Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

C&C: Red Alert 2 - konečně tady!

  12:00aktualizováno  9. července 2001 1:53
Westwood konečně vydává pokračování slavného předchůdce z ještě slavnější strategické série. Podaří se tentokrát Sovětům zničit USA? Albert Einstein řekl: ""Můj politický ideál je demokracie. Každý ať je respektován jako osobnost a nikdo ať není zbožněn."" Co na to říkáte vy?

C&C: Red Alert 2Pozor na Sověty
"Jak důležité je zajistit mezinárodní mír, poznali opravdu znamenití lidé dřívějších generací. Ale vývoj techniky v naší době z tohoto mravního postulátu činí existenční otázku dnešního civilizovaného lidstva a aktivní účast při řešení mírového problému se stává věcí svědomí, které se nemůže vyhnout žádný člověk vědomý si mravní odpovědnosti. "

Tato myšlenka Alberta Einsteina, největšího fyzika dvacátého století, dozajista nepozbývá platnosti ani po desítkách let od jeho úmrtí. Ale vraťme se do jeho doby. Co kdyby nikdy neexistoval Hitler? S touto myšlenkou si před čtyřmi lety znamenitě pohrála proslulá firma Westwood, jež uvedla na trh svoji real-time strategii Red Alert. Temné experimenty s časem zapříčinily existenci alternativní historie, kdy zlikvidování Adolfa Hitlera s sebou přineslo strašlivou hrozbu, jejíž prapory nabývají rudé barvy. Ani tentokrát si Sověti nedají pokoj. Úřadující premiér Romanov kuje tajné plány, což vyústí až v samotné napadení USA. Nukleární úder ze strany Spojenců není možný, i s touto situací rudí nepřátelé počítali. Válka začíná.

Jak to bylo s Command & Conquer
Počátek slavné série strategií Command & Conquer sahá až do roku 1995, kdy vyšla stejnojmenná hra bez konkrétního podtitulu. Vzpomínám si, jaké nebývalé sucho zažíval strategický žánr, jehož rozkvět propukl teprve v následujících letech. Command & Conquer tehdy soupeřil s fenomenálním Warcraftem II, přičemž každý vyšel vítězně ve své kategorii. Warcraft II nabízel rozlišení 640x480, fantasy prostředí a hru po síti až pro osm hráčů. Command & Conquer se držel svých 320x200, ovšem přišel s (ve své době téměř dokonalými) renderovanými animacemi, do nichž byly zasazeni C&C: Red Alert 2skuteční herci. O rok později Westwood svůj úspěch téměř zopakoval s C&C: Red Alert, byť svého o rok staršího bratříčka překonat nedokázal. Poté se Westwood poněkud odmlčel, vydal akorát rychle splácanou Dune 2000, která vbrzku zapadla do propadliště dějin. Avšak minulý rok firma poměrně úspěšně navázala na svou ságu a vydala další z řady C&C, tentokrát s podtitulem Tiberian Sun. Měl bych-li objektivně hodnotit, série C&C s každým novým dílem, přestože nechává pomyslnou laťku kvality nasazenou ještě hodně vysoko, poněkud klesá o nepatrný stupínek níže. A jaký je Red Alert 2? Lepší než první díl ze série? Ale kdepak! Lepší než první díl Red Alert? Možná. Lepší než Tiberian Sun? Rozhodně!

