České adventury - díl 2

  6:17aktualizováno  25. ledna 2000 6:34
České adventury - díl 2

Vítejte v dalším pokračování seriálu o českých adventurách. Minule jsem se zastavil někde kolem Dračí Historie, o které si dnes povíme trochu více. Ještě se ale musím zmínit o adventuře Mise Quadam, kterou vytvořila Agawa a vydalo ji JRC. Mise Quadam se mi nelíbila a stala se tak druhou hrou (po Mavlin: Vesmírný únik), která se vůbec nepovedla.

Dračí historie

Jenže, Petr Vochozka nás opět, tentokrát příjemně, překvapil další adventurou nesoucí jméno Dračí Historie, ve které malý dráček hledal svého tatínka, aby dostal zasloužený výprask. I přes mírně infantilní námět se DH velmi dobře ujala a vděčí za to jedné velké novince - českému namluvení, tedy věci v ČR nevídané. DH by možná dopadla všelijak, ale namluvení, to zajistilo vysokou úspěšnost. JRC v této době vypustilo zlevněnou retro edici, která se opět velmi dobře prodává, někteří si kdysi možná koupili Score CD s plnou verzí. Když už jsme u toho, ono vlastně spousta českých her se dá sehnat přes plné verze v časopisech, za nejlepší počin zatím považuji 5 plných českých her na jednom CD na Levelu. Tohle CD bylo opravdu dobrým začátkem pro všechny milovníky českých (polských) adventur, inu ukázalo se, kdo umí.

Druhou a poslední hrou zároveň od firmy Agawa se stala adventurka Swigridova kletba, které pojednávala o tom, jak zlý kouzelník Swigrid ukradl kouzelný roh, kterým se přivolávalo jaro. Někteří recenzenti si opět smlsli, což mě trochu mrzí. I přes to, že u SW jsem zaznamenal svůj osobní rekord v dohrání adventury (pod 2 hodinky), nebyl jsem zklamán. Tehdy se SK prodávala za méně jak 500 Kč, všechno používání ve hře bylo logické, takže proč ne. SW zaznamenala úspěch hlavně mezi mladším a málo hrajícím obecenstvem, sám jsem ji doporučoval všem začátečníkům.

Ze Slovenska k nám přichází pěkná hra Mutation of J.B. vypadající po všech stránkách jako adventura staré školy. A přesně taková byla, jenže hráči nám již malinko zlenivěli, takže s nějakým větším úspěchem se Mutace J.B. mohla rozloučit.

Léto s Oscarem

JRC připravilo další adventuru, Gooku, který nám předvedl zajímavý příběh. Za pozornost určitě stojí i přiložená knížka k originální hře, což se v ČR také moc nevidí. Gooka přitáhnul příběhem, statickou grafikou a namluvením, naopak odpuzoval animací a obtížností. Gooka se dal pokazit, aniž by vám to někdo oznámil. Stačilo i jen zapomenout sebrat nějaký předmět a hráč tak bez problémů uváznul ve smyčce, ze které nebylo úniku. Dobře si vzpomínám i na skládání skládačky čítající něco kolem 150 kusů, které se ještě daly natáčet do čtyřech stran. Přiznám se, že po návodu jsem sahal docela často, abych si kontroloval, zda jsem něco neopomenul.

Na scénu vstupuje společnost Signum, která ohlásila několik projektů. Do dnešní doby vyšel pouze jeden, Dizzy hříčka Edna. Edna se nesnažila prorazit něčím bombastickým, Signum nám naservíroval "pouze" poctivou hru. Zájemci nechť si seženou jeden z Game Starů, kde Edna vyšla v plné verzi.

Světlo světa spatřila stále odkládaná adventura Léto s Oskarem, se kterou se Petr Vochozka rozloučil s českou scénou. O téhle hře bych řekl téměř to samé, co o Swigridově kletbě - krátká, jednoduchá, uživatelsky příjemná, zábavná a vhodná pro začátečníky. Škoda že Léto s Oskarem nebylo dotaženo do konce, spousta slibovaných vylepšováků ve hře chybělo.

Další adventura, Horké léto, ukázala, že skvělé namluvení děla divy. Na Horkém létě se nezapomenutelně podepsal Zdeněk Izer a co na tom, že HL neobsahovalo hudbu, že grafika byla velice primitivní a průměrná.

V této době také vyšla adventura od JRC Hovniválové, které se moc nepovedla. I když nabízela čtyři comixové příběhy, tak ošklivou grafiku jsem prostě překousnout nedokázal.

Polda

Potenciálu Horkého léta a skvělého namluvení využil Polda, který triem Lábus, Nárožný, Sobota udělal terno. (A podle mě nejenom dabingem. Vždyť policejní humor použitý v Poldovi je nám, čechům, tolik blízký, o čemž svědčí také spousta vtipů na strážce zákona. Lidi, kteří hru dělali, do ní prostě implementovali prvky, které rozesmívají je samotné, a proto má Polda takový úspěch - by Vreco) Dodnes se Polda drží na předních místech prodejních hitparád a nepochybuji, že se na výsluní udrží do příchodu Poldy II.

Futuregames nám připravil trochu nedoceněnou vážnou adventuru Posel bohů, který dokázal z VGA grafiky vymáčknout maximum a s přehledem tak strčil do kapsy Poldu i Horké léto. Nevadil mi styl "z vlastních očí" protože tenhle český Indiana Jones alias Stanislav Novotný byl neobyčejně hratelný. O bezvadný dabing se postaral Pavel Soukup (Magnum, ..) a další úspěšná česká adventura byla na světě. Trochu divné se mi zdálo, že jeden z herních časopisů tahle adventuru vůbec nerecenzoval.

Následovala adventura Argo Adventure, která se celý čas odehrávala na vesmírné stanici. Pominu-li jistý stereotyp a časové omezení, nemám téměř co vytknout.

Nyní se definitivně dostáváme do roku 1999, kdy vyšla dlouhá, leč průměrná adventura Dreamland. Vysoké hodnocení v časopisech, někde dokonce i chybné informace si nedovedu vysvětlit. Navíc se Dreamland prodával za nehorázných 1190 Kč , zkrátka - ruce pryč.

Úplný konec článku patří adventuře Ve stínu havrana, které se stala velmi diskutovaná. Někomu si líbila, někomu ne, hodně záleží na vkusu. Osobně ji všem doporučuji, nicméně nejdříve si zkuste zahrát demo. Tak, máme to za sebou, příště se můžete těšit na článek o CZ dungeonech (a RPG), který již nebudu muset napsat v tak šibeničním termínu několika málo hodin, jako part II o adventurách.

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

Necenzurovaná verze Agony nejspíš přeci jen vyjde

Agony

Půl roku po vydání hry Agony se možná dočkáme původně plánované necenzurované verze. Otázka je, jestli to ještě bude...

Další obětí nezájmu hráčů je střílečka Dirty Bomb, její vývoj končí

Dirty Bomb

Free 2 play střílečka Dirty Bomb už se žádného nového obsahu nedočká. Pro vývojáře je totiž ztrátová a tak svou...

Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové
Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové

Říjen je celosvětově označován jako měsíc boje proti rakovině prsu. Cílem řady kampaní a přednášek je především poukázat na to, že rakovina prsu může postihnout každou ženu bez ohledu na věk. Včasné nalezení nádoru značně zvyšuje šanci uzdravení.



Najdete na iDNES.cz