C&C: Generals - návrat krále

  • 654
Nejprve tady byla Dune 2, následoval první Command & Conquer a mánie zvaná RTS se rozjela naplno. Po čtyřech ""conquerech"" je tu pátý. Přináší spoustu novinek a s jeho staršími bratry jej spojuje jen jméno a dobré nápady. Navrátivší se král slibuje dokonalou 3D grafiku, úplně jiný příběh i zcela nové jednotky. Ať žije!
Command & Conquer: Generals

Nejprve tady byla Dune 2, pak Command & Conquer a mánie okolo realtimových strategií se rozjela naplno. Dnes už mnohými kritizovaný systém "natěž-postav-rozdrť" zlákal miliony hráčů po celém světě. Vznikly desítky, možná stovky nejrůznějších klonů a pokračovatelů těchto her. Vždyť jen sama série C&C má čtyři díly. Ovšem i přes nesporný vývoj jejich 2D grafiky, pořád se jednalo o hezčí a hezčí mutace původního konceptu. Letos však Command & Conquer udělá pořádný krok k novému tisíciletí. Nejen, že vyšla první hra, v níž jsme se na celý ten, dosud maličký, svět podívali z perspektivy pěšáka, ale především ono jádro toho všeho, tedy samotná strategie, se dočká radikálních změn. Na scénu přichází Command & Conquer: Generals - titul, který si zachová většinu vlastností svých starších bratrů, ale přitom v něm bude v podstatě vše nové - od příběhu, přes jednotky, po grafické zpracování. Vrhněme se do boje.

Generals bude dobou, v níž se odehrává, spadat někam mezi své předchůdce. Nebude to ani vzdálená budoucnost, ani alternativní minulost, nýbrž náš svět starší o dvacet let. Hlavními aktéry událostí se stanou Spojené státy, Čína a teroristická organizace Global Liberation Army, známá jako GLA. Vše začíná v Číně. Tato země Command & Conquer: Generalsprošla za dvacet let mnoha změnami a v jejím čele už nestojí straničtí papaláši, ale relativně mladí lidé odchovaní internetem a moderními technologiemi. I když pořád razí tvrdší politiku než západ, již se nespoléhají jen na hrubou sílu a povýšili svou zemi na opravdovou velmoc. Tíží je však jedna věc - teroristické buňky rozeseté po celé zemi. Jedna z těchto organizací je výjimečně nebezpečná. Není snad třeba říká jaká, samozřejmě, že GLA. Nikdo neví, kdo ji financuje, ale pokud se chce Čína stát jedním z leaderů světové ekonomiky, musí ji kvůli své prestiži zničit. Vyřešení problému s GLA je také cílem první kampaně hry. Celkem budou v Generals kampaně tři, každá po deseti misích za jednu stranu.

Číňané se pod vaším velením pokusí GLA vytlačit ze země, což se samozřejmě jejím šéfům nebude příliš líbit a začnou se mstít. Buňky této organizace jsou rozesety po celém světě. Stačí jediný povel a ony začnou na obyvatelích "hostitelských" států "testovat" své dlouho vyvíjené biochemické zbraně a vy začnete hrát druhou část kampaně, tentokrát za GLA. Tento rychle se rozrůstající konflikt přirozeně nezůstane bez povšimnutí a západní země se rozhodnout jednat. GLA je však předběhne a vypustí na Evropu a USA rakety s biochemickými hlavicemi. Obranné systémy je sice sestřelí, ale to nezabrání toxickému zamoření valné Command & Conquer: Generalsčásti světa. Spojené státy, jako nejsilnější mocnost, v tu chvíli přebírají zodpovědnost do svých rukou, pevně rozhodnuté s GLA jednou pro vždy skoncovat a v čele jednotek s bílou hvězdou samozřejmě nemůže stát nikdo jiný než vy.

Jako velící důstojník získáte oproti předchozím dílům série C&C spoustu nových možností, ale základní koncepce, zaměřená spíše na akčnější styl boje, zůstane zachována. Pokud jste zvyklí na vertikální menu v pravé části obrazovky, budete se muset přeorientovat na nový interface umístěný, podobně jako v Age of Empires, horizontálně v dolní části monitoru. Autoři slibují o mnoho snažší ovládání. Například jednotky nebudete vyrábět klikáním na jejich ikonu v menu, ale shodně jako v Age of Empires, kliknutím přímo na budovu a výběrem potřebné činnosti z menu, jenž se podle potřeby změní. Samotní bojovníci budou mít několik sekundárních schopností podobných opevnění se pěšáků pytli s pískem, jak jsme je viděli v Red Alertu 2. Zachováno a vylepšeno zůstane i získávání zkušeností a s tím spojené zvyšování schopností jednotek.

