Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Champions: Return to Arms

  12:00aktualizováno  18. dubna 3:17
Pokračování akčního RPG Champions of Norrath nenese (překvapivě) jméno Champions of Norrath 2, ale Champions: Return to Arms. Náplň hry je, ale stále stejná – zabíjet, zabíjet a zabíjet.

Champions: Return to Arms Champions of Norrath byl titul, který se zaslouženě stal jedním z nejlépe hodnocených akčních RPG. S klidným svědomím mohl konkurovat Baldurs Gate: Dark Alliance i jiným podobný projektům. Nejen díky své hratelnosti, ale také nabízel vynikající technické zpracování. To, že příběh jako takový hrál až druhé (spíše ale asi až páté) housle, to nebylo až tak důležité. Druhý díl jde v tomto ohledu ještě dál, protože pokud budete hledat něco jako je děj, tak to se určitě pěkně zapotíte. Hra je sledem několika kapitol, které na sebe navazují oslími můstky (mosty). Ale abych neházel jen špínu, tak přece jen něco jako příběh tu je. Jeho shrnutí je asi takovéto, elfka Firiona Vie vás povolá, abyste zachránili svět Norrath před hrozící zkázou. Podobným námětem začíná každé druhé RPG, ale někdy se dočkáme i toho, že se nám dějová linie rozvine do nepoměrně zajímavějších rozměrů. Tentokráte ale ne. Po dokončení každé kapitoly vás totiž tato Miss Elfského Lesa 2005 pošle na další misi s několikařádkovým vysvětlením. Jediným štěstím je, že se na Firionu příjemně dívá, takže jí její vokální skoupost odpustíte. Kromě toho, k tomu, abyste rozsekli pár démonských lebek, příběh až tak nutně nepotřebujete.

Sličnou čarodějku rozhodně neozbrojíte dvouručním mečem, kterým by zabila osm nepřátel najednou.

Champions: Return to Arms Samozřejmostí je, že než se vydáte obohatit svou sbírku nepřátelských trofejí, zvolíte si postavu která by vám vyhovovala (nebo která bude vašemu oku lahodit nejvíce). Hratelné charaktery nejsou ani tři. Není jich ani pět. Je jich neuvěřitelných 12 (teleshoppingové slogany už na mě zanechaly stopu:). Je sice pravda, že vaše nadšení trošku ochladne, pokud vám řeknu, že povolání je „jen“ sedm, ale i tak je to o něco více než u konkurenčních titulů. Zvolit si tedy můžete šamana, berserka, barbara, rangera, klerika, mága a rytíře stínů (až na první dva jmenované máte k dispozici mužskou a ženskou verzi). Rozdíly mezi jednotlivými povoláními jsou poměrně propastné a jsou odhadnutelné už ze samotných pojmenovaní. Zatímco ranger nebo mág je určen spíše pro ty, kteří si nechtějí špinit ruce přímo, ale raději se budou kochat pohledem na krvácející nepřátele z dálky, barbar nebo beserk si velmi rád otupí sekeru v boji tváří v tvář. Naneštěstí, ale došlo k tomu, čeho jsem se obával. Opět je znevýhodněn čaroděj/ka. V přímém střetu nemá příliš šanci, ale protože mana se mu doplňuje poměrně pomalu, nemá možnost neustále z bezpečné vzdálenosti likvidovat nepřátele pomocí magie. Jestliže byste se přece jen rozhodli pro to, že si zvolíte kouzelníka a vytrénujete ho jak v magických vědách, tak v brutálním boji, tak to vás opět zklamu. Každé z povolání má Champions: Return to Arms stanoveno, které ze zbraní a brnění může používat. Takže sličnou čarodějku rozhodně neozbrojíte dvouručním mečem, kterým by zabila osm nepřátel najednou. Teď vám ale snad zvednu náladu, protože ve jménu replaybility se autoři rozhodli umožnit výběr mezi tím, zda budete hrát za „dobro“ nebo „zlo“. Sice bez ohledu na to, pro kterou možnost se rozhodnete, se dostanete do totožných lokací, ale budete mít jiné úkoly.

Ty většinou spočívají v tom něco nalézt nebo někoho/něco zabít. A pokud budete výkonné „mlýnky na maso“, tak se čas od času dostanete na vyšší level. S čímž samozřejmě souvisí přerozdělování zkušenostních bodů. Nečekejte žádné RPG orgie. Základní vlastnosti jsou čtyři – síla, inteligence, zručnost, vitalita. Upravovat můžete i odolnost vůči ohni, jedu a podobně k čemuž slouží různé předměty. A při přechodu na vyšší úroveň můžete ještě investovat do kouzel nebo speciálních schopností, které má každá postava.

Hra nabízí několik stupňů obtížnosti z nich každý je určen pro postavu na daném levelu. A pokud mám správné informace, tak je tu možnost importace charakteru z prvního dílu. Champions: Return to Arms není extrémně těžkým Champions: Return to Arms akčním RPG, ale některé ze zrůd dokáží blokovat vaše útoky, takže souboje trvají poněkud déle než jsme u podobných her zvyklí (tedy z pěti sekund se dostaneme asi na sedm).

Inventář budete mít zaplněný za pár chvil hraní. Nepřátelé si do kapes nastrkají kdeco, od oštěpu po gigantický štít.

