Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spoluautor střílečky DOOM lituje nástupu nové generace konzolí

  12:47aktualizováno  12:47
Ačkoliv jeho hry mnohdy vyžadovaly nejmodernější stroje, dnes takového přístupu lituje. Řeč je o programátorovi Johnu Carmackovi, který spoluzaložil společnost id Software. Dnes je technologickým ředitelem ve firmě Oculus VR, která vyrábí helmy pro virtuální realitu.

Programátor John Carmack je spoluautorem herních klasik jako Doom, Wolfenstien a Quake.

Carmack se k situaci spojené s vydáním nových konzolí vyjádřil v rozhovoru pro časopis Wired. Upozorňuje, že vydávání her s vysokými nároky ignoruje řadu lidí se starší grafickou kartou. A takový trend prý pokračuje i s vydáním nových konzolí. Tedy u zařízení Xbox One a PlayStation 4.

"Ještě dnes s tím trochu bojuju," přiznává Carmack. "S minulou generací konzolí šlo dělat ještě tolik věcí. Xbox 360 a PlayStation 3 jsou daleko od vyčerpání vývojářských možností. Ale celý svět se přesune k další generaci a výkonným PC a různým dalším věcem," říká programátor.

Jeho stávající pohled však může být ovlivněn prací na helmě Oculus Rift pro virtuální realitu. Ta totiž vyžaduje veliký počet snímků za sekundu, a nejnovější hry s ní tak zatím využívat nelze. Upozornil na to například hardwarový inženýr Michael Abrash ze společnosti Valve (čtěte více o problémech virtuální reality).

"Ještě jsem částečně rozčílený. Když plně pochopíte předchozí generaci, musíte to odložit a surfovat na přílivové technologické vlně, která se neustále pohybuje. To je něco, s čím bojujeme u každé generace," vysvětluje Carmack svůj postoj.

Problém neustálé hardwarové inovace prý spočívá i v dopadu na herní vývoj. Hry se stávají robustnější, a tvůrčí cykly se tak prodlužují.

"Nejhorším aspektem pokračující rychlosti herního vývoje jsou delší a delší období mezi vydáním her. Pokud bych se mohl vrátit zpět v čase a jednu věc v id Software změnit, bylo by to častější vydávání titulů," tvrdí Carmack.

Programátor dnes jinak vnímá i klasický přístup jeho bývalé společnosti id Sofware, který zněl: Bude to, až to bude. "Odvolávám to. Už si nemyslím, že je to vhodný způsob, jak vytvářet hry. Jak vám utíkají roky, na čase záleží. Pokud je to hotové, až je to hotové, když to zabere měsíc či dva, je to v pořádku. Ale pokud je to rok či dva, měli byste vytvářet jinou hru."

Carmack ostatně odhalení Doomu 4 sliboval již v roce 2010. Oficiální materiály ze hry však dodnes nejsou přístupné a Carmack letos v listopadu id Software opustil. Letošní informace navíc naznačují, že studio id Software vývoj Doomu restartovalo. Kvalita prý neodpovídala jeho standardům (čtěte více).

"Objevit podstatu Doomu s jeho dvacetiletou historií je mnohem těžší, než si můžete myslet," řekl k tomu Carmack.

Obrázky z vývoje Doom 4

V roce 2012 se na internetu objevila sada obrázků, která údajně byla z vývoje Doomu 4 (podívejte se). Ředitel designu Matthew Hopper tehdy napsal: "S tím, co v Doomu 4 uvidíte, tyto obrázky nemají nic společného." Pokud však projekt byl již po restartu, mohly pocházet z dřívější verze.

Autor:


Témata: DOOM, Wolfenstein

Nejčtenější

Popularita hry Fortnite se vymkla z kloubů, ale je vůbec zasloužená?

Fortnite

Fortnite dnes válcuje svět a minimálně z doslechu ji zná snad úplně každý. Co je však na něm tak výjimečného oproti...

World of Warcraft se zase vrací k bojům mezi Aliancí a Hordou. První dojmy

World of Warcraft: Battle for Azeroth

V pořadí již sedmá expanze on-line hry na hrdiny World of Warcraft sice vyjde až v létě, ale my jsme už pár hodin v...



Mají uživatelské recenze nějakou váhu? Studie ukázala, jak lidé hodnotí

Review bombing hry Dota 2

Čtyřčlenný tým výzkumníků analyzoval, jakým způsobem hodnotí lidé hry v nejpopulárnějším digitálním obchodě Steam....

Zpátky do Černobylu. S.T.A.L.K.E.R. 2 se vrací do výroby

STALKER

Ukrajinské studio GSC Game World zcela nečekaně oznámilo, že opět pracuje na dříve zrušeném pokračování kultovního...

KVÍZ: Orientujete se v letošních hrách? Zkuste je poznat podle obrázku

Kingdom Come: Deliverance

Sledujete aktuální herní scénu? Tak schválně: otestujte se v našem kvízu, v němž musíte na základě obrázků poznat hry,...

Další z rubriky

Absence kampaně v Call of Duty je logický krok, dohrává je málokdo

Call of Duty: Black Ops 4

Že v letošním dílu populární střílečky Call of Duty bude chybět klasický příběhový mód pro jednoho hráče, se nám sice...

Šest karet v Hearthstone brzy oslabí. Které z nich to budou?

Hearthstone: The Witchwood

Poslední expanze karetní hry Hearthstone je venku více než měsíc, což je tak akorát, aby tvůrci nahromadili dostatečné...

Nově oznámené tahové strategie potěší milovníky historie i sci-fi

Imperator: Rome

Švédské vydavatelství Paradox Interactive během uplynulého víkendu pořádalo akci PDXCON, během které došlo k řadě...



Najdete na iDNES.cz