Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Červený kříž by chtěl ve hrách zavést Ženevské konvence

aktualizováno 
Budeme za střelbu do virtuálních zajatců bručet v reálném vězení? Zatím naštěstí ne, ale chvíli to tak skoro vypadalo. Mezinárodní červený kříž totiž upozornil na primitivní využití násilí ve videohrách.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Počátkem prosince se v Ženevě konala pravidelná 31. Mezinárodní konference Červeného kříže. V jejím rámci proběhla separátní debata na téma dodržování Ženevských a Haagských úmluv uvnitř virtuálního světa videoher. Na chvíli se tak zdálo, že respektovaná organizace bude požadovat zavedení těchto úmluv i v interaktivní zábavě.

Nakonec ale došlo na mnohem konstruktivnější závěry: páchání reálného a virtuálního zločinu logicky není totéž. Videohrám by ale prospělo, pokud by se o humanitární právo alespoň otřely.

600 milionů válečných zločinců

Účastníci konference především řešili, do jaké míry je názor veřejnosti ovlivňován volnými pravidly videoher. "Ačkoliv se naše organizace snaží po celém světě urputně propagovat mezinárodní humanitární právo, existuje také zhruba 600 milionů hráčů, kteří toto právo mohou porušovat ve virtuálním prostředí," uvedl zahajovací popis celé akce.

Co jsou Ženevské konvence

Jsou to mezinárodní smlouvy na ochranu obětí války. Zakazují například nezákonné deportace či uvěznění osob, úmyslné ničení civilního majetku nebo nelidské experimenty na zajatcích.

První smlouva vznikla už v roce 1864, poslední část úmluv pochází z roku 1949. Ratifikována byla 194 státy, následující trojici dodatků ale některé státy dodnes nepřijaly v plné šíři.

Diskuze se soustřeďovala především na válečné série jako Call of Duty, Battlefield či Rainbow 6. Nalezla přitom řadu porušení zákonů jako střelbu do neozbrojených účastníků boje, mučení nebo používání zbraní, jež způsobují nepřiměřená zranění.

"Je politováníhodné, že herní vývojáři věnují minimální úsilí možnosti kreativně začlenit pravidla mezinárodního práva, či alespoň zobrazit zastupitele našich institucí," sdělovaly zprávy z debaty.

V reakci na to se objevily spekulace, že Mezinárodní červený kříž využije svého vlivu k prosazování zákonů, které by limitovaly hráčovy možnosti v násilných hrách. Herní servery po celém světě horečnatě informovaly o dalším chystaném limitování a hráči kroutili hlavami nad další zbytečnou kontroverzí.

Call of Duty 4: Modern Warfare

Call of Duty 4: Modern Warfare

Achillova pata videoher

Pozdější doporučení komise ale uznalo práva videoher na vlastní autorský obsah. Ten navíc loni hrám přiznal i amerických Nejvyšší soud v procesu Brown vs. EMA, jenž řešil, jsou-li hry spíše něco jako film či spíše něco jako pornografie, a lze-li je limitovat například zákazem pro děti do 18 let.

Ženevská komise sdělila, že v průběhu jednání zvažovala různé způsoby, jimiž by vnesla pravidla války do her. Jejich vyjádření dokonce i adresuje obavy hráčů z limitování videoher: "Částí mandátu Červeného kříže je propagování respektu k mezinárodnímu humanitárnímu právu. Násilná historie videoher je tedy jednoznačně v rámci našeho mandátu."

Command & Conquer: Generals 2

Command & Conquer: Generals 2

Není obtížné přiznat, že doporučení Červeného kříže udeřilo na "Achillovu patu" válečných videoher. Ty válečné konflikty mnohdy zjednodušují na souboj mezi dvěma armádami, ve kterém absentují civilisté. Pokud by se ale hráč při vhození granátu do okna virtuální budovy musel rozmýšlet, jsou-li uvnitř ozbrojenci, nebo ukrývající se rodina, mělo by to vliv na hratelnost i kvalitu titulu.

Závěry Červeného kříže tak rozpoutaly lavinu úvah i na respektovaných herních webech. Podle mnohých možná přišel čas vytvořit střílečku, jež by Ženevské konvence brala v potaz.





Nejčtenější

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Další z rubriky

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.