Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

  12:00aktualizováno  13. dubna 12:34
Slavná povídka od mistra hororu H.P. Lovecrafta se konečně dočkala dalšího herního zpracování. Tentokrát jde o mix FPS, adventury a stealth akce. Jste připraveni se bát?

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth „Ve svém domě v R’lyehu ve snech čeká mrtvý Cthulhu.“

V literárním světě můžete polemizovat, o čem chcete. Jen nemůžete popřít jeden obrovský neoddiskutovatelný fakt. H.P. Lovecraft byl obrovská kapacita a jeho díla jsou dodnes schopná vyvolat u čtenářů všech věkových kategorií onen příslovečný mráz na zádech.

COC je sice hra viděná z pohledu první osoby, ale o klasickou FPS se rozhodně nejedná.

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth (dále jen COC) se snaží co nejvěrněji zachytit atmosféru slavných povídek tohoto kultovního spisovatele. Jako hlavní zdroj pro hru si přitom nevzali tvůrci pouze Volání Cthulhu, ale při vytváření herních kulis, příběhu a dalších nezbytných ingrediencí pro vytvoření díla hodného literární předlohy od H.P. Lovecrafta se nechali ovlivnit nejenom jím a pro svůj herní debut čerpali i z neméně kvalitních povídek Stíny nad Innsmouthem a Dagon.

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth Příběh COC se odehrává retrospektivně, po krátkém seznámení s Jackem Waltersem při sebevražedném pokusu se story přesouvá o několik let zpět, kdy se Jack poprvé setkal se zvrhlým kultem uctívajícím tajemného boha Cthulhu. Již po několika minutách hraní vám bude jasné, že hlavním tahákem COC je naprosto podmanivá atmosféra, která ve vás neustále vyvolává pocit nejistoty, neklidu a všudypřítomného nepopsatelného strachu z neznáma. Policejní zátah na šílený kult se stává okamžitým debaklem po postřelení několika příslušníků zákona, a Jack je tak náhle jedinou nadějí na vyřešení krizové situace. Po kradmém vplížení do zabarikádované budovy však zjišťuje, že k záchraně již mnoho nezbývá. Sebevražda posledního člena kultu uctívačů před Jackovým zrakem je ještě děsivější o zjištění, že samotný kruh ví o jeho osobě a nějakým nevysvětlitelným způsobem má on sám figurovat v jejich krvavém rituálu. Po bližším seznámením Jack, živící se jako soukromý detektiv, zjistí, že masivní obytná budova skrývá ještě děsivější podkroví, skrývající daleko větší hrůzu, než si kdykoliv dokázal představit.

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth „Není mrtvé, co navždy může žít a sama smrt smí o aeonech mřít.“

Prozrazovat více z příběhu COC by bylo kacířství a velká neúcta k vám, hráčům. Příběh je naprosto děsivý a neustále vás bude udržovat v napětí celou hru. Prozrazení jakékoliv další nuance by bylo absolutně fatální a připravilo by vás o řadu překvapení. Navíc chovám k H.P Lovecraftovi velký respekt a nechtěl bych zdeformovaným převyprávěním jakkoliv znehodnotit jeho dílo.

Z grafického hlediska je COC rozporuplný.

Bohužel se však nevyhnu popsání některých herních lokací, které budou čtenářům klasických hororů velmi povědomé. Již samotná první otevřenější lokace, přístavní město Innsmouth, vás ohromí svým temným zpracováním, hodným své předlohy. Dokonale mě ohromilo i ztvárnění místních obyvatel a jejich typického projevu. Již brzy pochopíte, že zde nejste vítáni a že místní jsou na slovo dosti skoupí. Líbilo se vám, jak vás šikanovaly totalitní vojenské jednotky v Half-Life 2? Počkejte, až se seznámíte s typickými Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth Innsmoutskými. Většina hlášek se nese v duchu „Nejsi tu vítán cizinče“ a potkáte-li osobu, vypadající na místní poměry až nápadně normálně, tak vězte, že zprvu kromě nesmyslných řečí o Dagonovi neuslyšíte zhola nic, jen výzvy k odchodu. Jakožto soukromé očko vyšetřující záhadnou smrt vám však nedá neméně záhadné město spát a brzy ponoříte nos do věcí natolik špinavých, že i předchozí zkušenost s krvelačným kultem bude vypadat jako procházka růžovou zahradou.

