Catechumen - křesťanská 3D akce

12:00aktualizováno  9. července 2001 1:54
Když jsem se poprvé dozvěděl o nekrvavé doomovce, která bere svoje téma z historických reálií starého Říma, podlehl jsem silné zvědavosti. Ta se ještě zvýšila, když jsem zjistil, že za hrou stojí tým věřících Američanů - jak jde dohromady Ježíš Kristus a 3D akce?

V americkém Oregonu existuje herní firma s příznačným jménem N'Lightning ("Osvícení"), která se rozhodla fungovat podle následujících přikázání:

• Firma N'Lightning Software Development, Inc. (NSD) bude vytvářet pouze vysoce kvalitní počítačové hry soustředící se na Ježíše Krista.
  • NSD bude tyto hry vytvářet pro potěchu křesťanů i nekřesťanů. Tyto hry budou také obsahovat mnoho veršů z Bible, které si hráč bude interpretovat jako vodítka poskytnutá Duchem Svatým.
  • Atd.
Catechumen

Je zřejmé, že od lidí s výše uvedenými východisky nelze očekávat hry, v nichž uvidíme potoky krve řinoucí se z našich spoluobčanů nebo zelený sliz z rozprskávajících se mimozemšťanů. Jak si ale představit first-person 3D akci bez nemilosrdného zabíjení nepřátel? Inu, křesťanští designéři si s tímto problémem poradili: likvidovat se budou pouze pekelné stvůry (těm krev v žilách nekoluje), přičemž s nevěřícími či ďáblem posedlými lidmi, kteří vás budou cestou obtěžovat, se vypořádáte tím, že je obrátíte na víru a zlého ducha z nich vyženete.

Příběh
Catechumen, Catechumen, co to asi je? Vytáhl jsem slovník cizích slov a dozvěděl se, že v církevních kruzích se katechumenem nazývá člověk (starší dítě nebo dospělý), který se připravuje na křest. A takovýmto katechumenem se stáváte i vy, ocitaje se ve starém Římě za vlády císaře Nera, v době nejhorších pogromů na křesťany. Do křesťanských klášterů pronikají nejprve římští špióni a za nimi přicházejí represivní složky. Pro svou obranu si křesťanstvo vytváří přijímací rituály, které nutí adepty hledající Boha, aby před vlastním křtem nejdřív rok studovali Boží Slovo - a po tuto dobu se nazývali katechumeny.

Catechumen

Ne všem katechumenům je však dopřáno pokojné studium Bible a rozjímání. Například vám hned v úvodním intru zajmou římští vojáci mentora a bratra, uvrhnou je až na dno katakomb a vy je samozřejmě musíte dostat ven. V cestě vám kromě ďáblem posedlých římských vojáků, které budete obracet na pravou víru, budou stát různí Satanovi přisluhovači (které na víru jistě neobrátíte :-) a nakonec i On sám. Nezbývá tedy než se obrnit proti nástrahám zla a vyrazit do boje za lepší svět a záchranu svých bližních.

Malý technický očistec
Instalace proběhla na pohled v pořádku, o to nic. Ale hned po spuštění jsem nevěřil nejdřív svým uším a potom i očím. Při přejíždění ukazatele myši po položkách hlavního menu se z reproduktorů ozýval neuvěřitelný skřípavý zvuk, který zde nemohl být autory zamýšlen. Myslím, že na mém SB 1024 není nic zvláštního, naopak věřím, že je to ten nejstandardovatější standard. Ve zvukovém menu je voleb jako šafránu - v podstatě šlo jen změnit hlasitost skřípotu. Nuže, podívejme se do grafického menu. Zajímavé: ačkoli by mělo být podporováno Direct3D, Glide i softwarový režim, nabízí se jen dvě naposledy uvedené položky. Jenže já pro svojí GeForce2 MX potřebuju zrovna to D3D! Ponechal jsem tedy jako nouzové řešení autodetekovaný Glide (mám nainstalovaný emulátor 3Dfx od Creativu) a odstartoval novou hru doufaje, že se zvukový subsystém vzpamatuje a grafika poběží. Po slušné době nahrávání první úrovně jsem byl "odměněn" - k původnímu skřípotu se přidal ještě další (hudba :-), grafika však vypadala v pořádku. Alespoň do té doby, než jsem se začal otáčet; plynulé otáčení v interiérech střídají nedůstojné přískoky, jakmile se na dohled mihne jakýkoli exteriér.

