Spoluautor střílečky DOOM lituje nástupu nové generace konzolí

  12:47aktualizováno  12:47
Ačkoliv jeho hry mnohdy vyžadovaly nejmodernější stroje, dnes takového přístupu lituje. Řeč je o programátorovi Johnu Carmackovi, který spoluzaložil společnost id Software. Dnes je technologickým ředitelem ve firmě Oculus VR, která vyrábí helmy pro virtuální realitu.

Programátor John Carmack je spoluautorem herních klasik jako Doom, Wolfenstien a Quake.

Carmack se k situaci spojené s vydáním nových konzolí vyjádřil v rozhovoru pro časopis Wired. Upozorňuje, že vydávání her s vysokými nároky ignoruje řadu lidí se starší grafickou kartou. A takový trend prý pokračuje i s vydáním nových konzolí. Tedy u zařízení Xbox One a PlayStation 4.

"Ještě dnes s tím trochu bojuju," přiznává Carmack. "S minulou generací konzolí šlo dělat ještě tolik věcí. Xbox 360 a PlayStation 3 jsou daleko od vyčerpání vývojářských možností. Ale celý svět se přesune k další generaci a výkonným PC a různým dalším věcem," říká programátor.

Jeho stávající pohled však může být ovlivněn prací na helmě Oculus Rift pro virtuální realitu. Ta totiž vyžaduje veliký počet snímků za sekundu, a nejnovější hry s ní tak zatím využívat nelze. Upozornil na to například hardwarový inženýr Michael Abrash ze společnosti Valve (čtěte více o problémech virtuální reality).

"Ještě jsem částečně rozčílený. Když plně pochopíte předchozí generaci, musíte to odložit a surfovat na přílivové technologické vlně, která se neustále pohybuje. To je něco, s čím bojujeme u každé generace," vysvětluje Carmack svůj postoj.

Problém neustálé hardwarové inovace prý spočívá i v dopadu na herní vývoj. Hry se stávají robustnější, a tvůrčí cykly se tak prodlužují.

"Nejhorším aspektem pokračující rychlosti herního vývoje jsou delší a delší období mezi vydáním her. Pokud bych se mohl vrátit zpět v čase a jednu věc v id Software změnit, bylo by to častější vydávání titulů," tvrdí Carmack.

Programátor dnes jinak vnímá i klasický přístup jeho bývalé společnosti id Sofware, který zněl: Bude to, až to bude. "Odvolávám to. Už si nemyslím, že je to vhodný způsob, jak vytvářet hry. Jak vám utíkají roky, na čase záleží. Pokud je to hotové, až je to hotové, když to zabere měsíc či dva, je to v pořádku. Ale pokud je to rok či dva, měli byste vytvářet jinou hru."

Carmack ostatně odhalení Doomu 4 sliboval již v roce 2010. Oficiální materiály ze hry však dodnes nejsou přístupné a Carmack letos v listopadu id Software opustil. Letošní informace navíc naznačují, že studio id Software vývoj Doomu restartovalo. Kvalita prý neodpovídala jeho standardům (čtěte více).

"Objevit podstatu Doomu s jeho dvacetiletou historií je mnohem těžší, než si můžete myslet," řekl k tomu Carmack.

Obrázky z vývoje Doom 4

V roce 2012 se na internetu objevila sada obrázků, která údajně byla z vývoje Doomu 4 (podívejte se). Ředitel designu Matthew Hopper tehdy napsal: "S tím, co v Doomu 4 uvidíte, tyto obrázky nemají nic společného." Pokud však projekt byl již po restartu, mohly pocházet z dřívější verze.

Autor:
Témata: DOOM, Wolfenstein

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Dal pěstí feministce v Red Dead Redemption 2, YouTube mu odstavil kanál

Red Dead Redemption 2 - hlavní hrdina mlátí aktivistku

Youtuber vystupující pod přezdívkou Shirrako zveřejnil video, v němž ve hře Red Dead Redemption 2 dá ránu pěsti...

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

PRVNÍ DOJMY: Svět Falloutu 76 je obrovský a detailní, ale vládne mu nuda

Fallout 76

Prvních několik hodin ve světě nového Falloutu nás příliš nepřesvědčilo. Rozlehlý svět není zaplněný adekvátním obsahem...

World of Warcraft Classic je trip pro nostalgiky. První dojmy

World of Warcraft Classic

Návštěvníci akce Blizzcon, ale i majitelé virtuální vstupenky, si vyzkoušeli, jak se hrál World of Warcraft v době...

Další z rubriky

Prokletý Crackdown 3 vyjde v únoru, známe hardwarové nároky

Crackdown 3

Několikrát odložená exkluzivita od Microsoftu se konečně blíží k vydání. Kromě Xboxu nakonec vyjde i na PC a její...

Expert sváděl vinu za masakr na neexistující hru, tak mu ji lidé vytvořili

DOKA 2 KISHKI EDITION

Ruský expert Filipp Gross-Dněprov po nedávném masakru v kerčské škole prohlásil, že pachatel byl zapáleným hráčem...

Microsoft koupil dvě studia specializující se na hardcore RPG

Fallout: New Vegas

Nezávislá studia Obsidian a inXile už budou hry vydávat pod patronací Microsoftu. Jestli je to pro hráče dobrá, nebo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz