Call of Duty - dojmy

  12:00aktualizováno  8. září 8:28
Válka, která změnila svět a titul, jenž se snaží pojmout její dění zase trochu jinak než dosavadní herní produkce – Call of Duty, nová 3D akce s fantastickou filmovou atmosférou. Jak se nám líbí a co nás nepotěšilo?

Jiný styl?
Call of Duty Válka, která změnila svět a titul, jenž se snaží pojmout její dění zase trochu jinak než dosavadní herní produkce – Call of Duty. Nebudeme hrát pouze za Američany, nabízejí se totiž i Britové a Rusové, vše zasazené do skutečných historických událostí. Tou podstatnou a vítanou změnou však prošlo vlastní jádro hry, poněvadž nešéfujeme žádnému elitnímu týmu vojáků, kteří plní speciální úkoly, ale stáváme se (samozřejmě pouze do jisté míry) tím jedním z mnoha, jenž sám o sobě válku nevyhraje, ale postupuje vpřed s ostatními. Další důležitý aspekt Call of Duty představuje filmové pojetí celého titulu, reálné lokality, zbraně, zvuky – vše se podřizuje rychlému tempu, vše pro co nejvíce intenzivní zážitek. Stále však mějme na paměti jednu podstatnou věc – Call of Duty se nechystá pouze na PC, ale i na PS2, X-Box a GameCube, což ve většině případů předurčuje i akčnější styl hry. A demoverze to jenom potvrzuje. Call of Duty skutečně není a nikdy neměla být realistickou hrou; jde však o akci, která nabízí zase o něco jinačí zážitek, než všechny předchozí válečné FPS.

Call of Duty

První dojmy
Na začátku si zvolíme obtížnost, jež dosti předurčí styl hry – na zelenáče hráč nezemře, ani pokud si sám hodí 3 granáty pod nohy, na veterána je jakákoliv nesmyslná akce, třeba přímý útok na kulometné hnízdo, trestána smrtí. Spolu s několika vojáky útočíme na německé pozice, tj. kulometné hnízdo a vojáky v dobrých pozicích v baráku. Můžeme / musíme se krčit, plazit, schovávat se za překážky, třeba mrtvou krávu, kolem vybuchují dopadající střely, zemina vylétává do vzduchu, na obloze vidíme letadlový výsadek, první spojenci padají k zemi mrtví, zalehnuté uši od výbuchu, rozklížený neostrý obraz, už je to v pořádku, výbuch, zamířit... celá plejáda vizuálních vjemů, kterou je hráč okamžitě zahlcen, aniž by se stačil rozkoukat.

O zbraních a umírání
Ze zbraní můžeme střílet dvojím způsobem – buď normálně, nebo s mířením přes pažbu (obdobně jako ve Vietcongu). Při normální střelbě nejsme tolik přesní, míříme opravdu jen na hrubo; s mířením sice Call of Duty zaměřujeme přes mušku, ale zase se skoro nehneme. Hodí se oboje. Zbraně samozřejmě lze sbírat i po padlých nepřátelích, každopádně díky limitu si nemůžeme brát všechno, co nalezneme. Interaktivní zůstávají i kulometná hnízda po nepřátelích, stačí stisknout příslušnou klávesu – jmenujme si například závěr mise v demoverzi, zde se takováto akce přímo nabízí. Autoři si dost vyhráli i s umíracími sekvencemi vojáků, které by jim leckterý kompars z Hollywoodských akčních trháků mohl tiše závidět. Posmrtný masakr nehybné mrtvoly však zůstává morbidním hráčům zapovězen.

Kde se ti vojáci, kde se jen berou?
Jak již bylo řečeno, pohybujeme se se skupinou vojáků, kteří se automaticky průběžně doplňují, což sice příliš nerealistické není, ale během bitevní vřavy si téhle berličky těžko všimneme. Spolubojovníci toho mohou dost vykonat za samotného hráče, ale nikdy neudělají všechno – mise je rozkouskovaná na okamžiky a místa, kde na hráče jednoduše čekají až on udělá první krok. Pro udržení atmosféry se tak například v polorozbořeném baráku za zdí budou stále Call of Duty objevovat nacisté, dokud hráč neudělá první krok. Taktika jak hru hrát se odvíjí od obtížnosti, na zelenáče si opravdu hrajeme na likvidátora, na vyšší obtížnost už vyniká design úrovně, kdy si lze před samotnou ztečí odněkud zboku částečně vyčistit oblast.

Další postřehy
Dobrým dojmem působí chování vojáků a to především vizuálně, poněvadž se ukrývají za překážky, plíží se podél zdí, kooperují a nedělají zvrácenosti proti logice. Díky tomu, že hráč coby voják zosobňuje pouze jednoho z mnoha mi nijak nechybí příkazy a pokud se nad stylem hry zamyslíme, byly by vesměs zbytečné. Vojáci prostě mají svoje místa, kde na hráče čekají a jakýkoliv jiný vzorec chování se neslučuje s tím, co autoři zamýšleli. Nepřátelé ovládání počítačem si počínají vesměs slušně, s jednou výhradou – dobrý pohyb, ale špatná priorita střelby na cíl. Na lehčí obtížnosti se tak klidně staneme svědkem toho, že nepřítel (stojím krok od něj) do vás střelí, nabije, vystřelí si z okna po někom jiném a teprve potom vystřelí znova po vás. Sebevrah. Grafické zpracování nevypadá, díky tomu, že se pořád kolem něco děje a díky spoustě objektů, vůbec špatně, teprve zastavíme-li se na chvilku a důkladně se porozhlédneme, zjistíme, že bez toho všeho pozlátka jde o nadprůměrnou, ale ne nejšpičkovější záležitost (hra běží na silně modifikovaném engine Quake 3). Otázkou zatím zůstává, jaká bude hra více hráčů a další prvky – tak či onak, pokud se sháníte po atmosférické 3D akci z druhé světové, Call of Duty (homepage) zřejmě nezklame.

Index očekávání: 9/10
Autor:

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Zákazník neuspěl s vrácením Falloutu 76, tak alespoň zdemoloval obchod

Fallout 76 – Official Live Action Trailer

Některým lidem se Fallout 76 nelíbí tak moc, že kvůli tomu sáhnou k výtržnostem. Zákazník v pobočce obchodu se hrami...

Manželé musí zaplatit 274 milionů korun za pirátění klasik od Nintenda

Prezentace zábavního parku Nintendo World

Američtí manželé byli za provozování dvou internetových stránek s herními klasikami firmy Nintendo odsouzeni k obrovské...

Další z rubriky

Kultovní značka na rozcestí. Vše, co víme o chystaném Falloutu 76

Fallout 76

Oznámení Falloutu 76 nepřineslo takové nadšení, jaké si asi Bethesda představovala. Jde jen o snahu naskočit za každou...

Zahráli jsme si Assassin's Creed Odyssey, letošní díl je celkem ukecaný

Assassin’s Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey se hraje podobně jako loňský Origins ze starověkého Egypta, téma starověkého Řecka a prostředí...

Life is Strange 2 ukázal nové hlavní hrdiny, ale jinak zůstává stejný

Life is Strange 2

Vývojáři z Dontnod na Gamescomu konečně ukázali první záběry z chystaného pokračování vynikajícího seriálu Life is...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz