Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cesta časem Johna Romera

  12:00aktualizováno  20. srpna 7:28
Nedávno jsme zavzpomínali na hurónské začátky firmy iD Soft a dvou akčních guru: Johna Carmacka a Johna Romera. Zatímco Carmack pokračuje v objevování 3D her dalším dílem Dooma, Romero provedl nečekaný skok: pryč ze tří dimenzí, pryč od PC a hurá do dob, kdy Commander Keen vládl světu. A zdá se, že to světu opět prospívá!

Pohled do budoucnosti: zestárne tento pán? (Anachronox) Osudy herních vývojářů jsou otevřeny, nikdo zatím nevytyčil jasný směr, jakým by se život slavné návrhářské perzony měl ubírat. Čtvrtstoletí herní historie nenechalo na cestě mnoho náhrobků a dnešní vývojáři byli před dvacetipěti lety dvacetiletí a dnes se mohou beze studu postavit vedle slavných spisovatelů nebo filmařů. Jenže počítačové hry - to je polní tráva. Napíšete-li knihu, lidé se k ní budou vracet, ale po dobré hře za rok ani pes neštěkne a to jen proto, že budou bombastičtější tituly, které přebijí jméno klasiky. Jak na sebe nezapomenutelně upozornit? Koupit si zámek? Zanevřít na společnost a uchýlit se na pustý ostrov? Prosazovat morálku a čest ve hrách skrz speciální komisi? Nikdo nad tím příliš napřemýšlí: Molyneux živě a zdravě vymýšlí další geniální tituly. Sid Meier stále pracuje na svých strategiích. Larry Holland modeluje nové simulátory a třeba John Carmack svého Dooma neopustil a takový Will Wright skromně odmítá zásluhy a pracuje na dalších SIMech. A to nesmíme zapomínat například na Warrena Spectora, mozek za System Shock nebo Deus Ex anebo legendárního Richarda Garriota, zřejmě největšího samožera mezi návrháři. Hyperspace Delivery Boy Jednou přijde chvíle, kdy budou muset změnit styl, protože na navrhování budou příliš staří anebo oslepnou jako John Ford (režisér, co tak dlouho chtěl přestat režírovat, až ho kamera ubila).

Pakliže je vidět nějaká radikální změna, je to neslavný úpadek: Ron Gilbert si možná vydělal peníze hrami Monkey Island, ale vysokofrekvenční kolotoč návrhářství ho nemilosrdně vyhodil v polovině devadesátých let. Stálá otázka zní, co budou dělat, až zestárnou. S ideálním řešením přišel John Romero a Tom Hall, ačkoliv nejspíš ne rozumovou úvahou, ale spíše smýkáním událostmi. Po křečovitém opuštění iD Soft a krachu ION Storm se rozhodli změnit platformu: namísto PC jen PocketPC a namísto tří rozměrů jen dva. Oba navíc přijali učitelský úvazek na univerzitě v texaském Dallasu a tím nadobro opustili hledáček většiny čtenářů BonusWeb.cz a PC hráčů jako takových.

Výrobky Romerovy relativně nové firmy Monkeystone potvrzují cynické tvrzení, že historie se vrací v kruzích a ty že se neustále zmenšují. Monkeystone - opice v kapse Při pohledu na oficiální stránku se neodbytně vtírá pocit, že tohle jsme už jednou hráli a že nás to hrozně bavilo, jen to bylo asi před deseti lety, kdy 256 barev kralovalo prvním pentiím. Jenže to byly také doby, ve kterých se jméno "Romero" narodilo. Tehdejší vývoj her se snažil přinést koncentrovanou zábavu (na rozdíl od dnešní koncentrované grafiky a složitosti) a střílečky, arkády, logické rychlíky nebo první dungeony nekombinovaly více žánrů dohromady, jen si hloubkově zpracovávaly jeden motiv. A byla to sranda. Když se podíváme na hry od Monkeystone, jsou o tom samém: o jednoduché dvourozměrné grafice, primitivním rozlišení a trapném ději. Hyperspace Delivery Boy pro PocketPC ani jiný být nemůže, je omezen možnostmi platformy, přesto jsem s dekadentním potěšením zjistil, že jeho PC verze je zábavnější než Neverwinter Nights.

Obsah hry je jednoduchý: hrdina Guy Carrington pobíhá po krajině a plní messengerovské úkoly. Hyperspace Delivery Boy Najdi tohle a dones to támhletomu. Ten ti dá tohle, a to potřebuje tamta, od které tohlento přineseš tamtěm. Guy je jako slepička, co pobíhá od jednoho zlomyslného zvířete k druhému, aby se kohoutek neudusil. Vedle poslíčkování se objevují jednoduché logické problémy s přetahováním krabic na plošinky nebo ovládáním teleportů, hra tedy není tak jednobarevná. Dialogy proložené typickým sarkastickým humorem (po použití počítače aktivujete autodestrukční mód lodi, kosmonauti v demo-úrovni jsou v podstatě banda depresantů) dělají z hry "dřevní" záležitost. Úspěch hry na PocketPC přinutil Romera s Hallem aby realizovali verzi pro PC a nyní připravují Guyova dobrodružství také pro Game Boy Advance. Vedle HDB Monkeystone vydala variaci na Arkanoida s názvem Bust'em a postavičkami ze slavné Penny Arcade nebo akční Rocket Elite a strategické Argentum. Vše jednoduché ve velmi pěkné grafice, s vysokou hratelností. Romero se evidentně našel; přeskočil časovou propast deseti let a vrátil se zpět k jednoduchým a zábavným hrám, které bez křečovitosti hrají staří i mladí. Ne každý má takové štěstí...

Autor:


Témata: Humor, simulátor


Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Další z rubriky

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.