RECENZE: Továrna na peníze Call of Duty je mnohem lepší než loni

• 1
Call of Duty patří mezi komerčně nejúspěšnější značky v herním průmyslu. Její díly vydělávají často více než nejúspěšnější filmy. Aktuální díl Advanced Warfare vychází z reálného předobrazu soukromých armád. Je lepší než loňský díl, přesto v mnohém zůstává v zajetých kolejích. Trefou do černého je multiplayer.
80

Call of Duty: Advanced Warfare

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Sledgehammer Games

• Vylepšená grafika a zvukové efekty
  • Širší úrovně v kampani
  • Kevin Spacey, Ilona a filmečky
  • Hra více hráčů je trefou do černého
  • Předvídatelný příběh plný logických děr
  • Slabší soundtrack
  • Kooperace byla v minulosti série lepší

Ačkoliv Call of Duty: Advanced Warfare je již jedenáctým regulérním dílem slavné série, hra vzbuzovala zájem i ze strany těch, které tato značka již dlouho neoslovuje. Nový vývojářský tým Sledgehammer Games se v minulosti podílel pouze na dílu Modern Warfare 3.

Na jejich první samostatné hře pracovali tvůrci tři roky místo dvou, jak tomu dosud u značky Call of Duty bývalo zvykem. Výsledkem je hra s výrazným audiovizuálním posunem a zcela novým příběhem zasazeným do poloviny 21. století.

Vojenská supervelmoc k pronajmutí

Vůbec poprvé v sérii hrajete v roli jediné postavy, Jacka Mitchella, jehož ve hře ztvárnil populární dabér počítačových her Troy Baker (The Last of Us, Shadow of Mordor, Bioshock: Infinite nebo letošní Infamous). Severní Korea útočí na jižního rivala a úkolem jednotky amerických spojenců je ubránit Soul. To se povede pouze za cenu značných ztrát a samotný Mitchell při tom přichází o ruku.

Call of Duty: Advanced Warfare (PlayStation 4)

Následně jste osloveni soukromou vojenskou organizací Atlas, či spíše jejím majitelem Jonathanem Ironsem, kterého ve hře perfektně zahrál Kevin Spacey (House of Cards, Americká krása). Mitchell dostává protézu a je naverbován do služeb Atlasu. Nepřítel číslo jedna? Teroristická skupina KVA.

Na papíře to zní slibně. Ústředním motivem hry je dosud poměrně málo prozkoumaná tematika vzestupu soukromých žoldáckých armád a jejich činnosti v konfliktech po světě. Samotný Irons v podání Kevina Spaceyho je vynikající a vřele doporučuji poslechnout si všechny jeho proslovy v menu hry pod položkou Intel. Děj hry je však bohužel převážně přehlídkou ohraných klišé s řadou nelogičností v příliš předvídatelném příběhu. Ten korunuje závěr, u nějž nezbývá než schovat hlavu do dlaní (facepalm? - pozn. redakce).

Hra vás podobně jako její předchůdci bere na cestu kolem světa. Bojovat budete kromě Koreje v Nigérii, Detroitu, San Francisku, Antarktidě, Bulharsku, na řeckém ostrově Santorini a v dalších lokalitách. Rozmanitost prostředí je fajn, nicméně se nemohu ubránit pocitu, že by značce prospělo, kdyby trochu v tomto ohledu ubrala. Válka v Koreji je odbyta jedinou misí stejně jako temná dystopie s tíživou atmosférou okupace v Atlasem „ochraňovaném“ Detroitu.

Řeknete, že tak to v Call of Duty prostě chodí, a hra je díky tomu různorodá. Ale  různá prostředí a rozdílné aktivity lze napasovat i do rámce „skromnějšího“ konfliktu. Příběhu plnému logických děr by to jistě pomohlo a výběru postav zrovna tak. Ty si v AW taky zrovna na první pohled nezamilujete a působí spíše jako nové verze těch z předešlých dílů. Profíci za všech okolností s nulovou hloubkou.

Výjimku představuje vaše parťačka Ilona. Ženská postava po vašem boku je určitě plusem a něčím, k čemu se série odhodlala dosud jen ve třetím dílu. Co se postav týče, neodpustím si ještě jednu poznámku. Mitchell je během plnění misí opět němý a opět to příběhu a věrohodnosti jeho charakteru nikterak nepomáhá. Zlaté Black Ops.