Champions: Return to Arms nejsou určeni jen pro jednoho hráče, ale existuje tu i možnost multiplayeru. Dokonce se můžete připojit i do internetu. A dovoluji si tvrdit, že tu existuje přímá úměra mezi množstvím hráčů a zábavy. Situace ve kterých se do nepřátel pouští rytíř stínů zatímco ho ze zálohy kryjí ranger a v případě nouze ho uzdravuje klerik, ty mají určité kouzlo.

Po grafické stránce se Champions: Return to Arms od Champions of Norrath příliš neliší. Tentokráte to ale není až tak velká vada na kráse, protože už první díl byl na vysoké technické úrovni. Například podvodní levely, ve kterých se kolem vás prohánějí žraloci, na vaše smysly (jen některé) skutečně zapůsobí. Ani hudba není špatná. Problémem ale je, že se Champions: Return to Arms opakuje po krátké době. Některé výraznější sekvence vám tedy po chvíli začnou trošku vadit. A co kamera? Tak z té jsem malinko rozpačitý. Nelze jí upřít, že zabírá zajímavé úhly. Zajímavé, ale neznamená použitelné. Někdy budete muset pohled sami korigovat, abyste měli výhled na to, co potřebujete.

Bestiář zahrnuje klasické „kousky“ jako nemrtvé a podobné bestie z fantasy světa. Překvapivě ovšem narazíte například na roboty. Nevyhnete se ale samozřejmě ani střetům s bossy. Právě s nimi využijete nestandardní (alespoň v RPG) blok. Věřte nebo ne, údery můžete opravdu blokovat. S řadovými monstry toho ale téměř nevyužijete, protože ta jsou tak rychlá, že to nemá ani cenu zkoušet. Ovšem u mocnějších netvorů už je to o něčem jiném. Ti jsou sice gigantičtí, ale pomalí (pozor, stačí od nich slíznout pár ran a už se můžete „těšit“ na obrazovku s nápisem „loading“). Savepointy jsou ale umístěny užitečně a navíc čas od času narazíte na portál. Skrze něj se můžete vrátit k Firioně a nakoupit si u ní pár užitečných předmětů a lektvarů.

Risk je zisk?

Champions: Return to Arms je dalším z titulem, který by mohl rozpoutat diskusi o tom, zda je dobře, když se tvůrci nesnaží příliš experimentovat a po úspěšném prvním dílu vydají druhý, který jako by mu z oka vypadl, nebo zda by se vyplatilo spíše vyzkoušet množství nových postupů a vydat stylově odlišný projekt. Osobně bych se přikláněl spíše k možností první. I když ne tak úplně. Základní herní systém by měl zůstat totožný, ale určitě by měl být okořeněn zajímavými (a novými) detaily a i technické zpracování by mělo být určitě lepší (v závislosti na době od vydání prvního dílu). Jaký je váš názor? Diskuse je vám otevřena.

Champions: Return to Arms Inventář budete mít zaplněný za pár chvil hraní. Nepřátelé si do kapes nastrkají kdeco, od oštěpu po gigantický štít. Kromě klasických sečných, bodných a úderných zbraní (kterých je slušné množství) se vám čas od času podaří narazit (obvykle po likvidaci některého z bossů) na unikátní předmět. Příjemným detailem je, že pokud se podíváte do inventáře, zobrazí se vám kolik daný předmět stojí. Díky tomu si ušetříte námahu s nošením meče za 10 mincí.

Není lehké shrnout dojmy z celé této hry. Zatímco na jedné straně si nezadá v hratelnosti nejen s konkurenty, ale i se svým předchůdcem, na té druhé nepřináší oproti Champions of Norrath až tolik změn. Platí to jak pro herní systém, tak pro vizuální zpracování. Pro někoho zklamání pro někoho krok správným směrem. Pokud tedy pasete po originalitě nebo silném příběhu, tak utřete nudli (v tomto období se tomu stejně nevyhnete). Ale jestli vám nevadí, že Champions: Return to Arms jsou jen prvním dílem s drobnými až drobnějšími vylepšeními, pak se dobře pobavíte.

Champions: Return to Arms
Výrobce/Vydavatel Snowblind Studios/Ubisoft
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 418 kB
Verdikt: Pokračování, které spíše připomíná vylepšený první díl. Ale protože už ten byl vynikajícím kouskem, je na vás, zda to bude vnímat jako klad nebo zápor.
Hodnocení: 75% (info)

Autor:


Témata: Robot, Ubisoft, Zisk

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

RECENZE: Fallout 4 VR je pro nadšence povinnost, škoda nic moc ovládání

Fallout 4 VR

DOOM VFR od Bethesdy byl velmi milým překvapením. Podařil se port postapokalyptického Fallouta 4 do virtuální reality...

RECENZE: Přídavek k Life is Strange je až zbaběle nekonfliktní

Life is Strange: Before the Storm

Pokračování fantastického teenagerského seriálu sice není tak dobré jako originál, ale fanoušci by ho rozhodně minout...

Promarněná příležitost i zábava. Star Wars Battlefront 2 v multiplayeru

Star Wars Battlefront II

Multiplayer očekávané akce Star Wars Battlefront 2 hodnotíme ve dvou. Zatímco Honza Srp je za toho hodného, role kata...

Najdete na iDNES.cz