Atmosféra
Jednu věc nemohu Red Alertu 2 upřít hned od samotného začátku počínaje instalací - maximální vynaloženou snahu o dokonalou atmosféru. Již při instalaci zhruba tří stovek mega na disk se člověk nenudí. Při takovéto velikosti si leckdo odskočí na šálek dobrého čaje se sušenkou, zde by to však byla chyba. Ze samotného zadávání CD klíče si instalační program vtipně dělá malý rituál - nabádá uživatele, aby vepsal dešifrovací klíč k tajným materiálům. Následuje spousta obrázků a informací týkajících se samotné hry, tím mám na mysli fotografie, nákresy spojeneckých a nepřátelských bojových vehiklů a podobně. V bombastickém nášupu pokračují hrané filmečky, jimž už stěží mohu říkat renderované animace, neboť vypadají naprosto skutečně. Prokládání zmizelo, komprese se minimalizovala, takže občas máte pocit, a teď si fakt nevymýšlím, že se díváte na televizi. Herci se do svých rolí bravurně vžívají, každý z nich vykresluje svůj svébytných charakter, což činí jejich sledování ještě o fous přitažlivější. Jakožto muže mě v mžiku upoutala jedna členka speciálního komanda - Tanya, která ještě nikdy C&C: Red Alert 2nevypadala tak sexy :-). Další šok lze očekávat hned v první misi a je jedno, zda-li hrajete za Spojence či Sověty. V prvním případě bráníte New York, ve druhém pak dostanete rozkaz k zničení samotného Pentagonu! Narážím především na vyobrazení měst, jelikož snad opravdu s naprostou věrností kopíruje dané město. Když mluvím o městu, mám na mysli opravdové MĚSTO - barák vedle baráku, hřiště, parky, silnice, zaparkovaná auta. V tom všem zmatku projíždí za zběsilého houkání majáků metropolitní policie, která absolutně netuší, co se děje. Tak tohle jsem, přátelé, vážně nečekal.

Grafika a engine
S enginem si autoři tentokrát starosti příliš nedělali, jelikož použili ten z Tiberian Sun. Samozřejmě, neduhy jimiž trpěl Tiberian Sun se podařilo ve většině případů odstranit, též se razantně optimalizovalo, přesto se pár mušek vychytat nepodařilo. Například známý efekt zpomalení při větším počtu jednotek nadále zůstává, naštěstí v mnohem menší míře. Mimochodem, Westwood moc dobře ví, proč pro hru více hráčů (3-8) vyžaduje PII 450 MHz se 128 MB RAM. Dále zmizela možnost deformování terénu, na čemž si Tiberian Sun docela zakládal, ale ve hře mi to ani nepřišlo. K motorizovaným jednotkám bych dodal, že při jízdě nádherně kopírují terén a ještě lépe vypadá výbuch, kdy se jejich části rozletí do všech stran. Prostředí čítá pláně, tundry, zalesněné oblasti, zimní krajinu - vše v různých modifikacích. Budovám opět nelze nic vyčíst, zkrátka titěrně vymodelované, snad až na 2D charakter. Je to tak, Red Alert 2 se i po letech drží svého 2D zobrazení zuby nehty, ale i tak strčí do kapsy mnohé dnešní pseudo novátory. Osobně beru Red Alert 2 jako takové rozloučení s tímto rozhraním, neboť i Westwood usoudil, že přišel čas přijít s něčím novým. Dle přiložené bonusové animace na Emperor:C&C: Red Alert 2 Battle for Dune skromně odhaduji, že opět půjde o malou revoluci na poli tohoto žánru. Libovolné natáčení krajiny, přibližování, ohromní píseční červi, vše v 3D sexy kabátku... se těším moc.

Jednotky
Co do počtu jednotek a nových budov bych si měl zřejmě postesknout, neboť výsledek nezní příliš lichotivě. Ale neudělám to. Neudělám to z jednoho prostého důvodu - každá jednotka ve hře vyplňuje specifické pole funkcí, čili méně odlišných jednotek je lepší než větší počet podobných. Postesknu si snad akorát po širším záběru inovací, neboť spousta jednotek a budov, ačkoli jinak vypadají a jinak se jmenují, plní totožnou funkci jako v předchozích dílech. Tady to chtělo popustit uzdu fantazii, ale i tak ty příjemné novinky převálcují smutné zamyšlení nad tím, zda-li již pánům scénáristům nedošly nápady. Než se pustím do seznamování s těmi nejzajímavějšími kousky válečné mašinérie, doplním, že se zapracovalo i na povyšování vojáků, které Tiberian Sun dokonale degradoval. V Red Alert 2 konečně poznáte viditelný rozdíl mezi veteránem a zelenáčem. Povýšené jednotky se o poznání rychleji pohybují, též dosahují lepších výsledků v bojovém nasazení. Tedy alespoň mně se s grupou tanků, s níž jsem čistil okolí a získával zkušenosti, drtilo nepřátele čím dál tím lépe.

