České adventury - díl 1

  6:12aktualizováno  25. ledna 2000 7:01
České adventury - díl 1
Tajemství Oslího Ostrova

V minulém díle ze seriálu českých her jsem se věnoval real-time strategiím, dnes se podíváme na žánr pro Česko typický - tedy adventury. První český pařanský časopis se objevil "téměř" po revoluci, na první českou komerčně prodávanou PC hru jsme si museli počkat až do roku 1994. Čtyřicetiletá komunistická brzda se podepsala i na kvalitě prvních titulů. Zatímco v zahraničí vyházely skvělé adventury od Lucas Games... zkrátka, jsme pozadu. Mimochodem, víte že ještě někdy kolem roku 1990 se v některých oblastech používaly telefonní ústředny z druhé světové války, které k nám přivezli němci?

Vžijte se do atmosféry kolem roku 1994. V této době bylo ještě možné, aby si distributor hry napsal recenzi na svoji hru :-). Konkrétně mám na mysli hru Světák Bob, kterou si recenzoval sám Petr Vochozka. Tohle je již nenávratně pryč, stejně jako Vochozka Trading, který nyní povýšil nejméně o jednu třídu. Tím se již konečně dostáváme k první komerční PC hře vůbec.

7 dní a 7 nocí

Dobře pamatuji na onen Excalibur, ve kterém vyšla opravdu velmi euforická recenze na adventuru Tajemství Oslího Ostrova od Pterodon Software. Tajemství Oslího Ostrova čerpal svým námětem hry ze slavného Monkey Islandu od Lucas Arts, hlavní hrdina byl po grafické stránce téměř dokonale okopírován. TOO kromě pc-speaker intra neobsahoval žádné zvuky ani hudbu, ale to Pterodonům dokázal každý odpustit. To nejdůležitější, tedy hratelnost, TOO měl, dobře se hrál a snad i díky nízké ceně a počátečnímu okouzlení z první české hry se stal hitem.

Druhou českou hru, taktéž adventuru, měl na svědomí opět Pterodon Software. Euforie vyprchala a na 7 dní a 7 nocí již každý bral trochu přísnější metr, než na TOO. Nicméně ani Pterodon nezaspal, vymyslel humorný příběh, namaloval a rozanimoval průměrnou grafikou a doplnil nadprůměrnou hudbou. Hlavní hrdina, soukromý detektiv Venca Záhyb byl milionářským tatíkem pověřen, aby po dobu jeho nepřítomnosti ohlídal jeho 7 dcer. Mavlin: Vesmírný útok Jenže ještě téhož dne se Venca se svým kámošem vsadí, že je všechny "dostane". Lehce erotický titul s maličko ujetou zápletkou ovšem pokazila jedna věc - nelogické kombinace předmětů.

Tím také zdánlivě končí éra Pterodon Software, jenže všemu je jinak. Pterodon odjíždí za prací do Německa, kde pracoval na několika dalších hrách. Škoda mluvit, jedna zajímavě vypadající adventura (na jméno se nevzpomenu), která by s přehledem strčila po grafické stránce do kapsy i Poldu (rok 1995) však nevyšla ani v Německu. Pterodon dále existuje, nyní znovu pracuje pro Petra Vochozku, jehož firma se již jmenuje Illusionsoftworks. Illusionssoftworks se k českým hrám již nehlásí, pracuje pouze pro zahraniční trh.

Na přelomu roku 1995 vyšel i propadák Mavlin: Vesmírný únik, o kterém snad ani nemá cenu hovořit. Následovala kompilace dvou textovek (Muzeum mrtvol, Stíny noci) a simulátoru hracího automatu pod souhrnným názvem Triptych PC her č.1. Pokud máte zájem, Stíny noci se na Internetu dají někde volně sehnat, jako výchozí bod vašeho hledání doporučuji naši download sekci.

Agent Mlíčňák

Vochozka pokračuje ve vydávání her a do obchodů se dostává ukázkově průměrná adventura Ramonovo kouzlo s ukázkově ošklivou krabicí. Hráč se díval "svýma očima", čímž také odpadla práce s animací hlavního hrdiny. V Ramonově kouzle to měl animátor opravdu jednoduché, neboť ve hře se nic nehýbalo. Fotka střídala fotku a hráč se opravdu pekelně nudil. Ani příběhem, posledním pilířem v případě, že selže grafika, se Ramonovo kouzlo moc chlubit nemohlo.

Ovšem Vochozka přichází s další novinkou - překládá zahraniční (polské :) hry a první na přetřes přišel opravdu povedený Agent Mlíčňák, kterého pěkně přeložil Andrej Anastasov (tedy až na pár nehorázných narážek, které ve hře neměly co dělat). Později pak následovaly Příběhy z galské země a vše završil Dr. Šílenec.

O posledním adventure titulu roku 1995 a v jistém slova smyslu dalším mezníku, si povíme zase příště. Prozradím, že se jedná o Dračí historii, vy se mějte fajn a nezapomeňte, za týdnem na vás čeká pokračování.

Autor:
 

Nejčtenější

Hráči bety World of Warcraft Classic nahlašují chyby, které nejsou chybami

World of Warcraft Classic

World of Warcraft Classic je návrat ke kořenům. Jenže to, jak mnohé prvky hry tehdy fungovaly, dnes mnozí považují za...

Hráči soutěží, kdo se nejrychleji vyspí se všemi postavami ve Falloutu

Fallout

Přestože fanoušci prolezli Fallout: New Vegas skrz naskrz, pořád mají ve hře co dělat. Aktuálně soutěží v tom, kdo se...

Další český hit na obzoru? The Wild Age je slibná relaxační strategie

The Wild Age

K osadě se blíží další tlupa nepřátel. Potřebujete víc peněz a obranných věží, protože počty nepřátel budou každým dnem...

Stahujte zdarma PC verzi simulátoru života a vztahů The Sims 4

The Sims 4

Simulátor života, vztahů a vytváření příbytků The Sims 4 je na PC dočasně zdarma. Jakmile si hru přidáte do své...

Sony ukázalo, že nahrávací obrazovky budou brzy minulostí

Loading

Příští generace herních konzolí PlayStation chce zatočit s dlouhými „loadingy.“ Bude proto obsahovat rychlé SSD disky,...

Další z rubriky

Závody GRID se letos vrátí s novým dílem

GRID

Společnost Codemasters nečekaně oživuje značku GRID a ještě letos vydá nový díl. Ten se bude snažit zaujmout detailním...

Engine Frostbite vylepšil animaci vlasů. Neuvěříte, že nejsou skutečné

Engine Frostbite už umí zobrazit vlasy takřka fotorealisticky

Electronic Arts se pochlubili dechberoucí ukázkou, která ukazuje, jak přirozeně by mohly vypadat vlasy a chlupy na...

Příští Star Wars trilogie by mohla být na motivy hry Knights of the Old Republic

Knights of the Old Republic

Příběh kultovních RPG her ze světa Star Wars se nejspíše objeví i na filmových plátnech. Scenáristka Laeta...

Najdete na iDNES.cz