„Nyní odpočívají, ale jednoho dne, vzpomenou-li si, znovu povstanou, aby vzdali hold Velkému Cthulhu.“

Tvůrci zvolili pohled první osoby záměrně, aby se hráč ještě více ponořil do dění. Jack Walters je jako herní postava vybaven základními lidskými pohyby a nedělá mu problém skrčit se a prolézt i odpadní rourou či skákat přes propadliny. I když s tím skákáním to nebude až tak žhavé, zvláště pokud se pohybujete na nějakém vyvýšeném místě. Hlavní hrdina totiž trpí silnými a mnohdy i panickými závratěmi a střihnete-li si jen i letmý pohled do nějaké propasti, okamžitě se vám rozmlží obraz a budete Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth nuceni svoje skokanské ambice nakrátko krotit. Bohužel (nebo z pohledu hráče bohudík) nejsou závratě tím jediným, čím Jack trpí. Seznámení s kultem uctívajícím boha Cthulhu na něm zanechalo nemalý duševní šrám a občas se dostaví i halucinace, obvykle velmi krvavého rázu. Naštěstí u sebe hlavní hrdina nosí i injekci s morfiem, díky kterému se dostaví okamžitý efekt krátkodobé úlevy. Předávkování se však rovná jasné a rychlé smrti, takže budete nuceni užívání tohoto preparátu držet ve velmi dlouhých intervalech. Dalším velmi důležitým pomocníkem ve světě COC je neocenitelná zdravotní lékárnička. Jackovo zdraví symbolizuje model jeho vlastní postavy, která se vždy zobrazí po vyvolání menu. Poté můžete na jednotlivé rány aplikovat specifický medikament. Léčení jednotlivých ran přináší hře i taktický prvek při nedostatku léčiv. Použijete raději obvaz na střelnou ránu na ruce, díky které máte momentálně menší přesnost střelby, či si raději obvážete otevřenou zlomeninu na noze, díky které kulháte a nejste schopni běhu? Pokud však trpíte prudkým tepenným krvácením, tak vězte, že při brzkém neošetření velmi snadno vykrvácíte.

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth COC je sice hra viděná z pohledu první osoby, ale o klasickou FPS se rozhodně nejedná. Ne že by střelné zbraně nepřišly ke slovu, ale dobrou třetinu celé hry se vám o nich může tak leda zdát. O slovo se tak hlásí silný prvek stealth akce, na který je v několika momentech hry kladen více než velký důraz. Pomocí stlačení levé analogové páčky se přepnete do speciálního módu, díky kterému se vám zpomalí dech, pohybujete se pomaleji, můžete vykukovat za roh, a šance na spatření vaší osoby tak rapidně klesají, byť případné odhalení není v žádném případě stoprocentně vyloučeno. Nedílnou součástí hry jsou i hlavolamy či chcete-li puzzle. Některé jsou jednoduché a jejich vyřešení vám nebude dělat větší problém, ale mnohdy se nad řešením daného problému budete muset opravdu zamyslet. Zdržení tak při řešení hádanek není vyloučeno, ale veškeré hlavolamy mají svoje logické odůvodnění a na žádný vyložený „zásek“ jsem nenarazil, byť svojí šedou kůru mozkovou jsem chvílemi zaměstnával více, než je u hororového žánru obvyklé.

Call of Cthulhu jako herní série?

Shadow of the Comet a COC nejsou jedinými projekty ze světa Cthulhu Mythos. Ne všechny však spatřily světlo světa, malá rekapitulace tak přijde jistě vhod. COC: Tainted Legacy měl být první projekt pro stávající generaci konzolí, Byl určen exkluzivně pro PS2, ale díky nezájmu vydavatelů byl tento zajímavý projekt uložen k ledu, bohužel nadobro. COC: Dark Corners of the Earth měl být též určen pro PS2, ale díky údajné technické náročnosti nakonec spatřil světlo světa pouze pro Xbox a PC. Zajímavě vypadající projekt je i COC: Destiny’s End, rovněž určený pro Xbox a PC. Jedná se o působivě vypadající hororovou adventuru z pohledu třetí osoby a nezbývá než doufat, že ji nepotká stejný osud jako COC: TL. A na závěr jedna zpráva pro fanoušky. Úspěch Dark Corners of the Earth je natolik veliký, že bychom se měli dočkat koncem roku pokračování s podtitulem Beyond the Mountains of Madness. Také se tolik těšíte?

