Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Caesar IV - císařův návrat

  2:00aktualizováno  3:08
Po dlouhých letech byla oprášena série z nejslavnějších. Caesar bavil již před více jak deseti lety a jak to tak vypadá, bude bavit i jeho čtvrtý díl v roce 2006. Má k tomu ty nejlepší předpoklady, které představujeme v našem preview.

Caesar IV Impressions Games před lety de facto ustanovili nový žánr nebo aspoň podžánr – historické budovatelské strategie. Prvním obyvatelem této veleoblíbené škatulky byl právě Caesar, jehož následoval druhý i třetí díl, přičemž pak se pozornost přesunula do jiných oblastí antiky a starověku. Egypt byl reprezentován skvělým titulem Pharaoh, jež je mnohými považován za nejlepší z celé rozsáhlé série a ostudu rozhodně neudělal ani Zeus. Nicméně vlastník studia, společnost Sierra, se dostala do problémů, a tak bylo studio Impressions Games již před časem uzavřeno, stejně jako zhasly naděje fanoušků na další skvělá pokračování. Bývalým zaměstnancům Impressions však nikdo naštěstí nezakázal tvořit, takže si bez větších problémů založili firmičku Tilted Mill a pustili se opět do toho, co mají nejradši a co jim jde nejlépe. Children of the Nile sice možná tak úplně nepřesvědčilo, ovšem o velmi nadprůměrnou hru šlo bezesporu. Nyní je na pořadu dne návrat legendy – Caesar se vrací ve velkém stylu!

Římští občané se budou inteligentně snažit naplnit své potřeby a tužby, včetně jídla, přístřešku, rekreace, peněž atd.

Jak je z ukázek a informací vidno, vzali si Tilted Mill z Children of the Nile toCaesar IV nejlepší možné ponaučení. Vyškrtli složitosti a vytáhli jeho největší přednost, inteligentní obyvatele, které včlenili do dobře známé struktury původních Caesarů. Římští občané se budou inteligentně snažit naplnit své potřeby a tužby, včetně jídla, přístřešku, rekreace, peněž atd. Lidičky budou přirazeni k určitým domovům, přičemž bude fungovat model tzv. „psychologického sousedství,“ kde by se k němu náležející obyvatelé měli cítit nejlépe a právě zde vyhledávat pomoc či prostředky ke splnění vlastních přání. To znamená, že se budou snažit řešit všechny situace ve svém okolí – na nákup půjdou jen několik bloků, ale když to bude skutečně potřeba, klidně prohospodaří i více času, aby si přišli na to, co opravdu potřebují. Samozřejmě bude zapotřebí se o své svěřence náležitě starat, především kultivováním města – stavbou nových silnic, chrámů, divadel nebo třeba kolosea.

Okolo vašich občánků se skutečně bude točit valná většina dění. Připravte se naCaesar IV jejich dělení na tradiční plebejce a patricije, mezi nimiž by tentokrát měla stanout ještě třetí, obchodní třída. Ať už bude ten který svěřenec v jakékoliv třídě, bude mít určen jistý model chování, dalo by se říci vlastní charakter, avšak v omezenější podobě, aby to šlo v takovém počtu vůbec stíhat. Rozdíly budou samozřejmě vnášet chaos do praktikované politiky, protože někdo chce to, jiný zase tamto a skloubení nelze vždy vyřešit všeobjímajícím kompromisem. Vývojáři se přímo vyžívají v šíři nabízených informací o každém obyvateli a ochotně předvádí na rodině pěstitele vína. Mohli jsme sledovat jejich každodenní rutinu spočívající v nakoupení hroznů, dodávky hliněných nádob od hrnčíře a prodej hotového vína na lokálním tržišti. Byla patrná i změna nálady členů rodiny, podle toho, jak si jich vážilo sousedství nebo když se jim zalíbily nové fontány a promenády, popřípadě monumenty či divadlo. Nálada naopak klesla ve chvíli, kdy jsme vystavěli jakousi starověkou obdobu továrny v jejich blízkosti.

Podle tvůrců se dočkáme i tradičních bitev, jež byly, díky obtížné ovladatelnosti a koordinaci, vždy jedním z nejslabších článků hry.

Caesar IV nabídne singleplayerovou kampaň, v níž budeme sledovat vzestup Caesar IV hráčovy rodiny od klasického římského klanu až po dobu, kdy budeme pevně třímat císařské otěže ve svých rukou. V těchto dobách zažijeme množství situací, které zaznamenala i pravá historie a budeme stavět města napříč celou římskou říší, ať už to bude na mrazivém severu, v mokré Británii nebo pouštním Egyptě. Každé prostředí bude mít pochopitelně svá specifika, jež bude nutno brát na zřetel. Podle tvůrců se dočkáme i tradičních bitev, jež byly, díky obtížné ovladatelnosti a koordinaci, vždy jedním z nejslabších článků hry. Nyní však o jejich podobě nebylo ještě rozhodnuto, což nám dává naději, že se konečně povedou.

Nevyhneme se ani vlivu rozsáhlého božstva, jehož panteon by měl být vystavěn přesně tak, jako v tehdejší skutečnosti. Mnohdy náladoví bůžci si žádají zakládání chrámu s jejich požehnáním a neradno si s nimi pohrávat, jelikož kdo se jednou ocitne v nepřízni bohů, bude mít cestu zaházenou překážkami. Grafická stránka hry se dočká zřejmě největšího rozdílu oproti třetímu dílu, jelikož se konečně dočká Caesar IV plnohodnotného 3D. Ačkoliv by grafika neměla být na absolutní špičce, aby fungovala i na slabších strojích, pořád se ještě můžeme těšit na pěkné efekty v čele s dynamickým střídáním dne a noci, změnou počasí a samozřejmě uvěřitelným vyjadřováním emocí na tvářích lidiček.

Ačkoliv by grafika neměla být na absolutní špičce, aby fungovala i na slabších strojích, pořád se ještě můžeme těšit na pěkné efekty v čele s dynamickým střídáním dne a noci, změnou počasí a samozřejmě uvěřitelným vyjadřováním emocí na tvářích lidiček.

Celkově vzato není důvod bát se o další Caesarovy osud, jelikož jsou v těch nejlepších možných rukou. Série byla skvěle hratelná už před těmi dlouhými léty, kdy vzniknul první díl a čas mu kupodivu na zábavnosti vůbec neubral. V základech samotného herního systému bychom větší změny hledali marně, autoři se zaměřili spíše na vypilování všemožných doplňků a přiblížit tak Caesara IV simulaci opravdové římské metropole. Po krachu Impressions Games je podobných titulů pohříchu málo, tudíž se vůbec nebojíme, že by čtvrtý díl Caesara neuspěl, ba právě naopak – čeká ho skvělá budoucnost.

Index očekávání: 90%

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

V Hitmanovi 2 můžete mlátit lidi chlazeným tuňákem po hlavě. První dojmy

Hitman 2

Po ukončení spolupráce mezi IO Interactive a vydavatelstvím Square Enix to se slavným plešatým zabijákem vypadalo...

The Surge 2 láká na ještě detailnější odsekávání končetin

The Surge 2

Líbilo se vám skvělé akční RPG The Surge z loňského roku? Příští rok dostanete pořádný nášup toho samého.

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz