České adventury pro rok 2002

  12:00aktualizováno  12:16
V loňském roce jsme se nedočkali jediné v tuzemsku vyrobené adventury, zato letos má tento žánr zaděláno na podstatně lepší časy. Zajímá-li vás, jakých českých adventur se v roce 2002 dočkáme a naopak se kterými to vypadá dost nahnutě, pak si můžete přečíst tento podrobný článek.

Pokud se zahledíte do krátké historie vývoje českých her, nemůžete přehlédnout jeden podstatný fakt – přestože Češi v současnosti dobývají svět s akčními hrami nebo strategiemi, tak všechen tento úspěch vyrostl na dnes již opomíjeném adventurním podhoubí. S adventurami kdysi začínal Petr Vochozka (jehož společnost Illusion Softworks proslavila hra Hidden & Dangerous) i Bohemia Interactive (celosvětově uznávaná pro Operaci Flashpoint). Ideální odrazový můstek pro začínající vývojáře však většina z nich po čase odhodí a věnuje se jinému, komerčně žádanějšímu žánru, což v mnohých vyvolává dojem, že českým adventurám začíná pomalu zvonit umíráček. Něco pravdy na tom asi bude – vždyť minulý rok nespatřila světlo světa ani jediná z nich! Letos ale bude vše jinak a příznivci česky mluvících dobrodružných her si přijdou opravdu na své. V tomto článku si stručně představíme pět titulů, jež by měly v tomto roce vyjít s téměř 100% jistotou, a dozvíte se, jak jsou s hrami tvůrci daleko a kdy bychom se jich měli dočkat v obchodech. Krom toho se zde ještě dočtete aktuální informace o několika dlouho očekávaných projektech, s jejichž vydáním to bohužel nevypadá příliš růžově.

Zima Software: POLDA 4
Překvapením sklonku loňského léta se stala tisková zpráva od společnosti Zima Soft, v níž bylo uvedeno, že již delší dobu vyvíjejí čtvrtý díl nejpopulárnější české adventurní série Polda. Tento se bude od svých předchůdců výrazně lišit – jednak ubude trapného humoru a hra se posune na více serioznější půdu, a jednak nebude 2D ručně kreslená, ale mixem 2D/3D s renderovanými lokacemi a polygonovými postavičkami. Díky tomu by se Polda 4 tentokráte již neměl stydět za svůj grafický kabát a alespoň po technické stránce má šanci přiblížit se hrám typu Monkey Island 4. Nemusíte se ale bát, že by hra ztratila veškerý svůj charakteristický humor, ostatně s namluvením od velikánů typu Sobota – Kaiser – Lábus – Nárožný to ani není myslitelné. Polda 4 měl původně vyjít již na konci listopadu 2001, nicméně především za účelem vylepšení herních animací byl termín vydání odsunut až na konec ledna 2002. Jak nám pan Smíšek ze Zima Softu potvrdil, tento termín je konečný, takže již za pár týdnů se vám může tentokráte již polygonový Pankrác opět prohánět po monitoru.
Datum vydání: konec ledna 2002
Oficiální stránka hry: http://www.zima-software.cz/polda4/polda4.htm
BonusWeb napsal: novinka #1, novinka #2, screenshoty

Polda 4 Polda 4 Polda 4

Bohemia Interactive: GOOKA 2
O jejím vývoji se potichu šušká již déle než rok, nicméně teprve zhruba před měsícem tuto skutečnost BI oficiálně oznámila. Na hře pracují dvě nejdůležitější osobnosti z předchozího dílu (1997) – profesionální výtvarnice paní Boušková a známý sci-fi spisovatel Vlado Ríša alias Richard D. Evans. Ten tentokráte ve scénáři vychází z pokračování své knihy Gooka a Yorimar. Hlavní hrdina Gooka se oženil s půvabnou Lidrou a vedli spokojený život vážených občanů. Neštěstí se však dostavilo ve chvíli, kdy jim někdo unesl jejich malého synka Yorimara. A právě toho musí náš Gooka nalézt a zachránit. Grafika je obdobně jako u prvního dílu ručně kreslená na papíře a finálně upravovaná v PC, čehož se s chutí zhostil Karel Matějka, hlavní grafik Mrazíka. Mimochodem, Gooka 2 poběží na totožném enginu jako Mrazík, jenž má na svědomí tým Centauri Productions (Rytíři Grálu, Horké Léto 2). Na rozpohybování postav bylo použito dnes již standardně užívané technologie motion-capture, která by měla zajistit plynulost a věrohodnost jejich pohybů. Hra je v současnosti ve finálním stádiu vývoje a v obchodech by se měla objevit již letos na jaře.
Datum vydání: duben 2002
Oficiální stránka hry: hra prozatím nemá vlastní stránku
BonusWeb napsal: screenshoty

Gooka 2 Gooka 2 Gooka 2

Unknown Identity / Future Games: POSEL SMRTI
Novinky o připravované adventuře Posel Smrti od Unknown Identity (tvůrci Posla Bohů, 1998) se na našem webu objevují poměrně pravidelně a jistě není překvapením, že do tohoto projektu vkládáme obrovské naděje. Naprosto vážně pojatá hra se honosí napínavým příběhem ze současnosti, zasazeným do fiktivního prostředí starého anglického panství Black Mirror. V roli šlechtice Samuela Gordona vás čeká odhalování zločinů, vražd a tajemna, které celé prostředí již po staletí zahaluje temným hávem. Kromě poutavého příběhu a hutné atmosféry se již nyní může hra pochlubit nečekaně detailní renderovanou grafikou v rozlišení 800x600, doplněnou o efekty jako déšť nebo mlha. Taktéž Posel Smrti patří stejně jako Polda 4 mezi odložené projekty, protože se ho dočkáme nejdříve koncem dubna. Důvodů k oddálení data vydání je hned několik – především další rozšiřování scénáře, přepracování dialogů a taktéž vylepšování animací. Hra by tak měla být nadstandardně rozsáhlá – počet lokací i inventářních předmětů přesahuje stovku. Dočkat bychom se měli i hratelné demoverze, která ale oproti předchozím slibům vyjde až těsně před dokončením samotné hry.
Datum vydání: konec dubna 2002
Oficiální stránka hry: http://www.futuregames.cz/poselsmrti/
BonusWeb napsal: novinka, screenshoty

Posel Smrti Posel Smrti Posel Smrti

Peregrius / Future Games: RON LOO
Klasická point-and-click kreslená adventura Ron Loo od začínajícího týmu Peregrius je jedním z nenápadnějších projektů, ačkoliv je ve vývoji již dva roky. Po stránce příběhu se jedná o čistokrevné fantasy, pojednávající o strastech a útrapách šlechtice jménem Ron Loo. Ten se po smrti svého strýce stává vládcem ostrovního království Arekan a musí vyjednat smlouvy o vzájemné válečné pomoci čtyřech dominantních království. Vydává se tedy na dlouhou pouť, během níž bude čelit mnoha smrtícím nástrahám ve skvostných městech i mrazivých pustinách a prožije magií nasáklou lásku i nebezpečí. Za dobu svého vývoje prošla hra několika grafickými úpravami a ve své finální podobě bude obsahovat renderovaná pozadí s ručně kreslenými postavami plus efekty jako paralaxní scrolling, změna ročního i denního období nebo déšť. Soudě dle nejnovějších screenhotů zřejmě nebude grafika natolik precizní jako v případě Posla Smrti, nicméně těžiště hry spočívá především v emotivním příběhu, atmosféře a dialozích, jež budou řešeny formou emocí komunikujících postav. Z hlediska rozsáhlosti se snad žádného nepříjemného překvapení nedočkáme – zahrajeme si hned za dvě hlavní postavy a potkáme čtyřicet dalších, k tomu se projdeme po zhruba osmdesáti lokacích. Ron Loo měl být dokončen již koncem minulého roku, nicméně vzhledem k drobnějším problémům a plánovaným vylepšením se vývoj protáhne. Datum vydání nám hlavní grafik a scénárista Pavel Černohous prozatím prozradit nechtěl, nicméně můžeme počítat nejdříve s polovinou roku. Do té doby se ještě dočkáme rozsáhlé demoverze.
Datum vydání: 2002 (konkrétní termín zatím nezveřejněn)
Oficiální stránka hry: http://www.peregrius.cz/
BonusWeb napsal: novinka, screenshoty, video

Ron Loo Ron Loo Ron Loo

Cinemax: WOODY
Ručně kreslená adventura je určena především pro mladší hráče, a to jak po stránce vizuální, tak i z hlediska příběhu. Hlavním hrdinou je dřevěný panáček Woody, kterému unesli jeho panenku zlé elektronické hračky, a tak se ji vydává hledat do širého světa. Cesta to bude opravdu dlouhá, neboť tvůrci slibují obrovskou rozsáhlost, která prý předčí veškeré tuzemské a většinu zahraničních dobrodružných her. Inu, necháme se překvapit. Hlavní náplní Woodyho je velké množství kvalitně namluvených dialogů a řešení logických puzzlů. Z globálního pohledu se jedná o klasickou 2D adventuru s roztomilou grafikou ve vysokém rozlišení, která je obohacena o řadu efektů – konkrétně třeba paralaxní scrolling. Hra je ve vývoji již déle než dva roky a dočkat bychom se jí měli na přelomu jara a léta.
Datum vydání: Q2 2002
Oficiální stránka hry: http://www.cinemax.cz/page.asp?cze&66&62
BonusWeb napsal: screenshoty

Woody Woody Woody

ZRUŠENÉ / ODLOŽENÉ PROJEKTY:

Pan Trpaslík Bohemia Interactive: PAN TRPASLÍK (původně PAN MRAVENEC)
Hra, jejíž vývoj byl oznámen zhruba před dvěma lety, se bohužel nikdy nedočká svého dokončení. Po trablech se jménem projektu a hlavní postavičkou (pan Mravenec byl až příliš podobný známému Ferdovi, na nějž neměli tvůrci licenci) se nakonec vedení rozhodlo projekt zrušit vzhledem k jeho mizivé perspektivě. Tohoto tragického konce je nám moc líto, obzvláště když byl scénář dílem našeho externisty Ondřeje Zacha. Bližší informace o příběhu a zpracování tohoto titulu se dočtete v tomto článku.

Black Element: SEDMÝ RYTÍŘ
Sedmý rytíř Po Sedmém rytíři jako by se země slehla. Projekt není zrušen – to víme určitě, nicméně jsme se jej měli dočkat již v létě loňského roku a kde nic, tu nic. Ještě koncem léta se na hře usilovně pracovalo a byla těsně před dokončením, připravovalo se též hratelné demo. Nezbývá tedy než doufat, že se této roztomilé pohádkové adventury nakonec někdy přeci jen dočkáme. Více informací o hře naleznete zde.

Antelope Studios / Cinemax: GLIMMER: JIZVY MINULOSTI
Tak tohle je asi největší a nejsmutnější překvapení. Ze všech adventur, o nichž je zde dnes řeč, je Glimmer ve vývoji vůbec nejdéle (5 let) a také je absolutním rekordmanem v počtu odložených termínů Glimmer: Jizvy minulosti vydání. Bohužel, poslední zprávy napovídají o tom, že se této renderované sci-fi adventury nejspíš nikdy nedočkáme. Důvody pramení z neshod mezi výrobci Antelope Studios a distributorem Cinemax, který měl pro již prakticky dokončenou hru zajistit nasnímání živých herců (ve hře měly vystupovat digitalizované postavy) a dabing. Nic z toho ale doposud není hotové, tvůrcům po mnohaměsíčním čekání došla trpělivost a odešli pracovat pro Petra Vochozku do Illusion Softworks. Samotný Glimmer tak stojí na mrtvém bodě a čeká, jestli se obě strany na dokončení a vydání hry dohodnou. Pokud se tak nestane, bude tato skvěle vyhlížející hra nenávratně pohřbena, čehož by nám všem bylo nesmírně líto. Screenshoty z Glimmera naleznete zde.

Touto nejsmutnější zprávou ukončujeme rekapitulaci české adventurní scény pro rok 2002. Nyní již nezbývá než čekat na finální verze všech zde zmíněných titulů a kdo ví – třeba ještě spadne z nebe nějaká další zářící hvězdička, o níž prozatím nemáme ani tušení…

Autor:

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Dal pěstí feministce v Red Dead Redemption 2, YouTube mu odstavil kanál

Red Dead Redemption 2 - hlavní hrdina mlátí aktivistku

Youtuber vystupující pod přezdívkou Shirrako zveřejnil video, v němž ve hře Red Dead Redemption 2 dá ránu pěsti...

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

RECENZE: Legendární Larry se vrátil a je oplzlejší než kdy dříve

Leisure Suit Larry - Wet Dreams Don't Dry

Od nového Larryho jsme moc nečekali a také jsme toho mnoho nedostali. Jde jen o zastaralou adventuru plnou nelogických...

Další z rubriky

Deset mrtvých značek ze stáje EA. Kterou by měla firma oživit?

Herečky, které se objevily v příběhových filmech Red Alert 3.

Historické portfolio vydavatelství Electronic Arts lze číst více způsoby. Na jednu stranu se u každé značky najdou...

OBRAZEM: Retro PlayStation vás přenese dvacet let zpět. První dojmy

PlayStation Classic

Retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde 3. prosince a obsáhne dvacet předinstalovaných her bez...

Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

Aby dětem nepopraskaly rty: Vyberte správný balzám
Aby dětem nepopraskaly rty: Vyberte správný balzám

Každého z nás někdy před odchodem na hřiště odchytla máma, aby nám namazala pusu ještě před tím, než nás ošlehá vítr. My jsme jen zakouleli očima a chtěli mít tuhle proceduru co nejrychleji za sebou. Ale jak se říká, maminka má vždycky pravdu.

Najdete na iDNES.cz