Kdo tedy bude za vaše více či méně mírumilovné cíle bojovat? Kromě celkem běžných jednotek jako jsou tanky či letadla, to bude u každé strany též několik originálních. U Američanů, jejichž vybavení bude hodně podobné jejich Command & Conquer: Generalssoučasnému, to je především zajatecký tábor a s ním spojená propagandistická zbraň. Do tábora budou soustřeďováni zajatí pěšáci (zatím není zcela jasné, jak bude zajímání probíhat) a zde využiti jako demoralizující síla. Čím jich bude více, tím účinnější bude vaše speciální propagandistická zbraň, jenž způsobí, že jí zasažení nepřátelští vojáci budou pomalejší a méně nebezpeční. Číňané mají disponovat trošku více sci-fi výzbrojí, takže v jejích řadách najdeme více originálních jednotek. Z těch v současné době známých, je to na prvním místě opět propagandistická zbraň. Tentokrát vzducholoď, jenž se bude vznášet nad hlavami vojáků, přičemž Číňanům bude zlepšovat jejich schopnosti a nepřátelům je naopak snižovat. A protože Čína je v Generals technickou velmocí, objeví se v jejích řadách hackeři, kteří umějí, podobně jako inženýři z Red Alertu, zabírat nepřátelské budovy a dokonce i krátkodobě ovládat nepřátelské stroje. Nejzajímavější výzbroj však zřejmě najdeme u GLA. Členové této organizace dokáží využívat zničené stroje, jenž najdou na bojišti a též budou schopni zfanatizovat obyčejné lidi. Podle toho také mají vypadat jejich jednotky. Unikátní je třeba "rozzuřený dav" - banda dvaceti naštvaných civilistů, vyzbrojených kameny, malými Command & Conquer: Generalsstřelnými zbraněmi a molotovovými koktejly - na krátké vzdálenosti velice nebezpeční. Nebo pick-up plný teroristů, který lze vylepšovat věcmi nalezenými na mapě. Něčím mezi budovou a jednotkou má být síť podzemních tunelů. Kamkoli na mapu půjde umístit východ z chodby, který se automaticky propojí se vchodem. U východu se pak objeví šest fanatických bojovníků, jejichž počet bude na této hodnotě stále automaticky udržován. Navíc má jít tunelů využít k přesunu pěších jednotek doslova pod nohama nepřítele. To však ještě není vše. Každá armáda bude mít i svého hrdinu - Američané bijce ve stylu Arnolda Schwarzeneggera a Číňané mrštnou bojovnici podobnou Trinity z Matrixu o hrdinovi GLA se zatím diskutuje.

Množstvím nejrůznějších jednotek však vaše možnosti velení nekončí. Jednou z nejzajímavějších novinek je systém "příkazů", jenž byl zatím blíže specifikován jen pro vojska USA. Jak to funguje? Celkem jednoduše. Ještě před začátkem mise si podle jejího zaměření vyberete jeden z "příkazů", který zvýhodní určité typy jednotek a naopak některé znevýhodní. Například "NATO tank command" vylepší vaše možnosti při pozemní bojích. Zásobovací vozy budou o 20 % levnější, tanky získají při výrobě status veterána, ve hře se objeví speciální zóna, v níž se budou všechny tanky automaticky spravovat a Command & Conquer: Generalszrychlovat. Kromě toho vám tento příkaz umožní vyrábět tank Leopard určený na boj s pěchotou. Bonusů by však mělo být ještě více. Daní za tyto výhody pak bude 20 procentní zdražení všech letounů. Opakem "tank commandu" bude "US Air Force command" a ke zlepšení schopností pěšáků poslouží "Special Forces command."

Bez budov byste se ale v Generals nikam nedostali. Jestli se ve hře objeví nějaké další speciální stavby, kromě již zmíněných, se zatím neví, ale jejich samotná výstavba bude řešena zcela jinak než v předchozích "conquerech". Na začátku hry dostanete spolu se základnou buldozer, jenž postaví na váš příkaz všechny budovy. To vám umožní zbudovat cokoli kdekoli, ale buldozer bude velice slabě obrněn, takže myšlenky na hradbu střeleckých věží u nepřátelské základny asi musíme zapudit. Ovšem ke stavbě čehokoli nebude třeba těžit tibérium ani rudu. Na mapě bude umístěno několik skladišť, z nichž vám vaše zásobovací náklaďáčky přivezou potřebný materiál. Uvidíme, jak bude omezeno jeho množství.

Vývojáři myslí i na všechny příznivce multiplayerových bojů. Hra pro více hráčů má být vyvážená, užít by si ji měli jak úplní začátečníci, tak ostřílení strategičtí matadoři. Zajímavý je plánovaný systém medailí, jež byste měli získávat za dosažené úspěchy. Celkem jich má být 15, přičemž Command & Conquer: Generalsza čin hodný vyznamenání bude bráno třeba zničení nepřátelské základny pod jednu minutu. Samostatnou kapitolu tvoří samozřejmě grafika. Generals bude kompletně proveden ve 3D se všemi výhodami a zřejmě i nevýhodami, které toto přináší a poběží na enginu Sage vyvinutém autory hry (je to stejný tým jaký vytvořil Red Alert 2, ovšem teď již nepracuje pod křídly Westwoodu, ale přímo pro Electronic Arts). Dočkáme se přechodů dne a noci s pěkně se prodlužujícími stíny (je to vidět na jedné trojici screenshotů v naší galerii) a dokonce dramatických nájezdů kamery á la Matrix či Max Payne. Když zničíte nějaký důležitý objekt, čas se zastaví a kamera najede na "zamrzlý" výbuch, abyste si jej pořádně užili. Pokud vás to při hraní nezmate, bude to asi zajímavé. Snad se budeme moci na mapu také podívat pořádně z výšky, aby jsme měli nad bojištěm přehled.

Co říci závěrem? Command & Conquer: Generals vypadá, že by mohl být, minimálně v rámci své rodiny, velkým krokem kupředu. Budeme se těšit na letošní podzim, kdy má vyjít.