Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České fanouškovské komunity - 1. část

  6:00aktualizováno  6:05
Modifikace se rozrůstají po celém světě, tudíž i někteří Čeští modaři tvoří úspěšné modifikace. Pojďme si v první části tohoto článku některé z nich trochu představit.

Náš projekt je zaměřen zejména na fanouškovskou tvorbu, tedy modifikace, tudíž by nebylo na škodu představit některé z Českých týmů, které právě mají zásluhy na tvorbě modifikací a různých přídavků do her. Před pár lety slovo modifikace neznal žádný hráč, jenom ti nejzasvěcenější, ono to jde všechno s dobou, dříve si člověk, který byl připojen k internetu rychlostí 33.6 kbit si mohl pískat a jak každý ví, většina modů, se nachází právě na internetu nebo na kulatých mediích, které jsou přiložena k českým počítačovým magazínům, jejichž redaktoři řeší, kdo má více in bundu a kdo má lépe nagelované vlasy. Postupem času se ale modifikace vytvářejí stále ve větší míře a vznikají tak totální konverze oblíbených her. Nic netrvá věčně, ani oběd, ani hra. Všechno jednou omrzí. Jednou něco začnete dělat, poté vás to jednoduše přestane bavit - pochopitelně. Stejné je to i s počítačovými hrami. Když hrajete zábavnou hru, dohrajete ji, přestane vás bavit. Možná za pár měsíců z nostalgie otevřete šuplík, vytáhnete zaprášené cédečko, hodíte jej do mechaniky a zahrajete si ji znovu. Co ale dělat, aby hra vydržela co nejdéle? Existuje několik možností. V první řadě musejí počítačoví vývojáři vytvářet hry dobré, podobně jako série GTA, která vám vydrží desítky i stovky hodin, opačným příkladem je třeba titul Terminator 3: War of The Machines, kde jediný kladný bod hry je ten, že se dá odinstalovat a opravdu nevím o nikomu, kdo by tuto blbost hrál nedejbože více než hodinu... Takže dobrou hru máme, co dál? Je dobré, aby vývojáři ke svým výtvorům dodávali nějaké editory, pomocí kterých budeme moci hry modifikovat, vytvářet nové mapy nebo modely. Typickým představitelem je kupříkladu Operation Flashpoint - to je vlastně hra, která je již přes 4 roky stará a stále se do ní tvoří nespočet addonů, misí, modelů a všemožných vylepšení. Nemusíme samozřejmě jen používat oficiální nástroje a editory, které nám, když jsou vývojáři laskaví, ke hře přihodí, ale můžeme zkusit také jiné, dostupné různě po internetu. Nezdá se vám však, že stále něco chybí? Máme hru, kterou budeme modifikovat, máme nástroje oficiální i ostatní, které jsme našli na internetu, ale nemáme komunitu hráčů, tzv. zapálené davy fanoušků, které do hry budou vytvářet ony modifikace. A právě komunity nebo chcete-li týmy (někdy i jednočlenné), které vytvářejí ony modifikace, si dnes představíme.

Já sám jsem občas něco utvořil, šlo tedy spíše o takové menší věci jako například dresy do FIFA 2002 a podobně. Zkoušel jsem i modelovat stadiony, ale opravdu (rozuměj opravdu) mi to nešlo. Chtěl jsem vytvořit Letnou (dnes Toyota Arena, stadion Sparty), ovšem místo Letné jsem si stáhnul Nou Camp (pro nezasvěcence, stadion Barcelony o kapacitě 98 000 míst - na naše poměry tedy trochu větší stánek) a ten jsem trochu, ale fakt jenom trochu editoval. No a Letná byla na světě. Nedalo mi to a svoje super-modařské práce jsem ihned musel ohlásit a pochlubit se Lukáši Svobodovi, který mi řekl, že nechce být přehnaně kritický, ale můj stadion opravdu jako Letná nevypadá. Tím se však dostáváme k prvnímu a snad i nejznámějšímu Českému týmu, který tvoří Czech Super Patch do her FIFA a Pro Evolution Soccer. Tímto se tedy dostáváme k prvnímu týmu fifaCZ.com. Historie Czech Super Patche (CSP), tedy modu, který do her FIFA a Pro Evolution Soccer přidává Českou 1. Gambrinus ligu, sahá už do roku 1999, kdy vyšel první CSP do FIFY 99. Tehdy nabízel všech 16 prvoligových klubů, včetně aktuálních soupisek a dresů. CSP 99 měl na svědomí jeden člověk, pouze Lukáš Svoboda, ten se svojí prací pokračuje, brzy se do týmu přidávají i další lidé - Jiří Adamec a Václav Hlůžek a díky celému týmu můžete modifikace CSP stahovat až doteď. Do všech dílů FIFy, do všech dílů Pro Evolution Soccer. CSP v ČR patří mezi ty nejlepší modifikace, to dokazuje i fakt, že autoři úzce spolupracují s EA Sports, podílí se například na vývoji editačního centra a podobně. Dokonce se CSP může pyšnit oficiálním schválením ČMFS a firmy STES.