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth Když po více jak šesti hodinách čistého hraní narazíte na první střelnou zbraň, tak vás jistě přepadne záchvat euforie. Jak jsem již výše poznamenal, tak COC rozhodně není klasická FPS, a manipulace se zbraněmi tomu tudíž odpovídá. Budete-li střílet jednou rukou, tak je velmi pravděpodobné, že svůj cíl minete. Při úchytu zbraně obouruč a pohledu přes zaměřovací hledáček se však akurátnost výstřelu více jak zdvojnásobí, nemůžete ale běhat, takže si při střelbě všimnete dalšího taktického plusu. V souvislosti se střelbou se však dostáváme k dalšímu, ještě většímu plusu. Hra totiž neobsahuje žádný zaměřovací kříž a dokonce zde podobně jako v King Kongovi není přítomný ani viditelný HUD. To nemá za následek nic menšího, než další umocnění již tak husté atmosféry.

„Obklopovaly mne rozkládající se zdechliny zkažených ryb a další věci, které ani nelze popsat, jež vystupovaly z nechutně páchnoucího bahna té nekončící pláně.“

Klady a zápory

Plus Důstojné převedení díla H.P Lovecrafta
Plus Atmosféra s velkým A
Plus Povedený mix žánrů
Plus Absence HUDu, jo!
Plus Systém léčení

Mínus Technicky vypadá zastarale
Mínus Pár nepříjemných bugů

Z grafického hlediska je COC rozporuplný. Na jednu stranu je z technického hlediska grafická stránka hry zastaralá a nelze popřít viditelný PC nádech. Na druhou je však vizuálně působivá, plná odpudivých detailů a neuvěřitelně stylová. V tomto ohledu bych se dovolil COC přirovnat k Eternal Darkness: Sanity’s Requiem pro GC. Bohužel jsem při hraní narazil na pár ojedinělých bugů, jako např. zasekávání NPC o předměty. Naštěstí se však i přes tyto problémy dá hra bez větších problémů dohrát, ale i tak považuji přítomnost bugů za zklamání. Hudební doprovod i zvuky jsou jako celá hra nesmírně atmosferické a díky podpoře zvukového formátu Dolby Digitel 5.1 si můžete užít veškerou tu hrůzu, kterou nabízí i na vlastní uši. Celkově se jedná o důstojné převedení klasických povídek H.P. Lovecrafta do herní podoby. Žádný hráč, ať literární verze znalý či neznalý, by si neměl nechat tuto hru ujít. Na závěr se sluší poznamenat jen jednu věc. „Ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhtahn“. Znalci jistě budou vědět, o čem je řeč :-).

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
Výrobce/Vydavatel Headfirst Productions/2K Games
Platforma Xbox
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: HDD
Verdikt: Důstojné převedení povídek H.P Lovecrafta do herní podoby, plné dokonalé hratelnosti, okořeněné perfektní hororovou atmosférou.
Hodnocení: 85% (info)



Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Pět nadějně vypadajících komiksových her, z nichž se vyklubaly propadáky

Superman: The New Superman Adventures

Doufalo se v hodně, dostali jsme málo. Připomínáme pět komiksových videoher, které to projely na plné čáře.

Další z rubriky

World War 3 ukázala, jak nemá vypadat předběžný přístup

World War 3

Ambiciózní střílečka se nebojí postavit se Call of Duty, ale autory čeká ještě spousta práce. V současnosti je obtížné...

RECENZE: Astro Bot: Rescue Mission je jedna z nejlepších her pro VR

Astro Bot: Rescue Mission

Povedených her pro virtuální realitu je méně, než by si hráči, vývojáři i vydavatelé přáli. Kdo je všechny zachrání?

Pět nadějně vypadajících komiksových her, z nichž se vyklubaly propadáky

Superman: The New Superman Adventures

Doufalo se v hodně, dostali jsme málo. Připomínáme pět komiksových videoher, které to projely na plné čáře.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz