Call of Duty: Modern Warfare 3

Call of Duty: Modern Warfare 3 | foto: Activision

Jiný pohled na moderní Call of Duty. Zaostřeno na vývoj hry více hráčů

  • 2
Když v roce 2007 studio Infinity Ward vypustilo do světa původní Call of Duty: Modern Warfare (dále jen COD: MW), zaznamenalo se svým poměrně odvážným počinem ohromný úspěch.

Ten nespočíval pouze v posunu od tematiky druhé světové války do tehdy neokoukaného prostředí moderních konfliktů. Modern Warfare představilo vedle příběhové části i pekelně návykovou hru více hráčů, která se od té doby stala inspirací nejen pro budoucí hry série, ale také pro velké množství akčních her zcela odlišných značek.

Sérii COD se od té doby každým rokem předhazuje nízká míra inovace. Zdání však klame: značka za posledních sedm let prošla přece jen znatelným vývojem a původní MW pro ni představuje pouze hluboko zakořeněné jádro, na nějž se postupně nabalovala celá řada převážně vítaných novinek a rozšíření. Shrňme si teď ty, jež v Call of Duty zapustily trvalé kořeny a bez nichž si fanoušci dnes nedokážou hru představit.

Kooperativní hraní

World at War (2008)

Call of Duty: World at War (PC)

Kooperace v COD titulech má řadu podob. Treyarch (World at War, Black Ops 1-2) nabídl hráči kromě ojedinělé možnosti ve World at War hrát kampaň ve více lidech především skvělou kooperativní složku se zombiemi.

Infinity Ward (MW1-3, Ghosts) ve druhém dílu Modern Warfare představili na kooperaci zaměřený Spec Ops mód se speciálně navrženými scénáři. V Ghosts jej sice nahradili slabým módem Squads, zato však představili také mnohem zajímavější Extinction. V něm hráči bojují proti mimozemské invazi. S čím přijdou letos Sledgehammer Games (Advanced Warfare) se v době psaní tohoto článku zatím nevědělo.

Call of Duty: Ghosts

Největší publicity se bezesporu dostává zombie módu přítomném ve hrách od Treyarchu. V principu je to klasický horde mód: jeden až čtyři hráči bojují proti vlnám stále nebezpečnějších zombíků. Jak je tomu v sérii zvykem, zombie mód časem rostl a v době svého posledního zjevení v Black Ops 2 jej dokonce řada hráčů vnímala jako hlavní tahák hry. Nabízel ulítlý příběh, postavy a nepřátele, speciální zbraně a zajímavé prostředí jako Měsíc, mytickou Shangri-La, Divoký západ nebo zákopy první světové války.

Hratelné postavy byly kapitolou samou pro sebe: v prvních Black Ops tak například hráč ovládal prezidenty Kennedyho a Nixona, ministra McNamaru nebo Fidela Castra, v jednom z rozšiřujících balíčků pak Sarah Michelle Gellarovou (Buffy), Dannyho Treja (Machete) či Roberta Englunda (Freddy Krueger z Noční můry v Elm Street).

Spec Ops mód byl v Modern Warfare 2 ještě v plenkách a nešlo jej hrát jinak než s kamarádem. V Modern Warfare 3 již disponoval plným matchmakingem a dokonce obsahoval dvě složky: Survival a Mission. Survival byl klasický horde mód tentokrát s obyčejnými nepřáteli, kdy se 1-2 hráči bránili proti vlnám nepřátel – řadovým vojákům a psům, helikoptérám, chemickým specialistům, sebevražedným atentátníkům či obávaným příslušníkům těžce obrněných jednotek (juggernaulti).

Při obraně jste získávali body, postupovali na další úrovně, a mohli si tak odemknout nové zbraně, posily či killstreakové odměny z klasické hry více hráčů. Vše se odehrávalo na mapách z multiplayeru. Mission mód sestával ze speciálních scénářů designovaných přímo pro kooperaci. Příkladem může být mise, kdy jeden hráč plnil na zemi určitý úkol, zatímco druhý jej ze vzduchu palbou kryl před jednotkami nepřátel.

Už při vydání MW3 šlo o velmi solidních a přitom velmi rozmanitých 16 misí, které ještě přibývaly postupně během roku v rámci placených rozšíření. Důraz na kooperaci byl přitom proveden vskutku bravurně. Body získané hraním misí se přitom přenášely do Survival módu.

Loňský díl Ghosts do módu Squads sice rovněž obsáhl horde mód, šlo však bohužel o jeho nejlepší složku. Zbytek plnil prakticky funkci obměny klasických multiplayerových klání s tím, že místo proti živým hráčům jste hráli proti počítačem řízené jednotce nepřítele. Jednotku jste vybrali buď vy, nebo ji sestavil protihráč. Mimozemský Extinction (1-4 hráči) byl mnohem zajímavější, docenili jej však pouze majitelé obsahu vydaného během letošního roku.

Původní epizoda šla dohrát za chvíli a představovala pouhý úvod do samostatného příběhu. Ten byl výrazně odlišný od toho, co by hráč od COD čekal, a nabídl řadu zajímavých nepřátel, scénářů a prostředí. V Ghosts 2 (pravděpodobně 2016) na něj snad bude kladen větší důraz již při vydání.

Výběr vlastních killstreaků

Modern Warfare 2 (2009)

Málokdo si ještě vzpomene, že v původním MW hráč získával tzv. killstreaky (odměny za počet zabitých v řadě bez toho, že by někdo sprovodil ze světa jeho) po 3, 5 a 7 úspěšných zářezech. Po třech zabitích získal UAV odkrývající polohu nepřítele, po pěti možnost přivolat si vzdušný úder na určitou část mapy, po sedmi na nějaký čas propůjčila svoje služby počítačem ovládaná helikoptéra.

Call of Duty: Modern Warfare 2

V následujícím World at War od Treyarchu toto schéma víceméně zůstalo. UAV nahradilo totožně pracující průzkumné letadlo, vzdušný úder artilerie a helikoptéru smečka vycvičených německých ovčáků. Od MW2 si však hráč mohl poprvé vybrat z celé řady postupně odemykaných odměn, které se lišily "cenou", tedy po kolika zabitích se hráči zpřístupnily.

Výběr byl již tehdy velmi bohatý: od rušičky radaru přes stíhačku Harrier, bombardér AC-130, stacionární kulomet až po kontroverzní atomovou bombu, jež hru ukončila.

Letošní Advanced Warfare chystá další posun na tomto poli, kdy si hráč bude moci jednotlivé odměny ještě dále upravovat. Například stacionární kulomet půjde vylepšit či zdvihnout a přenášet jako klasická zbraň, bude ovšem pro hráče "dražší". S upravitelnými killstreaky udělal COD krok k bohatší rozmanitosti a většímu důrazu na taktiku, neboť dal hráči možnost vybrat si takové odměny, jež se nejlépe hodí pro určitý herní mód.

Killstreak, pointstreak, scorestreak

Modern Warfare 3 (2011) a Black Ops 2 (2012)

U killstreaků ještě zůstaňme, neboť zde došlo ještě k jednomu významnému posunu. Prvním krokem bylo přejmenování killstreaků na pointsreaky v Modern Warfare 3 (2011). Infinity Ward si tehdy uvědomili, že když poprvé přišli s nápadem killstreaků, napasovali toto odměňování pouze na logiku deatchmatche. Výsledkem bohužel bylo, že v průběhu hraní kteréhokoliv jiného módu řada hráčů kašlala na zabírání vlajek či pokládání bomb a cíleně vyhledávala své protivníky (což bohužel platí do jisté míry stále, a to i v jiných hrách než COD).

Aby fanouškům poskytli větší motivaci pro důsledné hraní módů, rozhodli se IW odměňovat bodem směrem k odměně nejen zabití protivníka, ale například položení bomby, zabrání vlajky a další činnosti. Hráč, který často umíral, měl navíc možnost vybrat si balíček odměn, jenž se nerestartoval po jeho smrti a byl více cílený na podporu týmu.

Třetí balíček fungoval stejně jako klasický "restartovací" a odměny spočívaly v percích (volitelné schopnosti vaší postavy), které vám postupně naskakovaly. Hrát s kompletní herní sadou odemčenou sakumprásk po osmi, či sedmi získaných bodech byla skvělá zábava. Členění na tři balíčky odměn ignoroval následující COD: Black Ops 2 od Treyarchu, IW se k nim nicméně vrátili v Ghosts.