Catechumen

Ušetřím vás popisu dalšího laborování, zkoumání souboru Readme a stránek www.catechumen.com a www.genesis3d.com (Genesis3D je engine, na kterém hra běží) - nikde žádné řešení, nakonec jsem si stejně musel pomoct sám. Prostě jsem Catechumenovi sebral z jeho adresáře ovladače pro Glide a softwarové 3D, natvrdo zapsal do konfiguračního souboru požadované Direct3D a vida: po spuštění vystřídaly skřípot 1 příjemné zvuky, skřípot 2 se změnil na poslouchatelnou hudbu a v grafickém menu se konečně objevila položka "Direct3D". Opravdu, Catechumen je tak "chytrý", že pokud u vás na disku najde soubor Glide2x.dll, neváhá a zruší ve svých nastaveních jakékoli zmínky o Direct3D. Hmm.

Prostředí
Při svém pátrání jsem se ale přece jen něco zajímavého dozvěděl. Pominu-li takové věci, jako že šéfprogramátor Catechumena umí výborně luxovat, zjistil jsem, že engine Genesis3D je k dispozici zdarma jako Open Source a že není určen pro renderování rozsáhlých, příliš detailních a otevřených scén. Jistě jste se již ve first person 3D akcích setkali s tím, že když se otáčíte na místě dokola, váš pohyb je plynulý, máte-li před sebou stěnu, a stává se pomalým až trhaným, když se před vámi otevřou větší prostory. Obávám se, že tvůrci Catechumena nebrali doporučení autorů enginu příliš v úvahu, a ve snaze přinést bohaté prostředí ubohý engine v mnoha místech zahltili. Na to, že maximální dostupné rozlišení je 800x600, není počet generovaných snímků za sekundu často uspokojivý, a zmíněné otáčení na místě (které je mimochodem nepříjemně pomalé) vám mnohdy umožní prožívat onen přechod z plynulého pohybu do pomalých záškubů.

Catechumen Nepřátelé
Pěkně vyvedení a chytří protivníci jsou jedním z pilířů 3D akcí - Catechumen vás v tomto ohledu však nepotěší. Ačkoli jsou trojrozměrní, vypadají jako sprajty, pohybují se podivně a neohrabaně a jejich útoky na vás vyvolávají spíš záchvaty smíchu než strach. Přesto (či právě proto :-) je obtížnost hry nadprůměrná a pokud už tuhle věc budete hrát, doporučuji zvolit některý z nižších stupňů.

Zbraně a předměty
Meče, meče, meče. Jeden jako druhý, jen barvy jsou různé - všechny před vás zvláštním způsobem trčí, a co je nejkurióznější, nepoužívají se k sekání, ale k palbě božské energie, pod jejímiž salvami se ďábelské příšerky rozpadají v prach a posedlí římští vojáci, kteří vám šli po krku, za zvuku fanfár "Háleluja" poklekají a začínají se modlit. Opravdu, čekal bych víc rekvizit než jen sadu mečů a nějaký ten štít. Útoky nepřátel vám v této mírumilovné hře neubírají zdraví, alebrž víru; jako obnovovadlo víry zde slouží povalující se svitky s citáty z Bible.

Zvuky a hudba
Začnu tím lepším: hudba není špatná. Dodává odpovídající atmosféru, je v každém levelu jiná a neruší děj. Zvuky jsou naopak vesměs dost mizerné; projevy nepřátel jsou sporadické a nepřesvědčivé, snad jen palba z mečů má zvukově trochu něco do sebe. Bída.

Co dodat?
Jestli jste dočetli až sem, jistě chápete, že Catechumen nebude pro většinu lidí moc zábavná hra. Jediná cílová skupina, které bych ho snad mohl doporučit ke zvážení, jsou ortodoxní křesťané, totální pacifisté a podobné skupiny lidí, kteří by si chtěli zahrát 3D akci a dosud nenašli žádnou, která by prošla jejich morálními filtry. My ostatní nebudeme plýtvat časem - Catechumen spadá technickým zpracováním, toporným ovládáním a zejména hratelností dost pod průměr. Škoda, čekal jsem víc; tohle téma si zaslouží náležitou pozornost a nepochybuji, že se jednou dočkáme něčeho, co bude pojednávat o křesťanství a zároveň to bude mít patřičnou úroveň.

Catechumen
Výrobce: N'Lightning Software
Distributor: N'Lightning Software