Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Car Tycoon - kterak vzniká automobilka

  12:00aktualizováno  22. ledna 10:47
Od dob legendární strategie Transport Tycoon vyšlo mnoho nejrůznějších budovatelských strategií, ve kterých se vyrábělo a stavělo už všelicos. Ovšem hru, v níž budete šéfovat jedné automobilce a v níž se přenesete do světa obrovských peněz, nablýskaných limuzín a silných motorů, jsme tady ještě neměli.

Car Tycoon Období herního sucha nastává během roku dvakrát. Poprvé v parných letních měsících, kdy jsou všichni na dovolených u vody, a proto se nikomu nechce vysedávat u počítače. Toho jsou si vědomi i vývojáři a vydání svých her proto odkládají. Druhé období herní sucha je právě teď v lednu a částečně se přehoupne i do února. Je to tím, že všechny áčkové tituly herní společnosti vydaly před Vánocemi doufajíc, že právě jejich hra se objeví pod vánočním stromkem v mnoha rodinách. A tak na nás v lednu číhají vesměs průměrné hry. Jednou z nich je budovatelská strategie Car Tycoon.

Car Tycoon je další z mnoha tycoonovských strategií, v nichž člověk něco staví či vyrábí a dostává za to od virtuálního lidu peníze. Car Tycoon, jak už ostatně napovídá název, vás zavede do světa obrovských peněz, nablýskaných limuzín a silných motorů. Vy, jakožto ředitel automobilové společnosti, budete navrhovat auta a poté je prodávat, ničit konkurenci nekalými praktikami a starat se, aby právě vaše značka aut byla na silnicích vidět co nejvíce. Asi nikoho nepřekvapí, že Car Tycoon k nám přichází z Německa, ze země, jež je automobilovým průmyslem známá na celém světě. Hlavní myšlenka Car Tycoonu je přímo skvělá, v žádné jiné hře se nic podobného neobjevilo, leč její konkrétní zpracování dělá z Car Tycoonu špatnou hru.

Car Tycoon Car Tycoon obsahuje celkem dvacet misí rozdělených podle časových úseků. První mise se odehrávají někdy na počátku padesátých let, poslední v současnosti; až splníte zadaný úkol (prodat tolik a tolik aut, mít na kontě tolik a tolik peněz atp.), postoupíte do další mise a tím se zároveň přesunete do dalšího období. Splněné mise si je možno zahrát pozdějí jenom tak, bez jakéhokoliv omezení.

Na začátku každé mise máte jednu továrnu a jeden autosalón. Na mapě se rozkládá hned několik měst (obvykle dvě až tři) a vaše impérium se do nich postupně rozrůstá. Po silnicích jezdí šedá, stará auta, která v průběhu měsíců a let nahrazují prodané vozy v barvách automobilek, z nichž pocházejí. Prvým krokem k bohatství je výroba nějakého auta. Ta začíná v továrně jeho navržením. Automobily jsou rozděleny do několika kategorií (malá, nákladní, limuzíny, sportovní atd.). Navrhování aut je velmi jednoduché, dá se říct, že i trochu odbyté. Vyberete tvar auta (tím i jeho typ), motor, podvozek a interiér. Toť vše. Každý z těchto „dílů“ má dva tři parametry, se kterými se ale není třeba moc zabývat, protože o všem rozhoduje jakási kompatibilita – například do auta A se hodí nějaký motor více než do auta B. Až je vůz kompletní, začne jeho výroba. Hotové fáro následně odjede do autosalónu a tam se začne prodávat. O prodejnosti rozhodují dva faktory – jak je auto drahé a nakolik jsou všechny jeho součásti kompatibilní. Člověk by se rád vrtal v detailech a zabýval se maličkostmi, ale autoři Car Tycoon systém výroby, prodeje a celé hry udělali téměř primitivní.

To už se Car Tycoon mohl rovnou odehrát sám – člověk jenom vynalezne co nekompatibilnější součásti auta, zadá výrobu a peníze se jen hrnou. Je absolutně jedno, jaký je to typ auta, protože všechny se prodávají stejně dobře a ve stejném počtu – prostě něco vyrobíte, půl roku se to bude dobře prodávat a potom na trh uvedete zase nový model. Prodej aut můžete zvýšit reklamou, jež ovšem zas až tak účinná není. Mnohem lepší je zničit konkurenci nejrůznějšími špióny, kteří mohou pro vás získávat informace a sabotovat například výrobu v továrně druhé automobilky. A to je vše. Brzy vás proto Car Tycoon přestane bavit (tedy jestli vůbec začne), neboť je všechno jaksi stereotypní, nudné a všechny scénáře jsou naprosto stejné. Car Tycoon by možná uspěl jako freewarovka, ovšem na plnohodnotnou hru nemá, protože se pořád opakuje a neobsahuje nic, co by vás u něj udrželo déle než jeden den. I když jedno zpestření by tady bylo – sledování, kolik nedodělků a nelogičností Car Tycoon obsahuje.

Tak třeba taková obyčejná kolonka Options se v Car Tycoonu scvrknula na minimum, lépe řečeno ona ani ve hře není. Nikdo se vás neptá, na jakou obtížnost byste rádi hráli nebo kolik oponentů ve hře bude. Nikdo se vás neptá, jaké rozlišení byste si rádi nastavili a jak Car Tycoon chcete mít hlasitou hudbu a zvuky. Vše je nastavené už dopředu a vy nemáte možnost nic změnit. Nejen nastavení, ale i všechno ostatní je takové podivné. Během hry nemáte absolutní přehled o svých úspěších na trhu. Zatímco Transport Tycoon obsahoval nejrůznější přehledné grafy a tabulky, Car Tycoon má jenom okleštěné a totálně chaotické cosi, coby mělo připomínat ukazatele prodejnosti, pohybu bankovního konta a úspěchů či neúspěchů společnosti.

Ekonomická stránka hry a detailnost i realističnost výroby aut je na bodu mrazu. Auta se de facto liší jenom typem a kompatibilitou jednotlivých dílů. Jak už bylo řečeno, člověk by se rád nimral v maličkostech, ale autoři hru naprosto zjednodušili. Například motory se odlišují jenom v několika málo parametrech a je úplně jedno, že do sportovního auta nacpete například dieselový motor. Důležitá je totiž ona kompatibilita, kterou si autoři vycucali z prstů. Bylo by mnohem lepší a mnohem zábavnější, kdyby si člověk mohl vybrat třeba mezi manuální nebo automatickou převodovkou, klimatizací, palubním počítačem, počtem airbagů a dalšími podobnými věcmi a všechno dohromady by určilo, jak se auto bude prodávat. Nicméně například pojem výbava v Car Tycoonu vůbec není a místo ní si můžete vybírat pouze mezi různými interiéry, které se liší jenom tím, jestli jsou sportovní, či luxusní. Zákonitosti prodeje, byť ty neobyčejnější (což pro hry bohatě stačí, přece nikdo nechce hrát Car Tycoon ultra složitou a ultra realistickou budovatelskou strategii), autoři vůbec nezvládli a měli by se jít učit ke Chrisu Sawyerovi, duchovnímu otci her Transport Tycoon a Rollercoaster Tycoon, jak se dělá dobrá budovatelská strategie.

Ani po technické stránce Car Tycoon příliš nevyniká. Grafika je sama o sobě hezká: města překypují detaily, například u silnic jsou parkovací místa, města jsou propojena dálnicemi; automobily se taky povedly, ovšem je zde jedno velké ale. Ať už se budete pohybovat v padesátých, nebo devadesátých letech, baráčky a města vypadají úplně stejně (zlatý Transport Tycoon, že?) a v roce 2000 po silnici klidně jezdí modely aut z let padesátých. Dalším neduhem je nemožnost nastavení rozlišení a grafických detailů. Třešničkou na zkaženém dortu je obrovská nestabilita hry, kvůli níž budete muset klidně i třikrát za hodinu zmáčknou reset, protože Car Tycoon neustále padá a tuhne. Druhou třešničkou je otřesné ovládání, ale raději už přejdeme k závěru.

Car Tycoon je typická hra posledních měsíců – není vůbec dodělaná. Hlavní myšlenka je dobrá, ale všechno ve hře je jen takové řekněme načaté a nedodělané. Kdyby si autoři dali práci a na Car Tycoonu ještě mákli, byl by výsledek mnohem lepší. Takhle to je jen podprůměr.

Car Tycoon
Výrobce: Vectorcom
Vydavatel: Fishtank Interactive
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: www.cartycoon-online.de
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 1,5 GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 350 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Učebnicový a zároveň odstrašující příklad nedodělané hry.
Hodnocení 30%

Autor:




Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.