Spojenci
Síla spojenecké techniky tkví především ve využívání různých vychytávek než v hrubé síle, ostatně tak tomu bylo vždy. Nejobyčejnější pěšák dostal do vínku možnost opevnit se pytli, což sice znamená ztrátu mobility, avšak jeho palebná i obranná síla se viditelně zlepší. Členka speciálního komanda Tanya dokáže plavat a bez problémů potápět nepřátelské lodě, či se C&C: Red Alert 2nenápadně proplížit podél pobřeží a v srdci cizácké základny dokončit dílo zkázy. U inženýrů k mnoha změnám nedošlo, stále opravují poničené mosty, ovšem konečně již dokáží obsadit nepřátelskou budovu na první pokus a ne v houfu. Grizzly tank plní klasickou funkci nejobyčejnější palebné síly, vhodné do útoku i do obrany. Mirage tank disponuje speciální technologií, díky níž se nepřátelům jeví jako strom v krajině. Jeho výboje jsou vhodné prakticky proti jakýmkoli jednotkám, dobře se mu daří i proti budovám. Prism tank sice neoplývá kdovíjakou výdrží (nepřátelský tank ho pokoří na jedinou ránu), avšak pokud se úspěšně přiblíží k nepřátelské bázi, oponent může začít ronit slzy. Svými větvícími laserovými výboji dokáže během pár okamžiků srovnat půlku základny se zemí. Zklamalo mě akorát letectvo, které se omezuje pouze na parašutisty a jedno útočné letadlo. Osvěžující je, že vystřelené rakety konečně zanechávají čáru, jež s trochou vůle lze přirovnat ke kouřové stopě. Opravdové kouřové stopy musely být z Tiberian Sunu vynechány, jelikož je engine prostě neutáhl, zde se jich naštěstí v omezené míře dočkáme. Obranné věže mají spojenci tři - proti pěchotě, proti tankům a proti vzdušným jednotkám. Všechny plní svoji funkci skvěle, zvlášť ta druhá jmenovaná ve spojení s ostatními (stejného typu) vytváří zvlášť silné laserové výboje (aneb převlečený Tesla Coil). Z budov zaujme známý Chronosphere pro přesunutí libovolné jedné jednotky kamkoli na mapě a přístroj na ovládání počasí, díky němuž lze vyvolat bleskovou bouři (velmi zničující).

Sověti
I přestože jsou obě strany vybalancované tak akorát, víc mi sedli právě Sověti. Jejich síla je zničující, i když zdaleka ne tolik, jako v prvním díle. Jejich pěšáci se nedokáží opevňovat, což vynahrazuje vyšší počet lidských jednotek - C&C: Red Alert 2raketometčíci, tesla vojáci, Ivan atd. Klasickou výzbroj nemá cenu podrobně rozepisovat, za zmínku stojí především tank Apocalypse, který asi všichni dobře známe. Dva kanóny, po stranách rakety proti vzdušným otrapům, schopnost opravovat se... ano, ano, je to Mammoth! Tři tihle bráchové dokáží téměř bez škrábnutí zničit nájezd tuctu nepřátelských tanků, dokonce se mi osvědčili na obranu místo Tesla Coilů (silná obranná věž šlehající bleskové výboje). Tesla Coily doplňuje ještě věž proti pěchotě a letadlům. Letectvo čítá pouze jedinou bombardovací vzducholoď, poněkud lépe na tom je námořnictvo. Z novinek bych vyjmenoval chrono-kombajny (i u Spojenců), raketomet V3 (střílí hodně z dálky, ale protivzdušná obrana dokáže rakety sestřelovat), Drony (přifaří se k nepřátelské pojízdné jednotce a vyhodí ji do povětří) a atomovou elektrárnu (pozor ať vám ji nezničí). Narazíte také na staré známé budovy, třeba Iron Curtain, díky němuž se na několik sekund stanou vybrané jednotky nesmrtelné a samozřejmě raketové silo, z něhož na nepřítele odpálíte atomovou bombu.