Rozpory v audiovizuálním zpracování

Nejnápadnější rozdíl oproti předchozím dílům tkví v případě AW v grafice kampaně. Hra vypadá lépe než loňští Ghosts, byť na posun v (ne)zničitelnosti prostředí á la Battlefield můžete zapomenout. Stejně tak jsem alespoň při hraní na Playstation 4 zaznamenal nepříjemné doskakování objektů. Na druhou stranu míra detailů je celkově vyšší, výbuchy a exploze realističtější. Výsledný dojem vyzdvihuje i zrcadlení, lepší práce se světlem a další jednotlivosti.

Samostatnou kapitolou jsou modely postav. Ve hře je posun oproti předchozím dílům sice také znát, ale stále je co vylepšovat. Dech vám postavy vyrazí až ve filmových sekvencích. Něco takového jste opravdu ještě neviděli. Především Kevin Spacey působí jako živý, ale neplatí to jen o něm. Míra detailů je natolik zarážející, že kdyby nebylo pár lehce slabších modelů a přece jen počítačem modelovaného prostředí, nikdo by mi nevymluvil, že se dívám na živé herce v klasickém filmu. Filmečky jsou zkrátka hodně povedené, jen je škoda, že jich není více.

Někdy jste mezi misemi totiž po hříchu odkázáni na staré známé mapy a digitální prezentace známé především z dílů série Modern Warfare. Kupodivu se grafika proti Ghosts příliš nezměnila ve hře více hráčů.

Výrazný posun však zaznamenáte na poli zvuku. Nejde jen o zvuk zbraní, který kvalitou poněkud kolísá, spíše mám na mysli realistické zvuky křupání skla a haraburdí pod vašima nohama, mocné výbuchy, nárazy při automobilových honičkách, padající helikoptéry a všemožné další situace, jež důkladně promasírují váš sluch.

Zklamáním pro mě byl naopak hudební doprovod, byť se o něj postaral autor soundtracků Metal Gear Solid 4 a původního Modern Warfare Harry Gregson-Williams. Hudbu jsem za celou dobu hraní zaregistroval jen párkrát a v řadě dramatických situací (pravda, jiné situace v CoD hrách nejsou) bylo ticho jako v kostele.

Koridorová střílečka? Ne tak docela

Dohrání kampaně mi trvalo asi šest hodin, během nichž se dostavovaly velmi rozporuplné pocity. Je nepochybné, že Advanced Warfare se nejvíce inspiruje u předminulého dílu Black Ops 2. Potěší tak především větší šířka některých úrovní.

Kdo důkladně prolezl příběhovou složkou minulých dílů, ten ví, že CoD není tak docela koridorovým střílením s postupem po jediné možné trase, ale že při vší té akci nabízí lehce alternativní postupy vpřed. AW to dělá nápadněji než kdy předtím.

Bojiště jsou širší, členitější a poskytují více volnosti. To má za následek i to, že sem tam na vás budou pálit protivníci ze všech stran a vy si nebudete jistí, kdo je nepřítel a kdo bratr ve zbrani. V těchto situacích oceníte nový granát pro detekci nepřátel, jež na čas identifikuje i protivníky schované za překážkami. Můžete díky tomu i „obdivovat“ slaboučkou umělou inteligenci nepřátel. I AW je spíše procházkou po virtuální střelnici než bojem se skutečnými jednotkami protivníka.

Nových předmětů je ve hře spousta, byť některé si premiéru odbyly již ve zmíněných Black Ops: magnetické rukavice na lezení, dočasná neviditelnost, vystřelovací hák jako z Batmana či granáty automaticky vyhledávající protivníky. To si zkombinujte s klasickou hratelností CoD, kdy kromě klasického střílení tu bojujete ve stíhačce, tam zase ovládáte futuristický tank, prcháte na vznášedlové motorce, řítíte se dálnicí v obrněném autě a tak dále. Ono je to vlastně skvělé, pokud jste však se sérií nějaký čas, už to tolik nezaujme.

Za počty zabití a nalezené sběratelské předměty si může hráč navíc vylepšovat některé schopnosti a inventář, jako tomu bývá ve hrách na hrdiny. Bohužel zrovna exoskelet, jenž vám ve hře propůjčuje řadu schopností a futuristických hraček, si před misí vybrat nemůžete. To aby té volnosti nebylo zase příliš. Je to rozhodně škoda, mnohdy jsem postrádal především možnost dvojitého výskoku.

Bez kooperace to nejde

Call of Duty kromě klasické kampaně a hry více hráčů nabízí i režim kooperace. Hry od Treyarchu tak proslavili mimo jiné zombíci, Modern Warfare režim Spec Ops a Ghosts kromě zbytečných Squads zaujal mimozemským Extinction.

Zde Advanced Warfare poněkud ztrácí. Hráč má k dispozici pouze režim Exo Survival, jenž se na první pohled tváří jako Survival mód z dílu Modern Warfare 3. Hrajete na mapách ze hry více hráčů a vaším úkolem je ubránit se hordám stále agresivnějších nepřátel. Jak kosíte protivníky, získáváte body, za něž si vylepšujete schopnosti a zbraně, nakupujete scorestreakové odměny známé ze hry více hráčů a to vše, dokud celý váš tým nezemře.

Další názor

Na rozdíl od MW3 zde však můžete hrát až ve čtyřech hráčích a vybíráte si ze tří možných typů vojáka. Každý se liší schopnostmi, dostupnými zbraněmi, výbavou i odměnami. Po pár kolech navíc přichází kolo speciální, kdy je třeba například ubránit určitý bod nebo posbírat v časovém limitu psí známky. Podaří-li se vám to, dostanete odměnu. Pokud neuspějte, jste nějak penalizováni.

Mapu tak mohou například zamořit kulomety, které se vás pokusí zlikvidovat, ale trestů je více. Zásadním rozdílem proti režimu z MW3 je také obtížnost a důraz na kooperaci. Stručně řečeno: hrajte na vlastní triko a dlouho nevydržíte. To dosud stále dost hráčů evidentně nechápe a moje zkušenost s kooperací v Advanced Warfare spočívala do velké míry v tom, že jsem naháněl ostatní hráče, jen abych byl poblíž, až to schytají oni, nebo já.

Jako u každé kooperace i zde tedy záleží na tom, s kým hrajte. Regulérní mód se zombíky by měl přijít až se samostatně vydaným obsahem. Dosud se tito populární nepřátelé vyskytují v AW jen v podobě jedné vlny protivníků.

Hra více hráčů: rychle a zběsile

Klasický multiplayer je samozřejmě zpět a stane se pravděpodobně předmětem sporů i mezi dlouhodobými příznivci značky. Návaznost na Black Ops 2 spíše než na Ghosts je i zde evidentní. Scorestreaky slaví návrat oproti pointstreakům a jednotlivým balíčkům odměn a mapy jsou spíše menší až středně velké, ale navíc s řadou vychytávek.

Jedna mapa tak například zpřístupní dříve uzavřenou oblast, jinde vás „překvapí“ vlna tsunami. Podobná proměnlivost map je nyní ve hrách populární a vítaná. Autorům se naštěstí povedlo odstranit ze hry příliš silné, frustrující odměny z BO2 a zaměřit se spíše na boj klasických zbraní, které má hráč přímo v rukou.

Tvůrci avizovali, že největší změnou v hraní je váš exoskelet, jenž vám propůjčuje speciální vlastnosti. Můžete se z běhu sklouznout a pálit (bylo již v Ghosts), náhle uskakovat do stran, provádět dvojité skoky s následným boostem vpřed či provést střemhlavý útok ze vzduchu na nic netušícího nepřítele. Jde o skvělé oživení známé hratelnosti a mapy jsou této změně náležitě uzpůsobeny.

Není těžké si spočítat, co větší mobilita a menší mapy v praxi znamenají. Ano, na pořadu dne je především neustávající akce a žádný oddech. Ve hře jste stále vidět. Pokud nemáte speciální schopnost, používání vaší posílené mobility se nepříteli ukazuje na radaru. To společně se zařízením na detekci výstřelů z tlumiče a dalších prostředků, jak odhalit nepřítele na tak malých mapách, vede k šílenému tempu.

