lepší ještě chvíli vydržet a počkat si na skutečně vypilovanou verzi. Nakonec totiž může být Primal i přes silnou konkurenci několika dokončovaných titulů klidně hrou roku 2003. Jenom doufám, že se objeví ještě během zimy. Od začátku procházíte krajinou, kde stále sněží (taky je Jane v malé blůzce docela kosa - s vycházkou do pěti světů totiž předem nepočítala), a hrát tohle v létě by vypadalo docela legračně.
P.S. Na závěr se sluší připomenout, že k nahlédnutí tu je poměrně čerstvá a není od věci ani nakouknutí na oficiální stránku projektu, jíž najdeme na adrese http://www.primalgame.com.