Umělá inteligence
Četl jsem cosi o tom, že počítač analyzuje vaší úspěšnou strategii, poté ji vyhodnotí a použije proti vám. No... dejme tomu. Pravdou je, že když jsem napadl základnu počítače, jeho jednotky v druhé polovině základny na to vůbec nereagovaly. Tohle ode mě odkoukávat nemusel, já totiž nestíhal překlikávat myší :-), ale dost srandy. Tohle mi docela vadilo a vadí. Také se mi nelíbí, že jsem si (za Spojence) vytipoval místa, kudy počítač projíždí, a nasázel mu do cesty pár Mirage tanků (maskovací technologie). Bohužel, s tímhle se počítač vůbec nedokázal vyrovnat, jeho kolona kolem mě projížděla a nechávala to do sebe pražit, takže ke kýženému cíli - mé základně - nedojela ani čtvrtina. Dále počítač nezvládá další věc, a to povyšování jednotek. Má-li ve své skupině několik zelenáčů a veteránů a pošle je na vaší základnu, C&C: Red Alert 2skupina se rozdrobí, neboť AI vůbec nesynchronizuje jejich rozdílné rychlosti (právě díky té zkušenosti). Na druhou stranu hodně záleží na zvolené obtížnosti. Ta první, snadná, nestojí vůbec za řeč, jelikož počítač si staví akorát svoji základnu a téměř neposílá jednotky. Střední může dát občas zabrat, počítač vytrvale otravuje a zřídkakdy se snaží být mazaný. Ten pravý ráj začíná teprve s obtížností prozaicky nazvanou "brutal". Zde AI odhaluje veškerý svůj potenciál, dokonce VYUŽÍVÁ slabin ve vaší obraně. Pár příkladů. Stavíte základnu, opevňujete se proti vzdušnému a čelnímu útoku, proto nepřítel pošle do srdce vaší základny inženýry. Dobře, rozestavíte si po základně psy, kteří s nevítanými vetřelci rychle zatočí. A ejhle, už tu máte vzducholodě, proti kterým jste si zatím samozřejmě nepostavili žádnou obranu. Poučeni nezdary následně postavíte psy a protivzdušnou obranu, proto počítač přijede s loďstvem. Znovu o něco zkušenější postavíte psy po základně, protivzdušnou obranu a začínáte stavět loďstvo. Počítač tentokrát provede pouhý frontální útok, který jste vy samozřejmě zanedbali a začíná vám ničit základnu. Celkově tedy AI občas dělá blbosti, aby pak náhle překvapila svoji vychytralostí. Časem si samozřejmě najdete finty, lidského protihráče počítač ještě nenahradí, přesto tvrdím, že AI v Red Alert 2 je zatím nejlepší ze všech dílů v sérii.

Ano či ne?
Říká-li vám něco žánr strategií v reálném čase, tenhle kousek by vám rozhodně neměl chybět. Red Alert 2 překvapí především svoji užasnou atmosférou, která nechává ve stínu vše ostatní. A těch pár chybiček (či nedostatek inovací)? Čert je vem.

C&C: Red Alert 2
Výrobce: Westwood Studios
Distributor: EA
Minimální konfigurace: Pentium II 266 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium III 550 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Poutavě zpracovaná strategie v reálném čase.
Hodnocení: 86%

Autor:




Nejčtenější

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.