Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Caesar IV - císařův návrat

  2:00aktualizováno  3:08
Po dlouhých letech byla oprášena série z nejslavnějších. Caesar bavil již před více jak deseti lety a jak to tak vypadá, bude bavit i jeho čtvrtý díl v roce 2006. Má k tomu ty nejlepší předpoklady, které představujeme v našem preview.

Caesar IV Impressions Games před lety de facto ustanovili nový žánr nebo aspoň podžánr – historické budovatelské strategie. Prvním obyvatelem této veleoblíbené škatulky byl právě Caesar, jehož následoval druhý i třetí díl, přičemž pak se pozornost přesunula do jiných oblastí antiky a starověku. Egypt byl reprezentován skvělým titulem Pharaoh, jež je mnohými považován za nejlepší z celé rozsáhlé série a ostudu rozhodně neudělal ani Zeus. Nicméně vlastník studia, společnost Sierra, se dostala do problémů, a tak bylo studio Impressions Games již před časem uzavřeno, stejně jako zhasly naděje fanoušků na další skvělá pokračování. Bývalým zaměstnancům Impressions však nikdo naštěstí nezakázal tvořit, takže si bez větších problémů založili firmičku Tilted Mill a pustili se opět do toho, co mají nejradši a co jim jde nejlépe. Children of the Nile sice možná tak úplně nepřesvědčilo, ovšem o velmi nadprůměrnou hru šlo bezesporu. Nyní je na pořadu dne návrat legendy – Caesar se vrací ve velkém stylu!

Římští občané se budou inteligentně snažit naplnit své potřeby a tužby, včetně jídla, přístřešku, rekreace, peněž atd.

Jak je z ukázek a informací vidno, vzali si Tilted Mill z Children of the Nile toCaesar IV nejlepší možné ponaučení. Vyškrtli složitosti a vytáhli jeho největší přednost, inteligentní obyvatele, které včlenili do dobře známé struktury původních Caesarů. Římští občané se budou inteligentně snažit naplnit své potřeby a tužby, včetně jídla, přístřešku, rekreace, peněž atd. Lidičky budou přirazeni k určitým domovům, přičemž bude fungovat model tzv. „psychologického sousedství,“ kde by se k němu náležející obyvatelé měli cítit nejlépe a právě zde vyhledávat pomoc či prostředky ke splnění vlastních přání. To znamená, že se budou snažit řešit všechny situace ve svém okolí – na nákup půjdou jen několik bloků, ale když to bude skutečně potřeba, klidně prohospodaří i více času, aby si přišli na to, co opravdu potřebují. Samozřejmě bude zapotřebí se o své svěřence náležitě starat, především kultivováním města – stavbou nových silnic, chrámů, divadel nebo třeba kolosea.

Okolo vašich občánků se skutečně bude točit valná většina dění. Připravte se naCaesar IV jejich dělení na tradiční plebejce a patricije, mezi nimiž by tentokrát měla stanout ještě třetí, obchodní třída. Ať už bude ten který svěřenec v jakékoliv třídě, bude mít určen jistý model chování, dalo by se říci vlastní charakter, avšak v omezenější podobě, aby to šlo v takovém počtu vůbec stíhat. Rozdíly budou samozřejmě vnášet chaos do praktikované politiky, protože někdo chce to, jiný zase tamto a skloubení nelze vždy vyřešit všeobjímajícím kompromisem. Vývojáři se přímo vyžívají v šíři nabízených informací o každém obyvateli a ochotně předvádí na rodině pěstitele vína. Mohli jsme sledovat jejich každodenní rutinu spočívající v nakoupení hroznů, dodávky hliněných nádob od hrnčíře a prodej hotového vína na lokálním tržišti. Byla patrná i změna nálady členů rodiny, podle toho, jak si jich vážilo sousedství nebo když se jim zalíbily nové fontány a promenády, popřípadě monumenty či divadlo. Nálada naopak klesla ve chvíli, kdy jsme vystavěli jakousi starověkou obdobu továrny v jejich blízkosti.

Podle tvůrců se dočkáme i tradičních bitev, jež byly, díky obtížné ovladatelnosti a koordinaci, vždy jedním z nejslabších článků hry.

Caesar IV nabídne singleplayerovou kampaň, v níž budeme sledovat vzestup Caesar IV hráčovy rodiny od klasického římského klanu až po dobu, kdy budeme pevně třímat císařské otěže ve svých rukou. V těchto dobách zažijeme množství situací, které zaznamenala i pravá historie a budeme stavět města napříč celou římskou říší, ať už to bude na mrazivém severu, v mokré Británii nebo pouštním Egyptě. Každé prostředí bude mít pochopitelně svá specifika, jež bude nutno brát na zřetel. Podle tvůrců se dočkáme i tradičních bitev, jež byly, díky obtížné ovladatelnosti a koordinaci, vždy jedním z nejslabších článků hry. Nyní však o jejich podobě nebylo ještě rozhodnuto, což nám dává naději, že se konečně povedou.

Nevyhneme se ani vlivu rozsáhlého božstva, jehož panteon by měl být vystavěn přesně tak, jako v tehdejší skutečnosti. Mnohdy náladoví bůžci si žádají zakládání chrámu s jejich požehnáním a neradno si s nimi pohrávat, jelikož kdo se jednou ocitne v nepřízni bohů, bude mít cestu zaházenou překážkami. Grafická stránka hry se dočká zřejmě největšího rozdílu oproti třetímu dílu, jelikož se konečně dočká Caesar IV plnohodnotného 3D. Ačkoliv by grafika neměla být na absolutní špičce, aby fungovala i na slabších strojích, pořád se ještě můžeme těšit na pěkné efekty v čele s dynamickým střídáním dne a noci, změnou počasí a samozřejmě uvěřitelným vyjadřováním emocí na tvářích lidiček.

Ačkoliv by grafika neměla být na absolutní špičce, aby fungovala i na slabších strojích, pořád se ještě můžeme těšit na pěkné efekty v čele s dynamickým střídáním dne a noci, změnou počasí a samozřejmě uvěřitelným vyjadřováním emocí na tvářích lidiček.

Celkově vzato není důvod bát se o další Caesarovy osud, jelikož jsou v těch nejlepších možných rukou. Série byla skvěle hratelná už před těmi dlouhými léty, kdy vzniknul první díl a čas mu kupodivu na zábavnosti vůbec neubral. V základech samotného herního systému bychom větší změny hledali marně, autoři se zaměřili spíše na vypilování všemožných doplňků a přiblížit tak Caesara IV simulaci opravdové římské metropole. Po krachu Impressions Games je podobných titulů pohříchu málo, tudíž se vůbec nebojíme, že by čtvrtý díl Caesara neuspěl, ba právě naopak – čeká ho skvělá budoucnost.

Index očekávání: 90%

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

Další z rubriky

Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Hobo: Tough Life

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na...

Pouliční demonstrace jako zábava? Hrajeme Riot: Civil Unrest

RIOT - Civil Unrest

Originální realtimová strategie z prostředí pouličních protestů má veliký potenciál, bohužel však naráží na nepovedené...

OBRAZEM: Pirátská exkluzivita Sea of Thieves je těžké zklamání

Sea of Thieves

Rozlehlý oceán, hledání pokladů podle mapy, potápění či bitvy na moři. Zní to jako vzrušující zábava? Celkem ano. A...

Najdete na iDNES.cz