Nikdy nejste v bezpečí a často je vaše vítězství v přestřelce následováno střelou do zad od dalšího protivníka. To platí dvojnásob v režimech zaměřených na plnění úkolů, neboť koncentrujete-li se na pozici vlajky nebo dobývaného území, je velmi těžké vnímat zároveň polohu nepřátel a ještě si k tomu neustále hlídat záda. Snad právě proto zůstává klasický Team Deathmatch volbou pro nejvíce hráčů. Ačkoliv tedy může hra zpočátku odradit, ono se najednou začne dařit a pocit z vyřízení více protivníků se podobá drogovému opojení.

U hry vás drží spousta věcí: honba za scorestreaky, odemykáním dalších věcí, neustávající přísun odměn, oznámení o pokoření dalších milníků a hlavně experimentování s výbavou a módy. Call of Duty nebyl nikdy v tomto ohledu zábavnější.

Herní režimy v AW obohacuje navrátilec z dob World at War, nyní pojmenovaný Momentum, v němž je na pořadu dne přetlačovaná o vlajky. Druhým novým módem je Uplink, což je futuristická verze amerického fotbalu, kde je úkolem dopravit satelit do „branky“ soupeře. Kdo se satelitu zmocní, nemůže střílet, může však přátelsky přihrát satelit nepříteli. Vtip je samozřejmě v tom, že ho tím okamžitě odzbrojí. Oba módy jsou zajímavé, avšak platí pro ně to, co jsem naznačil výše: průměrný hráč má jepičí život.

Z dalších módů jmenujme alespoň návrat Hardpointu (BO2), Search and Rescue (Ghosts) plus staré známé jako Capture the Flag, Domination, Search and Destroy, Kill Confirmed a samozřejmě Team Deathmatch. Na výběr je i playlist s vypnutými schopnostmi exoskeletu. Je však otázkou, kolik lidí ho bude za pár měsíců ještě hrát.

Honba za předměty jako v Borderlands a záplava možností

Ale nejvíce se mi na AW líbí  loot systém – předměty, které získáváte vytrvalým hraním hry více hráčů. Ty mají nejen zvláštní kamufláže, ale i specifické vlastnosti. Získat můžete i různé kusy oblečení či balíček se scorestreakovou odměnou. Je to skvělý způsob, jak hráče přikovat ke hře a nalákat ho k experimentování s různými třídami zbraní ve smyslu „když už jsem to dostal, proč z toho něco nevytřískat.“

Z Black Ops 2 se vrací i možnost utvořit si vlastní logo či hraní ligy, kde bojujete proti podobně zdatným soupeřům. Možnosti výběru módů jsou v tomto režimu omezené, aby se počet hráčů pokud možno nerozprostíral, což je při jejich celkovému úbytku jedině dobře. Sympatická je i možnost vyzkoušet si veškerou výzbroj v menu během čekání na další hru bez žádné nahrávací obrazovky. Nebo si můžete prohlížet modely a výzbroj ostatních hráčů.

AW vám nejenže dá možnost upravit si vzhled vojáka a jeho logo, zajímavou možností je vyhrát si i se scoresteakovými odměnami. Těch je na první pohled málo, lze je však zásadně upravovat. S každou další úpravou však vzroste jejich cena. Některé scorestreaky lze nově používat také týmově. Odměny lze ze své výbavy rovněž zcela vyřadit a nastřádané body investovat do zbraní, výbavy a nově také schopností exoskeletu. Ty představují velmi krátkodobé bonusy jako dočasnou neviditelnost, léčení či můj oblíbený štít, jímž lze odrážet střely překvapeného protivníka.

Call of Duty: Advanced Warfare je lepším dílem než Ghosts, nejde však o nový začátek pro sérii. Kampaň zaujme spíše nové hráče, zkušenější budou mít i přes pár vítaných novinek pocit déja vu. Režim kooperace může být sice zábava, zůstává však za svými namačkanějšími bratříčky v sérii pozadu. Hra více hráčů je ovšem trefou do černého a představuje nejvyváženější poměr velikosti map, síly scorestreaků a flexibility zbraní, výzbroje a schopností vůbec. Uvidíme, s čím přijde ambiciózní Treyarch příští rok.

Síťová hra:

80 %

61 %