Call of Duty: Black Ops 2

Absence balíčků v Black Ops 2 sice leckoho nepotěšila, "pointstreakový" zlepšovák však Treyarch ještě výrazně vylepšil, když pointstreaky přetavil na ještě citlivější scorestreaky. Scorestreak využíval hodnoty získávané prakticky za jakoukoliv činnost ve hře, přičemž nejvíce ohodnocená byla samozřejmě ta mající největší vliv na vítězství v daném módu.

Dobrou ilustrací může být hráč, který strávil většinu hry obranou stanoviště a pomocí štítu zachytával střely protivníka. V Modern Warfare 3 takový obránce tímto způsobem neměl šanci získat pointstreak. V Black Ops 2 jej však naskakující skóre zásobilo slušnou dávkou bodů, které se mu hromadily směrem k další odměně. Systém scorestreaků (bude i v Advanced Warfare) byl mnohem účelnější, lépe odměňoval hráče s nejrůznějším stylem, a je proto s podivem, že se Infinity Ward v Ghosts vrátili ke svým pointstreakům.

Kosmetické úpravy vzhledu, emblémy, theater mód

Black Ops (2010) a Ghosts (2013)

Co díl Ghosts minulý rok podstatně prohloubil a Advanced Warfare slibuje výrazně překonat, začalo v prvních Black Ops s možností vybrat si obličejové kamufláže vaší postavy. V Ghosts jste si navíc mohli kromě uniformy, obličejů a dalších jednotlivostí poprvé vybrat možnost hrát také za ženskou postavu.

Call of Duty: Ghosts

Black Ops ve své době přišly i s chytlavou možností vytvořit si pomocí kombinace různých tvarů vlastní emblém. Potom, co tato možnost po hříchu zcela chyběla u MW3, slavila plný návrat v BO2 a Ghosts, zde pouze pro emblémy klanů. Možnost tvorby vlastního emblému se mezitím rozšířila i do ostatních her jako Uncharted 3 nebo Battlefield 4.

Třetí novinkou, která nemá vliv na samotné hraní, představuje theater mód. Možnost vytvářet a editovat si vlastní filmečky ze hry více hráčů byla další z výdobytků prvních Black Ops. Ten se mezi hráči těšil ohromné popularitě a dal impuls ke zrodu nepřeberného množství více či méně povedených fanouškovských videí. Od té doby chyběl pouze v Ghosts a nebude bohužel ani v AW.

Interaktivní mapy

Black Ops (2010)

Call of Duty Black Ops

Další příklad, kdy si Ghosts tak trochu přivlastnil něco, co už v sérii (byť v omezené míře) existovalo, představují tzv. interaktivní mapy. V Ghosts šlo například o možnost odpálit výtah, benzinovou stanici, nebo přivolat vzdušnou podporu, která mapu bombardováním výrazně proměnila. Jakákoliv interaktivita byla sice mapám v MW3 zcela cizí, série Black Ops však pár kousků obsahovala, a to již ve své první inkarnaci. Tam jste například mohli otevírat a zavírat dveře (Stockpile, Radiation) vedoucí ke strategickým bodům na mapách, na mapě Berlin Wall zase neopatrného hráče postřílely automatické kulomety.

Call of Duty: Black Ops 2

V Black Ops 2 si zase hráči vzpomenou na Hydro, kde jim hrozilo dopředu oznámené spláchnutí přívalem vody. V Advanced Warfare budou rovněž mapy interaktivní a nabídnou řadu vychytávek. Nejde o novinku nějak COD-exkluzivní (opět například Battlefied 4 a Uncharted 3). Ačkoliv vypadají na papíře a videích interaktivní prvky dobře, jejich volba a aplikace je v on-line akcích poměrně složitá. Musí být na jednu stranu fér a dobře čitelné, zároveň však také takticky použitelné, jinak hráči budou jejich existenci ignorovat.

Kill Confirmed

Modern Warfare 3 (2011)

Kill Confirmed se stal přesně tím, o co se snaží tvůrci on-line akcí napříč herními žánry: přesvědčil výraznou část hráčů přestat na chvíli s nekonečným hraním oblíbených módů (v COD jsou to Team Deathmatch a Domination) a zaujal je novým typem hry. Kill Confirmed se na první pohled od Team Deatchmatche moc neliší. Na rozdíl od něj však tým skóruje, nikoliv pokud zabijete protihráče, ale teprve poté, co seberete jeho psí známku. Obecně KC dovoloval nashromáždit hráčům více bodů, a méně zkušeným díky tomu poskytl snazší přístup k jednotlivým odměnám. Skýtal však i velkou porci exkluzivní zábavy při těsných bitkách a závodech o jednotlivé známky. Kill Confirmed v sérii podle všeho už zůstane.

