Programátor John Carmack je spoluautorem herních klasik jako Doom, Wolfenstien a Quake.

Programátor John Carmack je spoluautorem herních klasik jako Doom, Wolfenstien a Quake.

Spoluautor střílečky DOOM lituje nástupu nové generace konzolí

  • 11
Ačkoliv jeho hry mnohdy vyžadovaly nejmodernější stroje, dnes takového přístupu lituje. Řeč je o programátorovi Johnu Carmackovi, který spoluzaložil společnost id Software. Dnes je technologickým ředitelem ve firmě Oculus VR, která vyrábí helmy pro virtuální realitu.

Carmack se k situaci spojené s vydáním nových konzolí vyjádřil v rozhovoru pro časopis Wired. Upozorňuje, že vydávání her s vysokými nároky ignoruje řadu lidí se starší grafickou kartou. A takový trend prý pokračuje i s vydáním nových konzolí. Tedy u zařízení Xbox One a PlayStation 4.

"Ještě dnes s tím trochu bojuju," přiznává Carmack. "S minulou generací konzolí šlo dělat ještě tolik věcí. Xbox 360 a PlayStation 3 jsou daleko od vyčerpání vývojářských možností. Ale celý svět se přesune k další generaci a výkonným PC a různým dalším věcem," říká programátor.

Jeho stávající pohled však může být ovlivněn prací na helmě Oculus Rift pro virtuální realitu. Ta totiž vyžaduje veliký počet snímků za sekundu, a nejnovější hry s ní tak zatím využívat nelze. Upozornil na to například hardwarový inženýr Michael Abrash ze společnosti Valve (čtěte více o problémech virtuální reality).

"Ještě jsem částečně rozčílený. Když plně pochopíte předchozí generaci, musíte to odložit a surfovat na přílivové technologické vlně, která se neustále pohybuje. To je něco, s čím bojujeme u každé generace," vysvětluje Carmack svůj postoj.

Problém neustálé hardwarové inovace prý spočívá i v dopadu na herní vývoj. Hry se stávají robustnější, a tvůrčí cykly se tak prodlužují.

"Nejhorším aspektem pokračující rychlosti herního vývoje jsou delší a delší období mezi vydáním her. Pokud bych se mohl vrátit zpět v čase a jednu věc v id Software změnit, bylo by to častější vydávání titulů," tvrdí Carmack.

Programátor dnes jinak vnímá i klasický přístup jeho bývalé společnosti id Sofware, který zněl: Bude to, až to bude. "Odvolávám to. Už si nemyslím, že je to vhodný způsob, jak vytvářet hry. Jak vám utíkají roky, na čase záleží. Pokud je to hotové, až je to hotové, když to zabere měsíc či dva, je to v pořádku. Ale pokud je to rok či dva, měli byste vytvářet jinou hru."

Carmack ostatně odhalení Doomu 4 sliboval již v roce 2010. Oficiální materiály ze hry však dodnes nejsou přístupné a Carmack letos v listopadu id Software opustil. Letošní informace navíc naznačují, že studio id Software vývoj Doomu restartovalo. Kvalita prý neodpovídala jeho standardům (čtěte více).

"Objevit podstatu Doomu s jeho dvacetiletou historií je mnohem těžší, než si můžete myslet," řekl k tomu Carmack.

Obrázky z vývoje Doom 4

V roce 2012 se na internetu objevila sada obrázků, která údajně byla z vývoje Doomu 4 (podívejte se). Ředitel designu Matthew Hopper tehdy napsal: "S tím, co v Doomu 4 uvidíte, tyto obrázky nemají nic společného." Pokud však projekt byl již po restartu, mohly pocházet z dřívější verze.


Témata: DOOM, Wolfenstein