Na začátku jsem se zmiňoval o sérii GTA, i o tu je ve světě modifikací velký zájem. Mezi přední české módy do Grand Theft Auto patří jistě REALGTA3 od Petra Doupala a také New Age od Luboše Kovaříka. První jmenovaný je pro Grand Theft Auto III a získal si nemalé úspěchy jak ve světě tak i u nás. Celkový počet stažení, který přesahuje hranici 500 000 stáhnutí je jistě úctyhodný. Modifikace zvaná RealGTA3 přestavuje GTA3 od základů, přidává nová, reálná auta s velmi kvalitními texturami a podobně. Škoda, že Petr Doupal se svojí prací nepokračoval i v následujícím GTA: Vice City. Jistě by z jeho výtvorů byla další povedená modifikace. Nicméně, o modifikování her a zejména těch s nápisem GTA, se také zajímá Luboš Kovařík, který se svým New Age a New Age 2: Not Only Tuning vyhrál dokonce dvakrát v modařské soutěži, kterou pořádal časopis GameStar. New Age zanedlouho dosáhne již svého třetího pokračování, které se vyvíjí pro GTA: San Andreas. Samozřejmě několik desítek obrázků a informací naleznete na oficiální stránce, kterou hostujeme přímo my - http://bonusweb.idnes.cz/. Modifikováním Grand Theft Auta se také potřebnou měrou proslavil tvůrce JVT, jehož modely jsou ve velkém žádány nejen u nás, ale hlavně v zahraničí. Pokud si tedy chcete jeho modely prohlédnout jeho stránky také navštivte - http://idealcity.scorpions.cz.

Bavíme se o českých tvurcích modifikací, ale všechny jsou zatím do zahraničních her, tak si teď představme jednu z nejslavnějších českých modifikací ČSLA do Operation Flashpoint, do hry, která je sice jiř několik let stará, ale stále má co nabídnout a to díky nesčetnému počtu modifikací, které vyrábí několik fanouškovských komunit na celém světě. Tým ČSLA patří mezi profesionály, jejich modely do hry patří mezi ty nejkvalitněji zpracované. Nedávno po dlouhých měsících prací ČSLA tým vypustil svou modifikaci, pokračování Československé lidové armády, kterou si samozřejmě můžete stáhnout na jejich oficiálních stránkách.

Zobrazit obrázek ve vyšším rozlišení Zobrazit obrázek ve vyšším rozlišení Zobrazit obrázek ve vyšším rozlišení

V příštím díle tohoto článku si představíme další tvůrce modifikací a některé z nich se pokusíme oslovit a nahlédnout do jejich soukromí, tudíž se můžete těšit na několik minirozhovorů...

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

RECENZE: Doják, nebo horor? V novince Fe zachraňujete neonový les

Fe

Fe je po dojemné hopsačce Unravel druhou hrou, se kterou se vydavatelství Electronic Arts snaží prorazit na poli...

Overwatch jako bojovka? Fanouškovské video ukazuje, že by to šlo

Overwatch Fighter

Podívejte se, jak by to nejspíš vypadalo, kdyby chtěl Blizzard udělat z Overwatche bojovku.

Remake kultovního System Shocku se odkládá na neurčito

System Shock 2

Autoři chystaného remaku jedné z nejlepších her všech dob se stali oběťmi vlastních ambicí. Musí proto vývoj přerušit a...

Najdete na iDNES.cz