Zrod Season Passu a Call of Duty: Elite

spuštěno společně s Modern Warfare 3 (2011)

Málokdo si uvědomuje, že Modern Warfare 3 odstartovalo, či alespoň výrazně popularizovalo dva trendy herního průmyslu. Ty spolu v případě COD velmi úzce souvisely. Call of Duty: Elite fungující pod dohledem Beachhead Studios měla být on-line službou zaměřenou na vše, co se kolem COD točilo.

Kromě podrobného monitoringu statistik nebo možnosti on-line úpravy výzbroje vašich vojáků nabízela i placenou část, která kromě zpřístupněných videí a dalších prémiových služeb poskytovala práva na všechna v budoucnu vydaná rozšíření pro Modern Warfare 3. Navíc jste se k nim dostali dříve než ti, kteří předplatné neměli.

Call of Duty Elite

Služba se však především v počátcích potýkala s obludnou řadou technických potíží a jednoduše nedokázala dostát svým ambicím. Ghosts již službu Elite nepodporoval, neboť autoři přišli s vlastní COD aplikací. Elite byla posléze v tichosti uzavřena.

Možnost předplacení si budoucího obsahu se od té doby rozrostla do všech stran, stejně jako velmi časté on-line aplikace, prostřednictvím kterých je hráč v kontaktu s oblíbenou hrou klidně i prostřednictvím tabletu nebo mobilního telefonu. Tyto aplikace a weby často nabízejí právě sledování statistik a podporu všemožného soutěžení. Nejznámější je kromě současné verze COD aplikace známý Battlelog pro sérii Battlefield, v Elite se však inspirovali například také správci ResidentEvil.net.

Pick 10

Black Ops 2 (2012)

Pick 10 se stal zásadní změnou v tom, jak funguje tvorba postavy v COD. Do té doby platilo, že si každý hráč zvolil hlavní a sekundární zbraň, útočné a taktické vybavení, navolil killstreaky, tři perky (bonusové vlastnosti postavy) a šlo se na věc. Pick 10 dal hráči deset bodů, které mohl investovat téměř podle libosti. Vyvážení všemu dodaly tzv. "divoké karty" které sice stály drahocenný bod, nicméně dovolily hráči lehce ohnout pravidla a zvolit si třeba dva perky v jedné kategorii.

Hráč, kterého nelákala určitá skupinu perků, ji tak mohl zcela ignorovat a uspořený bod vložit například do granátu navíc. Systém dovoloval disponovat i šesticí perků během celé hry či hrát se zbraní, na níž jste si připevnili tři různá vylepšení místo klasických dvou. Pick 10 inspiroval Ghosts s jejich systémem Pick 12 a bude jej následovat i Advanced Warfare s Pick 13.

Výčet novinek a vylepšení, které se COD od původního MW ještě dostalo, tím samozřejmě nekončí. Série se rozrostla o celou řadu poměrně chytlavých módů, které se nevyskytují v každém dílu (namátkou Capture the Flag, Demolition, Gun Game, Hardpoint a další). Oproti původnímu MW se navíc neporovnatelně rozrostl arzenál zbraní a možnosti, jak si je dále upravovat. Samostatnou skupinu představují nové pohyby jako skok do lehu (Black Ops 1-2) či vyklánění, plynulé přeskakování přes překážky a sklouznutí během palby (Ghosts).

Call of Duty: Advanced Warfare

Co všechno hodlá přinést Advanced Warfare si můžete přečíst v našem preview. V roce 2015 nás čeká nový díl od Treyarchu, který se výraznějších změn rozhodně nebojí. Je navíc dost možné, že splní přání řady fanoušků a vrátí hru do druhé světové války.

Activision totiž může mít s COD v plánu  mít tři linie slavné značky. Jedna bude cílit na futuristické prostředí, druhá na víceméně moderní válečnictví ve fantasmagorickém konfliktu a třetí se bude vracet ke kořenům. Druhá světová válka již dlouho není běžným jevem na našich obrazovkách a bylo by velmi zajímavé sledovat, jak se vývoj v COD promítne do původního, historicko-válečného tématu hry.


Témata: Call of Duty