Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Celeron 2 GHz: jen pro overclockery

  12:00aktualizováno  12:32
Intel už se svými Celerony nesklízí mezi hráči zdaleka tolik úspěchu jako v dobách, kdy se tyto procesory objevily. Nyní přichází 2GHz model postavený na 0,13mikronovém jádře, který lze přetaktovat až do nebe. Jeho výkon v hrách je ovšem i tak nepřesvědčivý, protože Intel si dále trvá na svém: Celeron = 128 KB cache L2.

Celeron na 2 GHz s 0,13mikronovým jádrem
V době, kdy procesory od AMD teprve pronikaly do širšího povědomí a přestávaly být pouhými více či méně podařenými klony intelovských výrobků, byly mezi lidmi zaměřujícími se na poměr cena/výkon velmi populární Celerony. Když se řekne Celeron, vybavuje se starším příznivcům overclockingu automaticky Celeron 300A s jádrem Mendocino (4,5x66), který mnoho z nás úspěšně a dlouhodobě provozovalo na základních deskách s čipsetem (nejen) Intel 440BX na 450 MHz (4,5x100). Třístovka byla díky častým úspěchům v 50% přetaktování velmi populární a v kombinaci s čipsetem BX natolik stabilní, že některé lokální firmičky ve snaze být konkurenceschopnější nabízely oficiálně počítačové sestavy s touto přetaktovanou kombinací uvnitř. Podobné popularity (i když už slušně nabourávané Durony od AMD) si ještě užívaly první modely Celeronů s jádrem Coppermine (533 a 566 MHz), protože je opět prostým zvýšením frekvence FSB z 66 na 100 MHz bylo možné dostat na 800 respektive 850 MHz. Přetaktováváním výše uvedených Celeronů jsme se zabývali již dříve, a to zde.

Momentálně z výrobních linek Intelu proudí dvě řady Celeronů: jedna založená na jádře Tualatin-128 (modely 1,1, 1,2 a 1,3 GHz) a druhá na jádře Willamette-128 (modely 1,7 a 1,8 GHz). Tualatinovské Celerony mohou už dnes být zajímavé jen jako upgrade – do nových sestav je rozhodně výhodnější sáhnout po „péčtyřkovských“ Celeronech, protože vznikne-li později potřeba zrychlit, bude do dané základní desky možné vsadit rychlejší Celeron nebo Pentium 4. Od nynějška začal Intel nabízet Celeron 2 GHz – první Celeron s 0,13mikronovým jádrem Northwood-128. Přechod na miniaturnější výrobní technologii umožnil snížení napájecího napětí, a to na 1,525 V, což přirozeně znamená také méně vyzařovaného tepla. V ostatních atributech se nový Celeron neliší od svých 0,18mikronových předchůdců, což mj. znamená, že výkon v mnoha aplikacích (a zejména hrách) stále brzdí hloupě malá cache L2 zvíci 128 KB.

Výše uvedené faktory nám vnukávají představy o možnostech vysokého přetaktování a podle zjištění serveru Tom’s Hardware Guide lze nový Celeron bez problémů vyhnat skutečně vysoko. Ani se standardním chladičem nebylo problém zvýšit frekvenci FSB z nominálních 100 na 133, což při multiplikátoru 20 znamená výsledných 2,66 GHz. Na základních deskách podporujících příslušné dělicí koeficienty pro sběrnice AGP a PCI běží při 133MHz FSB tyto sběrnice na svých nominálních frekvencích, což znamená stabilitu příslušných rozšiřujících karet. Maximum, jehož chlapci z THG stabilně dosáhli, byly ovšem celé 3 GHz, což je krásný výsledek.

Q3A

Provedené benchmarky vypovídají jasnou řečí: Celeron, byť na fascinujících 3 GHz, není schopen v hrách překonat Athlony XP běžící na poloviční frekvenci. Ze svého frekvenčního náskoku těží pouze v aplikacích, kde je vliv velikosti cache L2 na výkon zanedbatelný, jako např. kódování zvukových souborů do formátu MP3 nebo videa do MPEG4. Dokud Intel neopustí svou dlouhotrvající strategii výrazného (nyní už čtyřnásobného) „kriplování“ Celeronů prostřednictvím cache (Pentium 4 ji má 4x větší), bude pro hráče podstatně lepší volbou Athlon XP nebo, máte-li peněz nazbyt, Pentium 4.

Zdroje: Tom's Hardware Guide, Intel

Autor:


Témata: Intel


Nejčtenější

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.